Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Spolarväskemotorn stannar inte

  1. #1

    Spolarväskemotorn stannar inte

    Saab 9000 2.3 CS

    Nånting har hängt sig, Spolarvätske pumpen bara går och går, samtidigt som vindrutetorkarna kör samtidigt. Hände plötsligt igår kväll, det va inte kallt -4 grader. Nån som vet vart jag ska börja ? Är det nåt med mekanismen som gått sönder i spaken eller är det ett relä som hängt sig ? Tacksam för svar.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Spolarväskemotorn stannar inte

    Med högsta sannolikhet så är det en av strålkastartorkarna som gått sönder. Då händer det du beskriver. Testa att koppla ur torkarna. Kontakterna sitter nån decimeter från själva torkaren.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Spolarväskemotorn stannar inte

    Citat Ursprungligen postat av t0kk0
    Saab 9000 2.3 CS

    Nånting har hängt sig, Spolarvätske pumpen bara går och går, samtidigt som vindrutetorkarna kör samtidigt. Hände plötsligt igår kväll, det va inte kallt -4 grader. Nån som vet vart jag ska börja ? Är det nåt med mekanismen som gått sönder i spaken eller är det ett relä som hängt sig ? Tacksam för svar.
    Kortsluten diod i motorn för strålkastartorkaren. Koppla ur dessa och testa.

    Bilder och tips: http://www.saab9000.com/procedures/e...dlampwiper.php
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4

    Re: Spolarväskemotorn stannar inte

    Har samma problem och det måste fixas lite snabbt. Frågan är ju då, måste man plocka ut framljusen för att få bort kontakten? Förstår att man måste det om man ska plocka ut motorn som i den länkade guiden. snabba svar uppskattas väldigt mkt då det blev bråttom att fixa detta...

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Spolarväskemotorn stannar inte

    Citat Ursprungligen postat av nejaeintezorro
    Har samma problem och det måste fixas lite snabbt. Frågan är ju då, måste man plocka ut framljusen för att få bort kontakten? Förstår att man måste det om man ska plocka ut motorn som i den länkade guiden. snabba svar uppskattas väldigt mkt då det blev bråttom att fixa detta...
    Antar att du har en 9000? Nej man behöver inte ta bort strålkastaren får att komma åt kontakten. Kontakten kan vara rätt trög att få isär (eller är det jag som är klen) så jag brukar använda två polygriper.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6

    Re: Spolarväskemotorn stannar inte

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av nejaeintezorro
    Har samma problem och det måste fixas lite snabbt. Frågan är ju då, måste man plocka ut framljusen för att få bort kontakten? Förstår att man måste det om man ska plocka ut motorn som i den länkade guiden. snabba svar uppskattas väldigt mkt då det blev bråttom att fixa detta...
    Antar att du har en 9000? Nej man behöver inte ta bort strålkastaren får att komma åt kontakten. Kontakten kan vara rätt trög att få isär (eller är det jag som är klen) så jag brukar använda två polygriper.
    Japp en 9000 -96.
    Så om jag fattar det rätt så sitter den under framljuset då eller är jag ute och cyklar?
    Ok så strålkastaren behöver inte bort, men är det något annat som är i vägen som man måste plocka bort. Hoppas det är vänster sida som är trasig, för på höger är det ju jävligt trångt...

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Spolarväskemotorn stannar inte

    Annars tar det bara några minuter att lossa strålkastaren om man behöver komma åt bättre. Snäpp loss blinkersen och kruva loss grillen så lossar man lätt strålkastarinsatsen.

    Observera att kontaktstycket till strålkastartorkaren kan sitta otroligt hårt om det aldrig tidigare lossats.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8

    Re: Spolarväskemotorn stannar inte

    Det där gick ju faktiskt förvånansvärt smidigt!
    Den vänstra motorn var redan kabeln dragen på så man slapp ju fundera på vilken som var trasig.
    Sen var det ju bara att ta i för kung och fosterland för att få bort eländet.
    Tack för bra och snabba svar!

  9. #9

    Re: Spolarväskemotorn stannar inte

    Stort tack för mycket snabba svar jag verkar ha hittat felet. När jag tagit ur säkringen för headlight washers funkar allt som det ska förutom tutan. Så antar att det är spolarmotorn till framlyktorna som är gången. Frågorna är då: är det en för varje lykta ? Vad ligger priset på en gammal sådan på skroten ?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Spolarväskemotorn stannar inte

    Nja, spolarmotorn för framlyktorna är det ju inte, det är någon av torkarmotorerna. (En torkarmotor för vardera strålkastaren).
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  11. #11

    Re: Spolarväskemotorn stannar inte

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Nja, spolarmotorn för framlyktorna är det ju inte, det är någon av torkarmotorerna. (En torkarmotor för vardera strålkastaren).
    Men när jag tar ut säkringen för headlight washers. så funkar alla torklare som dom ska. även dom på lyktorna. det ända som inte funkar när den säkringen är urdragen är tutan, konstigt nog. Så jag tvivlar på att det är en torkarmotor om dom funkar ?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Spolarväskemotorn stannar inte

    Du har uppenbarligen inte läst avd LM tipsade om.
    Så läs igenom och klicka även på länken han bifogade.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av t0kk0
    Saab 9000 2.3 CS

    Nånting har hängt sig, Spolarvätske pumpen bara går och går, samtidigt som vindrutetorkarna kör samtidigt. Hände plötsligt igår kväll, det va inte kallt -4 grader. Nån som vet vart jag ska börja ? Är det nåt med mekanismen som gått sönder i spaken eller är det ett relä som hängt sig ? Tacksam för svar.
    Kortsluten diod i motorn för strålkastartorkaren. Koppla ur dessa och testa.

    Bilder och tips: http://www.saab9000.com/procedures/e...dlampwiper.php
    Det är samma spolarpump som ombesörjer både strålkastare och vindruta.
    (På CS/E med bakrutetorkare finns det ytterligare en som spolar bakrutan).

    Vad som händer på din bil är att en diod i någon av strålkastartorkarmotorerna har gått sönder. (Se det jag ringat in med rött på kopplingsschemat.
    Det som är inom grön ruta är spolarpumpen).
    När en diod pajat ger den bakström till spolarpumpen som fortsätter att gå i evighet.
    Koppla ur strålkastartorkarna, en i taget, slutar fenomenet att pumpen går hela tiden när du kopplat ur ex.vis den högra torkaren, ja då sitter felet där.

    Här har du ett schema, visserligen till 97 men det ser i princip likadant ut genom alla år 9k tillverkades.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  13. #13

    Re: Spolarväskemotorn stannar inte

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Du har uppenbarligen inte läst avd LM tipsade om.
    Så läs igenom och klicka även på länken han bifogade.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kortsluten diod i motorn för strålkastartorkaren. Koppla ur dessa och testa.

    Bilder och tips: http://www.saab9000.com/procedures/e...dlampwiper.php
    Det är samma spolarpump som ombesörjer både strålkastare och vindruta.
    (På CS/E med bakrutetorkare finns det ytterligare en som spolar bakrutan).

    Vad som händer på din bil är att en diod i någon av strålkastartorkarmotorerna har gått sönder. (Se det jag ringat in med rött på kopplingsschemat.
    Det som är inom grön ruta är spolarpumpen).
    När en diod pajat ger den bakström till spolarpumpen som fortsätter att gå i evighet.
    Koppla ur strålkastartorkarna, en i taget, slutar fenomenet att pumpen går hela tiden när du kopplat ur ex.vis den högra torkaren, ja då sitter felet där.

    Här har du ett schema, visserligen till 97 men det ser i princip likadant ut genom alla år 9k tillverkades.
    Stort tack för det snabba svaret. Hur kommer jag åt torkarmotorerna vid lysena på enklast möjliga sätt?

  14. #14

    Re: Spolarväskemotorn stannar inte

    tack har nu hittat felet. Väster torkarmotor är trasig. Det blir att byta ut den. Stort tack för alla hjälp, och snabba svar.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Spolarväskemotorn stannar inte

    Citat Ursprungligen postat av t0kk0
    tack har nu hittat felet. Väster torkarmotor är trasig. Det blir att byta ut den. Stort tack för alla hjälp, och snabba svar.
    Ingen orsak.

    Och om du ännu inte hittat länken med bra anvisningar så är den här: http://www.saab9000.com/procedures/elec ... pwiper.php

    Klicka på den, så är det bara att titta på de fina bilderna och läsa sig fram (på engelska visserligen, men det fixar du).

    Lycka till
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Liknande ämnen

  1. bränslepump stannar inte. (og9-3 t5)
    Av Alt_f4 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-10, 18:49
  2. kupefläkten stannar inte
    Av hagan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 07:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •