Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med att starta samt Ryckig... 9-5t -99:a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sundbyberg - Stockholm
    Inlägg
    75

    Problem med att starta samt Ryckig... 9-5t -99:a

    Hej!

    Har kollat runt lite här o inte hittat någon som har exakt samma fel som jag... min bil har varit på verkstad 2 gånger o de hittar inget fel, den ger inga felkoder heller...

    Så problemet:

    Vid start av kall bil startar den utan några problem... men har jag kört ett par kilometer o stänger av den så kan jag veva runt motorn i ca 10 min o så startar den snällt... men har jag bara kört en liten sväng på 2 km (snällt) så startar den med en gång, men så fort den alltså har kört så att tempen ligger över halva arbetstempen så blir den konstig....

    Samt att den har en ryckande gång ibland, när den kommit upp till arbetstemp, men aldrig under.... den rycker ofta vid gaspådrag och har man kopplingen nere vid tex en korsning så stendör den om man har otur.

    Pratade med saab verkstaden och de sa att det inte kunde vara Vevaxelgivaren då den bara påverkar vid start, vilket jag läser motstridiga saker om här...

    Är det någon här som haft precis samma problem och lyckats lösa detta?

    Börjar bli frustrerande att ha den så, men iom att jag bara har 2 km till jobbet så påverkar det inte mig jättemycket, men irriterande som fan om man skall typ till affären o får hålla på att vänta på att starta igen.

    Väldigt tacksam för hjälp i Stockholms området...

    (ps. har luktat vid Tänd Kassetten, men ingen lukt av bakelite, samt att verkstaden kollade versionen på den oxå.)

    /Da Got

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Problem med att starta samt Ryckig... 9-5t -99:a

    Vågar lova att din vevaxellägesgivare har gett upp, precis rätt symptom..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sundbyberg - Stockholm
    Inlägg
    75

    Re: Problem med att starta samt Ryckig... 9-5t -99:a

    Det är så... någon som vet vad den kostar o hur lång tid det kan ta o byta..?

    Blir byta av den med en gång...

    /Da Got

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sundbyberg - Stockholm
    Inlägg
    75

    Re: Problem med att starta samt Ryckig... 9-5t -99:a

    Ingen som har gjort det bytet?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Problem med att starta samt Ryckig... 9-5t -99:a

    Citat Ursprungligen postat av Gotlanningen
    Ingen som har gjort det bytet?
    Vet inte vad givaren kostar hos Saab men den går på 590:-. hos Speedparts, 743:- hos Mekonomen och hur du byter kan du se här: http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/...o.asp?nsteps=2

    15-30 minuters jobb kanske?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Problem med att starta samt Ryckig... 9-5t -99:a

    Citat Ursprungligen postat av LM

    15-30 minuters jobb kanske?
    Det där beror på hur stora labbar man har Har man dasslock till händer så kan de bli riktigt trångt att komma åt men är man "normal size" så stämmer nog dessa tidsramar plus minus några minuter till svordomar såklart.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Problem med att starta samt Ryckig... 9-5t -99:a

    lite längre tid om grenröret är varmt o snabbare om det är kallt, det pilligaste är att få dit skruven för värmeskyddet men annars är det inget du inte kan göra själv.
    Du kan ju alltid ohm mäta givaren när motorn är varmkörd så ser du om det avviker jättemycket från föreskrivet värde, isf är det bara byta.
    Jag köpte min på skruvat.se.. dom har ju sina driver med fri frakt emellanåt.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sundbyberg - Stockholm
    Inlägg
    75

    Re: Problem med att starta samt Ryckig... 9-5t -99:a

    Har nu haft min bil inlämnad, betalade 1431kr för att få den bytt på verkstad.

    Detta gjorde jag i torsdags, och igår var jag ute på en 10 mils tur med en massa stop o starter, samt lite körning på motorväg...

    Alla symtom med ryckigheten samt uppstart från varm motor är borta... samt att jag har fått en betydligt jämnare tomgång och alla problem med att den gärna hoppade till lite mellan växel bytena är som bortblåsta.

    Tack för hjälpen folket....


    /Da Got

  9. #9

    Re: Problem med att starta samt Ryckig... 9-5t -99:a

    Hej allihop!

    Har liknande symptom på min 9-5 2,3t -01. Bilen "misständer" ibland; det känns som att motorn läger av för att sedan köra vidare, vilket resulterar i världens ryck. Den vill inte heller tända vid varm motor, utan jag måste vänta tills den svalnat. Har just lagt en beställning på speedparts och fått löfte på den lokala bilmecken att de hjälper mig om jag inte fixar det själv.

    Återkommer med resultat.

    Mvh,

    /Bosse

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor OG9-5
    Av onni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 17:05
  2. [LÖST] Problem med svajande tomgång samt ryckig gång. 9000 2.3i
    Av ^Mats^ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 02:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •