Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Saab 9-5 2,0t 02

  1. #1

    Saab 9-5 2,0t 02

    Hejsan jag har ett problem med min motorlampa den tänds hela tiden har varit in och kollat . sist visa den en miss tändning har bytt tänd modul tändstift...tycker det är dåligt drag i motorn..hur vet jag om turbon har packat ihop??tacksam för svar

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9-5 2,0t 02

    Med tanke på rubriken så rekommenderar jag dig att läsa detta: viewtopic.php?f=3&t=129

    Det är lättare att få folk intresserade och följaktligen lättare att få hjälp om man talar om problemet i rubriken och nämner bilmodellen i inlägget istället.



    För att kolla om turbon är slut så kan du till exempel lossa insugsröret till den och prova rucka på axeln till den. Är den riktigt dålig så bör det även märkas på avgaserna (att bilen ryker mycket blått eller vitaktigt).

    Däremot borde inte en dålig turbo generera så värst mycket extra misständningar.

    Är bilen trimmad? Hände det något särskilt när den började bete sig så här? Har det kommit krypande eller hände det plötsligt?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Saab 9-5 2,0t 02

    bilen är inte trimmad...motor lampan tändes och ryckningarna kom..när jag gasade ryckte det till rejält och sedan kom den igen...och på jämn gas ryckte den...den ryker inget...nu helt plötsligt i dag så rycker den inte men lampan lyser än...blir tokig på lampan...vad göra...

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9-5 2,0t 02

    Man kan nog tillfälligt få bort själva lampan genom att ta bort någon av polerna på batteriet ett tag. Då släcks lampan om felet är borta. Men däremot är det ju något som är galet eftersom den börjar lysa, och släcks lampan så är väl risken att felet kommer tillbaka och lampan börjar lysa igen.

    Tyvärr finns det nog rätt mycket som kan vara fel om det inte gick att läsa ut någon "bättre" felkod.

    Det kan vara läckage på någon av slangarna till insuget, det skulle kunna vara läckage på avgasröret innan katalysatorn. Det skulle också kunna vara bränslepumpen som börjar ge upp, eller till exempel kass LMM (även om just det borde sätta en egen felkod).

    Skulle nog råda till att börja med att söka efter läckage på slangarna under huven (främst samtliga av de små 4mm vakuumslangarna) samt att om möjligt kolla funktionen på eventuella backventiler på de mindre slangarna, t ex från vevhusventilationen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5

    Re: Saab 9-5 2,0t 02

    Hej igen har varit och felsökt i dag Fel koderna var P0101 och P0171....var börjar man??? bilen rycker ingenting nu...släckte lampan han åka 1mil sedan tändes den igen...suck börja bli tött på denna lampa...måste bara säga helt suveränt forum...villka klippor ni är som kan så mycket...TACK!!!

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9-5 2,0t 02

    P0101 betyder ungefär att LMM (Förkortning för LuftMasseMätare eller LuftMängdMätare = den fyrkantiga dosan som sitter på röret mellan luftfiltret i stänkskärmen höger fram och sugsidan på turbon) ger felaktiga värden. Det kan vara att LMM,en är trasig, behöver göras ren eller också att det kan vara läckage för insugsluften någonstans på vägen till insuget.

    Flödet ser ju ut så här:
    Luftfilter->LMM
    LMM->Sugsida, Turbo
    Trycksida Turbo->Inlopp Intercooler
    Utlopp Intercooler->Insug motor

    Dessa är ju förbundna med slangar och rör. Det kan vara läckage någonstans där som gör att värdena LMM ger till styrsystemet blir fel och gör att bilen går ryckigt och Check Engine tänds.

    Ett sätt att felsöka detta är antingen att trycksätta systemet med kompressor och se var det läcker eller att ta en sprayflaska med vatten och lite lite såpa i och spraya på alla anslutningar och slangar och se om det bubblar någonstans. Eller också dessa två i kombination då det kan vara så att det inte läcker nämnvärt vid bara tomgång.

    Men det bör du kolla upp.


    Felkoden P0171 betyder typ "Adaptionsfel" vilket innebär att motorns styrsystem inte klarar att korrigera för de felaktigheter som Luft/bränsleblandningen har. Detta kan innebära att din motor får mager bränsleblandning vilket inte är att föredra. Därför tycker jag du ska köra försiktigt och undvika att gasa på innan du har fixat felet.

    Den här felkoden tyder också på att något är galet med luften till motorn. Antingen trasig LMM eller läckage på någon slang gissar jag på.

    Hittar du inget fel på de grova insugs/tryck slangarna så kolla också över de små vakuumslangarna som går från insuget.

    Det är mitt tips.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 9-5 2,0t 02

    Som Kongo skriver - P0101 säger fel på LMM, men ofta är det luftläckage som ligger bakom denna felkod... Felsökningen är
    1. Kolla luftläckage
    2. OM inget luftläckage hittades i 1. provbyt LMM
    3. Om 2. inte hjälper fortsätt leta luftläckage

    Se denna tråd för lite tips: viewtopic.php?f=3&t=265153

    Ställen som jag har hört det har varit läckage på är dels slangen jag bytte, dels litet hål i intercoolern, dels oringen vid spjällhuset, dels backventilen för vevhusventilationen mellan spjällhuset och oljefällan, men detta är bara ett fåtal av alla ställen det kan läcka på. Så försök provtrycka systemet.

    /Johan

  8. #8

    Re: Saab 9-5 2,0t 02

    hej igen nu har jag kollat luftläcka men hittar inget..jag tog bort den svarta plast slangen som kommer från intecolern och där dumpventilensitter där är det en sörja ljusbrun vad kommer det sig???har bytt oring vid aluröret som går ner vid turbon den var skadad...har hittat en vacumslang som var dålig från vevhuset till insuget med en backventil på som var dålig men ingen skillnad motorlampan lyser än...så att det kommer in vatten vid oljesticka oxå...det känns som det är ett riktigt haveri på g???

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Saab 9-5 2,0t 02

    Citat Ursprungligen postat av krillekniv
    hej igen nu har jag kollat luftläcka men hittar inget..jag tog bort den svarta plast slangen som kommer från intecolern och där dumpventilensitter där är det en sörja ljusbrun vad kommer det sig???har bytt oring vid aluröret som går ner vid turbon den var skadad...har hittat en vacumslang som var dålig från vevhuset till insuget med en backventil på som var dålig men ingen skillnad motorlampan lyser än...så att det kommer in vatten vid oljesticka oxå...det känns som det är ett riktigt haveri på g???

    Om det är olja efter intecoolerna så tyder det på att turbon håller på att säga upp sig. Har du orginal GT17-turbon? Den har ofta en "begränsad" livslängd...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9-5 2,0t 02

    Citat Ursprungligen postat av krillekniv
    men ingen skillnad motorlampan lyser än...
    Tänk på att vid vissa fel så släcks inte motorlampan av sig själv utan kräver en reset (lossa någon av batterikablarna ett tag) och provkör efter det. Tänds lampan igen = felet är kvar. håller lampan sig släckt = ok.


    Citat Ursprungligen postat av krillekniv
    så att det kommer in vatten vid oljesticka oxå...det känns som det är ett riktigt haveri på g???
    Förtydliga vad du egentligen menar med "Kommer in vatten vid oljesticka"?

    Är det vatten i oljan? Isf så kan man ju misstänka att topplockspackningen inte mår bra.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11

    Re: Saab 9-5 2,0t 02

    Hejsan har nu plockat bort turbon...den är paj . tittade på insugsidan där var oringen halv bara och det glappade rejält i axeln...GT17 som satt där...vad det gäller vatten vid stickan så kommer det in via vevhusventen....så i morgon ska jag beställa delar till den andra turbon jag fick tagi...en GT17 som har gått 4000mil..2400kr...felet på den var pinnbultarna på avgas sidan var avdragna...ska beställa nya sånna och en packnings sats....när det är klart så hoppas jag det är bara å tuta å åka....att den drog tjyvluft tror jag berodde på att oringen var paj på insugsidan...och har bytt oringen vid aluminium röret som går ner från dumpventilen den var oxå skadad....hittade en vakumslang med en bakvetil som var paj oxå...den lilla som går från vevhusventen till insug..den är oxå bytt nu.....på onsdag får vi se hur den går...då ska allt vara klart...hoppas jag...mitt första turbo byte...
    MÅSTE PASSA PÅ ATT TACKA ALLA FÖR ERA SVAR....UTAN ER SÅ HADE DET INTE GÅTT NÅ BRA!!!!!!!TACK TACK FÖR ETT BRA FORUM....
    SAAB rockar...ps inget vatten i oljan....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •