93 aero -02
Tänkte kika vad man ska hitta på för att få en märkbar uppgraderad skillnad på väghållningen till billigast peng, om man ska göra alla dessa steg med bra dämpare, fjädrar, bussningar osv så blir det way för dyrt .
Så prioritet på?!
93 aero -02
Tänkte kika vad man ska hitta på för att få en märkbar uppgraderad skillnad på väghållningen till billigast peng, om man ska göra alla dessa steg med bra dämpare, fjädrar, bussningar osv så blir det way för dyrt .
Så prioritet på?!
Fjädrar och dämpare ger helt klart störst skillnad, och räcker i många fall till att bara köra lite inspirerat.
GEs satser verkar många tycka är bra, har kört några bilar med dom och har inget negativt att säga om vare sig komfort eller väghållning. Äger dock inga själv så huruvida kvalité osv. är vet jag inte.
Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
Garaget.org
EXD har ju en chassiguide.
Där listas bla:
*Bussningar
*ARB 22mm
*Styrväxelklämma
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Kan rekommendera bussningar och ARB, då försvinner "kåtsnok" fenomenet ganska bra.
Aeron är ju lite hårdare i fjädringen redan från början så det kanske duger ett litet tag längre än standard-modellen. Nya bussningar lär däremot inte vara fel. Tyvärr är det ganska omständigt på vissa ställen.
Monterade precis en ARB22 på min (har redan bytt fjädrar/dämpare och bussningar). Tyvärr inte kunnat köra så hårt, är massa vitt skräp som gör vägen hal här... Men det jag märkt är att man kan få lite lift-off överstyrning nu, något jag inte reagerat på tidigare. Och det är ju ganska så kul om inte annat! Lätt att montera även för en amatör som jag och inte så dyr heller.
Mycket välinformerande svar, det tackar jag för!
Är lite osäker på om jag vågar sänka bilen då jag funnit det rätt behagligt att åka "normalt" och slippa skrapa i på knöliga ställen.
Men sen är de ju visserligen en facelift utseendemässigt med.
Så detta verkar vara en vettig setup och mycket för pengarna?
Ytterligare förslag, åsikter?
Bussningsset "light" från EXD ::::::::::::::::::::::::: 1195skr
Krängningshämmare 22mm från EXD:::::::::::::::::: 1295skr
& (framåt sommaren om nödvändigt)
Sportfrjädersats från Speedparts H&R35mm:::::::::: 2115
Totalt: 4605skr + frakt
Garanterat valuta för pengarna, tycker dock du ska komplettera med sportstötdämpare.Ursprungligen postat av Sanion
Saab 9-3ss Aero 2004
http://www.garaget.org/?car=219488
Har du några du varmt vill rekomendera ?Ursprungligen postat av Marre90
Ja koni om något. Ungefär lika dyra som Bilstein sprint, men med fördelen att dom är justerbara i hårdhet. Har åkt i en bil med koni dämpare och powerflexbussningar inget annat i chassiväg -> gick spikrakt och inga galna rattrörelser vid fullgas på tvåan, kunde styra med lillfingret och fullspätt. Angående bilstein eller GEs sats kan jag inte uttala mig förutom att ponta från västerås har såna och bilen "lyfter sig" vid stillastående alltså den lyfter baken av någon konstig anledning.Ursprungligen postat av Sanion
mvh marre
Saab 9-3ss Aero 2004
http://www.garaget.org/?car=219488
Nu har jag iallfall beställt ett bussningskit light från exd samt en arb22
Är säker på att du kommer att känna att det var ett ypperligt bra köp! Gör mycket för känslan i bilen.Ursprungligen postat av Sanion
ARB22 och styrväxelklämma borde varit monterat från fabrik på ng900/og9-3. Har dessa på en i övrigt original og9-3 -99 med 19000 mil på mätaren och det har hjälpt till att skaka fram lite körglädje ur ett annars helt könlöst chassi.
Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.
Skriva gärna lite om hur du tycker att det fungerar sen när du har testat detUrsprungligen postat av Sanion
Funderar på att köpa samma grejer så det skulle vara kul att veta vilken skillnad det blev
Saab 93 Aero -01 Såld
Mitsubishi Evo 9 -07 Såld
Saab 93 Aero Biopower -09 Såld
Saab 93 Aero V6 XWD -08 Nuvarande
Det är värt pengarna så mycket skillnad blir det.
Sen att inte glömma att byta även bussningarna i bakvagnen..
Sen ang styrklämman tycker jag att bättre lägga pengar på bussningar styrväxeln istället, blir lika bra för mycket mindre pengar..
//Dunken
Projekt Secret ..
Återkommer när jag monterat och provkört, sakerna kommer väl hem under nästa vecka hoppas jag !
Tjena
Jag har monterad ARB22 (lätt som klia sig i baken) men jag tycker inte det gir någon märkbar skillnad. Kanske orsakan är att jag inte kör så hårt men endast typ familjtransport.
Det som jag verkligen saknar är precision, respons och känsla i styrningen (Ja jag vet att det inte är en og900 med double wishbone men ändå).
Om styrningskänsla och precision är mitt syfte – är det då bussningar t.ex. Bussningsset "Light" som är det mest prisvärda nästa steget?
Får tillägga att jag förutom ARB22 har Powerflex styrväxelbussning och att fjädrar och dämpare är original - 13.000 mil.
Uuppfattningar mottagas med intresse!
SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
'14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
STCS medlem nr. 12358
Helt klart Bilstein. Mest för pengar. Hade GE på min og9-3, sen bytte jag till Bilstein för GE var så stötigaUrsprungligen postat av Sanion
Monterade arb22an och var busenkelt ! Tog ett varv i centrum direkt efter och jag anade att bilen verkade allmänt hårdare i chassit och möjligtvis aningen lättare att få överstyrning, tyvärr kan jag inte ge dig något bättre svar än så förän jag testat mer och det vita på vägarna dunstar så man kan ta lite kurvor i högre fart !Ursprungligen postat av jokke_
Har inte hunnit montera bussningarna alltså men det sker snarast !
Hur nödvändigt är verkligen bussningarna bak och vilken märkbar förbättring kommer jag märka imot original nu när jag ändå har en stummare röv? nr8 alltså?Ursprungligen postat av Dunken
Marre90 nämner att Koni dämparna ligger i en ungefär prisklass som Bilstein sprint dämparna med fördelen då att koni är ställbara, då måste väl koni vara mer prisvärt ?Ursprungligen postat av granturismo