Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 74

Ämne: Tech2 funktion med OPCOM

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Tech2 funktion med OPCOM

    Detta interface skall tydligen komma åt en hel del saker i bilen, någon som har testat?
    http://global.ebay.com/2009_OPCOM_OP...519498205/item

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Jag har en sådan, dock bara provat på 9-3SS.. Kunde läsa endel koder, men ej radera.

    Sägs fungera bättre på 9-5 vad ja hört.

    Men sen har jag ju inte provat så mkt än

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Jag har en sån, och kan läsa felkoder i alla system och radera i alla system, men kan inte läsa mätvärden alls, inte i något system, bara läsa o radera felkoder med andra ord.
    Testat på min 9-5a Aero 2003.
    Men på farsans Opel Astra 2003, så fungerar det o läsa mätvärden mm.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Låter som en vanlig ODB2 läsare ju
    Kan den inte ens läsa ut några värden i realtid?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 897

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Låter som en vanlig ODB2 läsare ju
    Kan den inte ens läsa ut några värden i realtid?
    Vill du ha värden ur styrsystemet i realtid skulle jag hellre kolla på CanUSB tillsammans med T7Suite!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Låter som en vanlig ODB2 läsare ju
    Kan den inte ens läsa ut några värden i realtid?
    Vill du ha värden ur styrsystemet i realtid skulle jag hellre kolla på CanUSB tillsammans med T7Suite!
    Det har jag redan, så tillsammans med dashdaqen finns det inget övrigt att önska med loggning.

    Det jag var nyfiken på var om den kunde saker som tech2 kan, läste det på nätet nånstans.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 897

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H

    Det har jag redan, så tillsammans med dashdaqen finns det inget övrigt att önska med loggning.

    Det jag var nyfiken på var om den kunde saker som tech2 kan, läste det på nätet nånstans.
    Tyvärr inte! (Det enda jag har förstått den ska klara som inte en vanlig OBD2 gör är att släcka airbag-lampan)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Jag har en OP-COM som jag bara har testat lite snabbt på vår 9-3 SportSedan och jag kan läsa ut och nolla felkoder i de flesta system, såsom ICM, ABS/TCS/ESP, SRS, BCM, REC, UEC, CIM osv. Det går även att läsa ut realtidsvärden såsom rattvinkel, bromspedalstryck, larmstatus osv osv. Däremot går det inte att läsa ut några motorvärden i dagsläget då det bara är 1.9TID som är valbar till 9-3.
    Programmering går inte heller att genomföra som det gör för Opel.

    EDIT: Det går även att utföra diverse tester på olika system, såsom signalhorn, spolarvätskepump och liknande. Jag har dock inte hunnit testa alla funktioner ännu.

    Jag ska se om jag kan spela in en liten film på hur det funkar någon dag i veckan om det är av intresse?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Jag har en OP-COM som jag bara har testat lite snabbt på vår 9-3 SportSedan och jag kan läsa ut och nolla felkoder i de flesta system, såsom ICM, ABS/TCS/ESP, SRS, BCM, REC, UEC, CIM osv. Det går även att läsa ut realtidsvärden såsom rattvinkel, bromspedalstryck, larmstatus osv osv. Däremot går det inte att läsa ut några motorvärden i dagsläget då det bara är 1.9TID som är valbar till 9-3.
    Programmering går inte heller att genomföra som det gör för Opel.

    EDIT: Det går även att utföra diverse tester på olika system, såsom signalhorn, spolarvätskepump och liknande. Jag har dock inte hunnit testa alla funktioner ännu.

    Jag ska se om jag kan spela in en liten film på hur det funkar någon dag i veckan om det är av intresse?
    Hade vart kul att se en fimsnutt på hur den funkar, så gör gärna det

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Jag har en OP-COM som jag bara har testat lite snabbt på vår 9-3 SportSedan och jag kan läsa ut och nolla felkoder i de flesta system, såsom ICM, ABS/TCS/ESP, SRS, BCM, REC, UEC, CIM osv. Det går även att läsa ut realtidsvärden såsom rattvinkel, bromspedalstryck, larmstatus osv osv. Däremot går det inte att läsa ut några motorvärden i dagsläget då det bara är 1.9TID som är valbar till 9-3.
    Programmering går inte heller att genomföra som det gör för Opel.

    EDIT: Det går även att utföra diverse tester på olika system, såsom signalhorn, spolarvätskepump och liknande. Jag har dock inte hunnit testa alla funktioner ännu.

    Jag ska se om jag kan spela in en liten film på hur det funkar någon dag i veckan om det är av intresse?
    Så du menar alltså att du lyckats radera felkoder utan problem ??
    Jag kopplade ur mina främre strålkastare tex, monterade tillbaka - kunde ej radera dessa felkoder :S

    Visserligen tror jag att jag gick in under Opel Vectra då, du kanske går på dieseln?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Jag har en OP-COM som jag bara har testat lite snabbt på vår 9-3 SportSedan och jag kan läsa ut och nolla felkoder i de flesta system, såsom ICM, ABS/TCS/ESP, SRS, BCM, REC, UEC, CIM osv. Det går även att läsa ut realtidsvärden såsom rattvinkel, bromspedalstryck, larmstatus osv osv. Däremot går det inte att läsa ut några motorvärden i dagsläget då det bara är 1.9TID som är valbar till 9-3.
    Programmering går inte heller att genomföra som det gör för Opel.

    EDIT: Det går även att utföra diverse tester på olika system, såsom signalhorn, spolarvätskepump och liknande. Jag har dock inte hunnit testa alla funktioner ännu.

    Jag ska se om jag kan spela in en liten film på hur det funkar någon dag i veckan om det är av intresse?
    Så du menar alltså att du lyckats radera felkoder utan problem ??
    Jag kopplade ur mina främre strålkastare tex, monterade tillbaka - kunde ej radera dessa felkoder :S

    Visserligen tror jag att jag gick in under Opel Vectra då, du kanske går på dieseln?

    Mvh
    Japp, jag har gått på 9-3 CAN.

    Jag har raderat felkoder som CD-växlaren hade satt och även någon kod i ABS-systemet, men däremot bland annat AHL går inte att komma åt (vilket jag skulle behöva då jag har nåt knas med ljuslängdsregleringen). Har du kommit åt AHL för att läsa ut felkoder när du har gått via Opel Vectra?

    Mvh
    Martin

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Kan inte svära på vilka styrdon ja gick genom, va rätt trötter på bileländet då..
    Men helt klart fick ja fram koder på ljusena iaf!

    Skall testa att gå via 9-3 can!

    Någon pratade om att detta interface byggde på ELM327 kretsen, någon som provat med andra OBD program på andra bilar?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Tack för uppslaget, nu var jag ute och testade att kontakta AHL genom att välja Opel Vectra istället och vips så fick jag veta att bakre nivågivaren är kajko!
    Skulle man kunna utföra kalibreringar och andra programmeringar också så skulle verktyget vara helt suveränt!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    82

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Någon som vet om det fungerar på ng900 med?
    /Classe
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    NG900 är inte valbar i programmet, sedan om det fungerar via någon Opelmodell vet jag inte.

    Här kommer som utlovat en nätt liten fredagsfilm på 27 minuter föreställande programmet i alla fall.

    OP-COM på en Saab 9-3

    Fråga gärna om ni undrar någonting.

    På några ställen i filmen är det lite "uppehåll", anledningen till det var att jag tänkte filma vad som hände med bilen när man genomförde en del tester, men jag lyckades aldrig få till picture in picture i redigeringen. Hoppa helt enkelt fram några sekunder när ni kommer till ett sånt parti istället. När man trycker på high beam test så tänds helljuset osv.

    När diverse värden i programmet ändras så är det för att jag vrider på ratten, trampar på bromspedalen, ändrar växelläge etc.

    Mvh
    Martin

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Uppdaterar med att meddela att det går utmärkt att läsa ut motorvärden även på 9-3 SS förresten, bara man väljer Opelkusinmotorn till 9-3:an som heter Z20NET.
    I filmen så väljer jag ju nån annan motor från Opel som den inte riktigt vill kommunicera med.

    Även V6:an LP9 finns väl som varianter i Vectra och Insignia? I så fall bör det gå att kommunicera med den också. Jag ska på fest snart där en deltagare har sin 2.8t parkerad utanför, kanske man får för sig att testa lite senare...

    Har införskaffat en ny bakre nivågivare till ljuslängdsregleringen som ska bytas vid tillfälle också, återkommer om jag även lyckas kalibrera systemet med OP-COM efter bytet.

    I alla fall så kan man göra betydligt mer med den här prylen än en vanlig OBD-2-läsare, åtminstone på 9-3 SS. Har ett par polare med 9-5:or av olika årsmodell som jag ska testa på vid tillfälle också.

    //Martin

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    imponerande för en såpass billig pryl återkom gärna när du hunnit testa på en 9-5.

  18. #18

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    som sagt var, jag har testat på min 9-5a 2003 och jag kan kolla felkoder i alla styrenheter + radera felkoder men avläsa mätvärden funkar inte alls, men på Opel funkar det kanon.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson
    ...men på Opel funkar det kanon.
    Uffe.
    Ja, och på 9-3 SS. Har testat på en 2.8t nu och det gick utmärkt även det. Testade sedan på en 9-5 -00 och där är det precis som Uffe skrev, att det går att läsa ut och nolla felkoder, men man kan inte få ut några mätvärden.
    Imorgon ska jag prova på en 9-5 -05 också, men jag antar att det inte blir någon skillnad där.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    336

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Finns möjligheter att gifta i / ur saker i 9-5?

    Tänker på saker som twice, dice, och eventuellt ECM... ?
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

Liknande ämnen

  1. tyda felkod från opcom???
    Av kruse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 15:04
  2. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •