Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: För- och nackdelar med insatsfilter till 9-3 Aero -01?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    40

    För- och nackdelar med insatsfilter till 9-3 Aero -01?

    Tjena, har en fråga angående insatsfilter, har blivit lite sugen på att köpa ett från Maptun till min bil. Frågan är bara om det är värt det. Jag vet att det inte ger massa extra häst men kanske lite coolare ljud, det är ju en ganska liten peng ändå så det kanske kan vara nåt att ha?

    495 kr är ju ingen förmögenhet direkt så det är ju bara att byta tillbaka till original ifall det inte blir som man tänkt sig. Men kan vara kul att veta vad folket här säger. Är inte så insatt i detta med motorer
    Vet bara att det är många som tycker att man inte ska köra med öppet filter. Men insats borde väl då fungera

    Vet att det finns trådar om filter innan, men fick inget vettigt svar i någon av dem, det var mest tjafs i dem
    Saab 93 Aero -01 Såld
    Mitsubishi Evo 9 -07 Såld
    Saab 93 Aero Biopower -09 Såld
    Saab 93 Aero V6 XWD -08 Nuvarande

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    56

    Re: Insatsfilter

    Citat Ursprungligen postat av jokke_
    Tjena, har en fråga angående insatsfilter, har blivit lite sugen på att köpa ett från Maptun till min bil. Frågan är bara om det är värt det. Jag vet att det inte ger massa extra häst men kanske lite coolare ljud, det är ju en ganska liten peng ändå så det kanske kan vara nåt att ha?

    495 kr är ju ingen förmögenhet direkt så det är ju bara att byta tillbaka till original ifall det inte blir som man tänkt sig. Men kan vara kul att veta vad folket här säger. Är inte så insatt i detta med motorer
    Vet bara att det är många som tycker att man inte ska köra med öppet filter. Men insats borde väl då fungera

    Vet att det finns trådar om filter innan, men fick inget vettigt svar i någon av dem, det var mest tjafs i dem
    Till en i övrigt orginal bil känns det enligt mig ganska bortkastat. Org filtret räcker gott och väl om man inte skall upp över 300hk.

    Ljudet blir detsamma om du kör med insats. Många byter ju till öppet just för ljudets skull. då man plockar bort org luftfilterbox och alla andra "ljuddämpande åtgärder".
    9-5 se 4d 2.3t -99

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    40

    Re: Insatsfilter

    Okej, onödigt med andra ord? Någon annan som har en åsikt eller själv kör med insatsfilter? skulle vara bra att vet om någon har ett och om det blev någon skillnad mot original
    Saab 93 Aero -01 Såld
    Mitsubishi Evo 9 -07 Såld
    Saab 93 Aero Biopower -09 Såld
    Saab 93 Aero V6 XWD -08 Nuvarande

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Insatsfilter

    Hej !

    Jag har vid några tillfällen berört dessa filters (o)förmåga att rena luften. Sök...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5

    Re: För- och nackdelar med insatsfilter till 9-3 Aero -01?

    Jag kör själv med JR insatsfilter i min 2.0t 185hk, och jag tycker inte det var bortkastade pengar! Dumpar lite och ger ett trevligare insugsljud Sen tror jag att aeron laddar mer än min, så ditt dumpljud borde bli ännu mer påtagligt!
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: För- och nackdelar med insatsfilter till 9-3 Aero -01?

    Bortkastade pengar, 01-02 har resonasbox så får man ändå inte det där gosiga insugningsljudet. sen renar dem sämre än orginal pappersfiltret.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

Liknande ämnen

  1. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 14:03
  2. Ang öppet filter/insatsfilter till saab 9-5 02:a
    Av mr_saab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 00:38
  3. JR insatsfilter 9-3. fel storlek?
    Av Rikard.S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 13:49
  4. Fördelar/nackdelar 9000 aero?
    Av PhiLLe i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •