Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Test av bilbatterier

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Test av bilbatterier

    Gamla devisen håller, man får vad man betalar för. Biltemabatteri ett sommaralternativ?


    http://www.corren.se/img/2010/1/29/5095937.pdf
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Test av bilbatterier

    Hur kan man jämföra olika batterier med olika Ah tal på samma villkor?

    Finns ju Biltema batterier med 75Ah också!

    Att jämföra ett 85Ah med ett 62Ah, och sedan säga att 62Ah batteriet var sämst, pga att det höll ut kortast tid är väl ett väldigt konstigt test!

    Man måste ju ha någon gemensam nämnare, t.ex. priset eller Ah....

    Snacka om att lura folk
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Test av bilbatterier

    Citat Ursprungligen postat av Pette
    Hur kan man jämföra olika batterier med olika Ah tal på samma villkor?

    Finns ju Biltema batterier med 75Ah också!

    Att jämföra ett 85Ah med ett 62Ah, och sedan säga att 62Ah batteriet var sämst, pga att det höll ut kortast tid är väl ett väldigt konstigt test!

    Man måste ju ha någon gemensam nämnare, t.ex. priset eller Ah....

    Snacka om att lura folk
    Håller med om Ah, fel att göra så. Får ändå en känsla av att det skiljer en del även med samma Ah.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Test av bilbatterier

    Citat Ursprungligen postat av Pette
    Hur kan man jämföra olika batterier med olika Ah tal på samma villkor?

    Finns ju Biltema batterier med 75Ah också!

    Att jämföra ett 85Ah med ett 62Ah, och sedan säga att 62Ah batteriet var sämst, pga att det höll ut kortast tid är väl ett väldigt konstigt test!

    Man måste ju ha någon gemensam nämnare, t.ex. priset eller Ah....

    Snacka om att lura folk


    håller med, en 62ah variant av "vinnaren" hade säkert inte varit så mycket bättre än biltemas.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Test av bilbatterier

    Jag har ju upplevt biltemas batterier som ganska bra, farsan har ett sånt batteri från biltema som i testet där och det har inte varit några som hellst starproblem nu när det varit neråt -20.

    Däremot det batteriet som heter Global där har jag ett 2 år gammalt sådant (fast 55Ah) stående jag fick byta ut, det orkar nog inte ens starta åkgräsklipparen i sommarvärme.

    Man kan ju iaf ställa sig frågan varför man har med 2st batterier på 62 och 65Ah och sen säger att dessa var sämst när övriga är betydligt kraftigare.
    Ska man få ett vettigt resultat så måste väl iaf förutsättningarna vara likvärdiga!
    Sen så får man ju även 2st biltemabatterier + ett flak öl för vad det dyraste batteriet kostar och det vore ju då fan om inte 2st biltema batterier tillsammans vore bättre,,,
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548

    Re: Test av bilbatterier

    Vem behöver "gnugga" på startmotorn om bilen är som den ska?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Test av bilbatterier

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Vem behöver "gnugga" på startmotorn om bilen är som den ska?
    Mvh
    Kan ju ge en liten indikation om din körning innehåller mycket korta körningar där bilen stängs av, eller om soppan är slut och du vill ha elbil fram till macken
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8

    Re: Test av bilbatterier

    Måste faktiskt också erkänna att jag tycker biltemas batterier har funkat fint hittills. Har suttit i bilar som jag köpt begagnade, samt att jag köpt ett par själv genom åren. Har inte haft mer problem med dem än med andra batterier faktiskt.

    Sedan att jag inte hyllar mycket av Biltemas sortiment i övrigt är en annan femma .

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Test av bilbatterier

    Hmm? Att stirra sig blind på om ett batteri har 55, 60, eller kanske 90Ah ger en dålig bild av hur ett batteri pallar i den svenska kylan.

    Vad som är viktigt är det s.k CCA talet. Cold Crank Amps.
    Det anger, förenklat, hur många Ampere batteriet förmår att leverera vid belastning vid en viss temperatur.
    Exempelvis kan ett bra märkesbatteri på 45 Ah ha ett högre CCA-värde än ett Biltemabatteri på 75Ah.

    CCA kan anges enligt olika standarder som SAE, DIN, CEn1, CEn2, JAS. Märkesbatterier, som inte har något att dölja, anger alltid på batteriet CCA-värdet och vilken standard som ska användas vid mätningen.
    Mäter gör man med en datoriserad belastningsprovare. - De gamla belastningsprovarna, modell brödrost, där det enbart finns ett statiskt inbyggt motstånd klarar inte dessa mätningar.

    EDIT: Lägger till en länk jag hittade som åskådliggör det hela ytterligare.
    http://web.telia.com/~u40404287/BatteriMatning.htm
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Test av bilbatterier

    Mitt biltema batteri har hållt i 2år utan minsta problem. Min gamle passat stod uppe i värmland i2v och startade perfekt fast kylan.
    Saablös dåre

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Test av bilbatterier

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Hmm? Att stirra sig blind på om ett batteri har 55, 60, eller kanske 90Ah ger en dålig bild av hur ett batteri pallar i den svenska kylan.

    Vad som är viktigt är det s.k CCA talet. Cold Crank Amps.
    Det anger, förenklat, hur många Ampere batteriet förmår att leverera vid belastning vid en viss temperatur.
    Exempelvis kan ett bra märkesbatteri på 45 Ah ha ett högre CCA-värde än ett Biltemabatteri på 75Ah.

    CCA kan anges enligt olika standarder som SAE, DIN, CEn1, CEn2, JAS. Märkesbatterier, som inte har något att dölja, anger alltid på batteriet CCA-värdet och vilken standard som ska användas vid mätningen.
    Mäter gör man med en datoriserad belastningsprovare. - De gamla belastningsprovarna, modell brödrost, där det enbart finns ett statiskt inbyggt motstånd klarar inte dessa mätningar.

    EDIT: Lägger till en länk jag hittade som åskådliggör det hela ytterligare.
    http://web.telia.com/~u40404287/BatteriMatning.htm
    Håller med, dock vid uthållighetstester är ju Ah väldigt intressant.

    Biltema anger också (liksom de flesta batteriförsäljare) CCA, och inte bara märkesbatterin. Det batteri jag köpte från Biltema var på 75Ah och 720A i CCA, vilket får ses som relativt högt.
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Test av bilbatterier

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Hmm? Att stirra sig blind på om ett batteri har 55, 60, eller kanske 90Ah ger en dålig bild av hur ett batteri pallar i den svenska kylan.

    Vad som är viktigt är det s.k CCA talet. Cold Crank Amps.
    Det anger, förenklat, hur många Ampere batteriet förmår att leverera vid belastning vid en viss temperatur.
    Exempelvis kan ett bra märkesbatteri på 45 Ah ha ett högre CCA-värde än ett Biltemabatteri på 75Ah.

    CCA kan anges enligt olika standarder som SAE, DIN, CEn1, CEn2, JAS. Märkesbatterier, som inte har något att dölja, anger alltid på batteriet CCA-värdet och vilken standard som ska användas vid mätningen.
    Mäter gör man med en datoriserad belastningsprovare. - De gamla belastningsprovarna, modell brödrost, där det enbart finns ett statiskt inbyggt motstånd klarar inte dessa mätningar.

    EDIT: Lägger till en länk jag hittade som åskådliggör det hela ytterligare.
    http://web.telia.com/~u40404287/BatteriMatning.htm

    Men samtidigt så visar ju testet att ju mer Ah batteriet är på ju bättre presterar det i kyla, det vore ju tex iaf i mina ögon konstigt om ett 55Ah batteri kunde kräma på bättre än ett 85-90Ah batteri, det säger ju sig självt att om det skiljer 30Ah i kapacitet på batteriet så kommer ju övriga parametrar att följa med upp, varesig det är +20 eller -20 grader.

    Det var ju ungefär som testet med snålkörning som var uppe för ett par veckor sedan i OT.

    Man hade kört 2st "nästan lika" bilar, en snålkörning och en vanlig körnig och snålkörningen drog hälften så mycket soppa, hur kom det sig, jo snålkörningen var en bmw 318 Diesel och normalkörningen var en bmw 320 bensin med rak 6a.


    Ska man göra ett test så får man väl ta 10st likvärdiga batterier och göra testet med, är det test av 85Ah batterier så tycker iaf jag inte att 2st batteriet i 60Ah klassen platsar där, vore ju som att sätta en fiat och en skoda emot 8st 9-5 aeros och se vem som var först över mållinjen..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Test av bilbatterier

    Det är inte alls ovanligt att t.ex ett batteri på 45 Ah kan ha högre CCA kapacitet än ett annat fabrikats 60 Ah batteri.
    - Precis som att 2 olika 60 Ah batterier kan ha olika CCA värden.
    Det finns ex.vis tillverkare som tillverkar ett BILBATTERI på 60Ah och ett FRITIDSBATTERI på 60 Ah. Där finner man att bilbatteriet har betydligt högre CCA värde. Ibland kan det skilja flera hundra Ampere. Det medför att fritidsbatteriet kanske inte klarar att dra runt startmotorn vid -10, medan bilbatteriet grejar detta galant ända nere vid -25 utan att krokna.
    DÄREMOT fixar båda batterierna att hålla en glödlampa tänd lika länge.

    Ah, Amperetimmar anger endast hur många timmar man kan dra ur ett batteri med 1 Ampere.

    CCA anger hur många ampere som finns tillgängligt ur batteriet vid -18 grader C och fortfarande ha kvar tillräcklig spänning för att motorn ska få tändspänning. (Dock en sanning med lite modifikation då många fordons elektroniska tändsystem ej kan jobba under en viss spänning).

    Jag har också uppmärksammat att fler och fler tillverkare börjar märka sina batterier med XXX A CCA, dock anger man inte alltid vilken mätnorm man använder.
    Kvalitetstillverkare har under många år angivit vilken norm man anger CCA värdet.
    "SAE-siffror" är exempelvis högre än DIN, så ett batteri med CCA 620 A SAE är inte bättre/kraftfullare än ett som har CCA 550 A DIN. -Tvärtom så är "DIN batteriet" i detta fall betydligt kraftfullare.

    Så tyvärr är det inte alltid helt lätt att jämföra.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Test av bilbatterier

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Så tyvärr är det inte alltid helt lätt att jämföra.
    Det är det ju inte alltid och det där testet gör det ju inte lättare.

    Om du ska ha ett 85Ah batteri så går du ju troligen och köper dig ett sådant och inte ett 60Ah.
    Som regel är det ju även så att en mindre bil har mindre batteri och lika mycket ström åtgår inte för att starta en 1,2liters motor som det gör för en 3 liters 6a.

    Men jag ser inte varför man inte kan ta 10st batteriet mellan 80-85Ah och jämföra dessa istället, det är ju knappast inte så att biltema inte har dessa, förstår liksom inte poängen med att ta ett batteri som helt uppenbart är sämre och jämföra med, varför kan man då inte ta ett 95Ah biltema batteri och säga att det funkade bäst att mala startmotor med?
    Rent logiskt så borde ju en 95Ah batteri kunna mala längre tid på startmotorn än ett 65Ah batteri av samma märke och modell.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Vad använder ni för bilbatterier?
    Av blinksan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 109
    Senaste inlägg: 2024-02-03, 22:38
  2. KÖPA ca 10 BILBATTERIER - Tips om Bra Pris ?
    Av renstrand i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 11:48
  3. Haraldnyborg bilbatterier
    Av Laspalmas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 01:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •