Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 75

Ämne: Tvätta bilen på vintern.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    63

    Tvätta bilen på vintern.

    Då bilen rullat ett antal mil i snö och slask och allt vad det innebär ser den nu ut som skit. Har inte tillgång till garage utan bilen står utomhus på dagarna. Min fråga riktar väl sig främst till er i samma situation där garage saknas och bilen är behov av tvätt.

    Bör man tvätta bilen då den ska förvaras ute under natten då det fryser på?
    Hur gör ni?
    Hur bra är det att köra med högtryck?
    Rädd att låsmekansimen havererar totalt.

    Bilen är för övrigt en SC 07a.

    /Niklas
    SAAB 9-3 SportCombi Vector - 07
    http://www.garaget.org/?car=157501

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Jag låter bli svampen och knidandet på vintern utan blåser av bilen i GDS-hallen någon gång i veckan. Lite silikon på dörrlisterna fungerar mot frysning efteråt. Visst fryser det på natten efter tvätt men bilen är ju full i snö/is annars också. Fördelarna överväger nackdelarna soom jag ser det...
    Fredrik J

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    63

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Mmm, visst är det snö och is .... har varit det i snart 2 mån här uppe (läs sthlm). Har inte haft direkt problem med fastfrusna dörrar ännu. Tänker mer på att vattnet från högtrycken trycker in överallt. Hade en 9000 tidigare. Gjorde här misstaget att blåsa av bilen en vinter-eftermiddag. Morgonen därpå studsade bara dörrarna då man skulle stänga dem. Fick dra fram värmefläkten och låta den gå ett bra tag. Något jag helst vill slippa...
    SAAB 9-3 SportCombi Vector - 07
    http://www.garaget.org/?car=157501

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    55

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Avfettar, spolar och tvättar med schampo. Sen tar jag ett par koppar kaffe och tittar på bilen medans den torkar. Nästan iaf.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Min står utomhus änsålänge iaf, tvättar när tempen utomhus blir något mildare än jobbiga -10.

    Avfettar,svampar sen spolar av,torkar dörrlisterna. Avfettar inte för varje tvätt dock, räcker ibland med att bara spola av bilen så man får bort det värsta av vägsaltet.

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    En annan idé är ju att låta bli handbromsen till dess att bromsarna torkat ur riktigt. Kanske köra en sväng och handbromsa svagt i några 50-tals meter åt gången för att få upp tempen lite på bromsarna och torka ur?

    Har en kollega som provade tvätta bilen (förvisso en Skoda men ändå) i -15 och sedan åka hem och parkera genom att sopa i handbromsen vilket inte helt otippat fick till följd att den bilen blev stående till dess att man baxat ut en värmefläkt som man fick ställa och tina upp och torka bromsarna.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Liten fundering: Om man avfettar bilen så tar man bort vaxskiktet som man (förhoppningsvis) har på bilen. Är inte detta, för att uttrycka sig lite diplomatiskt, mindre bra? De enda gångerna jag använder avfettning är innan den vårliga vaxningen. Att jag undviker avfettning är nog av gammal vana, men hur är det egentligen? Är dagens bilschampon så bra att man inte behöver oroa sig längre för att bilen ska sakna lackskydd?

    Min bil är om någon undrar riktigt ren och blänker fint. Använder mig av ett litet hemligt knep jag lärde mig för ett tag sedan. Jag låter bilen stå still i garaget mellan september och maj. Hur min andra Saab ser ut behöver vi inte ta upp här..
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    172

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Spruta inte så mycket vatten runt låsen och andra ställen som kan frysa igen. Torka av så mycket vatten som går runt listerna. Har man sedan på kupevärmaren innan man ska åka så funkar det rätt så bra.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Liten fundering: Om man avfettar bilen så tar man bort vaxskiktet som man (förhoppningsvis) har på bilen. Är inte detta, för att uttrycka sig lite diplomatiskt, mindre bra?

    Precis. Jag undviker avfettning eftersom vaxet försvinner. Så kul är det inte att vaxa om. Undviker även "supertvätt"-schampo som också verkar ta bort vaxet.

    Jag tvättar med varmvatten och spolar sparsamt vid lite mildare temperaturer. Sedan in i kallgaraget och i med kupévärmaren. Helst över natt.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Jag kör hela tvättproceduren i GDS-hall ca en gång i veckan med högtryck osv. Dock är jag noga med avtorkning av lister och dörrar och gärna en omgång silikon på listerna. Därefter brukar jag ta en sväng för att få upp värmen i motor och kupé samt masserat bromsarna.

    Det har fungerat bra för min del, även när det har varit riktigt kallt.

    Sen att bilen håller sig ren i tjugo minuter är mindre roligt, men låter man bli att tvätta på ett tag så sitter ju skiten så inåta helvete när man ska få kärran ren.
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Man kan snegla på hur taxiåkarna ofta gör.
    Blåser av bilen med högtryck efter dagens slut.
    Bilen gnistrar kanske inte men saltslasket sköljs bort. Är det snö och elände blir ju bilen aldrig fri från skiten om den står utomhus.
    Fredrik J

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Jag har bilen ute året runt. Tvättar bilen likadant på vintern som på sommaren. Avfettning, schampoo, torka. Torkar i dörröppningarna och smörjer in med silikon. Fungerar fint.

    Dock så får jag ibland ställa in bilen i föräldrarnas varmgarage ibland, men det är bara när jag har varit snäll.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Hej!
    Tvätta bilen i nån tvätthall på nån mak
    Jag spolar av bilen först med hög tryck, sen prewash över hela bilen som kostar runt 90kr + som räcker par gånger
    Väntar lite spolar av igen noggrant få väck all skit samt små stenar mm...
    På med schampo (använder turtel med vax i) tvätta bilen upp ifrån o ner för att undvika repor som kolla svampen då o då så inget skit i den samt lite fälg spray
    så dom ser lite nya ut
    Spola av igen samt torkar med skin trasa uppe först sen med lite äldre skin trasa nedre delen samt i dörrar
    Har dom luft pistol blås genom handtag o lås så dom fryser inte på lite silika på lister samt lite smörjning medel in i låset
    Tvätta skit trasa o torka lite paneler i bilen från dam o dammsugning o vuala bilen ser ut som NY

    Mvh Andy
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    29

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Ställer in bilen i brorsans varmgarage några timmar så is och snö smälter bort, sen åker jag in till Statoil och kör en guldtvätt Bilen blir gnistrande ren och inte blir det några repor eller dylikt vad jag sett iaf..

  15. #15

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Tvättar på samma sätt som på sommaren dvs automattvätt, bilen står i kallgarage och har inte haft några problem med frusna dörrar.

    Att dörrar m.m inte fryser tror jag beror på att bilen aldrig är skitig och alla lister vårdas ordentligt året om

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    GDS

    högtryck
    miljöovänlig avfettning "prickbort" mac124 eller tjär & asfaltslösare
    högtryck
    tvätt med svamp och turtle shampoo
    högtryck
    turtle wax it wet + sämskskinn

    Funkar klockrent, bilen ser fabriksny ut
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Jag är nöjd med mitt slit i höstas! La ner en helg på omfattande polering, lackrengörning, lackförsegling o vax o fan vad allt heter, tog lång tid gjorde det o var inte helt gratis Men fan vad skönt när det räcker med att spola av bilen för att få ett riktigt bra resultat!

    På grund av detta moment så har jag enbart behövt spola av bilen (ht) med ca: 40-50grader varmt vatten för att få fram den fina finish bilen hade innan saltet o snön invaderade!

    Brukar spola av bilen en gång i veckan! Man känner direkt att man har den där ultralena ytan på bilen! Visserligen så har jag möjlighet att ställa in bilen i 20g varm lokal efter tvätt!

    T
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Tvättade min bil i en GDS-hall idag och torkade av bilen med sämskinn innan jag lät den eftertorka inne hos bilprovningen
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  19. #19

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Liten fundering: Om man avfettar bilen så tar man bort vaxskiktet som man (förhoppningsvis) har på bilen. Är inte detta, för att uttrycka sig lite diplomatiskt, mindre bra?

    Precis. Jag undviker avfettning eftersom vaxet försvinner. Så kul är det inte att vaxa om. Undviker även "supertvätt"-schampo som också verkar ta bort vaxet.

    Jag tvättar med varmvatten och spolar sparsamt vid lite mildare temperaturer. Sedan in i kallgaraget och i med kupévärmaren. Helst över natt.
    om ni blir av med vaxet med bara avfettning så bör ni satsa på något som tål avfettning. Vax är inte så bra överlag hållbarhetsmässigt.
    Min är lackskyddad med Fireglaze och det märks ingen större avmattning trots den är polerad och lackskyddad för några månader sen. Använder kallavfettning nu på vintern för att bli av med salt och skit

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    jag kör in på biltvätten gör det sj då brukar ta och dra över den med högtryck med schampo och sen höglans brukar bli bra gör det typ 1 till 2 gånger i veckan och så ta jag efter ett par av sköljningar och tvätta den redigt den ska in nu i mars på lackförsegling brukat ibland ta vinter afettning bara i nödfall då vaxet försvinner om man sprutar för mö sånt.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

Liknande ämnen

  1. Bästa sättet att förvara bilen under vintern?
    Av Andreas1645 i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-11-03, 15:04
  2. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 20:37
  3. Hur ofta bör man tvätta bilen?
    Av Peterrosen86 i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 00:37
  4. Tvätta bilen med högtryck?
    Av ByggareB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 14:43
  5. Tvätta bilen på vintern?
    Av Warguardian i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •