Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 75

Ämne: Tvätta bilen på vintern.

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Hej

    Undrar om jag är den enda som upplever att bilen inte går att få "ren" utan avfettning? Min bil lackbehandlas och tvättas frekvent. Dessutom körs den sparsamt så skyddet borde vara bra. Men om jag inte kör på en omgång Power t ex känns den sträv men ser ren ut. Alltså ni som bara spolar av bilen och säger att det inte behövs mer, hur känns bilen efter sidorna och på bakluckan?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Undrar om jag är den enda som upplever att bilen inte går att få "ren" utan avfettning? Min bil lackbehandlas och tvättas frekvent. Dessutom körs den sparsamt så skyddet borde vara bra. Men om jag inte kör på en omgång Power t ex känns den sträv men ser ren ut. Alltså ni som bara spolar av bilen och säger att det inte behövs mer, hur känns bilen efter sidorna och på bakluckan?

    //Jesper #1873
    bero väll lite på hur ofta du spolar av och hur du gör det. visst bilen blir ju inte jätte ren men det mesta försvinner och då kör jag med högtryck med varm vatten ljumet vatten kan man säga :P och så kör jag på scampo lägen sen ett läge som heter högglans brukar räka men visst är den mycket skitig är det avfettning som gäller tyvärr eller en rejäl tvätt vilket är ett måste i mellanåt.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Tvättar golfen drygt 1ggr/vecka i GDS-hall.

    Spolar av med HT, på med Biltema Vaxschampo och svampar bilen, hittar jag asfaltsfläckar som inte går bort, på med avfettning på dessa ställen. Ta med svamp och vatten (varmt) och tvätta bort. Avslutar med en extra omgång Biltema Vaxschampo över hela bilen.

    Har jag tid, tvättar jag även trösklarna, blåser av mattor, dammar av interiört. Tidsåtgång: 30-60min beroende på om jag gör det noggrant eller ej.

  4. #24
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Själv har jag övertygat mig själv om att det lager med underliggande smuts jag skaffade mig under sensommaren och hösten funkar som barriär mot vinterns salt och kladd och blir en lämplig vårsysselsättning att tvätta bort och se hur mycket av plåten som är kvar...

    Har för mig att min bil är ljusgrå när den är ren men säker är jag inte.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    GÖTENE
    Inlägg
    107
    Medlem#
    132

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Jag lämnade bilen på DIAMOND lackbehandling när den var ny för 3 år sen
    Efter det har jag tvättat i ca var 3dje vecka med milöavfettning och därefter spolat av Sedan shampoo även i dörr öppningarna sköljt och sedan lagt på conserver .
    1-2ggr per år tar jag riktig avfettning för att få bort tjärfläckar .
    Tvätten tar ca 40-50min per gång i gds hall.
    Många frågar fortfarande om bilen är ny...

  6. #26

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Mina synpunkter:
    - Automattvätt repar alla bilar, syns dock mer på en mörk bil och mindre på en ljus.
    - Handtvätt repar sannolikt också, särskilt om man inte spolar rent ordentligt.
    - Jag får ABSOLUT inte bilen ren utan att använda avfettning (Prickbort, Preem)
    - Tror att risken för tvätt repor är större om man inte använder avfettning för man får ju inte bort gruset ordentligt då.
    - Tvättar nästan alltid med avfettning, vanligt schampo och därefter med Turtle Supertvätt. Har jag tid lägger jag därefter på Wax it wet men det är inte varje gång.
    - Alltid fälgrengöring också (om sedan SAAB kunde göra hjulbultar som inte rostar så vore det mycket bättre, ser ju ut som f-n. Plast hattarna är ju en billig och svår lösning för att dölja ett dåligt material)

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Liten fundering: Om man avfettar bilen så tar man bort vaxskiktet som man (förhoppningsvis) har på bilen. Är inte detta, för att uttrycka sig lite diplomatiskt, mindre bra?

    Precis. Jag undviker avfettning eftersom vaxet försvinner. Så kul är det inte att vaxa om. Undviker även "supertvätt"-schampo som också verkar ta bort vaxet.

    Jag tvättar med varmvatten och spolar sparsamt vid lite mildare temperaturer. Sedan in i kallgaraget och i med kupévärmaren. Helst över natt.
    Och hur hade ni tänkt att få bort saltet då?
    Saablös dåre

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    De gånger jag inte har tillgång till Garage åker jag till en GDS hall och kör med först avfettning. Spolar av bilen grundligt.

    Går på med Vaxschampo över hela bilen, undviker nertill på dörrar o skärmar och tar de sist.

    Kör med gummiskrapa för att få bort värsta vattnet. Tar sedan en trasa och tar bort det värsta vattnet innanför dörrar, därefter smetar på lite silikon.

    Har aldrig varit med om några dörrar eller lås som tjärvat, och då är den nyaste bilen jag ägt en 95:a.

    Och de som påstår att avfettningen tar bort vaxet kan jag säga att saltet dödar eran kaross istället.

    Vaxfri bil, eller rost? Svårt val.
    Saablös dåre

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    63

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Då vart vintern här igen. Har en liten fråga ang silikon till dörrarna. Införskaffade förra året en "sprayburk" med silikon. Finns det någon annan variant eller är det det som gäller?
    SAAB 9-3 SportCombi Vector - 07
    http://www.garaget.org/?car=157501

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Själv har jag övertygat mig själv om att det lager med underliggande smuts jag skaffade mig under sensommaren och hösten funkar som barriär mot vinterns salt och kladd och blir en lämplig vårsysselsättning att tvätta bort och se hur mycket av plåten som är kvar...

    Har för mig att min bil är ljusgrå när den är ren men säker är jag inte.

    Haha... eftersom jag har en Passat så skiter jag fullständigt i hur den ser ut. Så jag går på din "tvätt". Har kört 12 000 mil med den och det har varit 1 fel som kanske sticker ut. Dumpventilen gav sig vid ca 12 000 mil. Trimmad sedan 7700 mil. Totalt har den gått 19 700 mil.
    Så varför tvätta? Er bil kommer gå mycket bättre med mindre problem.... *hehehe*
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    212

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av AeroX
    Då vart vintern här igen. Har en liten fråga ang silikon till dörrarna. Införskaffade förra året en "sprayburk" med silikon. Finns det någon annan variant eller är det det som gäller?
    Jag använder SILIKON LIST-FIX från Turtle Wax som är en liten flaska med svamp i toppen som gör det enkelt att få silikonet endast där man vill ha det.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    63

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av tur-ture
    Citat Ursprungligen postat av AeroX
    Då vart vintern här igen. Har en liten fråga ang silikon till dörrarna. Införskaffade förra året en "sprayburk" med silikon. Finns det någon annan variant eller är det det som gäller?
    Jag använder SILIKON LIST-FIX från Turtle Wax som är en liten flaska med svamp i toppen som gör det enkelt att få silikonet endast där man vill ha det.
    Får testa det, tack!
    Förretsen, vart hittar man dessa? Mekonomen?
    SAAB 9-3 SportCombi Vector - 07
    http://www.garaget.org/?car=157501

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av AeroX
    Citat Ursprungligen postat av tur-ture
    Jag använder SILIKON LIST-FIX från Turtle Wax som är en liten flaska med svamp i toppen som gör det enkelt att få silikonet endast där man vill ha det.
    Får testa det, tack!
    Förretsen, vart hittar man dessa? Mekonomen?


    Dom brukar finnas på i princip alla bensinmackar, såg häromdagen att Willys också har dom. Dock är det inte alltid Turtle Wax utan kan vara något annat märke.
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    [quote=_Strongman_]
    Citat Ursprungligen postat av "Styrman_Jansson":1bsslc5i


    Precis. Jag undviker avfettning eftersom vaxet försvinner. Så kul är det inte att vaxa om. Undviker även "supertvätt"-schampo som också verkar ta bort vaxet.

    Jag tvättar med varmvatten och spolar sparsamt vid lite mildare temperaturer. Sedan in i kallgaraget och i med kupévärmaren. Helst över natt.
    Och hur hade ni tänkt att få bort saltet då?[/quote:1bsslc5i]

    Vaxet har man ju just för att saltet INTE skall få fäste. Dessutom ligger ju vaxet närmast lacken i detta fall och ev. salt lägger sig över det och är då lätt att skölja av. Det är iaf mina erfarenheter.

    De gånger jag använder petroleumbaserad avfettning/microavfettning, ungefär var annan till var tredje månad, så vaxar jag om bilen efteråt.

    Under bilen brukar jag spolar av, låta det torka och på spruta med lite rostskydd.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    [quote=Styrman_Jansson]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":2uawe4gp

    Och hur hade ni tänkt att få bort saltet då?
    Vaxet har man ju just för att saltet INTE skall få fäste. Dessutom ligger ju vaxet närmast lacken i detta fall och ev. salt lägger sig över det och är då lätt att skölja av. Det är iaf mina erfarenheter.

    De gånger jag använder petroleumbaserad avfettning/microavfettning, ungefär var annan till var tredje månad, så vaxar jag om bilen efteråt.

    Under bilen brukar jag spolar av, låta det torka och på spruta med lite rostskydd.[/quote:2uawe4gp]

    Saltet äter upp Vaxet snabbt om man låter bilen vara.
    Mitt lackskydd har redan försvunnit, jag har inte haft tid, ork eller pengar för att tvätta min bil.
    Testade rengöra en liten del utav huven häromdagen, inget vax what so ever kvar.
    Saablös dåre

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Saltet äter upp Vaxet snabbt om man låter bilen vara.
    Mitt lackskydd har redan försvunnit, jag har inte haft tid, ork eller pengar för att tvätta min bil.
    Testade rengöra en liten del utav huven häromdagen, inget vax what so ever kvar.
    Beror vilket vax alt. lackskydd man använder. Jag kör med lahegas grejor. Har kört deras bananavax nu och vaxet verkar hålla sig ungefär 1,5-2 månader såhär års. Utsatta delar kan man få kompletteringsvaxa oftare. Sommartid tycker jag det gott och väl räcker 3-4månader.

    Finns många vax som håller längre men jag gillar bananavax för att det är väldigt lättarbetat och man slipper maskera vinyldetaljer.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    [quote=Styrman_Jansson]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":1a9d4k62

    Saltet äter upp Vaxet snabbt om man låter bilen vara.
    Mitt lackskydd har redan försvunnit, jag har inte haft tid, ork eller pengar för att tvätta min bil.
    Testade rengöra en liten del utav huven häromdagen, inget vax what so ever kvar.
    Beror vilket vax alt. lackskydd man använder. Jag kör med lahegas grejor. Har kört deras bananavax nu och vaxet verkar hålla sig ungefär 1,5-2 månader såhär års. Utsatta delar kan man få kompletteringsvaxa oftare. Sommartid tycker jag det gott och väl räcker 3-4månader.

    Finns många vax som håller längre men jag gillar bananavax för att det är väldigt lättarbetat och man slipper maskera vinyldetaljer.[/quote:1a9d4k62]

    3M vax, Lahega försegling.
    Salt tar bort lackskydd, end of story

    Sen går det ju tjata evigheter om hur länge det håller, beror ju på hur mkt salt ens kommun använder. Hur ofta man kör bil, och vilka tider samt hur kallt det är ute. Eller hur bra underarbetet var.

    Jag skiter totalt i min bil nu på vintern, börjar det rosta har jag skroten 5km bort och reservdelar i mängder
    Saablös dåre

  18. #38
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Måste tvätta bilen. Står mellan automattvätt som jag absolut inte vill använda.
    Eller OKQ8 GDS tvätt där man blåser av själv med högtrycken. Och tvättar för hand.

    Återanvänder GDS hallen vattnet också? Vill inte ha nåt salt i.
    Vaxade bilen i somras. Avfetta eller inte? Vad säger ni?

  19. #39

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Måste tvätta bilen. Står mellan automattvätt som jag absolut inte vill använda.
    Eller OKQ8 GDS tvätt där man blåser av själv med högtrycken. Och tvättar för hand.

    Återanvänder GDS hallen vattnet också? Vill inte ha nåt salt i.
    Vaxade bilen i somras. Avfetta eller inte? Vad säger ni?
    Är nog olika från ställe till ställe om dom "återanvänder" vattnet.
    Avfettning är ju ett måste om du vill ha bilen ren oavsett maskin eller handtvätt.

    Själv fortsätter jag med att köra i automattvätt ....

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    299

    Re: Tvätta bilen på vintern.

    Själv har jag mega problem, eftersom bilen står ute och det är minus hela tiden så försvinner ju aldrig snön eller isen ffrån bilen. Hur tusan gör ni som alltid har er bil ute?
    9-3 Aero SC 2.8T

Liknande ämnen

  1. Bästa sättet att förvara bilen under vintern?
    Av Andreas1645 i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-11-03, 15:04
  2. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 20:37
  3. Hur ofta bör man tvätta bilen?
    Av Peterrosen86 i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 00:37
  4. Tvätta bilen med högtryck?
    Av ByggareB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 14:43
  5. Tvätta bilen på vintern?
    Av Warguardian i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •