Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 74

Ämne: Tech2 funktion med OPCOM

  1. #41

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Har nu uppdaterat min till 1.39 gjordes automatiskt när man reggade interfacet. Men kan inte få fram felkoder på ABS eller SRS, fick fram C0550 på ABSen, men den vart man inte klokare på, så åkte och läste ut med en Tech 2 istället. Fick då fram C1605. Varför får jag det inte och lira med bilen? Är en SAAB 95-00 det gäller, ska man välja någon annan Opel modell? Kan inte heller nolla koderna jag fick fram, vilket gick med Tech 2, dock så kom den tillbaka på gång.
    Saab 9-5 Kombi -00 http://www.garaget.org/?car=214801
    Saab 9000 Aero-97 -såld. http://www.garaget.org/?car=49929

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Citat Ursprungligen postat av saab9000turbo-92
    Har nu uppdaterat min till 1.39 gjordes automatiskt när man reggade interfacet. Men kan inte få fram felkoder på ABS eller SRS, fick fram C0550 på ABSen, men den vart man inte klokare på, så åkte och läste ut med en Tech 2 istället. Fick då fram C1605. Varför får jag det inte och lira med bilen? Är en SAAB 95-00 det gäller, ska man välja någon annan Opel modell? Kan inte heller nolla koderna jag fick fram, vilket gick med Tech 2, dock så kom den tillbaka på gång.
    Välja opelmodell? :S

    Längst ner i listan så har du ju något i stil med "Other GM" eller vad det står och under detta kan du sedan välja saab 9-5. Går man den vägen så kommer jag åt allt i min 01'a och även i andra 9-5'or jag har testat på tidigare.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Hemse Gotland
    Inlägg
    3

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Har idag testat på min 9-3 tid 07 och är inte impad,,tydligen är min en zafira,,kan läsa lite motordata men inget annat som tex acc, och går jag in på instrumen så stannar bilen och det klickar i alla instrument,,,och hur vet man vad alla felkoder betyder???
    Saab 9-3 vektor 1,9Tid 2007,,, med lite trim

  4. #44
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Citat Ursprungligen postat av Tingen
    Har idag testat på min 9-3 tid 07 och är inte impad,,tydligen är min en zafira,,kan läsa lite motordata men inget annat som tex acc, och går jag in på instrumen så stannar bilen och det klickar i alla instrument,,,och hur vet man vad alla felkoder betyder???
    Kör du på att den skall hitta bilen automatiskt så kan du glömma att få den till att fungera på en Saab tyvärr. Välj istället Vectra C och sedan rätt motor!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #45

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av saab9000turbo-92
    Har nu uppdaterat min till 1.39 gjordes automatiskt när man reggade interfacet. Men kan inte få fram felkoder på ABS eller SRS, fick fram C0550 på ABSen, men den vart man inte klokare på, så åkte och läste ut med en Tech 2 istället. Fick då fram C1605. Varför får jag det inte och lira med bilen? Är en SAAB 95-00 det gäller, ska man välja någon annan Opel modell? Kan inte heller nolla koderna jag fick fram, vilket gick med Tech 2, dock så kom den tillbaka på gång.
    Välja opelmodell? :S

    Längst ner i listan så har du ju något i stil med "Other GM" eller vad det står och under detta kan du sedan välja saab 9-5. Går man den vägen så kommer jag åt allt i min 01'a och även i andra 9-5'or jag har testat på tidigare.
    Jo men det vet jag, och kommer åt bilen men kan inte radera koderna. Så tänkte om man kanske skulle porova på en "syster" modell på Opel om den finns någon sån.
    Saab 9-5 Kombi -00 http://www.garaget.org/?car=214801
    Saab 9000 Aero-97 -såld. http://www.garaget.org/?car=49929

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Hemse Gotland
    Inlägg
    3

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Kör du på att den skall hitta bilen automatiskt så kan du glömma att få den till att fungera på en Saab tyvärr. Välj istället Vectra C och sedan rätt motor!
    Har provat med vectra c och det blir samma som zafiran och om jag väljer Body så hittar den ingen kontakt med bilen och efter en stund så stannar bilen och man får larma på o av,,,,,en liten fundering jag har är om man har BRS ppc i den kan det va att den sitter och stör på nåt sätt..

    Johan
    Saab 9-3 vektor 1,9Tid 2007,,, med lite trim

  7. #47

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Hejsan

    Fick hem min Op-Com för några dagar sedan. Interface testet går fint. Men den hittar inte min bil. Ingen kontakt alls. Min bil är en 9-5 -07. Testade med en 9-3 -03 också och där fick vi ut Body data. Så vi kunde se felkoder på dörrarna... Men sen var det stopp. Motor mm ger ingen data alls.
    Någon som har någon ide om vad jag ska göra?

    Det var den här jag handlade...
    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI..dll?V ... 0396298456

    /Magnus

  8. #48

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Det verkar vara lite blandade resultat, en del är kanonnöjda, andra inte. Kan det vara olika fabrikat på OP-COM? Eller bara handhavande kanske? Jag funderar på att köpa p.g.a. problem med ABS och har hittat två olika:
    Vad säger ni som har provat? Vilken variant har ni kört och har det funkat bra?

    1.
    http://mega.tradera.com/233/120886233_1.jpg

    2.
    http://www.orebrobildiagnos.se/OBD2/images/op_com.jpg


    /mattias
    Saab 9-3 SC 1,9 TiD 2006

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Citat Ursprungligen postat av tigobos
    Vad säger ni som har provat? Vilken variant har ni kört och har det funkat bra?

    2.
    http://www.orebrobildiagnos.se/OBD2/images/op_com.jpg


    /mattias
    Den har jag och den funkar utmärkt med min 9-3:a.

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    10

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Jag har tänkt köpa en sådan som säljs på orebrobildiagnos, till min 9-5a. Fungerar det att programmera nycklar med den? Som jag fattat så går det iaf fint att läsa och radera felkoder, men inte att läsa data i realtid?

  11. #51
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Citat Ursprungligen postat av Patbor
    Jag har tänkt köpa en sådan som säljs på orebrobildiagnos, till min 9-5a. Fungerar det att programmera nycklar med den? Som jag fattat så går det iaf fint att läsa och radera felkoder, men inte att läsa data i realtid?
    Opcom kan inte göra något med bilen överhuvudtaget förutom att just läsa felkoder.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    10

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Okej... Det går alltså inte att radera felkoder heller?
    Vad finns det för alternativ om jag vill kunna läsa och radera felkoder? Är det bara Techtvåan som gäller då?

  13. #53
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Felkoder i motorn kan du släcka med hjälp av säkringen.
    Felkoder på övriga boxar lyckades jag inte släcka med Opcom.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    17

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Jeg fikk slettet SPA feilkoder på min 06 9-5 med OpCom..

    StenR

  15. #55
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Har köpt hem en sån här nu, riktigt trevlig liten pryl Kan fixa för 200:- ink frakt

    Några nyheter på vad man kan göra med den?

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Citat Ursprungligen postat av XGranis
    vad ska man använda till en og9-3?
    släcka koder mm?
    Undrar jag med. Skulle vara kul att kunna kolla felkoder.

  17. #57
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Nu drar jag upp denna tråd.

    Har en OP-COM till min 9-3SS men jag får icke den att fungera på min laptop (Eller någon annan dator för den sakens skull.)
    Windows 7 64bit, men 32 testat utan framgång.

    Först och främst får jag upp enheten "USB Serial Port" som inte går att installera hur jag än gör.
    OP-Com V2 USB-enheten är ok, men inte porten.

    Startar jag programmet får jag bara "Interface communication error" när jag ska koppla upp mot bilen.

    Ska testa XP-mode och Xp i VirtualBox senare idag, men har inte mycket hopp till det..

    Fan att CANUsb ska vara dyrt..

  18. #58

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Jag har fått den att funka på Windows XP. Någonstans på skivan fanns en drivrutin som man installerade för USB serial port genom Enhetshanteraren i datorn. Det var inget självklart namn på filen...
    Saab 9-3 SC 1,9 TiD 2006

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    132

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    nu har även jag införskaffat en sån här.
    får inte det att fungera heller, fast det kanske kan bero på att min installationsskiva var tom!

    hittade program på OP-COM,hu

    Men får det fortfarande inte att fungera då den säger att den saknar usb driver.....

    Någon som har en fungerande skiva (som fungerar till xp) som har lust och möjlighet att slänga upp en diskavbildning nånstans?

    /mvh Chrille

  20. #60

    Re: Tech2 funktion med OPCOM

    Leta runt på skivan efter någon fil som har filtypen drivrutin eller liknande. Det var så jag hittade drivrutinen. Sedan får du gå in i enhetshanteraren i Windows och säga åt datorn att använda drivrutinen du letade upp för den OPCOM, som dyker upp som en okänd enhet med gult frågetecken framför sig.
    Saab 9-3 SC 1,9 TiD 2006

Liknande ämnen

  1. tyda felkod från opcom???
    Av kruse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 15:04
  2. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •