Hur har du gjort med tätningen mellan turbo och grenrör??
Hur har du gjort med tätningen mellan turbo och grenrör??
Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil
Ursprungligen postat av NRT
Är ett omsvetsat orginalgrenrör, fläns m labyrinttätning.
Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
Audi S8-01
Har du svetsat i ett original gjutjärnsgrenrör..?
Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil
Ursprungligen postat av NRT
Precis så men är inte Micke som gjort det utan en duktig svetsare.
Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
Audi S8-01
Ursprungligen postat av NS
Å va menar herrn med de då "duktig svetsare" Menar du att jag inte kan svetsa då alltså
Vet inte om de var svaret på din fråga dock, tätningen kommer att vara nå "ringar" som man lägger emellan flänsarna å sen vanlig avgaspackning runt om. "Aero etuna" har sten koll på detta som jag skulle få lite grejor av, har inte fördjupat mig själv så mkt i de.
Annars så funkar de med en koppar packning oxå skulle ja tro från klracing.
Mvh
Härligt att se någon mer som grejar med lite äldre 9000 här på forumet. Verkar som att dessa bilar är någon pest :P
Men måste säga att den var grymt fräsch i karossen. Hoppas att man får se denna på någon STCS-träff i år. Kommer att följa denna tråden och bilen.
Bakaxeln blev snygg den med. Gjorde liknande på min ena 9000 i fjol. Blästrade den och sen la dom på ett zinklager på den. Sedan målade jag den med hammarlack. Blev kanon bra de med.
Lycka till med bygget.
mvh Mr_Lööf
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Pest och pest, det kallas rost.. och oftast inte i små mängder heller.Ursprungligen postat av Mr_Lööf
Har man inte tillgång till stort garage och alla de verktyg som behövs, och då självklart även tid - så blir rost ett tråkigt och väldigt dyrt problem att åtgärda.
Vissa har ju dock tur att hitta mer eller mindre helt rostfria exemplar.. kul att se!
Keep it up Micke. Ser ut som att du gör ett gediget jobb.
Mvh
ibland är det bara att bita ihop och laga, även om exemplaret man hittat var allt annat än rostfritt... blev väl cirka 1,5 m2 plåt utbytt på min Talladega innan rosten var väck, plus alla dörrar och bägge framskärmarna...
Jo svaren duger
Men om du får lägga ring mellan och en vanlig packnin så ska du väl inte behöva svetsa???
Jag ska göra samma sak på min och har kollat runt lite på forumet men det sägs att det inte håller i längden med ring...
Men det är og 900 som pratas om och det sägs att deras skruvar lossar och då fattar man ju varför det läcker...
Möjligen inte lite bilder på svetsningen och ring och så???
Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil
Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
Audi S8-01
Aha ok...
Är flänsen i vanlig metall??
Svetsas med pinne eller??
Är svetsare själv så därför undra jag...
Jag använder t3 grenröret och då behövs endast en ring...
Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil
Tack för fina kommentarer, kul att de är lite folk som kollar. Blir alltid lättare å roligare med lite respons på de man gör
Lööf: Jo siktar med all min kraft på å komma ner till kullen å köra lite, hoppas även man kommer iväg på nån annan träff. Om inte annat så har vi ju en populär saabträff här i gävle runte den 25 juli
Bearstyle: Tack! Försöker göra allt så bra som ja kan, lycka till med din pärla oxå!
Verkligen skönt att man slapp bråka med en massa rost på denna, lite jobbigt de där med rost tycker ja. Men blir så klart väldigt imponerad av er andra som lägger ner så mkt jobb på att bekämpa detta onda ting
Ursprungligen postat av NRT
Flänsen är vanlig metall 10 mm skulle ja tro, vet inte om de är svetsat med pinne tyvärr.
Den där "ringen" ja prata om är bara för att täta själva flänsarna emellan, man lär göra så här eller anv en adapter. Allt å lite till finns å läsa i denna grymt värdefulla tråd viewtopic.php?f=30&t=175645
Nå bilder här om de hjälper:
Var en riktig skit helg i helgen tycker ja, kändes inte som man fick nå gjort alls :/
Saknar en hel del grejor som nu beställts, men på lördagen montera jag tillbaka v lådan med nytt urtrampningslager. Hoppas detta nu håller mer än 50 mil
Tog bort mina gamla motorbussningar då de börja glida lite och montera riktiga grejor.
Ja jag vet att motorutrymmet inte ser så trevligt ut, längtar redan till nästa vinter då de ska lackas om och hela framvagnen ska blästras och målas. Samt alla leder, spindlar och lager ska bytas Har varmgarage då oxå så blir allt lättare
Kupéfiltret verkar oxå vilja bli bytt.
Nya svetsen monterad å testad, funka fint!
Även lite vårsol som värmde var ju inte så tokigt, samt Coffe "zurfone" kom på besök å upptäckte att hans bakdäck fått nån konstig bula :P
En liten fråga, blev rekommenderad att bygga 2,5" trycksystem.
Är de inte lika bra att bygga ett 3" isf fall eller blir de för mkt flöde? Eller kanske bara ser knasigt ut?
Siktar på ca 300hk, menar medans man ändå bygger nytt så kan man ta till lite, då de känns lite "onödigt" att bygga om allt för 0.5" (är ju 2" org)
Men kanske jag som bara yrar oxå i mitt trötta tillstånd :P
Go natt
Ja de va ju ingen jätte lyckad helg direkt
Men på fotot så lyser fliten hos coffe iaf, undra vad jag stod å svor nånstan
Tror f.ö. att det kommer se väldigt överdrivet ut med 3" tryckrör.
Jag har funderat på samma sak med min talladega, men efter att ha talat med några saab-trimmare här i trakten fick jag höra nå't typ att så länge jag håller mig under 400hk finns det ingen anledning att ha med än 2,5" avgassystem - det kunde till och med bli sämre med 3" av det skälet som du är inne på: flödet - avgashastigheterna blir betydligt lägre i ett 3" system, om man nu inte laddar som en galning, och det påverkar effekten negativt... 2" som är std är lite väl trångt för gasmängden som faktiskt ska ut och då kan man få sämre effekt pga det... verkar som att mellan 200-400hk i saaben är 2,5" bra... Det är vad jag fått höra, och jag håller mig till ett 2,5" system så länge , med endast en dämpareUrsprungligen postat av SaabMicke9000
Ja Coffe var grymt effektiv där ett tag tycker ja
Jo trodde oxå att de bara skulle se konstigt ut med 3" rör, men kolla sen runt lite:
Robbans bil, är ju iofs över 500 pållar i den så
Jo såg att de var 70mm rör oxå.
Jonte´s bil sitter de 3" rör på:
Mmm härliga bilar de där
Men blir de nå skumt me flöde så skiter ja i de så klart.
Nå fler som har tips som kanske har lite mer koll?
Fan Peric du var mig en morgon pigg rackare, eller ja inte så pigg då tydligen att du missa helt att vi prata om trycksystemet i motorn å inte avgas
Ett inflik om varför det kan gå att svetsa gjutjärn och metall. Har gjort det på ett ng900-rör för att få T3-fläns-
Jag använde vanlig mig-svets,det går att få det att fästa med mig-tråd i gjutjärn respektive rostfritt/svartstål MEN... Flänsen och grenröret smälter inte ihop för dom kan inte blandas med varann,det är alltså tråden som håller ihop sakerna.
/M
Akta skinnet!
Skulle vilja påstå att den svetsen lär spricka efter ett tag om du kör med mig...
Möjligen pinne skulle hålla men osäker där med eftersom materialen bör smälta ihop...
Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil
Så kan det gå - har själv hållit på en massa med avgasfunderingar sista tiden, så det halkade in på det helt automatiskt - sorryUrsprungligen postat av SaabMicke9000
Hehe lugnt de peric Vet sj hur de är när man är fokuserad på nåt.
Ja dags för en liten uppdate då så inte tråden dör ut.
Inte hänt så mkt i verkstan, men montera röda spridare i söndags iaf.
Under veckan har jag grejat fram en del saker, ett jäkla farande mellan affärerna.
Men fick iaf tag på de ja skulle, bla så är nästan alla kopplingar klar in till turbon. Olja in, vatten in och ut. Men ska tillverka en egen fläns med en rör bit på till olja ut och köra slang mellan den å org röret ner i tråget.
Sen så blir de en liten rör bit på vatten slangen mellan topp-kylarn och vatten pump-kylaren som det kommer svetsas på en "adapter" för att få till kylningen till turbon (eftersom de inte sitter vatten kylning org på min)
Vatten in blir stålomspunnen (fick den med när ja köpte stålomspunnen olja in här på forumet) sen vatten ut blir vanlig slang.
Köpte lite silicon oxå till nya 2,5" trycksystem som ska byggas i helgen från do88, mkt snabb lev. Sen så såg de ut som de skulle vara tryck på alla slangar när man kikar på hemsidan, men till min stora glädje så var de inte de, helt svart alltså
Vart tvungen å köpa ny luftslang oxå då den andra sprack, en ny servo oljebehållare investerades på tradera, och en fin damsugare så pärlan blir fin inv
Nu sitter ja å klurar på hur man ska kunna mäta insugstemp bäst, en liten givare strax före spjället är då så klart lösningen.
Men att få dit den är ju nästa trix, ska ju tydligen funkar med en vanlig ute temp mätare. Men hur man ska få fast den lilla grejen i ett tryckrör är ju frågan. Limma eller? Tips nån?
Kolla lite på den här iaf http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147521054
Kanske går att gänga den blanka delen? Eller pajar man skiten då tro :P
Ja får bli en liten roligare uppdate efter helgen med mera bilder.