Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 141 till 148 av 148

Ämne: Original 9000 T16 -86, med de lilla extra

  1. #141
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53

    Re: Original 9000 T16 -86, med de lilla extra

    [quote=M.Broberg]
    Citat Ursprungligen postat av "_aero":2geruv6o
    Jag kör med kapade og900 förstärkta fjädrar bak, har för mig dom ligger på ungefär 150Nm.

    enligt mina uträkningar så är dom fjädrarna

    73 NM vid 6 varv

    87,7NM vid 5 varv.


    Ytterdiametern är 118mm och tråddiametern 16mm om du vill räkna själv.

    Varven jag anger är aktiva varv[/quote:2geruv6o]
    Nu var de ju länge sen ja räkna ut hårdheten på mina fjädrar men har för mig ja fick fram nå som var runt 150Nm när ja stoppa in värdena i exelarket som finns på rejsa. Ska kolla upp de där igen men hoppas du har rätt för mina nya coiloversfjädrar ja har ligger mkt närmare de du skrev
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

  2. #142
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: Original 9000 T16 -86, med de lilla extra

    [quote=_aero]
    Citat Ursprungligen postat av "M.Broberg":xnzmeumv


    enligt mina uträkningar så är dom fjädrarna

    73 NM vid 6 varv

    87,7NM vid 5 varv.


    Ytterdiametern är 118mm och tråddiametern 16mm om du vill räkna själv.

    Varven jag anger är aktiva varv
    Nu var de ju länge sen ja räkna ut hårdheten på mina fjädrar men har för mig ja fick fram nå som var runt 150Nm när ja stoppa in värdena i exelarket som finns på rejsa. Ska kolla upp de där igen men hoppas du har rätt för mina nya coiloversfjädrar ja har ligger mkt närmare de du skrev [/quote:xnzmeumv]


    jag har räknat manuellt med hjälp av göran malmbergs väghållningsbok.

    hoppas det stämmer, för mina bakfjädrar är för mjuka tkr jag.. och 150nm är stenhårt

  3. #143
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53

    Re: Original 9000 T16 -86, med de lilla extra

    [quote=M.Broberg]
    Citat Ursprungligen postat av "_aero":32y2tt13
    Nu var de ju länge sen ja räkna ut hårdheten på mina fjädrar men har för mig ja fick fram nå som var runt 150Nm när ja stoppa in värdena i exelarket som finns på rejsa. Ska kolla upp de där igen men hoppas du har rätt för mina nya coiloversfjädrar ja har ligger mkt närmare de du skrev

    jag har räknat manuellt med hjälp av göran malmbergs väghållningsbok.

    hoppas det stämmer, för mina bakfjädrar är för mjuka tkr jag.. och 150nm är stenhårt[/quote:32y2tt13]
    Nu har jag matat in siffrorna som du sa i excelarket och med 5 aktiva varv säger den att fjäderkonstanten ligger på 123,5N/mm2. Sen vem som har rätt vet jag inte men kan ju göra ett test och kolla verkliga fjäderkonstanten när ja monterat lös mina bak för å se va som är närmast sanningen

    Sen tänk på att du har en ordentlig hävarm på bakfjädrarna så fjäderkonstanten ute vid hjulet är ju långt ifrån 123N/mm2
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

  4. #144
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: Original 9000 T16 -86, med de lilla extra

    Citat Ursprungligen postat av _aero
    Nu har jag matat in siffrorna som du sa i excelarket och med 5 aktiva varv säger den att fjäderkonstanten ligger på 123,5N/mm2.

    Nu har jag suttit i 30 minuter och gjort manuella beräkningar på datorn, på den avancerade räknedosan och med penna, papper och en gammal hederlig miniräknare. får exakt samma svar hela tiden och jag är 100% på att jag gör rätt. 8,77 KG/mm



    men hurFan jag än slår in det i exceldokumentet blir det 123,5nm/mm2.

    fan nu kommer jag inte kunna sova. antingen har fuling eller göran malmberg fel. känns inte jättetroligt någotdera.

  5. #145
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53

    Re: Original 9000 T16 -86, med de lilla extra

    [quote=M.Broberg]
    Citat Ursprungligen postat av "_aero":36xgai55
    Nu har jag matat in siffrorna som du sa i excelarket och med 5 aktiva varv säger den att fjäderkonstanten ligger på 123,5N/mm2.

    Nu har jag suttit i 30 minuter och gjort manuella beräkningar på datorn, på den avancerade räknedosan och med penna, papper och en gammal hederlig miniräknare. får exakt samma svar hela tiden och jag är 100% på att jag gör rätt. 8,77 KG/mm



    men hurFan jag än slår in det i exceldokumentet blir det 123,5nm/mm2.

    fan nu kommer jag inte kunna sova. antingen har fuling eller göran malmberg fel. känns inte jättetroligt någotdera. [/quote:36xgai55]
    Fan va skumt! Ja nått av räknesätten måste ju va galna då. Jag mätte upp en coiloverfjäder jag har hemma som är 150N/mm2 och fick den till 159,8N/mm2 i excel så de verkar ju stämma hyfsat iaf. Du har inte missat nå med ytterdiameter eller nå i manuella räknesättet? Att man ska ta diam på fjädern i mitten av fjädertråden eller nå sånt?

    Här är iaf måtten på min coiloverfjäder om du vill se va den blir med manuell räkning.

    ytterdia: 89mm
    tråddia:14
    verksamma varv:5,7
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

  6. #146

    Re: Original 9000 T16 -86, med de lilla extra

    Intressant läsning grabbar Lite kul å se hur man räknar ut hårdhet å så, hoppas du har kunnat sova nåt Broberg sen de här.

    Hur mkt "förlorar" man egentligen tror ni på de bakre fjädrarna med hävarmen?

    Hojta gärna till Magnus om du skulle ramla över några AVO dämpare, men kanske är lite chansning där med å få "rätt" dämpare, så de inte är för mjuk?

    Mvh

  7. #147
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704
    Ursäkta trådkapningen men har ni något exceldokument att dela med er av för att beräkna fjäderhårdhet? Förstår inte helt hur det går till..
    Tittar på att kliva upp ett steg från og900 lastfjädrarna och tänker mig att de motsvarar 700 lbs / 125kg-7" eller tänker jag helt galet?

    Mvh

  8. #148
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av BearStyle Visa inlägg
    Ursäkta trådkapningen men har ni något exceldokument att dela med er av för att beräkna fjäderhårdhet? Förstår inte helt hur det går till..
    Tittar på att kliva upp ett steg från og900 lastfjädrarna och tänker mig att de motsvarar 700 lbs / 125kg-7" eller tänker jag helt galet?

    Mvh
    rejsa.nu/im/_excel/fjaderkonstant_a.zip

    där har du excel dokumentet. Fuling som knåpat ihop det.

Liknande ämnen

  1. Original subwoofer alt ny sub till original ljudsystem 9000?
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-05-22, 22:34
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 19:17
  3. En ss med det lilla extra...(Såld)
    Av sportsedan i forum Projekt
    Svar: 923
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 15:10
  4. Den lilla fläkten 9000 Acc.
    Av PhiLLe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 09:14
  5. det lilla extra????
    Av sulo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •