Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Demont. balansaxelkedja: problem!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    247

    Demont. balansaxelkedja: problem!

    Hejsan.

    Lämnade iväg bilen till en verkstad idag. Dom skulle blandannat, via tråget, klippa av balansaxelkedjan och dra ut den.

    Allt var frid och fröjd, tills själva dragandet. Kedjan sitter som berget säger han. Har inte kollat på det själv, men jag ska förbi imorgon. Han sa att dom skulle lyfta av ventilkåpan och se om dom kunde lirka ut den där, men efter att jag har kollat på hur det ser ut


    (tror det är Rickards bild, hoppas jag kan låna den utan några sura miner)

    och där ser det rätt utdömt ut att kunna plocka ut den?

    Nån som har haft samma problem? Eventuella tips och idéer mottages med stort nöje

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Rent spontant så frågar jag mig om de verkligen är på rätt kedja och sliter, så de inte är och drar i kamkedjan....? För den känns nog som den sitter som berget om man drar där nere underifrån.

    Det enda jag annars kan tänka mig som skulle kunna streta emot är om någon av balansaxlarna går trögt i nåt av sina glidlager, vilket i så fall bör vara stor risk för ras när som helst om man skulle ha kört vidare.

    När jag tog bort min B-kedja så var det jättelätt att dra ner den med handkraft.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Är det så att nått lager i balansaxlarna har skurit så är det väldigt svårt att dra loss den.
    Man kanju ta i för allt vad man är värld utan att det funkar.
    Då kan de bli lite dyrare att få bort den.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Ursäkta, men jag måste bara fråga...
    Funkar det verkligen, att man tar B-kedjan underifrån, genom att klippa av den och dra ?? (under förutsättning att inte lagren kärvar då..)

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Ursäkta, men jag måste bara fråga...
    Funkar det verkligen, att man tar B-kedjan underifrån, genom att klippa av den och dra ?? (under förutsättning att inte lagren kärvar då..)

    Regards/ Mr_Nitro

    JA



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    247
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Är det så att nått lager i balansaxlarna har skurit så är det väldigt svårt att dra loss den.
    Man kanju ta i för allt vad man är värld utan att det funkar.
    Då kan de bli lite dyrare att få bort den.
    Men mina hade alltså inte skurit.
    Skulle ta bort kedjan i förebyggande syfte.

    Mycket nervös på vad detta är.

    Kan inte tänka mig att dom har klippt fel kedja dock, dom har bra rykte och ska vara seriösa.

    Dessutom ska det sitta nån plåtbit ivägen för kamkedjan underifrån på 9-5an, detta är dock inget jag är 100 på.

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Återkom när du vet mer!

    Från en som tänkt klippa b-kedjan hemma i garaget.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    247
    Självklart återkommer jag.

    Dock är jag mycket toanödig nu, tills jag vet att det är ordnat utan större ekonomiska rubbningar

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Har dom klippt fel kedja är det dom som får betala!
    Men skulle nog tro dom har gjort nått fel när dom inte kan rycka den.
    För är inget lager skadat så ska det gå att rycka den men kanske inte så lätt som dom tror.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    247
    Ja, självklart får dom stå för det om dom har klippt fel.

    Dom har inte utfört den här operationen förut, men dom kan det dom pysslar med, och mycket Saab'ar har dom grejat med.
    Han sa att dom har fixat mycket med kedjorna, fast då med motorerna utanför bilen, så jag betvivlar starkt att dom har klippt fel.

    Ska se hur det går imorgon, men jag är skeptiskt till att det går att göra mycket ovanifrån, med endast ventilkåpan demonterad. Isf om dom plockar ner toppen med, men det blir ju deras sak att avgöra.

    Gonatt

  11. #11
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Jag gjorde denna operationen för 1timme sedan..

    Mikes räser..

    Dock får man trilskas lite och dra den åt rätt håll..
    Men ibland kan den fastna,, då får man trixa lite till och kan även hända att en kedjestyrning går åt pipan,, men dte gör inget så länge det inte är till kamkedjan.

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    247
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Jag gjorde denna operationen för 1timme sedan..

    Mikes räser..

    Dock får man trilskas lite och dra den åt rätt håll..
    Men ibland kan den fastna,, då får man trixa lite till och kan även hända att en kedjestyrning går åt pipan,, men dte gör inget så länge det inte är till kamkedjan.

    /R
    Ah, okey.

    Var där för en timme sen, och det var såklart inte kamkedjan dom hade kapat.
    Men "kedjestyrningen går åt pipan"? Är det lyfta motor som gäller då?

    Och "trixa lite till" innebär?
    Killen som fixar med den säger att han kan dra den en liten bit i ena tampen, sen är det stopp, då kan han dra lika långt i den andra tampen, sen stopp igen osv.
    Dra i rätt tamp? Jag gissar på att det är den längst bort från torpedväggen, alltså när du drar i den "rätta" ska den tampen som åker in först lämna glidskenen som spännaren trycker på? Om du förstår hur jag menar...

    Tar med glädje emot svar på det här fort, så jag kan ringa och berätta evetuella knep innan han börjar lyfta motorn...

    Tack på förhand!

  13. #13
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av xaphoz
    Ah, okey.

    Var där för en timme sen, och det var såklart inte kamkedjan dom hade kapat.
    Men "kedjestyrningen går åt pipan"? Är det lyfta motor som gäller då?

    Och "trixa lite till" innebär?
    Killen som fixar med den säger att han kan dra den en liten bit i ena tampen, sen är det stopp, då kan han dra lika långt i den andra tampen, sen stopp igen osv.
    Dra i rätt tamp? Jag gissar på att det är den längst bort från torpedväggen, alltså när du drar i den "rätta" ska den tampen som åker in först lämna glidskenen som spännaren trycker på? Om du förstår hur jag menar...

    Tar med glädje emot svar på det här fort, så jag kan ringa och berätta evetuella knep innan han börjar lyfta motorn...

    Tack på förhand!
    Vet vad han menar med en bit hit,,stopp,, och en bit dit,,stopp.. Känner igen det.

    Kan inte ge något direkt tips hur man skall göra,, det är alltså kedjan som lagts sig dubbel på ena sidan och låser sig själv,, förmodligen drog han motorn åt fel håll. Då blir det så.
    Antagligen är det operation låssa bröstkåpan som gäller,, om han nu inte testar o dra runt ändå och hoppas att det bara än en balance kedje styrning som spricker..

    Om man står under bilen och kikar på kedjan så ska den bakre delen åka upp,, hjulen/motorn ska alltså snurras frammåt samtidigt som man drar från andra sidan.
    .

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #14
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Skiter det sig totalt så kan man sänka motorn lite och lossa kåpan,,måste inte uhr med hela paketet.


    Lycka till.


    Mvh.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Märkligt att det ska krångla så mycket när min kedja nästan halkade ur helt själv...

    Om jag hade dessa problem så skulle jag nog testa att försöka hålla kedjan mot drevet igen, så att det får tag i kedjan. Sen om bilen står på en fyrpelarlyft så den står på sina hjul, lägga i femmans växel och sen putta på bilen så motorn och drevet dras runt och hjälper till att dra i kedjan.

    Normalt så drar ju alltså startmotorn och sen motorn runt denna kedja lekandes lätt, så bara för att man klippt den så borde den ju inte sitta som berget.

    Testar man att rulla bilen som jag sa, så får man skaplig kraft men god kontroll så man kanske kan få loss kedjan. Testa inte på startmotorn då det blir lite för häftigt om nåt verkligen är galet. Och då kan man istället lätt ha sönder nåt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    247
    Borde funka att ha den upphissad med väl? Om någon håller i det ena hjulet, och en andraman snurrar det andra hjulet?

    Tack för alla tips, ska ringa och prata med honom bums!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    247
    Uppdatering!

    Ringde och skulle visa mig viktig , men jag hann inte ens prata med mekanikern, fick bara ett "vi fick loss kedjan föresten, trixade och fiskade lite med ovanifrån så släppte den"

    Snacka om lättnad

    Tack så mycket för alla svar!

  18. #18
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av xaphoz
    Uppdatering!

    Ringde och skulle visa mig viktig , men jag hann inte ens prata med mekanikern, fick bara ett "vi fick loss kedjan föresten, trixade och fiskade lite med ovanifrån så släppte den"

    Snacka om lättnad

    Tack så mycket för alla svar!
    Jag SA ju att man måste ibland trixa o fixa
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

Liknande ämnen

  1. Demont sidoruta og 9-3
    Av Saabturbo__ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 00:52
  2. demont. av dörrsida hö. 9-5 -00
    Av saab_turbo_9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 22:10
  3. Vad kan ha hänt vid demont. av oket???
    Av Martin900SET i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 09:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •