Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Problem med 9000 cs turbo

  1. #1

    Problem med 9000 cs turbo

    Hejsan gott folk!
    Har ett problem med min bil som jag hoppas någon här kan hjälpa mig lösa.

    Ska försöka vara så specefik som möjligt så det inte blir för mycket nål i höstack.

    Modell: Saab 9000 cs 2,3 t16
    Årsmodell: 92
    Växellåda: Automat
    Miltal: ca: 26000

    Har ägt bilen sen i våras och då var felet inte så illa. Komm nån gång ibland.

    Felet är att motorn inte ger full effekt vid t.ex omkörningar utan börjar i stället sacka med akompanjerande "brrrrrrr"-ljud samtidigt som turbotrycket sakta sjunker. Sen kan den börja ladda på som den ska när trycket sjunkit och växla mellan normal funktion och sackande/hackande/"brrrrr".

    Ska jag använda turbon får jag lägga i kickdownen och sen släppa på gasen och känna mig för så att jag ligger på en nivå där bilen inte hackar. Det här felet kommer varje gång jag kör bilen och har blivit värre och värre.

    Verkar som det kommer vid specefika hastigheter när man gasar fullt 1:a 60-70kmh 2:a 90-100kmh och därutöver lite hipp som happ.
    Vid hastighet omkring 90-100 kan bilen rycka till rätt kraftigt så att man kastas framåt, typ (misstänker att det är när den ska gå upp till nästa steg).
    Laddtrycket går upp till mitten av det rödstreckade området och ibland även på det helröda när felet uppstår för att sedan sjunka eller hacka sig fram och tillbaks.

    När man släpper gasen lägger sig laddtrycksnålen på det gröna fältet.

    Tempen ligger som regel på 1/4 vid normal körning, vet inte det kan spela någon roll, but there you have it. Har inga problem med överhettning utan nålen ligger mellan 1/4 och hälften.

    Vid konstant hastighet går bilen kanonfint och likaså på tomgång. Startar alltid i ur och skur, läcker inte olja, kylarvatten eller något sånt. Bara vid större gaspådrag som den knorrar sig.


    Återgärder:

    -Bytt tändstift NGK av rätt sort och rengjort kontakterna där emellan.

    -Bytt bränslefilteret som sitter under bilen. Vet inte om det finns fler?
    Filtret såg bra ut för det rann inte ur någon brun sörja eller partiklar.
    filtret var från biltema. Bra/dåligt?

    -Bytt luftfilter.

    -Hällt i STP injector clean. Blev bättre första tre tankarna för den hackade inte men gick mera jämnt segt, men sen var det samma veva igen. Hällde då i en injector clean till utan effekt.

    -Gjort startgastestet vid samtliga insugsslangar utan varvökning.

    Har tyvärr ingen felkodsläsare eller annan avancerad utrustning så jag kan inte ge någon närmare info.

    Vid det här laget får jag säga tack till alla er som läst igenom hela inlägget och hoppas naturligtvis att någon vet hur man kan lösa problemet.

    Mvh

    highwayman82
    NO TURBO?
    NO CHARGE!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Problem med 9000 cs turbo

    Kärvande MV (magnetventil) som gör att bilen överladdar i kombination med en DI-kassett som inte orkar ge gnista vid det alltför höga laddtrycket?

    Provbyt DI-kassett och MV (fast en sak i taget) mot grejor du VET fungerar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    77

    Re: Problem med 9000 cs turbo

    Kontrollera att vakumslangen till Bränsletrycksregulatorn är hel.
    9000 Aero
    400hk E85

  4. #4

    Re: Problem med 9000 cs turbo

    Tack för svaren!

    Har misstänkt att det kunnde vara magnetventilen, för den ska väl klicka när man drar ut och sätter i sladden med motorn igång? min gör inte det.
    MV:en brukar väl sitta vid kylaren om jag har förståt det rätt?
    NO TURBO?
    NO CHARGE!

  5. #5

    Re: Problem med 9000 cs turbo

    Good news !

    Problemet löste sig. Fixade lite med bilen igår och nu laddar den på som den ska utan att sacka.
    Vet inte riktigt vad jag gjorde å andra sidan för jag gjorde flera saker samtidigt utan testkörning mellan.

    Följande gjordes:

    Testade motståndet i MV:en, inget fel där. Såg rent ut i Mv:en. Likaså kollades wastegateslangen som var hel och inte blockerad.

    Sprayade i elektronikspray i MV:en, tändkontaker, LMM-kontakten spridarnas kontakter, i storst sett i alla kontakter som har med själva motorn att göra.

    Drog åt muttrarna på turbons avgasdel (delen som wastegatearmen sitter på).
    Ingen aning om dem ska momentdras egentligen, men dem satt lite löst och kan ju förklara varför problemet blivit värre och värre fram tills nu.

    Någon som har tankar om det troligaste orsaken kan ha varit?

    Nu till det tråkiga. Efter första halvmilen la sig turbotrycksnålen i samma läge som när bilen är avstängd.
    Betyder det något speciellt illavarslande eller är det bara vara dålig kontakt mellan givaren och sladd? Bilen går som den ska nu iaf.

    Mvh

    Highwayman82
    NO TURBO?
    NO CHARGE!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Problem med 9000 cs turbo

    Citat Ursprungligen postat av Highwayman82
    Nu till det tråkiga. Efter första halvmilen la sig turbotrycksnålen i samma läge som när bilen är avstängd.
    Betyder det något speciellt illavarslande eller är det bara vara dålig kontakt mellan givaren och sladd? Bilen går som den ska nu iaf.

    Mvh

    Highwayman82
    Lite otydligt,.. men om du kör konstant gas säger vi 100km/tim då visar din boostnål rätt.Motor går i detta läge som sugmotor, dvs den laddar inte.
    Men om du gasar fult då ska den gå till den röda.

    PS! Värt att nämna: Ganska vanligt är att slang till boost mätare är uttorkat/läcker och då blir att du kör som bäst på GLT (Nålen stor rätt/lod upp vid full gas)

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7

    Re: Problem med 9000 cs turbo

    Förklarade lite dåligt. Nålen är totaldöd för den rör sig inte alls vare sig jag gasar eller släpper gasen. Den står precis som den ska när bilen är avstängd

    Skulle tro att kontakten till givaren inte sitter på ordentligt. Problemet är bara att jag inte vet var givaren sitter .

    Första turbobilen jag ägt och haynes reparationsmanual täcker inte riktigt turbobilarna .

    Mvh

    Highwayman82
    NO TURBO?
    NO CHARGE!

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Problem med 9000 cs turbo

    Citat Ursprungligen postat av Highwayman82
    Förklarade lite dåligt. Nålen är totaldöd för den rör sig inte alls vare sig jag gasar eller släpper gasen. Den står precis som den ska när bilen är avstängd

    Skulle tro att kontakten till givaren inte sitter på ordentligt. Problemet är bara att jag inte vet var givaren sitter .

    Första turbobilen jag ägt och haynes reparationsmanual täcker inte riktigt turbobilarna .

    Mvh

    Highwayman82
    Helt mekanisk laddtrycksmätare i instrumenthuset på en 9000.
    Sök på "prinskorv" om du vill se TD04:s bilder på slangarna som går dit.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Problem med 9000 cs turbo

    Citat Ursprungligen postat av Highwayman82
    Förklarade lite dåligt. Nålen är totaldöd för den rör sig inte alls vare sig jag gasar eller släpper gasen. Den står precis som den ska när bilen är avstängd

    Highwayman82
    Okej,
    då har du felet på slangen, tror jag Att testa det kan du enkelt ta isär T koppling av slangar och mata in tryck lufts pistol endast till boost mätare och kolla pm mätaren rör sig. Motor inte igång.
    Troligen den rör sig inte och då vet du att de är slangen.
    Annars får man/jag tänka om.

    PS! antar att de är mekaniskt mätare?

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10

    Re: Problem med 9000 cs turbo (tillbaks på ruta ett)

    Trodde att jag hade löst problemet senast jag skrev i den här tråden men så var inte fallet .

    Bilen gick skitbra efter senaste meckningen och laddade på som den skulle utan att hacka osv. Men så har den börjat sacka på fullt ös igen kanske till och med lite värre när det väl börjar.

    Trodde att det var muttrarna mellan turbon och avgasröret (den delen där lambdasonden sitter) som var lösa igen och tyckte att det var lika bra att göra något åt det en gång för alla.
    Så därför tog jag bort dem gammla muttrarna och satte dit låsmuttrar och fjäderbrickor i stället. Så nu lär dem inte lossna vare sig man vill eller inte.

    Tyvärr löste det inte problemet, så det måste vara något annat helt enkelt.
    Men det är mer markant nu än förut så låsmuttrarna var nog inte fel.

    Passade på att kolla wastegatearmen. Den kan röra sig cirka en centimeter bort från wastegate-"burken", men inte in mot den med handkraft. Är det korrekt funktion?

    Är inne på att det nog är tändkasseten som det tidigare föreslagits.
    Vart kan man låna en fungerande för att testa, eller finns det rent utav kanske någon vänlig själ här på forumet som bor mellan stockholm, västerås eller uppsala som har lust att hjälpa till (kan langa in en hundring som tack för hälpen)?

    P.s
    Hittade anslutningen för turbotrycksmätaren när jag fått reda på att den är tryckstyrd. Funkar som den ska nu .
    NO TURBO?
    NO CHARGE!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    Re: Problem med 9000 cs turbo

    hej angående brrr-ljudet vid laddtryck så hade jag när tändkassetten var fel på.
    jag provade då att minska gnistgapet på stiften till 0.5 mm o då orkade den ge fullt laddtryck..körde faktiskt så tills 0.5 mm inte räckte till sen blev tvungen att leta upp annan TK. provade 2st tills jag gav upp o köpte sprillans ny på mekonomen.
    har gått nu felfitt sen jag köpte den...
    mvh
    steffe
    9-3 verII -04 175hk

  12. #12

    Re: Problem med 9000 cs turbo

    Nu har problemet löst sig på riktigt. För den här gången iaf !

    Var tändkassetten som var ledsen men man börjar ju gärna med dem billigare delarna först.

    Köpte en bättre begagnad av en annan STCS-användare för ett bra pris och nu går bilen som ett spjut.
    Enda problemet nu är att låt bli att maxa motorn så fort jag åker på en raksträcka ensamm, men det är lite av ett lyxproblem jag lan leva med.

    Cudos till dig Henke!
    NO TURBO?
    NO CHARGE!

Liknande ämnen

  1. 9000 2.0 turbo -96, byta turbo till en äldre 9000 PROBLEM!
    Av hangman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 00:19
  2. Turbo problem 9000
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 18:28
  3. 9000 turbo problem.
    Av shaggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 13:40
  4. Har problem med min 9000 turbo-86
    Av jockeb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 11:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •