Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Funderingar på nedtrimning + avgas

  1. #1

    Funderingar på nedtrimning + avgas

    Hej!

    Jag har ju en 9-5 Aero 2001 med E85 steg 3 i (typ), som visserligen är helt underbar när den går som den ska, men som gör just detta alldeles för sällan. Det ska enligt uppg vara nånstans runt 300 hk i bilen när allt lirar.

    Jag tycker alltid det rycker och har sig nån gång vid gaspådrag, tändstift har smält två gånger pga tillfälliga fel på bränsletillförseln osv.
    Jag känner helt enkelt att det går lite väl "på gränsen". Det är möjligt att jag kan ha något fel på bilen som jag inte vet om, men det känns helt enkelt inte tryggt att köra omkring när bilen får för sig att rycka etc emellanåt. Just nu har jag t.ex felkod på katalysatorn, vilket kan vara allt från just katten, till lambdasond, till läckage i avgaset. (Vilket låter troligt). Vet inte om detta ev kan orsaka motorstörningarna som jag upplever? Felkoden jag har 0420, ska ju inte gära så att motorns prestanda försämras om jag fattat det rätt.

    För övrigt har jag nytt DI (ett par gånger) , MV, bränslepump och då har allt fungerat bra, ett tag. Sedan är det som att stiften blir dåliga sjukt fort, och så rycker det i bilen igen. Just detta med att elektroden smält två ggr gör mig rätt orolig faktiskt. Jag vet inte om jag borde köra med ännu hårdare stift, men folk i allmänhet säger att det inte ska behövas (BCPR7ES-11)

    Hur som helst, pga detta så har jag nu två alternativ, tänkte höra vad ni tycker är bäst?

    1. Lämna in bilen hos någon SAAB kunnig som t.ex Maptun och få en genomgång för att hitta eventuella småfel som kan göra att bilen inte går helt 100. Det är inget MAptun-trim, men de kan ju saab trots allt. Bilen är ju inte ny, och det kan säker vara fel på saker som jag inte tänkt / orkat felsöka.

    2. Trimma ned bilen lite till kanske steg 2 motsv, och ha lite mer marginaler. Är det något fel på bilen så hjälper ju inte detta, men kanske för att kunna ha lite tryggare känsla när man är ute och gasar med den, att den inte ska kunna rasa vilken sekund som helst.

    Well, vad tror ni /tycker ni? Några felsökningstips?

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    530

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    300hk på E85?

    Vad har du för bränslepump och spridare?
    Vem är det som har gjort steg 3 mjukvaran?

  3. #3

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    Förlåt, missade visst lite i setupen här:

    3" hela vägen med racekat
    630 cc spridare
    Walbro högflödespump
    T5 kammar + kolvar
    Någon form av mackanbas.
    Aeroturbo

    Kanske inte ger exakt 300 på E85 men strax under åtminstone.

    Ska inte skriva inlägg när jag är trött i fortsättningen

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    Jag har liknande problem med min 9-5:a -99 2.0t. Det enda som gjorts är att jag bytt till TD04 turbo, tryckrör, luftfilter, dumpventil. Den går riktigt bra upp till 2000varv, sen är det precis som att den blöddrar och tappar kraft, sen kommer den vid 4000varv igen.
    Tändstiften är bytt innan jul pga att dom var helt slut.
    Var nede på Saab i går och tech2:ade då "check engine" lampan lös. Den visade att det var fel på bensinblandningen, mager/fet. (Dom sa det kan vara vad fan som hälst)

    Skall ned dit i helgen och söka efter läckor mellan turbo och spjället samt om dumpen är frisk.
    Kommer även lämna in den hos NordicUhr den 9:e för att se om det blir bättre med justering i programvara mm.

    Skal bli spännande att se vad du får för svar Jesper! Bilar skall bara fungera, så ere...
    Saab 9-5 2.0SE -99 310hk 450Nm Nordic Uhr

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    Känner du någon med bredbandslambda som kan mäta upp vad du får för värden på fullast? Låter nästan som om bilen går snålt och därmed aldeles för varmt.

    Finns tyvärr aldeles för mycket som kan vara galet med T7 bilar för att kunna ställa en diagnos över nätet på enkelt sätt
    Trimmar du ner den med originalspridare så borde dock marginalerna öka en hel del och därmed kan eventuella fel maskeras/försvinna.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    692

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    Citat Ursprungligen postat av nortech
    Jag har liknande problem med min 9-5:a -99 2.0t. Det enda som gjorts är att jag bytt till TD04 turbo, tryckrör, luftfilter, dumpventil. Den går riktigt bra upp till 2000varv, sen är det precis som att den blöddrar och tappar kraft, sen kommer den vid 4000varv igen.
    Sådär gick polarens bil när han bytte till 456-spridare men körde orginal program (för 431-spridare).

    Mvh

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    681

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    Kör man värre trim än steg 1 så kan man faktiskt lägga 1500 spänn på en bra bredbandslambda så man har koll på förbränningen. Att köra steg 3 och ligga på gränsen av vad orginalprylarna klarar är vansinne utan att ha koll på det mest elementära.

    Sedan är det många som bara tankar in ett "Mackan-program" utan ändring och kanske även höjer effekten ytterligare. Dessa program ska endast ses som ett bra utgångsläge (väldigt bra faktiskt) men det bör kontrolleras med WB på aktuell bil som han själv säger.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  8. #8

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Kör man värre trim än steg 1 så kan man faktiskt lägga 1500 spänn på en bra bredbandslambda så man har koll på förbränningen. Att köra steg 3 och ligga på gränsen av vad orginalprylarna klarar är vansinne utan att ha koll på det mest elementära.

    Sedan är det många som bara tankar in ett "Mackan-program" utan ändring och kanske även höjer effekten ytterligare. Dessa program ska endast ses som ett bra utgångsläge (väldigt bra faktiskt) men det bör kontrolleras med WB på aktuell bil som han själv säger.
    Håller absolut med, och bilen är också kollade med bredbandslambda några ggr. Ska dock investera i en egen som du säger. 1500 är ju rätt billigt mot ett generalras . Basen är (ska vara) anpassad efter rådande hårdvaruförutsättningar.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Känner du någon med bredbandslambda som kan mäta upp vad du får för värden på fullast? Låter nästan som om bilen går snålt och därmed aldeles för varmt.

    Finns tyvärr aldeles för mycket som kan vara galet med T7 bilar för att kunna ställa en diagnos över nätet på enkelt sätt
    Trimmar du ner den med originalspridare så borde dock marginalerna öka en hel del och därmed kan eventuella fel maskeras/försvinna.
    Jag får helt enkelt köpa en egen snart och ut och mäta. Finns det någon som kan tipsa om vart man köper, och vilken, samt även vad som behövs i laptopen för att koppla in lambdan? Handla från utlandet är inte ett problem.

    VI har tidigare satt lambdan i slutröret, finns det några andra alternativ? Egentligen kanske man skulle satsa på en mätare som sitter fast monterat i bilen, med möjlighet till data loggning? Då kan kan ju på en gång se om bilen går snålt, så att man kan hålla igen och minimera risken för skador innan man hittat felet...

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    Bra tips om lambdan tills vidare!
    Var hos grannen nyss, och hans 9000 2.3t har samma problem. Han fick som tips av verkstan att kolla och ev byte samtliga slangar/vakumslangar mm

    Börjar kännas som en ny typ av epidemi på intåg...

    Bara att felsöka vidare.
    (Har fortfarande kvar extralysena Jeppe?)
    Saab 9-5 2.0SE -99 310hk 450Nm Nordic Uhr

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 629

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    7:or? jag kunde inte köra mina bilar på e85 och 7:or....

    men ta den till maptun å be dom kolla den. går fort när saker går sönder å¨blir oftast dyrt
    trevlig effekt annars så jag hade lagt pengar på att fixa den.

    mVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  12. #12

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    7:or? jag kunde inte köra mina bilar på e85 och 7:or....

    men ta den till maptun å be dom kolla den. går fort när saker går sönder å¨blir oftast dyrt
    trevlig effekt annars så jag hade lagt pengar på att fixa den.

    mVH//Andreas
    Ja det är trevligt när den funkar, absolut . Nu på vinternt kan det lika gärna kvitta dock..ha ha.
    Vad använde du för stift då?

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    880

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    Programmet är orört i det skick det ligger på ett annat forum så det är inte påställt nåt extra eller pillat på.

    Däremot tror jag inte att vi kört med bredbandslambdan på detta programmet Jesper utan bara på det du hade innan du bytte spridare? Vill minnas att min sond var trasig sist.

    Tror denna loggen är från senaste körningen vi gjorde, efter vi ryckte di'n från 9-3:an min och ryckningarna försvann? Fritt fram för idéer!



    Känns som ett riktigt sorgebarn denna bilen på nåt vis, men det måste ju gå att få ordning på den också tycker man. Det är ju riktigt tråkigt med att ha krångel med familjebilen, den är man ju lite beroende av att någorlunda tillförlitlig.

    Kör ett st1 biopower i min egen familjekombi än så länge av just den anledningen och det känns faktiskt rätt mycket tryggare att stå på där än när man gör det i 9-3:an och väntar på att höra prasslet i plånboken när nästa grej behöver kostas på för att få den körbar igen.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  14. #14

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    Citat Ursprungligen postat av Lysmask
    Programmet är orört i det skick det ligger på ett annat forum så det är inte påställt nåt extra eller pillat på.

    Däremot tror jag inte att vi kört med bredbandslambdan på detta programmet Jesper utan bara på det du hade innan du bytte spridare? Vill minnas att min sond var trasig sist.

    Tror denna loggen är från senaste körningen vi gjorde, efter vi ryckte di'n från 9-3:an min och ryckningarna försvann? Fritt fram för idéer!



    Känns som ett riktigt sorgebarn denna bilen på nåt vis, men det måste ju gå att få ordning på den också tycker man. Det är ju riktigt tråkigt med att ha krångel med familjebilen, den är man ju lite beroende av att någorlunda tillförlitlig.

    Kör ett st1 biopower i min egen familjekombi än så länge av just den anledningen och det känns faktiskt rätt mycket tryggare att stå på där än när man gör det i 9-3:an och väntar på att höra prasslet i plånboken när nästa grej behöver kostas på för att få den körbar igen.

    Tjena kompis,

    Nej det kanske stämmer att vi inte körde lambdan med det programmet nu när jag tänker efter. Det har ju varit några repor som du varit snäll nog och ställt upp på . Alla ska notera att ingen skugga ska falla på dig överhuvudtaget! Bättre kille får man leta efter.

    Hade för mig att du hade ändrat i mappen, men det var nog bara att du hade ställt ner attacken lite på pedalmappen, och sedan ställde vi tillbaka den till ursprunget igen.

    Du har rätt i att det varit en hel del strul med bilen faktiskt, men det kan ju inte vara hur mkt som helst kvar som felar tycker man. Jag menar ny motor, ny låda nytt chassi, nya bromsar, nya bränslegrejer..etc etc etc*skrattar*. Jag som svor att aldrig kosta på en bil så mycket i hela mitt liv igen...men jodå, visst har det hänt på nytt .

    Den loggningen ovan så gick ju bilen riktigt bra, men nu verkar det som att det fått lite hicka igen. Nu har jag ju en annan DI, men det funkade bra till att börja med. Det är inga markanta misständningar, tror jag har 300 per cylinder på några hundra mil. Knack är 2 st totalt.

    Nåja, jag ska banne mig beställa en egen lambda och se över hur bilen verkar må, men bara jag får något köpråd först .

    Men först täta avgaset ordentligt tror jag, det kan ju faktiskt ställa till en del.

    JAg har ju även en ny LMM liggandes, kanske ska byta den med bara för "the hell of it"

    mvh
    /Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    Har du SIDi igång så du kan se etanoladaptionen och annat?
    Adapterar den ordentligt? Har du många misständningar?

    Lambda som funkar bra ihop med 9-5 och Trionic7 för inkoppling till T7suite som kan logga (du behöver även en canusb i så fall)+ lambdasensor som med fördel monteras i avgassystemet:
    http://cgi.ebay.co.uk/INNOVATE-LC-1-WID ... 45f0511a2a

    Separat logger som kopplas till OBD uttaget + lambdasensor som med fördel monteras i avgassystemet:
    http://cgi.ebay.co.uk/INNOVATE-LM-2-Sin ... 439c886501

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    7:or? jag kunde inte köra mina bilar på e85 och 7:or...
    Körde du på nior? Antar att det är följderna av vass tändkurva
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16

    Re: Funderingar på nedtrimning + avgas

    [quote="Mackan"]Har du SIDi igång så du kan se etanoladaptionen och annat?
    Adapterar den ordentligt? Har du många misständningar?

    Lambda som funkar bra ihop med 9-5 och Trionic7 för inkoppling till T7suite som kan logga (du behöver även en canusb i så fall)+ lambdasensor som med fördel monteras i avgassystemet:
    http://cgi.ebay.co.uk/INNOVATE-LC-1-WID ... 45f0511a2a

    Separat logger som kopplas till OBD uttaget + lambdasensor som med fördel monteras i avgassystemet:
    http://cgi.ebay.co.uk/INNOVATE-LM-2-Sin ... 439c886501

    Hej!

    Jo, SIDi är påslaget, men jag är inte tillräckligt påläst för att kunna dra slutsatser utifrån adapteringssiffrorna. Jag får väl kika här i forumet för det lär väl ha skrivits om förut? misständningarna är som sagt uppe i typ 400 nu på kanske 250-300 mil och mkt kallstarter. Vet inte om det är så farligt egentligen? Det känns inte som att bilen registrerar misständningar alltid när det rycker heller, men det är lite svårt att vara helt 100.

    När brärsletillförseln gick sönder så blev det ju ett väldigt stort antal misständningar + lite knack registrerat på bara några hundratalet meter.

    Tack så mycket för Lambdatipsen!!

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

Liknande ämnen

  1. Avgas 02-03
    Av Sanion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •