Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Dax för ny turbo OG9-5 B205E -09

  1. #1

    Dax för ny turbo OG9-5 B205E -09

    Hej.

    Bilen i fråga är en 95 2.0t Biopower automat 2009 med 14800 mil

    Eftar att jag ägt bilen 1,5v, gav turbon upp, mitt på E4,an! Körde om en lastbil, efter jag passerat och släppte gasen så ser jag i backspegeln det största rökmolnet jag någonsin har framkallat!

    Min fråga till er. Vad ska jag köpa för utbytesturbo!? Har kollat på Maptun http://www.maptunparts.se/turbosyste...od-glykol.html

    Ebay http://www.ebay.com/itm/Turbolader-f...item2a3ce90e02

    Misstänker att dom kommer från samma "tillverkare"

    Saken är den, bilen står på en Mekonomenverkstad på annan ort. Gjorde dealen med dom att jag stod för delar och dom för arbete. Tyckte dom var lite dyr? om dom skulle hålla med delar också.

    Vad behöver jag förutom turbo? Kanske passa på att uppgradera till en TD04HL 15t?

    Känner att jag behöver lite förslag och input här. Bokad tid för byte är först 3 sep.

    MVH//

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    Jag kör med det paketet från Maptun i min bil.
    Tuffat på dryga 4000 mil med stundtals ganska tuff svensson körning. GDM steg 1 ligger även och stressar fläkten så där lite lagom

    Sen om den håller lika bra på din d e ju en annan fråga.
    När jag letade ny turbo fick jag svaret att den kan gå 100 mil den kan gå 10000 mil.
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  3. #3
    TD04 brukar ju hålla betydligt längre, så det beror väl på hur länge du har tänkt behålla bilen om det är en meningsfull investering.

    Det blir ju lite dyrare att byta till en sån, du behöver andra vatten- och oljerör, och även ny programvara i motorstyrningen anpassad för TD04.

    Å andra sidan kan du ju få betydligt mer effekt ur din motor med den turbon, runt 250 hk är ju inga problem, och det är ju roligt. Fast då ska du nog ta med byte av koppling till Aero i din budget eftersom den som sitter där nu kommer tröttna ganska fort..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    HUR kan vilja sälja sånt där skit... Jag skulle aldrig köpa och montera ett nytt gt17 igen, och framför allt inte då ett kina-aggregat som det där är.
    Lägg på några tusenlappar och köp ett Aeroaggregat från GIK.

  5. #5
    Det kanske till och med är bättre att köpa en begagnad original TD04 från skroten än en ny gt17, oavsett om den är äkta eller kinakopia?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Ja, alla dagar i veckan. Robert i Falun har svarvat om banjobultarna som möjliggör enklare montering. Man behöver du alltså inte byta vattenrör mm.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Ja, alla dagar i veckan. Robert i Falun har svarvat om banjobultarna som möjliggör enklare montering. Man behöver du alltså inte byta vattenrör mm.
    Case closed.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg

    Å andra sidan kan du ju få betydligt mer effekt ur din motor med den turbon, runt 250 hk är ju inga problem, och det är ju roligt. Fast då ska du nog ta med byte av koppling till Aero i din budget eftersom den som sitter där nu kommer tröttna ganska fort..
    Beställde GT17 från Maptun. Ang koppling? Trodde automatlådorna var lika 2,0 2.3 samt Aero.. Rätta mig om jag har fel.

  9. #9
    Nej, du har rätt, automatlådan är samma. Jag trodde du hade manuell låda, läste väl slarvigt..

  10. #10
    Börjar bli orolig att Maptun inte hinner få hem mina produkter tills jag har bokat tid för byte (Tillfälligt slut) Någon som provat denna? http://www.mrtuning.se/p/modellanpas...15t-turbo.html Är det "Bolt-on" om jag kompletterar med http://www.maptunparts.se/turbosyste...ero-2006-.html samt http://www.maptunparts.se/turbosyste...9-5-98-10.html Eller denna, vet inte vad skillnaden är? http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...er/592160.html

    MVH/

  11. #11
    Det insugsröret passar inte på turbon du länkade till, det passar bara med TD04 med kort nos, dvs Aero 2006 eller nyare. Till turbon från mrtuning kan du använda ditt nuvarande rör, men det är inte optimalt om du tänkt ta ut mer än 250 hk.

  12. #12
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 719
    Medlem#
    6850
    Leta upp en beg td04 på skroten om inte ekonomi finns till nytt,använd Roberts banjobult - sats och kör på.

    I längden nog den bästa lösningen, Beg td04 är nog 10ggr bättre än mr tunings turbo å alla andra kopior på GT17.

    Biltemas "oxå kopia"har ju dock hållt i några år i polarens bil o steg 1 chip.
    Men även läst att många rasat efter 500mil
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  13. #13
    Börjar överväga mer och mer ett nytt TD04HLt15 Typ denna http://www.speeding.nu/product.php?c...oducts_id=6370 men vad mer behöver jag förutom mjukvara efter montering, förstått att man kan ta det sen? Vad är det för vattenrör som näms "Robert i Falun har svarvat om banjobultarna som möjliggör enklare montering. Man behöver du alltså inte byta vattenrör mm." Passar mitt insugsrör på den länkade turbon?

  14. #14
    Japp, ditt insugningsrör passar. Du behöver även vatten och oljerör till TD04, finns att köpa på tex Speedparts eller Maptun.

    "Robert i Falun" är Robert Uhr på Nordic Tuning i Falun, han verkar ha tagit fram banjobultar som gör att Gt17 vatten och oljerör passar på TD04, enklast är väl att ringa honom och fråga, han besitter viss kompetens kring Saabmotorer och turboaggregat...

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Köpte en utbytes från maptun: http://www.maptunparts.se/turbosyste...renoverad.html Rullat på problemfritt ca 4000 mil än.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Även om detta nu varit en manuell låda, så hade det inte behövt vara några problem. Kör man rak (horisontell) vridkurva på 385 Nm, så kan man ta ut 300 hk vid 5.500 rpm. Då ligger man förvisso på gränsen där kopplingen får det jobbigt, men för 250 hk är det inga problem (man har t o m "råd" med en liten "vridpuckel" i mellanregistret). Det hela beror på hur mjukvaran är mappad.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  17. #17
    Vart inte som det var tänkt ifrån början.. Det blev en TD04HLt15 Aero 06-10, insugsrör (kanske kallas cobra?) samt Maptuner med anpassad mjukvara. Kostar lite mer än vad det var planerat! Tror inte jag kommer ångra mig sen...

  18. #18
    Helt rätt.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Trasig Turbo eller topp B205E ?
    Av pasav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-01-28, 22:13
  2. Vad för skillnader på B205E/L/R
    Av Maniac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •