Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 75

Ämne: Tvätta bilen på vintern.

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Återanvänder GDS hallen vattnet också? Vill inte ha nåt salt i.
    Vaxade bilen i somras. Avfetta eller inte? Vad säger ni?
    Om man återanvänder vattnet måste det ju passera en reningsanläggning då tvättvattnet är skitigt. Att avsalta vatten är ju inget märkvärdigt i sig. Men jag röstar på att man har en oljeavskiljare och sedan leder vattnet ner i avloppet. I automattvätt är det kanske skillnad. Där har man ju lite mer koll på vad som hamnar i avloppet.
    Fredrik J

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av bananmanen
    Själv har jag mega problem, eftersom bilen står ute och det är minus hela tiden så försvinner ju aldrig snön eller isen ffrån bilen. Hur tusan gör ni som alltid har er bil ute?
    Skrapar väck skiten haha.
    Nee jag har kört med 0.5cm istäckt tak i 4-5v nu. Inget jag direkt stör mig på.

    Annars får man torka väck vattnet med en trasa inne i tvätthallen (förutsatt att den är inomhus).
    Saablös dåre

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Appropå det här med istäckt bil, min motorhuv blir i princip aldrig fri från is / (och snö som "sitter fast" i isen).. Kan det ha att göra med att det är såpass isolerat att värmen inte tar sig igenom huven?

    Kör mest längre motorvägssträckor, 10-15 mil, så värme som vid stadskörning kanske läcker vid gallret i fronten finns ju inte att tillgå.
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    När jag inte har tillgång till eget varmgarage brukar jag åka ner på stan nån helgdag och göra lite shopping. Letar på ett "varmgarage" i stan så brukar det smälta ganska bra. Annars går det ganska bra att bara köra in i tvätthallen och sedan bara blåsa bort det med vatten.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  5. #45

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Ni som har is och snö som inte går att ta bort pga att det sitter fast, testa lackskydd.
    Även om jag har mycket snö och is på taket, huven så har jag aldrig fått det att fastna en liten knuff och allt åker av.

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Ni som har is och snö som inte går att ta bort pga att det sitter fast, testa lackskydd.
    Även om jag har mycket snö och is på taket, huven så har jag aldrig fått det att fastna en liten knuff och allt åker av.
    Min är relativt nyvaxad. Det sitter hårt på taket, blåste av bilen med vatten för nån vecka sen (kallvatten). Snön åkte väck, men isen var kvar.

    Visserligen var det en GDS högtryckstvätt, men ändå.
    Saablös dåre

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Angående isen: Jag brukar sopa av bilen så noga jag kan. Har jag möjlighet så kör jag motor- och kupévärmare. Det håller bilen hyfsat isfri, mitt enda stora isproblem är hjulhusen. Har världens pansar-is där.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Angående isen: Jag brukar sopa av bilen så noga jag kan. Har jag möjlighet så kör jag motor- och kupévärmare. Det håller bilen hyfsat isfri, mitt enda stora isproblem är hjulhusen. Har världens pansar-is där.
    Nu vet jag inte vad du har för bil, men prova att skrapa bort moddkokorna med isskrapan innan det hinner frysa. Har det väl frusit är det bara att ställa sig i GDS-hallen och "skära" bort det med högtryckstvätten.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Jag kör Mcguiars produkter på bilen och som senast för ett par timmar sedan så tvättade jag bilen och efter torkningen står den på dropptork från andra komponenter inne på firman..
    Som ovan nämde så kan jag erkänna att mcguiars är ett av det absolut mest lättarbetade produkter jag arbetat med. Sonax, turtle är betydligt mer svårarbetat, definitivt sonax....

    Vaxade o polerade bilen i september och det håller sig fortfarande riktigt bra. Blänker som en spegel.


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Nu vet jag inte vad du har för bil, men prova att skrapa bort moddkokorna med isskrapan innan det hinner frysa. Har det väl frusit är det bara att ställa sig i GDS-hallen och "skära" bort det med högtryckstvätten.
    9-3 Aero -02. Tvättade bilen i förrgår, hann dock inte få bort all is i hjulhusen (skulle hämta tjejen).

    Innan jag tvättade så ströka jag på alla lister med silikonstift, och det fungerade riktigt bra! Hade inga problem att komma in i bilen dagen efter, då hade den stått ute i -15 hela natten.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Det är sjukt hur mycket skit som får plats bakom listerna på bilen.
    Kör en Volvo 945, stod nog i 10min för att bara spola av skiten som finns bakom listerna.

    Har hittat mitt nya tvättställe, skitbra tvätthall!
    Preem i Huskvarna, varmvatten i högtrycken. Spolade bort all is på taket som ingeting
    Saablös dåre

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Nu vet jag inte vad du har för bil, men prova att skrapa bort moddkokorna med isskrapan innan det hinner frysa. Har det väl frusit är det bara att ställa sig i GDS-hallen och "skära" bort det med högtryckstvätten.
    9-3 Aero -02. Tvättade bilen i förrgår, hann dock inte få bort all is i hjulhusen (skulle hämta tjejen).

    Innan jag tvättade så ströka jag på alla lister med silikonstift, och det fungerade riktigt bra! Hade inga problem att komma in i bilen dagen efter, då hade den stått ute i -15 hela natten.
    Haha, grattis

    Hjulhusen bak är en riktig moddgrotta när det är skitigt ute, och det är ju svårt att komma runt ordentligt med högtryckstvätten, så där får man spola en stund. Sen får man gräva bort kokor med händerna längs hela sidokjolarna och bakom domkraftsluckorna. Nej, på vissa sätt är det skönt att inte vara Aero-ägare längre
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Hjulhusen bak är en riktig moddgrotta när det är skitigt ute, och det är ju svårt att komma runt ordentligt med högtryckstvätten, så där får man spola en stund. Sen får man gräva bort kokor med händerna längs hela sidokjolarna och bakom domkraftsluckorna. Nej, på vissa sätt är det skönt att inte vara Aero-ägare längre
    Var och tvättade bilen idag, har gjort så många gånger under vintern, och först nu hittade jag dessa gömmor med snö. Satan vilka klumpar det gömde sig där bakom Väldigt lurigt ställe.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  14. #54
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Hjulhusen bak är en riktig moddgrotta när det är skitigt ute, och det är ju svårt att komma runt ordentligt med högtryckstvätten, så där får man spola en stund. Sen får man gräva bort kokor med händerna längs hela sidokjolarna och bakom domkraftsluckorna. Nej, på vissa sätt är det skönt att inte vara Aero-ägare längre
    Var och tvättade bilen idag, har gjort så många gånger under vintern, och först nu hittade jag dessa gömmor med snö. Satan vilka klumpar det gömde sig där bakom Väldigt lurigt ställe.

    Mvh
    Magnus
    Det är mycket snö/is där! Under julledigheten så stog jag och hackade loss (nästan) all is som fanns där, det blev 1,5 snöskyffel per sida.
    Och då fick jag inte bort allt...börjar bli dags att tvätta bilen igen, får se om jag kan ta resten då.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Jag lägger på avfettning med en spruta och skulle vilja göra likadant med schampot ibland när jag inte vill gno på lacken.

    Är det någon som kan tipsa om vilka schampo som är lämpade att köra med i spruta?

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Jag lägger på avfettning med en spruta och skulle vilja göra likadant med schampot ibland när jag inte vill gno på lacken.

    Är det någon som kan tipsa om vilka schampo som är lämpade att köra med i spruta?

    /Henke
    Ska du inte gnugga schampot ? Ser ingen nytta genom att spruta på löst schampo utan att arbeta in det. Hinner ju torka ifall man sprutar på istället för att ha en hink.

    Det finns schampo som är gjort för spruta dock, kan kolla upp närmare vad det heter nästa gång jag är hos rekondaren.
    Saablös dåre

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Jag lägger på avfettning med en spruta och skulle vilja göra likadant med schampot ibland när jag inte vill gno på lacken.

    Är det någon som kan tipsa om vilka schampo som är lämpade att köra med i spruta?

    /Henke
    Ska du inte gnugga schampot ? Ser ingen nytta genom att spruta på löst schampo utan att arbeta in det. Hinner ju torka ifall man sprutar på istället för att ha en hink.

    Det finns schampo som är gjort för spruta dock, kan kolla upp närmare vad det heter nästa gång jag är hos rekondaren.
    Jag tvättade min andra bil hos Shell i en relativt ny borstlös maskin. Där las det ett skum över bilen efter avfettning och avspolning. Nu när min nya bil är rekondad så behöver jag inte svampa varje gång.

    Funderar på att ha en tredje spruta för avrinning, vet ni något bra man kan blanda i så vattnet rinner av?

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  18. #58
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Funderar på att ha en tredje spruta för avrinning, vet ni något bra man kan blanda i så vattnet rinner av?
    Rain-X?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Funderar på att ha en tredje spruta för avrinning, vet ni något bra man kan blanda i så vattnet rinner av?
    Rain-X?
    Haha, skulle skratta om man såg någon gno in bilen med det.

    Vad blandar de i sista sköljvattnet i automattvättar innan blåsen startar, nåt som bara bryter ytspänningen eller?

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Ska du inte gnugga schampot ? Ser ingen nytta genom att spruta på löst schampo utan att arbeta in det. Hinner ju torka ifall man sprutar på istället för att ha en hink.

    Det finns schampo som är gjort för spruta dock, kan kolla upp närmare vad det heter nästa gång jag är hos rekondaren.
    Jag tvättade min andra bil hos Shell i en relativt ny borstlös maskin. Där las det ett skum över bilen efter avfettning och avspolning. Nu när min nya bil är rekondad så behöver jag inte svampa varje gång.

    Funderar på att ha en tredje spruta för avrinning, vet ni något bra man kan blanda i så vattnet rinner av?

    /Henke
    Shell har ju en av de sämsta tvätthallarna enligt mig.
    Testat deras borstfria och det är ett skämt, bilen måste vara ren för att komma ut ren.

    Såvida man inte köper deluxe/guld/diamant etc för 300kr och sprutar på mängder med avfettning.
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. Bästa sättet att förvara bilen under vintern?
    Av Andreas1645 i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-11-03, 15:04
  2. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 20:37
  3. Hur ofta bör man tvätta bilen?
    Av Peterrosen86 i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 00:37
  4. Tvätta bilen med högtryck?
    Av ByggareB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 14:43
  5. Tvätta bilen på vintern?
    Av Warguardian i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •