Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    28

    Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Hej Gott folk!

    Har en 9000 2.0 -92 som jag har som pendlarbil som inte mår så bra. Tycker om bilen och vill få snurr på den igen. Jag kan inte så mycket om den (har äget den ett halvår) men den ska vara chippad av Maptun, har tretumssystem, och ställbart ladd som jag försöker hålla på 1,4 (går att ställa upp mer men det gör jag inte..) öppet filter och går av bara f-n när den snurrar.

    Misstänker att jag har problem med vevaxelgivaren då motorn "stänger av" över 2000 varv sedan några månader tillbaks.

    Fick stopp när jag körde i blött väder i höstas (efter en kraftig vänstersväng), upptäckte att vänster innerskärm var borttagen och motorn hade blivit dränkt i vatten. Dagen efter när jag hämtade bilen efter att den stått och torkat upp så hade jag fått inbrott och någon hade stulit turbotrycksmätaren. Körde hem och fick varva för att hålla den igång, så bilen gick nog varm. (Kokade dock inte.)

    Numera så går bilen att varva över 2000 varv när den är kall (så mycket man vill/vågar) men efter ca 30 sekunder så går motorn enbart mellan tomgång och upp till högst 2000 varv. Bilen går att köra och har grundladd, men "stänger som sagt av" när det roliga börjar. Känns nästan som att man når varvtalsstopp och att allt bara stängs ner. (2000 varv innebär ca 80 blås så man kommer inte så långt..) Därefter får man trycka in kopplingen för att få tillbaks motorn. Står man still och trycker gasen i botten så pendlar den rytmiskt mellan 1800-2000 varv. (Dåligt försök till imitation: Brum-brum-brum.. ;-)

    1. Fråga: Så är det någon som vet var vevaxelgivaren sitter på min bil? Jag hittar den inte så om någon vet var jag ska leta efter den så är jag enormt tacksam. (Eller kan peka på befintlig tråd i forumet, jag har letat men inte hittat ngn tråd som överensstämmer med min bil.)

    Check-enginge-lampan lyste från början men efter att jag har jobbat i omgångar med bilen i ett par månader (är inte van vid att meka insprutare så det har tagit tid att förstå hur grejjerna hänger ihop) och bytt lamdasond, gått igenom slangarna och bytt en del av de vacuum-slangar som varit mörkna, bytt tempgivaren, bytt backventilen mellan vevhusventilation och insprutet, kollat insuget efter konstigheter, kollat tomgångsventilen, bytt termostaten, bytt tändkassett mot annan (från bilskrot, men den luktar gott..) bytt bensinfiltret, gjort rent de givare som jag hittat, samt kollat att soppapumpen som har ström och snurrar på (dock inte kollat trycket fram till spridarna) och tömt bilen på felkoder så tänds inte check engine-lampan längre. Men jag har ändå känslan av att det är det "elektriska" som hittar på något (och inte soppan) och hoppas nu som sagt på att det är den magiska vevaxelgivaren som går in och stänger motorn över 2000 varv.

    2. Fråga: Alternativt om någon som tycker att detta problem pekar på ngt annat än vevaxelgivaren..? Har kollat och noterat att varvräknaren hoppar till när man startar motorn. Vilket alltså indikerar att vevaxelgivaren är vid liv?

    Är mycket tacksam för svar eller teorier om vad detta kan vara baserat på ovanstående utläggning. Ledsen att detta blev en bok, har dock svårt att hålla ner texten.. Men sån är jag :-)
    9-3 Sportcombi Vector BioPower -07 och en 9000 turbo 2.0 -92 med okänt trim

  2. #2

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    orkade inte läsa hela ditt super inlägg men det låter som vevaxelgivaren och den sitter bakom vevaxelremskivan.
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Tips:
    Testa å ta bort pystrimmet till att börja med...

    Har du rätt kompression på bilen?
    Ryker den svart? Vitt?
    Hur ser tänstiften ut?
    Har du kollat luftmassemätaren alltså den grunkan som sitter på insugssidan mellan luftfiltret och turbon?

    Vet inte vad det kan bli för fel om spjällägesgivaren ger upp??

    Borde inte va vevaxelgivaren, eftersom du har en hoppande varvräknare.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  4. #4

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    hoppande varvräknare brukar det bli när vevaxelgivaren blir så där! jag har vatt med om det!
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    570

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    hoppande varvräknare brukar det bli när vevaxelgivaren blir så där! jag har vatt med om det!
    Min varvräknare hoppade inte och det var ändå vevaxelgivaren som var boven. Dom brukar ju gå sönder rätt ofta på 9000 verkar det som.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  6. #6

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    när bilen blir så att den inte går att varva över tex 2000rpm så brukar varvräknarn hoppa när den slår ifrån. dock inte om bilen dör eller inte startar varm
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    28

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Tim900turbo och rob_saab900 - ska kolla upp vevaxelgivaren och så ska jag kika på dina tips Larzzon. Tack för svar! Återkommer. :-)
    9-3 Sportcombi Vector BioPower -07 och en 9000 turbo 2.0 -92 med okänt trim

  8. #8
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Ett liknande symptom hade jag på en 9000 aero -91. Bilen bara dog vid 2000 rpm. Visade sig senare att jag hade vattenläckage in kupen och di/apc-styrboxen låg halvt dränkt i vatten (i min bil sitter den under förarstolen). Efter upptorkande så gick den precis som vanligt igen. Värt att kolla upp tycker jag.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  9. #9

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    vet inte om det var så liknande, mer tvärtom
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  10. #10
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    vet inte om det var så liknande, mer tvärtom
    Kanske underligt uttryckt, men när man överskred 1900-1950 rpm så dog motorn.. Man fick frikoppla och starta om.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    28

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Frostyman - letade under stolarna hittade inte något som liknar styrboxen du nämner. Trodde först att det var svaret då bilen stod med sönderslagen ruta en hel natt i höstas i spöregn.. Men jag sökte runt på forumet och förstår at styrboxen/boxarna sitter vid utrymmet vid vindrutan/torkarna på min bil. De lådorna verkar torra och fina. Ska nog ändå plocka in dom och torka dom framför fläkten över natten i dag då symptomen på min bil verkar överensstämma exakt med den åkomma du hade.

    Edit: När det gäller byte av veaxelgivaren så har jag förstått så här långt att jag - för att kolla/byta vevaxelgivaren - förmodligen måste plocka bort vevaxelremskivan för att komma åt vevaxelgivaren då den sitter placerad bakom denna. (Bild)

    Men en sak jag inte kan förstå är hur denna givare kan bli "utsliten" så perfekt att den ger signal upp till 2000 varv och sedan bestämmer sig för att stänga motorn. Hänger den inte med över detta varvtal när den är sliten? Och vad är det för sorts slitage som gör att den slutar fungera? Och varför hänger den med när motorn är kall (motorn går som sagt att varva precis i början)? Teorier?

    9-3 Sportcombi Vector BioPower -07 och en 9000 turbo 2.0 -92 med okänt trim

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    28

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Svarar delvis på min egen fråga i inlägget ovan. Hittade en intressant iaktagelse på en helt annan site som gäller Ford - citerar: "Ibland händer det att vevaxelns axiallager slits ut och vevaxeln rör på sig vid högersväng. Då blir avståndet till vevaxelgivaren för stort och bilen stannar. Man kan ta ett spett och känna på remskivan ut/in och se om du har ett glapp där."

    Ursprungsproblemen med bilen började vid en kraftig u-sväng (vänstersväng). Jag tänkte först att de var relaterade till att vatten sprutade in i elektroniken i motorn i samband med svängen då vänster framskärm visade sig saknas.. men nu funderar jag över ifall det kanske är glapp i lagret enligt ovanstående beskrivning och att detta i kombination med sliten vevaxelgivare (hur nu än den slits..) kanske ligger bakom problemen. Ska kolla ifall vevaxeln är glapp samt byta givaren.
    9-3 Sportcombi Vector BioPower -07 och en 9000 turbo 2.0 -92 med okänt trim

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    570

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Ta och byt givaren. Som sagt, vanligt problem på dessa bilarna. Ett tips är att även byta packboxen bakom remskivan när du ändå har loss den. Ser ut som du har ett litet oljeläckage.

    Tänk även på att dra åt remskivan med en muttermaskin och gärna gänglåsning. Vet folk som vart med om att remskivan lossnat och gått i tusen bitar när man kört för att man inte har "skakat/knackat" fast muttern till skivan.

    Och slutligen om man skall vara den som är den, byt din aggregatsrem! Ser helt livsfarlig ut, det är en tidsinställd bomb att köra runt så, kan gå av när som helst. Farligt med sådana remmar för du hör inte när dom är dåliga, dom slirar inte.

    Jag har vart med om att en sådan rem har gått av på en 9000 jag hade och det är inte det minsta roligt kan jag lova.

    MVH
    Robin



    Citat Ursprungligen postat av pl400
    Svarar delvis på min egen fråga i inlägget ovan. Hittade en intressant iaktagelse på en helt annan site som gäller Ford - citerar: "Ibland händer det att vevaxelns axiallager slits ut och vevaxeln rör på sig vid högersväng. Då blir avståndet till vevaxelgivaren för stort och bilen stannar. Man kan ta ett spett och känna på remskivan ut/in och se om du har ett glapp där."

    Ursprungsproblemen med bilen började vid en kraftig u-sväng (vänstersväng). Jag tänkte först att de var relaterade till att vatten sprutade in i elektroniken i motorn i samband med svängen då vänster framskärm visade sig saknas.. men nu funderar jag över ifall det kanske är glapp i lagret enligt ovanstående beskrivning och att detta i kombination med sliten vevaxelgivare (hur nu än den slits..) kanske ligger bakom problemen. Ska kolla ifall vevaxeln är glapp samt byta givaren.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Har aldrig sett så illa drivremmen. Sätter en 20-a att den inte klarar 10mil.till.
    Påföljderna kan blir dyra ink. bärgning.
    Kort sagt de är endast motor som går i självmords läge och ta livet av sig.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    28

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Jag noterade själv skicket på remmen i går kväll när jag tog bilden.. Har heller aldrig sett en så dålig rem. Blir byte av rem och packbox samtidigt som givaren.
    9-3 Sportcombi Vector BioPower -07 och en 9000 turbo 2.0 -92 med okänt trim

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Byt stift är obligatoriskt oavsett hur dom ser ut.
    Följ exakt som Larzzon skrev i sitt brev.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    570

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Citat Ursprungligen postat av George
    Byt stift är obligatoriskt oavsett hur dom ser ut.
    Följ exakt som Larzzon skrev i sitt brev.

    Med vänlig hälsning
    George
    Han behöver ju inte byta stiften om dom inte är dåliga. Bara skruva ut dom, kolla hur dom ser ut, borsta av dom med en stålborste och ställa in tändgapet.

    Det kan räcka, i värsta fall kan man ju naturligtvis byta stiften men.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Citat Ursprungligen postat av rob_saab900
    Citat Ursprungligen postat av George
    Byt stift är obligatoriskt oavsett hur dom ser ut.
    Följ exakt som Larzzon skrev i sitt brev.
    Med vänlig hälsning
    George
    Han behöver ju inte byta stiften om dom inte är dåliga. Bara skruva ut dom, kolla hur dom ser ut, borsta av dom med en stålborste och ställa in tändgapet.

    Det kan räcka, i värsta fall kan man ju naturligtvis byta stiften men.
    Hur vet du om dom är bra? Kan se lika ut och har gnist gap lite annorlunda som tex : /större/aning sliten eller att en stift tänder inte vid högre rpm osv….
    Har varit med om det innan och rekommenderar varmt stift byte även en månad gammal.
    Och som värst har jag byt nya stift till nya igen och de var helt rätt. Detta var Bosch stift
    till en annan bil dock inte Saab.

    Mvh George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    28

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    Tackar för svar. Blir nog tändstiftsbyte också, känns som att jag har lagt ner för mycket tid nu på detta för att jag inte ska byta även stiften..

    Men att hitta en ny vevaxelgivare till min bil (9000 2.0 från -92) var inte det lättaste.

    Ringde först (i går) mekonomen för att kolla vad den kostade, men de kan inte få fram den - finns inte tillgänglig.

    Jag talade själv därefter med Saab Orginaldelar som har slutat tillverka den (!) och de har heller inga i lager.

    Ringde därefter mekonomen igen (i dag) för att dubbelkolla, och efter att de (extremt hjälpsamt och service minded - en stående applåd till killen i Upplands-Väsby som hjälpte mig med detta!!!) gjort egna rundringningar, inklusive till Saab Orginaldelar som jag talade med i går, så är sammanfattningen att den inte finns tillgänglig.

    Missade därefter precis en ny vevaxelgivare som såldes begagnad (den fick en annan lycklig köpare).

    Det verkar även finnas många andra (nätbutiker) som säljer reservdelar och jag har kollat några av dessa men inte hittat vad jag söker.

    Hupp. Får det bli så här?

    Vad gör jag nu? Kan jag kanske modda en annan givare? Eller är det skroten som gäller och att försöka hitta en vevaxelgivare som ser hyfsat ny ut..?

    Hjälp!
    9-3 Sportcombi Vector BioPower -07 och en 9000 turbo 2.0 -92 med okänt trim

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    570

    Re: Min 9000 2.0 -92 stänger av över 2000 varv (varm motor)

    För mig att den finns att köpa hos skruvat.se, jag hade turen att köra en oanvänd på en annons. Minns att det var mycket svårt att få tag på en givare när jag letade i sommras. Men kolla skruvat.se, nästan säker på att dom har den.

    Annars kan du alltid kolla här http://laga.se/resultat.aspx?delkod=727 ... ilkod=4085

    MVH
    Robin


    Update: Jepp skruvat.se har givaren för drygt 1000 kr, inte billigt men då får du en ny förhoppningsvis felfri. Sök på "vevaxel" och ditt regnr så hittar du rätt givare. Det ligger dock fel bild, bilden är på en trionicgivare men det ligger två bilder, på den understa är det rätt.




    Citat Ursprungligen postat av pl400
    Tackar för svar. Blir nog tändstiftsbyte också, känns som att jag har lagt ner för mycket tid nu på detta för att jag inte ska byta även stiften..

    Men att hitta en ny vevaxelgivare till min bil (9000 2.0 från -92) var inte det lättaste.

    Ringde först (i går) mekonomen för att kolla vad den kostade, men de kan inte få fram den - finns inte tillgänglig.

    Jag talade själv därefter med Saab Orginaldelar som har slutat tillverka den (!) och de har heller inga i lager.

    Ringde därefter mekonomen igen (i dag) för att dubbelkolla, och efter att de (extremt hjälpsamt och service minded - en stående applåd till killen i Upplands-Väsby som hjälpte mig med detta!!!) gjort egna rundringningar, inklusive till Saab Orginaldelar som jag talade med i går, så är sammanfattningen att den inte finns tillgänglig.

    Missade därefter precis en ny vevaxelgivare som såldes begagnad (den fick en annan lycklig köpare).

    Det verkar även finnas många andra (nätbutiker) som säljer reservdelar och jag har kollat några av dessa men inte hittat vad jag söker.

    Hupp. Får det bli så här?

    Vad gör jag nu? Kan jag kanske modda en annan givare? Eller är det skroten som gäller och att försöka hitta en vevaxelgivare som ser hyfsat ny ut..?

    Hjälp!
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •