Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Hugg i automatlåda på 9-5: erfarenheter?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Utanför Göteborg
    Inlägg
    52

    Hugg i automatlåda på 9-5: erfarenheter?

    Vi har en 9-5 aero 2003 som vi köpte för ca två månader sedan. Den är nu på verstad för service + lite grejer som behövde fixas bland annat detta. Tyvärr verkar inte verstaden "råka ut för felet" när de testkört den. Så tänkte höra hör om det var någom som råkat ut för det och vet vad det är.

    Det som händer är att när man kör i låga hastigheter typ 20-40 och håller jämn gas alternativt axar sakta så varvar motorn upp till typ 3500-4000 varv och sen ner igen vilket resulterar i en räjäl kick i ryggen (risk för nackskada alltså). Vet ju att detta inte är nått normalt eftersom vi haft en likadan (fast äldre) innan.

    Någon som har någon idé om vad det kan vara så vi kan hjälpa verkstaden lite på traven?
    Saab 9-5 aero sportcombi 2003

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Utanför Göteborg
    Inlägg
    52
    ingen som råkat ut för nått liknande?
    Saab 9-5 aero sportcombi 2003

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 058
    Medlem#
    1941
    Jag har ingen aning om vad felet beror på men be dem att kolla så bilens styrdon, automatlådan & motorn, har senaste programvaruversionerna. De har kommit nya versioner sen bilen levererades och de verkar bara uppgraderas om kunden begär det eller om det är fel relaterade till mjukvaruförändringarna.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Utanför Göteborg
    Inlägg
    52
    Ok. Ska säga det till dem. Hoppas att de lyckas hitta felet. Gymt irriterande att ha ett sånt fel på en så ny bill!
    Tack för hjälpen!
    Saab 9-5 aero sportcombi 2003

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    560
    Min syrra har en 03:a och deras växellåda hackade när man la i driven eller backen. Dom fick en ny växellåda på garanti, så om dom inte känner felet så får du stå på dig så att dom fixar det.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    551
    är den trimmad eller orginal?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Utanför Göteborg
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    är den trimmad eller orginal?
    Den är orginal.
    Saab 9-5 aero sportcombi 2003

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    216
    hade detta problem på min 02a åk till verkstaden & de dom att uppdatera programvaran till lådan
    9000 2,3t a50 -97 // 9-3 aero cab -00

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Utanför Göteborg
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av evo
    hade detta problem på min 02a åk till verkstaden & de dom att uppdatera programvaran till lådan
    Hej! Är du säker på att det var samma problem eller?
    Vi var och hämtade bilen igår och de hade ju inte hittat felet naturligtvis men de sa att vi kunde komma tillbak om det ökade och om vi fick lite mer koll på exakt när det händer så att vi kan "visa felet" för dem.
    Fruktansvärt irrierande att ha haft bilen på verkstad i fem dagar (inkl helgen) och sen få tillbaka den med samma fel.
    Oftast händer det när man kommer från motorväg (alltså har kört ganska snabbt), bromsar in och sen kör sakta en liten bit typ...
    Tack för hjälpen
    Saab 9-5 aero sportcombi 2003

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    359
    Jag har också haft lite skumma fenomen på min 02:a och jag frågade efter mjukvaru uppdatering när jag ändå hade inne bilen på service för ett tag sedan.
    När dom sa att dom ville ha 1500kr för att uppdatera motorstyr (krävdes också i samband med vxllådan) och vxllåda, så backade jag ur (det räckte med de 5600kr som servicen kostade).
    1500kr för 10minuters effektiv arbetstid, det blir ingen dålig timpeng!

    Jag får kontakta kompisar på Saab istället för att få jobbet utfört.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 166
    Citat Ursprungligen postat av pluto
    Citat Ursprungligen postat av evo
    hade detta problem på min 02a åk till verkstaden & de dom att uppdatera programvaran till lådan
    Hej! Är du säker på att det var samma problem eller?
    Vi var och hämtade bilen igår och de hade ju inte hittat felet naturligtvis men de sa att vi kunde komma tillbak om det ökade och om vi fick lite mer koll på exakt när det händer så att vi kan "visa felet" för dem.
    Fruktansvärt irrierande att ha haft bilen på verkstad i fem dagar (inkl helgen) och sen få tillbaka den med samma fel.
    Oftast händer det när man kommer från motorväg (alltså har kört ganska snabbt), bromsar in och sen kör sakta en liten bit typ...
    Tack för hjälpen
    Vilka jackass , Läs denna tråd som jag informerade om förra året och åk tillbax bums , din låda skall uppdateras och sen nollställas , annars kommer lådan att inte må så värst bra .

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... highlight=

    /P
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Utanför Göteborg
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Jari
    Jag har också haft lite skumma fenomen på min 02:a och jag frågade efter mjukvaru uppdatering när jag ändå hade inne bilen på service för ett tag sedan.
    När dom sa att dom ville ha 1500kr för att uppdatera motorstyr (krävdes också i samband med vxllådan) och vxllåda, så backade jag ur (det räckte med de 5600kr som servicen kostade).
    1500kr för 10minuters effektiv arbetstid, det blir ingen dålig timpeng!

    Jag får kontakta kompisar på Saab istället för att få jobbet utfört.
    Vårat ska gå på garantin har bara haft bilen i 2 månader
    Saab 9-5 aero sportcombi 2003

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Utanför Göteborg
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Citat Ursprungligen postat av pluto
    Citat Ursprungligen postat av evo
    hade detta problem på min 02a åk till verkstaden & de dom att uppdatera programvaran till lådan
    Hej! Är du säker på att det var samma problem eller?
    Vi var och hämtade bilen igår och de hade ju inte hittat felet naturligtvis men de sa att vi kunde komma tillbak om det ökade och om vi fick lite mer koll på exakt när det händer så att vi kan "visa felet" för dem.
    Fruktansvärt irrierande att ha haft bilen på verkstad i fem dagar (inkl helgen) och sen få tillbaka den med samma fel.
    Oftast händer det när man kommer från motorväg (alltså har kört ganska snabbt), bromsar in och sen kör sakta en liten bit typ...
    Tack för hjälpen
    Vilka jackass , Läs denna tråd som jag informerade om förra året och åk tillbax bums , din låda skall uppdateras och sen nollställas , annars kommer lådan att inte må så värst bra .

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... highlight=

    /P
    Du är en ÄNGEL!
    Har ringt verstan och ska lämna in bilen i morgon så fixar dom det! Hoppas nu att det funkar bara
    Saab 9-5 aero sportcombi 2003

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 166
    Citat Ursprungligen postat av pluto
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Citat Ursprungligen postat av pluto
    Citat Ursprungligen postat av evo
    hade detta problem på min 02a åk till verkstaden & de dom att uppdatera programvaran till lådan
    Hej! Är du säker på att det var samma problem eller?
    Vi var och hämtade bilen igår och de hade ju inte hittat felet naturligtvis men de sa att vi kunde komma tillbak om det ökade och om vi fick lite mer koll på exakt när det händer så att vi kan "visa felet" för dem.
    Fruktansvärt irrierande att ha haft bilen på verkstad i fem dagar (inkl helgen) och sen få tillbaka den med samma fel.
    Oftast händer det när man kommer från motorväg (alltså har kört ganska snabbt), bromsar in och sen kör sakta en liten bit typ...
    Tack för hjälpen
    Vilka jackass , Läs denna tråd som jag informerade om förra året och åk tillbax bums , din låda skall uppdateras och sen nollställas , annars kommer lådan att inte må så värst bra .

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... highlight=

    /P
    Du är en ÄNGEL!

    Om så ändå vore fallet .... lycka till nu med din automatare och återkom gärna om hur det gick ..

    /P
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967
    Även mjukvaran i motorstyrdonet ska uppdateras, annars gör uppdateringen på automaten ingen nytta. Sen ska automatlådan adapteras, en lååååååååååång procedur, inget man kommer ihåg i huvudet. Tar lite mer än 1tim därav priset dom ville.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Utanför Göteborg
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Även mjukvaran i motorstyrdonet ska uppdateras, annars gör uppdateringen på automaten ingen nytta. Sen ska automatlådan adapteras, en lååååååååååång procedur, inget man kommer ihåg i huvudet. Tar lite mer än 1tim därav priset dom ville.
    Hur vet du att detta behöver göras? (Bra att veta så man har på fötterna när man pratar med verkstaden)
    Saab 9-5 aero sportcombi 2003

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 977
    Finns det något liknande för 4-stegaren -98 till -01
    Fredrik J

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Utanför Göteborg
    Inlägg
    52
    Nu har iv varit och hämtat bilen. De uppgraderade växellådan + motorstyrdonet + gjorde en adaptering...

    Dessvärre kvarstod felet om än inte lika tydligt.... *suck*

    Dom sa dock att de gjort en "grundadaptering" och att bilen sen skulle anpassa sig efter hur vi körde... Kan det vara det som är felet?
    Saab 9-5 aero sportcombi 2003

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 264
    Hej

    Kanske är läge att dom byter olja (inkl sköljning 9l). Har uppdaterat min ECM + TCM samt bytt olja. Hade iofs inte så kraftiga växlingsproblem.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Utanför Göteborg
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Kanske är läge att dom byter olja (inkl sköljning 9l). Har uppdaterat min ECM + TCM samt bytt olja. Hade iofs inte så kraftiga växlingsproblem.

    //Jesper #1873
    Bilen är helt nyservad
    Saab 9-5 aero sportcombi 2003

Liknande ämnen

  1. Nytrimmad med märkligt "hugg" OG9-3 T5
    Av granturismo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 00:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •