Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lite hjälp med en 9-3 Aero -01

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Lite hjälp med en 9-3 Aero -01

    Lägger tråden här då frågorna platsar in på flera ställen!

    Bilen i fråga rör en Saab 9-3 Aero -01!


    *Trasigt glas V backspegel, går det att återgärda på ett mer kosnadseffektivt sätt eller måste man byta hela plattan med motor o allt? Sökte lite med det kändes inte som om jag fick det svaret jag behövde! Någon som har liggandes för omgående försäljning?

    *Felaktigt lambdavärde! Kan det bara vara sonden som strular i och med att han inte fick hela kapitlet med förhöjd tomgång osv...... Han har ett avgasläckage, men ja har uteslutit detta som felande faktor då läckaget sitter långt efter lambdan, kan det vara en faktor ändå? Enligt en envis källa så kan detta strula ändå?

    Någon som monterat ett biltema avgassystem och kan dela med sig av passform etc..?

    Tack på förhand!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: Lite hjälp med en 9-3 Aero -01

    Vad gäller backspegeln så går det att byta bara själva spegelglaset.
    Kolla med ngn skrot finns ofta att finna där .. tror även att det är samma glas på 9-5an .. men det får ngn annan bekräfta isf ..

    Lamdavärden kan helt klart orsakas av otäta avgasystem. Testa att byta lamdan annars. Är inte så mycket jobb. Kostar la iofs några spänn ..
    Annars går det ju på ett eller annat sätt att täta till läckan på avgassystemet o se om det blir ngn skillnad. ölburkar o slangklämmor med lite avgaspasta under eller ngt likande .. bara för att testa då det är tätt.

    Biltemas system till 9-3 har jag aldrig testat men till gamla 900an o det har funkat då iaf.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Lite hjälp med en 9-3 Aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Vad gäller backspegeln så går det att byta bara själva spegelglaset.
    Kolla med ngn skrot finns ofta att finna där .. tror även att det är samma glas på 9-5an .. men det får ngn annan bekräfta isf ..

    Lamdavärden kan helt klart orsakas av otäta avgasystem. Testa att byta lamdan annars. Är inte så mycket jobb. Kostar la iofs några spänn ..
    Annars går det ju på ett eller annat sätt att täta till läckan på avgassystemet o se om det blir ngn skillnad. ölburkar o slangklämmor med lite avgaspasta under eller ngt likande .. bara för att testa då det är tätt.

    Biltemas system till 9-3 har jag aldrig testat men till gamla 900an o det har funkat då iaf.

    Jo tanken att lambdan felar är ju stor, men fortfarande en fundering för mig då läckaget sitter så långt bak, menade att avgaserna redan passerat sonden! Visserligen så kanske mottrycket som vid läckage minskar skulle påverka sonden om avgaserna rusar förbi för snabbt, men då börjar man ju fundera på detta med fullflödessystem?

    Kompisen ska köpa ett komplett avgassystem från katten vilket som eftersom det är dåligt och har rullat 22k mil!

    Tack för infon!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    93

    Re: Lite hjälp med en 9-3 Aero -01

    När bilprovningen mäter avgasvärden så är sonden endast inkörd någon decimeter eller liknande. Ett läckage innan slutröret påverkar därmed lambdavärdet.
    Svart 9-3 Coupé -98

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Lite hjälp med en 9-3 Aero -01

    Jaaa så klart, fan vad dum man är! Haha ibland har man inte alla pommes på kebabtallriken!


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349

    Re: Lite hjälp med en 9-3 Aero -01

    När det gäller biltemas avgassystem så har jag det på min OG9-3cab och det var inga problem med passform eller något annat.

    /Jonas

  7. #7
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: Lite hjälp med en 9-3 Aero -01

    Biltemas avgassystem passade men om du jämför med vad ett original inkl montage kostar på SAAB verkstan så är det inte längre intressant byta själv. Tyvärr hade jag inte kollat upp det innan jag böt avgassystem.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349

    Re: Lite hjälp med en 9-3 Aero -01

    Det tråkiga med original avgassytem är designen på sista dämparen vilket leder till att vatten och skit samlas ovanpå den och den börjar rosta.

    /Jonas

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 19:19
  2. Lite hjälp angående oljetryck 9-5 Aero -00
    Av Sbuddz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-29, 19:05
  3. ny saab 9-5 aero äger behöver lite hjälp
    Av flumtobbe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 20:41
  4. Hjälp!? vad händer om glt ligger lite lite för högt? slöö
    Av Forge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 12:53
  5. Lite hjälp sökes om min 900 Aero -89!!!
    Av Hoffa i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •