Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Byta ECU funkar det?

  1. #1

    Byta ECU funkar det?

    Hej! Jag kör en 9-3 2.0t 02a med steg 3 trim.

    Min fråga är om jag kan montera i kompisens styrboxtrim i min bil? Givetvis med hans matchande hårdvara!

    Det jag vet som skiljer är att hans bil har "tcs" och det har inte min, båda är 02or men hans var från början en 185hästars och min var en 150hästars.

    Tacksam för tips!

    mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572

    Re: Byta styrbox! funkar det?

    Om inte hans bil också är en 9-3 2.0t så lär det inte gå.

    MVH
    Robin
    Senast redigerat av Moderator den 2020-11-27 klockan 09:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  3. #3

    Re: Byta styrbox! funkar det?

    b205l resp b205e har inte samma styrboxar
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Byta styrbox! funkar det?

    Montera går alltid, om bilen startar är en annan sak då boxen har en startspärr som måste programmeras om mha en Tech2 enhet, lämpligen hos en Saabverkstad.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5

    Re: Byta styrbox! funkar det?

    Tack för tipsen och funderingarna!

    Den styrbox som jag ev skall byta till är en styrbox med "biopower" funktion. Efter att ha kikat här på forumet så verkar inte bytet funka om jag inte har "tcs".

    så det är nog där skon klämmer just nu, då det är det som skiljer våra bilar åt.

    Såg dock att det finns de som bygger om sina bilar till ABS/TCS.

    mvh
    Simon

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Byta styrbox! funkar det?

    Biopower utan TCS går att lösa det oxå, måste dock till ett annat program i styrboxen.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-11-27 klockan 09:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7

    Re: Byta styrbox! funkar det?

    ok, så det gäller bara att programmera styrboxen rätt då!
    Senast redigerat av Moderator den 2020-11-27 klockan 09:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Byta styrbox! funkar det?

    Tjenare, tänker att denna fråga borde passa i den här gamla tråden. Har läst och sökt och blir inte direkt klokare om ämnet.

    Har länge funderat på om det går att byta styrbox mellan olika årsmodeller, exempelvis från en ng9-3 03 till en ng9-3 05. Tänker att byta mellan og och ng inte funkar pga annan hårdvara och mjukvara samt att ng9-3 gick över till T8. Är det möjligt att byta inom samma generation som i exemplet jag gav eller skiljer mjukvaran/hårdvara.

    Hoppas jag formulerat mig så ni förstår vad jag menar, frågan gäller både 9-3/9-5 OG/NG
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    En väl bred fråga.

    Styrdonen är generellt inte årsmodells-specifika, så du kan tex använda ett Trionic7 styrdon till alla bilar med Trionic7. Däremot behöver man se till att mjukvaran är rätt för applikationen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Jo var lite det där med mjukvaran jag tänkte på. Om vi riktar in oss på ng-9-3, skulle en styrbox från en äldre/yngre modell kräva en modifiering av mjukvaran eller är det plug & play och sen gifta in med tech2
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  11. #11
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Eftersom det finns en uppsjö av olika konfigurationer vad gäller spridare, turboaggregat m.m samt lite annat vad gäller mjukvaran så är det inte bara kasta runt styrdon mellan årsmodeller bara sådär.


    Om du förtydligare frågan ytterligare med vad för styrdon du vill sätta i vilken bil så är det lättare att ge ett svar.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #12
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    Boxen måste giftas in eller klonas i vilket fall som, så när det ändå görs är det lika bra att skicka in korrekt mjukvara.

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Eftersom det finns en uppsjö av olika konfigurationer vad gäller spridare, turboaggregat m.m samt lite annat vad gäller mjukvaran så är det inte bara kasta runt styrdon mellan årsmodeller bara sådär.


    Om du förtydligare frågan ytterligare med vad för styrdon du vill sätta i vilken bil så är det lättare att ge ett svar.
    Frågan gäller egentligen både T7 och T8 ECU, men om vi specificerar oss på en ng9-3 -05 icke aero. Om vi fantiserar att jag vill stoppa i en steg 1 styrbox från en ng9-3 -06 icke aero, skulle den lira med 05:ans hårdvara eller skulle jag vara tvungen att modifiera mjukvaran i den nya styrboxen.
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Om du menar B207L så borde det inte vara något problem att byta box såvida -06:an inte har den senare turbon som introducerades där någonstans.
    GT2052s eller TD04-11
    Jag kan vara lite ute o cykla här men ungefär rätt.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-11-27 klockan 09:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Byta styrbox! funkar det?

    Kan tyvärr inte Saabs motorkoder så bra men låter bekant. Skiljer sig hårdvaran från -03 till kring -06, tolkar jag dig rätt så är hårdvaran samma och jag kan byta fritt mellan ng årsmodellerna fram till -06.
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Till MY06 blev turbon GT2052 utbytt till TD04-11T. Så 1,8t och 2,0t MY03-05 har GT2052. MY06 och framåt har 11T på dessa.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Alltid bra att vilja lära sig nya saker, men den här diskussionen är väl ändå ganska meningslös?

    Som SirMacke nämner så kan man inte byta någon ECM utan att minst gifta in den mot bilen med VIN och immo-kod.
    Vidare är det fler till antalet idag som har tillgång till Txsuite och ett interface än antalet som innehar en Tech2.

    Så, "byta styrbox, funkar det?"
    - Ja, om den programmeras om för bilen den skall sitta i.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  18. #18
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Håller inte med om att den skulle vara onödig med det är ju upp till var och en att avgöra, är nyfiken om ”Saab data” och letar mig efter kunskap. Tech 2 har jag liggandes och T7/T8 suite mm är under utveckling till att jag fått tag på en canbus till usb adapter.

    Frågan uppkom när farsan pratade om att köpa en beg steg 1 box på skroten till just en ng9-3, blev då nyfiken om det gick använda styrbox från olika årsmodeller då chansen att hitta en skulle öka
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  19. #19
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Frågan uppkom när farsan pratade om att köpa en beg steg 1 box på skroten till just en ng9-3
    Hade du börjat i den änden och varit lite mer specifik hade du nog också fått lite mer precisa svar, oavsett om du är intresserad av generell eller detaljerad info.


    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    ...blev då nyfiken om det gick använda styrbox från olika årsmodeller då chansen att hitta en skulle öka
    Alltså, ECM-styrenheten i sig är kompatibel rakt av inom sina respektive familjer (med några få undantag i Trionic 5).

    Övrig motorhårdvara är svårt att skapa en lathund för, vill du ha generell information om vilka motorvarianter som kan dela mjukvara eller för den delen är fram- och/eller bakåtkompatibel så kan jag rekommendera dig att kika runt lite på de vanligaste "trimfirmorna" (tvi tvi tvi), de brukar ju i sina menyer dela upp modeller och varianter som de anser vara likvärdiga, eller vilken mjukvara som kan användas på respektive motorsetup.

    Faktumet kvarstår ju dock, att oavsett, så måste styrenhet vara korrekt ur- och ingift i bil för att fungera.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #20
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Byta ECU funkar det?

    Tack för informationen, var lite av det här jag letade efter. Blev en ganska bred fråga då jag hade hoppats på ett generellt svar över alla modeller. Ska kika lite på nordic mm.

    Hade frågan gällt icke trim så finns original mjukvaran i TX Suite att hämta till valfri box om jag inte är å cyklar.

    Tolkar jag dig rätt så länge hårdvaran stämmer in så är det gifta ur, plug and play och gifta i med tech 2, man byter väll då även vin nr tillfälligt till den årsmodell boxen kom ifrån tänker jag.

    Får ursäkta om jag låter väldigt okunnig med mina frågor men som jag nämnde tidigare är jag lite halvt ny på det här och försöker lära mig. Eran hjälp är guld värd
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

Liknande ämnen

  1. Byta Xenonlampa, vad funkar? OG9-5
    Av linn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2021-02-10, 00:11
  2. Hur funkar tcs ? 9-5 -99
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 16:11
  3. byta motor i 9000 2,0t -96 till 2,3t, funkar?
    Av XRoozZ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 19:51
  4. 9-3 SS...Funkar det här??
    Av Fredrik87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 19:56
  5. Tcs hur funkar det???
    Av betakotten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •