Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: 6x9 i Hatthylan!

  1. #1

    6x9 i Hatthylan!

    Hejsan!

    Jag har en Saab 9-5. I Höstas satte jag in ett slutsteg och sen en Baslåda där bak.
    Och även en ADAPTER som jag tar från 6x9 så man får lågnivå till steget.

    Och efter det så har man bara hört lite "dov" bas från 6x9 ingen diskant eller nåt.
    Så jag trodde det var fel på dom så jag tog hem ett par nya 6x9 från Magant och kopplade in dom där bak och samma problem :S

    Så jag tog in 6x9 och spelade dom på min vanliga steroe hemma och då funkar dom perfekt!

    Det verkar ju som att det blir fel signal där bak till 6x9 eller nåt :S Hur ska jag lösa detta?

    /Robert

  2. #2

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    Kom igen nu? någon måste veta?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    73

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    menar du att du har kopplat adaptern på högtalar kablarna som går till 6.9orna bak då stör du ju den signalen testa att koppla bort adaptern å se om det funkar.
    9-3Aero 00:a steg 3
    9000Aero 96:a projekt
    R.I.P 9000Aero 94:a steg3 TD04 19T7

  4. #4

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    Citat Ursprungligen postat av Aero-Sundorf
    menar du att du har kopplat adaptern på högtalar kablarna som går till 6.9orna bak då stör du ju den signalen testa att koppla bort adaptern å se om det funkar.
    Okej! jag får gå ut och testa det då! men dom på mediamarket så att det bara var att koppla in dom där :S

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    73

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    jo det går ju å ta den signalen å omvandla men du tappar ju efffekt till högtalarna så att ha högtalarna inkopplade är ingen rekommendation.
    9-3Aero 00:a steg 3
    9000Aero 96:a projekt
    R.I.P 9000Aero 94:a steg3 TD04 19T7

  6. #6

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    Citat Ursprungligen postat av Aero-Sundorf
    jo det går ju å ta den signalen å omvandla men du tappar ju efffekt till högtalarna så att ha högtalarna inkopplade är ingen rekommendation.
    Okej! men ifall jag nu andvänder den signal till 6x9 till enbart basen.

    Kan jag inte dra en ny signal från steroen och koppla in 6x9 också ? :/

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    73

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    nä hjälper ju inte såvida du inte har framhögtalarna urkopplade antar att du inte har det.org stereo?kolla på denna sidan http://www.backesljud.se/min_bil.php om inte dra en lågnivå direkt från stereon
    9-3Aero 00:a steg 3
    9000Aero 96:a projekt
    R.I.P 9000Aero 94:a steg3 TD04 19T7

  8. #8

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    Citat Ursprungligen postat av Aero-Sundorf
    nä hjälper ju inte såvida du inte har framhögtalarna urkopplade antar att du inte har det.org stereo?kolla på denna sidan http://www.backesljud.se/min_bil.php om inte dra en lågnivå direkt från stereon
    nee det sitter en Orginal steroe i bilen!

    Ska jag behöva köpa en ny steore nu då ifall jag vill koppla in dom? för jag funderar även på att koppla in ett par 6x9 till i Hatthyllan så det är 4 st

  9. #9
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    Sätt in ett steg till och koppla dina 6x9:or till det så slipper du eventuella artifakter på högnivån orsakade av din omvandlare. Du måste hursom skaffa ett steg om du skall ha 4 st i hatthyllan.

  10. #10

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Sätt in ett steg till och koppla dina 6x9:or till det så slipper du eventuella artifakter på högnivån orsakade av din omvandlare. Du måste hursom skaffa ett steg om du skall ha 4 st i hatthyllan.
    Okej! ska kolla över det.! för det är en snubbe som försöker lura på mig en nya steroe för 3500:- för att mina grejer ska funka

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    73

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    på sidan ja länkade till finns adapter för å använda original slutstegskontakt å få lågnivå genom den.
    9-3Aero 00:a steg 3
    9000Aero 96:a projekt
    R.I.P 9000Aero 94:a steg3 TD04 19T7

  12. #12

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    Citat Ursprungligen postat av Aero-Sundorf
    på sidan ja länkade till finns adapter för å använda original slutstegskontakt å få lågnivå genom den.
    Jag var ute och kopplade in ett slutsteg till idag och testade och det funkade inte heller :/

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    26

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    Citat Ursprungligen postat av Roobban91
    Citat Ursprungligen postat av Aero-Sundorf
    på sidan ja länkade till finns adapter för å använda original slutstegskontakt å få lågnivå genom den.
    Jag var ute och kopplade in ett slutsteg till idag och testade och det funkade inte heller :/
    Men gå in på den sidan som han har länkat, beställ en adapter för att få ut låg-nivå ur original stereon men samtidigt behålla original slutsteget.. Sen drar du bara en låg-nivå kabel från den adaptern, till det slutsteget du ska ha och sen fungerar det perfekt.. hålla på att ta låg-nivå ur högtalar kablarna är det värsta du kan göra.. Blir värdelöst ljud och en massa störningar..

    Edit: Det är denna du ska ha!!
    http://www.backesljud.se/prod_bil.php?id=96
    - Kör du först, så väntar jag där framme -
    http://www.garaget.org/-Blomman-

  14. #14

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    Citat Ursprungligen postat av -Blomman-
    Citat Ursprungligen postat av Roobban91

    Jag var ute och kopplade in ett slutsteg till idag och testade och det funkade inte heller :/
    Men gå in på den sidan som han har länkat, beställ en adapter för att få ut låg-nivå ur original stereon men samtidigt behålla original slutsteget.. Sen drar du bara en låg-nivå kabel från den adaptern, till det slutsteget du ska ha och sen fungerar det perfekt.. hålla på att ta låg-nivå ur högtalar kablarna är det värsta du kan göra.. Blir värdelöst ljud och en massa störningar..

    Edit: Det är denna du ska ha!!
    http://www.backesljud.se/prod_bil.php?id=96
    Okej men det verkar konstigt för det var en som sa att På Saabar så får man bara ut lite Dov Bas till 6x9 ? :S

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    41

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    Om du redan har 6x9 som original i hatthyllan har du AS3 anläggningen och då är anslutningen för adaptern på baksidan redan upptagen av Saabs original slutsteg.
    Jag har AS3 i min 9-5a och det stämmer att det bara kommer lite doft ljud från dem. Har där emot byggt i en annan 9-5a som hade AS2 (alltså inget slutsteg eller 6x9 som original) med gas slutsteg och JBL 6x9. Det blev en väldig skillnad och dessa spelar som högtalarna skall göra.

  16. #16

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    Nu blir jag fundersam på lite saker här..Hur skulle en omvandlare hög/lågnivå kunna störa ut enbart diskant signalen? Ok att signalen kan bli svagare (om en dålig omvandlare används), men detta skulle då påverka HELA frekvensomfånget, inte bara diskant och mellanregister.

    AS2 som inte har slutsteg org? AS2 och AS3 har båda separata slutsteg. Men dock är jag osäker på att AS2 har 6x9" i hatthyllan.

    Roobban91: Vet du änns själv vad för ljudsystem du har i bilen? AS2 eller AS3?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    41

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    6x9erna i AS3 systemet är byggt så att 6x9 i hatthyllan endast skall återge bas toner, där av det dova ljudet.
    Adapter positionen bak på stereon är upptagen har du AS3.
    I min bil har jag AS3 som är byggt av Harmond Karbon.
    I den andra bilen som jag har byggt om var det AS2 som Pioneer har byggt. I denna bilen använde jag mig av en sådan adapter som de andra beskriver, vet därför att den inte är upptagen.
    På min bil håller jag just nu på att bygga ut ljudet, och har därför nyligen haft isär grejerna för att säkerställa att adapter platsen var upptagen och det var den.
    MVH
    Jom_

  18. #18

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    Citat Ursprungligen postat av Jom_
    6x9erna i AS3 systemet är byggt så att 6x9 i hatthyllan endast skall återge bas toner, där av det dova ljudet.
    Adapter positionen bak på stereon är upptagen har du AS3.
    I min bil har jag AS3 som är byggt av Harmond Karbon.
    I den andra bilen som jag har byggt om var det AS2 som Pioneer har byggt. I denna bilen använde jag mig av en sådan adapter som de andra beskriver, vet därför att den inte är upptagen.
    På min bil håller jag just nu på att bygga ut ljudet, och har därför nyligen haft isär grejerna för att säkerställa att adapter platsen var upptagen och det var den.
    MVH
    Jom_

    Okej! men jag har AS3 i min! Hur ska jag göra då för att få in dom med MAX effekt?

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    76

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    När jag köpte min bil för ett tag sedan 9-3 aero -01. Fanns det basar i framdörrarna 6x9:or i hatthyllan och diskanter i instrumentbrädan.

    Det fanns inget slutsteg, har inte funnits ett eller då kablarna va helt orörda (fanns alltså redan framdraget till där steget skall sitta. Basarna va då inte inkopplade.

    Jag köpte adapter på backes ljud för att få ut lågnivå till mitt slutsteg jag har. Då kopplade jag in diskanter och 6x9:orna i dem. Plus en baslåda på 2x10".

    Skit i slutsteget som redan finns då? eller hur blir det då?
    Köp ett nytt och dra lågnivå till den och koppla in allt där istället.
    Saab 9-3 Aero -01

  20. #20

    Re: 6x9 i Hatthylan!

    Citat Ursprungligen postat av Jolmar
    När jag köpte min bil för ett tag sedan 9-3 aero -01. Fanns det basar i framdörrarna 6x9:or i hatthyllan och diskanter i instrumentbrädan.

    Det fanns inget slutsteg, har inte funnits ett eller då kablarna va helt orörda (fanns alltså redan framdraget till där steget skall sitta. Basarna va då inte inkopplade.

    Jag köpte adapter på backes ljud för att få ut lågnivå till mitt slutsteg jag har. Då kopplade jag in diskanter och 6x9:orna i dem. Plus en baslåda på 2x10".

    Skit i slutsteget som redan finns då? eller hur blir det då?
    Köp ett nytt och dra lågnivå till den och koppla in allt där istället.

    Det du säger är alltså? att jag ska ta bort mitt orginal steg där fram och bytta ut det till ett större? :O

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •