Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Går det "trimma" gamla båtmotorer?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    337

    Går det "trimma" gamla båtmotorer?

    Hejsan jag kommer troligen få tag i en gammal militärbåt (roddbåt) som jag ska ha till fiske och bara kunna ta sig ut lite i somarstugan.

    Ekonomin väl inte 100 i nuläget. Men finns ju gamla 4-6 hästars motorer på blocket för runt 1000 lappen.

    Detta kanske räcker för att kunna ta sig ut. Men undrar mest hur det funkar.

    Hade isär en sån gammal motor för något år sedan. Och de ser ju ut precis som en moped motor. Förgasare,cylinder ingen el!

    kan man göra som med mopeden då? borra upp pluggen mellan förgasare och cylinder? någon skillad?
    Finns det mer "enklare" saker man kan göra?

    Fråga man inget så får man inget veta!
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    122

    Re: Går det "trimma" gamla båtmotorer?

    Jag kollade lite på gamla utombordare i somras när jag tänkte köpa en gummibåt typ zodiak och kom fram till följande;

    Tex en Yamaha 9,9hk är en strypt 15hk motor. 4hk eller 5hk motorer är strypta 6hk motorer. På äldre motorer borde det vara så enkelt att de bara är "pluggade" men jag är inte säker. Knalla in till nån båtfirma och fråga så får du nog reda på det du behöver veta. Annars kan du säkert trimma på tradisionellt "moppevis".
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Re: Går det "trimma" gamla båtmotorer?

    Hej!

    På en del små utombordare kan det vara så enkelt att trotteln och tändförställningen är spärrade.

    Kolla om det finns en starkare motor från samma tillverkare med samma slagvolym, isåfall så är den svagare med säkerhet spärrad. Kolla isåfall upp om det finns olika stora fullfartsmunstycken som reservdel (det större behövs isåfall). Ta bort stoppen, justera om tändningen så brukar effekten infinna sig.

    Till detta så kan en rephandbok behövas då tändinställning på utombordare oftast är lite speciella att ställa tändning på.

    Letar man begagnat så är yamaha 9.9hk ett bra köp då denna är en 15hk spärrad.

    Mvh
    Phalanx.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    62

    Re: Går det "trimma" gamla båtmotorer?

    Hej!

    På en del små utombordare kan det vara så enkelt att trotteln och tändförställningen är spärrade.

    Kolla om det finns en starkare motor från samma tillverkare med samma slagvolym, isåfall så är den svagare med säkerhet spärrad. Kolla isåfall upp om det finns olika stora fullfartsmunstycken som reservdel (det större behövs isåfall). Ta bort stoppen, justera om tändningen så brukar effekten infinna sig.

    Till detta så kan en rephandbok behövas då tändinställning på utombordare oftast är lite speciella att ställa tändning på.

    Letar man begagnat så är yamaha 9.9hk ett bra köp då denna är en 15hk spärrad.

    Mvh
    Phalanx.
    Har för mig att en 9,9 är på 13,9hk ialla fall dom äldre yamahana det står 9,9 för att de fanns någon/några regler förr. Så de skiljer inte så mycket i verkligheten mellan en 9,9 och en 15.

    mvh Daniel
    EL IMOLA DIABLO Saab 9000 Aero -97
    Saab 9-5 Vector -03
    Saab 9-3 Sc Hirsch -08

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    336

    Re: Går det "trimma" gamla båtmotorer?

    Jag hade tidigare en Yamaha 20 hk som de tog bort en plugg ur så den blev 25 hk. I Finland måste man registrera båten om den har över 20 hk så det var ganska vanligt förut att man trimmade i smyg.

Liknande ämnen

  1. Bra "avfettnign" för gamla insekter och skitig bil?
    Av Jimmy_72 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 18:01
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 18:38
  3. Nysänkt med "gamla" fälgar, vad tycker ni?
    Av 93t i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 21:26
  4. Hur gamla får "färska" däck vara?
    Av Erick i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •