Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 93 aero 02 Tändstift? / Chip frågor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    93 aero 02 Tändstift? / Chip frågor

    Hade "kallare" platina tändstift på en tidigare saab med steg 3, men blev tillsagd att de skulle man inte ha, och undrar nu inför ett tändstift byte på min nuvarande bil vad man tänkas trycka i för stift för optimal prestanda.

    Bilen "skall" vara chippad med steg 1 också men aldrig haft orken att kika upp detta (om de ens är möjligt?!) Var sitter chipen och brukar de stå på chipen vilken firma de kommer ifrån ?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    53
    Medlem#
    6437

    Re: 93 aero 02 Tändstift? / Chip frågor

    Du kan köra med BCPR7ES-11

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790

    Re: 93 aero 02 Tändstift? / Chip frågor

    Hej !

    Får jag föreslå att du verkligen kollar upp läget vad du har i burken?
    Att kunna ge råd utan att veta fakta gör att råden inte är mycket värda.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Re: 93 aero 02 Tändstift? / Chip frågor

    Citat Ursprungligen postat av Hypnosis
    Du kan köra med BCPR7ES-11
    Okej tack, har kikat runt lite och verkar finnas en hel del olika förslag på vilka stift man bör ha men de du nämde verkar vara de rätte och populärast ! tack

    Fortfarande väldigt intresserad på hurvida chipet sitter och om man brukar kunna se eventuell trimfirma på det?
    Sen har jag en äldre BSR pcp box, kan man ha någon nytta av den? Jag menar det sitter ju ett chip i den boxen och jag vet att något av de är låst till bilen de köptes till men man kanske kommer billigare med trimpogramvara om man endast beställer utan boxen?

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 197

    Re: 93 aero 02 Tändstift? / Chip frågor

    Citat Ursprungligen postat av Sanion
    Fortfarande väldigt intresserad på hurvida chipet sitter och om man brukar kunna se eventuell trimfirma på det?
    "Chipet" bor i din styrbox. Det bor chip/minneskretsar i alla styrboxar, så också i Saabar som är i orginalutförande. Det som skiljer vid trimning är att programvaran ändras. Du ser inget på utsidan om inte firman satt dit ett klistermärke. Inga fysiska "chip" monteras. Du kan inte ens med ett klistermärke vara säker på innehållet. Det måste till mer än så för att säkerställa ursprung och trimmningsgrad.

    Det bor inget "chip" i ordets rätta bemärkesle i din PPC box. Där ligger det också programvara. Ta kontakt med BSR så kan de hjälpa dig att återanvända en PPC till ett annat chassinummer.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Re: 93 aero 02 Tändstift? / Chip frågor

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av Sanion
    Fortfarande väldigt intresserad på hurvida chipet sitter och om man brukar kunna se eventuell trimfirma på det?
    "Chipet" bor i din styrbox. Det bor chip/minneskretsar i alla styrboxar, så också i Saabar som är i orginalutförande. Det som skiljer vid trimning är att programvaran ändras. Du ser inget på utsidan om inte firman satt dit ett klistermärke. Inga fysiska "chip" monteras. Du kan inte ens med ett klistermärke vara säker på innehållet. Det måste till mer än så för att säkerställa ursprung och trimmningsgrad.

    Det bor inget "chip" i ordets rätta bemärkesle i din PPC box. Där ligger det också programvara. Ta kontakt med BSR så kan de hjälpa dig att återanvända en PPC till ett annat chassinummer.

    /F
    Okej då förstår jag att de inte är chipning man gör på dagens saabar utan att andra trimfirmor brukar byta ut hela styrboxen, och bsr låter orginal styrbox sitta kvar och moddar den via ppc boxen..?
    hm jo jag är nästan säker på att det sitter ett kanske inte som du säger "rätta bemärkelse" chip i min ppc box men ett kort iallfall, vad är det för något?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Re: 93 aero 02 Tändstift? / Chip frågor

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Får jag föreslå att du verkligen kollar upp läget vad du har i burken?
    Att kunna ge råd utan att veta fakta gör att råden inte är mycket värda.
    Hej jo tack jag vet, men jag ställde även frågor om hjälp åt det med

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 197

    Re: 93 aero 02 Tändstift? / Chip frågor

    Citat Ursprungligen postat av Sanion
    Okej då förstår jag att de inte är chipning man gör på dagens saabar utan att andra trimfirmor brukar byta ut hela styrboxen, och bsr låter orginal styrbox sitta kvar och moddar den via ppc boxen..?
    hm jo jag är nästan säker på att det sitter ett kanske inte som du säger "rätta bemärkelse" chip i min ppc box men ett kort iallfall, vad är det för något?
    Finns fler firmor som har en liknande PPC lösning som BSR har. Alternativet är att uppdatera befintlig box eller använda en utbytes.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Re: 93 aero 02 Tändstift? / Chip frågor

    Letade lite och fann att många själva moddar boxens programvara till olika steg för en rätt billig peng. Verkar intressant

Liknande ämnen

  1. Lite frågor om ett chip.
    Av kvarna87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 09:35
  2. hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 23:32
  3. Saab 900s LTT -90 16v chip trim frågor
    Av dizzy_dan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 18:30
  4. chip frågor, 900 og
    Av 900hasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •