Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    Hej !

    jag har detta problem.

    Det rör som går mellan servo-oljebehållaren och servopumpen har rostat sönder.
    Jag tänkte byta ut orginalröret mot antingen hydralslang eller kopparrör.
    Min fråga är: måste det vara rör eller kan man använda slang? har läst något om att röret skulle vara till för kylning.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    Frågan om kopparrör har diskuterats här på forumet för inte så länge sedan. Jag var rädd för att kopparröret inte skulle hålla för det höga trycket då rörleverantören bara garanterar ett mycket lägre tryck än servopumpen ger. Dock svarade ett företag att dom använt kopparrör många gånger utan problem.
    viewtopic.php?f=4&t=270495&p=1888346#p1888346
    Att röret kan ha med kylningen att göra är inte helt otänkbart då röret gör flera till synes omotiverade svängar.

    Frågan om att byta ut mot slang har också haft några inlägg där någon enligt uppgift fick slag i systemet då. Det var en tråd om en 9-5:a har jag för mig. Den tråden får du söka reda på själv då sökfunktionen nu har slutat att fungera

    Per L

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    en bra hydraulfirma fixar detta rör, de har ju rör också, och sen en kort slangbit i var ände med anslutning på.
    Funkar bra, vi monterade ett sådant rör på jobbet för ett tag sen.
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    758

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    Rejält bra prylar om de ska hålla för det enorma trycket, var det 100 bar eller nåt sånt?
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Rejält bra prylar om de ska hålla för det enorma trycket, var det 100 bar eller nåt sånt?
    jo men en hydraulfirma har med all säkerhet koll på det för 100 bar är inte särskilt mycket i sammanhanget

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    tibro
    Inlägg
    10

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    röret mellan behållaren och pumpen ska det väll inte vara tryck i? bör ju funka med vilken slang som hellst då som klarar oljan.

    men om det ska va ett tryck rör så funkar det fint med en en lagers hydralslang som klarar 180bar. gjort de på en golf i somras blev ca 2000:- billigare än org rör.
    åker saab 9-3a från 99..
    Johan freiman

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    freiman:

    Han menar med all sannolikhet inte röret mellan behållaren och pumpen för det röret har nog aldrig rostat sönder hittills på en enda SAAB.

    Per L

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    En vanlig hyralslang borde väl fungera bra?

    Är det så mycket högre tryck i servosystemet än div industri aplikationer?

    Röret sitter ju där det sitter just pga kylning, annars hade man nog aldrig monterat ett sånt rör så utsatt som det.
    Skulle ju dock gissa på att en slang monterad på ungefär samma ställe kommer få rätt bra kylningen den med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    Jag tycker också att det borde gå med en slang!

    Dock har jag läst i ett inlägg om en 9-5 att det i högtrycksslangen från pumpen sitter en strypning och en bit nylonrör. Vad jag kommer ihåg finns det dom som bytt original slang och rör mot bara en slang och då fått slagljud i hydrauliken. Kanske strypningen och nylonslangen sitter där för att undvika slagljud?

    I min egen og9-3 gick högtrycksslangen närmast styrväxeln sönder. Från röret stack det ut en klen spiralslang (ungefär som en gammaldags duschslang i kromad plåt). Den var ca 2 dm lång och satt fast i röret (och gick inuti slangen). Av misstag drog jag loss spiralslangen när jag drog av gummislangen från röret och fick sedan inte dit den igen.
    Jag skippade därför denna spiralslang när jag lät SWEDOL byta slang. Jag har hittills bara backat ut bilen ur garaget och då lät det inte något konstigt. Jag får väl se vad som händer i sommar när jag börjar köra med bilen igen.

    Sedan syns det på min bil att i högtrycksslangen närmast pumpen sitter något fastklämt mitt på och inuti slangen. Vad det är vet jag inte men det skulle ju kunna vara en strypning (om man skall jämföra med 9-5:an).

    Per L

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    Pumba:

    Om man byter ut original slang mot en egen slang måste man tänka på att en hydraulikfirma (för tex skogsmaskiner eller lastbilar) inte har utrustning att pressa metallhylsan så som SAAB:s rör är utformat. SAAB:s rör har två rundade utbuktningar på röret och metallhylsan skall pressas hårt före första utbuktningen, mellan utbuktningarna och efter sista utbuktningen. En hydraulfirma kan bara pressa hylsan lika mycket utefter hela längden.
    Detta innebär att svagheten i hydraulrör/slang där man bytt slangen hos en hydraulfirma inte blir slangen (som ofta har ett brottryck på 300-1000 bar där SAAB:s servopump ger 100 bar) utan att hydraulslangen kan halka av hydraulröret pga "felaktig" pressning av metallhylsan.

    "Det här kan vi inte hjälpa dig med" var svaret jag fick av SWEDOL. Jag hade en lång diskussion med dom och till slut gick dom med på att i alla fall prova. Jag hade turen att få prata med en bilintresserad kille som lade ner hela sin själ för att få ihop något som han trodde skulle fungera. Någon garanti för att slangen inte skall halka av fick jag förstås inte.

    Per L

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    jo det är ju klart att anslutningarna blir den svagaste punkten, dock så fungerar ju dessa bra i tex industrismanhang och där borde ju finnas minst lika kraftiga tryck att hantera där med.

    Det är tex jävulska flöden i slangar till skogsmaskiner osv, där gäller det att olja kommer fram fort.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    tackar för all info !

    Jag håller nu på med att montera kopplingar för hydraulslang på resterna av orginalrör med friskt gods, jag behåller den skruvkoppling som redan finns.

    frågetecknet nu är om röret är till för kylning eller inte?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    Pumba:

    Fast vad jag försökte beskriva i mitt inlägg ovan är att slangens fastsättning på röret skiljer sig avsevärt på en SAAB jämfört med en skogsmaskin.

    SAAB:en har som sagt två mjukt rundade utbuktningar på röret som slangen relativt lätt kan halka över om man inte pressar stålhylsan på SAAB-sätt.
    En skogsmaskin har däremot en hel massa små vassa kanter (5-10st enligt SWEDOL:s katalog) som griper tag i slangen och hindrar den från att halka av. Hylsan ser dessutom likadan ut med vassa kanter och dessutom finns en fläns på röret som hylsan skall greppa tag bakom för att hindra hylsan från att glida av.
    Visserligen finns det på SAAB-röret också en fläns men om skogsmaskin-hylsan greppar bakom den på samma sätt som på skogsmaskin-röret är inte helt säkert (eftersom dom inte är konstruerade att användas tillsammans).

    Det finns åtminstone ett inlägg på detta forum där en skogsmaskin-lagning inte har fungerat när bilen körts. Dock framgår det inte varför det inte fungerade ("slangen gick sönder") men jag skulle gissa att slangen halkat av röret.
    Det är inte troligt att det är själva slangen som det gått hål på då det knappast finns en skogsmaskins-slang som har brottgränsen vid de relativt låga tryck som maximalt finns i en servostyrning på en SAAB (100 bar på en og9-3).

    Per L

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    Jag var´t förbi Hindab, den lokala slangfixaren m.m.. Tog med det trasiga rörets ändar, de skarvade på en slang.

    Funkade säkert 1 år för mig, sen då ägarn efter.. 1-2 år.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    skogsmaskiner eller inte, det är ytterst ovanligt att klämma slang direkt på rör i normala hydraulik sammanhang. Då har man nipplar för klämringsmontage på själva röret.
    I bilsammanhang är det ju desto vanligare sd det inte handlar om nå makalösa tryck men då gör man ju oftast pressningar i röret så slangen får nåt att greppa i.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    så här gjorde jag.

    skaffade flänsar för hydraulslang på (i detta fall Hydroscand). dessa skarvades på orginalröret med en bit kopparrör som hårdlödits ihop. sedan mättes längd för slangen upp, åter till hydroscand som klämmde på slang. Har alltså skarvat mellan den korta slangbiten som innehåller strypningen och till skruvkopplingen som sitter (under batteriet ungefär). Verkar funka, kanske att servon går lite trögare (beror kanske på slangens innerdiameter?). frågetecknet är om lödningarna håller.
    Har gjort en bild på detta tilltag, men kan ej få in den här på forumet.

    Tackar för alla svar!

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 187

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    Hej!

    Denna slang/rör finns nu att köpa hos Speedparts.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    758

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Hej!

    Denna slang/rör finns nu att köpa hos Speedparts.

    Mvh Martin
    Såg det, 690:- samt rabatt B

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    406

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    Jag kör med hydralslang ifrån styrservo pumpen till torpedväggen.

    Banjo anslutning på styrservon.

    Tänk på att få rätt dimension jag testade först med lite för liten anslutning, blåste packningen i styrservon som resultat. Men om du bara gemför med original så är det inga som helst problem att köra hydralslang, enligt mitt tyckte enklare vid demontering och dragning.

    Hade också problem att hitta rätt gäng att pressa på hos min lokala firma, så kapade av den befintliga och skarvade på med en svetsning.
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  20. #20

    Re: Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01

    Hur räknade du på måtten, vilken slang valde du till slut ytterdiameter innerdiameter kvalite osv.
    Mycket tacksam för svar!
    Bilder?

    mvh
    Anders

Liknande ämnen

  1. Ersätta en T8 -89 till en T16 -91 vad behöver man tänka på?
    Av jrswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 22:06
  2. ersätta 9000 2.3 t motor 98 till 94
    Av jrswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •