Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 148

Ämne: Original 9000 T16 -86, med de lilla extra

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    351

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Hur har du gjort med tätningen mellan turbo och grenrör??
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    417

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Citat Ursprungligen postat av NRT
    Hur har du gjort med tätningen mellan turbo och grenrör??

    Är ett omsvetsat orginalgrenrör, fläns m labyrinttätning.
    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    351

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Har du svetsat i ett original gjutjärnsgrenrör..?
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    417

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Citat Ursprungligen postat av NRT
    Har du svetsat i ett original gjutjärnsgrenrör..?

    Precis så men är inte Micke som gjort det utan en duktig svetsare.
    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  5. #45

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Citat Ursprungligen postat av NS
    Citat Ursprungligen postat av NRT
    Har du svetsat i ett original gjutjärnsgrenrör..?

    Precis så men är inte Micke som gjort det utan en duktig svetsare.

    Å va menar herrn med de då "duktig svetsare" Menar du att jag inte kan svetsa då alltså

    Vet inte om de var svaret på din fråga dock, tätningen kommer att vara nå "ringar" som man lägger emellan flänsarna å sen vanlig avgaspackning runt om. "Aero etuna" har sten koll på detta som jag skulle få lite grejor av, har inte fördjupat mig själv så mkt i de.
    Annars så funkar de med en koppar packning oxå skulle ja tro från klracing.

    Mvh

  6. #46
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 103
    Medlem#
    6234

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Härligt att se någon mer som grejar med lite äldre 9000 här på forumet. Verkar som att dessa bilar är någon pest :P

    Men måste säga att den var grymt fräsch i karossen. Hoppas att man får se denna på någon STCS-träff i år. Kommer att följa denna tråden och bilen.

    Bakaxeln blev snygg den med. Gjorde liknande på min ena 9000 i fjol. Blästrade den och sen la dom på ett zinklager på den. Sedan målade jag den med hammarlack. Blev kanon bra de med.

    Lycka till med bygget.

    mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    698

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Härligt att se någon mer som grejar med lite äldre 9000 här på forumet. Verkar som att dessa bilar är någon pest :P
    Pest och pest, det kallas rost.. och oftast inte i små mängder heller.
    Har man inte tillgång till stort garage och alla de verktyg som behövs, och då självklart även tid - så blir rost ett tråkigt och väldigt dyrt problem att åtgärda.

    Vissa har ju dock tur att hitta mer eller mindre helt rostfria exemplar.. kul att se!

    Keep it up Micke. Ser ut som att du gör ett gediget jobb.

    Mvh

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    78

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    ibland är det bara att bita ihop och laga, även om exemplaret man hittat var allt annat än rostfritt... blev väl cirka 1,5 m2 plåt utbytt på min Talladega innan rosten var väck, plus alla dörrar och bägge framskärmarna...

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    351

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Jo svaren duger
    Men om du får lägga ring mellan och en vanlig packnin så ska du väl inte behöva svetsa???
    Jag ska göra samma sak på min och har kollat runt lite på forumet men det sägs att det inte håller i längden med ring...
    Men det är og 900 som pratas om och det sägs att deras skruvar lossar och då fattar man ju varför det läcker...

    Möjligen inte lite bilder på svetsningen och ring och så???
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    417

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Citat Ursprungligen postat av NRT
    Jo svaren duger
    Men om du får lägga ring mellan och en vanlig packnin så ska du väl inte behöva svetsa???
    Jag ska göra samma sak på min och har kollat runt lite på forumet men det sägs att det inte håller i längden med ring...
    Men det är og 900 som pratas om och det sägs att deras skruvar lossar och då fattar man ju varför det läcker...

    Möjligen inte lite bilder på svetsningen och ring och så???

    Svarar åt Micke som är ute o skruvar. Alltså det är ett omsvetsat t25 grenrör det är frågan om, så ring ska inte behövas (om inte Micke vet nåt som jag inte vet).
    Är bolt on m td04 snurra på det grenröret.
    Här kommer en liten bild......om det inte gör nåt Micke

    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    351

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Aha ok...
    Är flänsen i vanlig metall??
    Svetsas med pinne eller??
    Är svetsare själv så därför undra jag...
    Jag använder t3 grenröret och då behövs endast en ring...
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  12. #52

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Tack för fina kommentarer, kul att de är lite folk som kollar. Blir alltid lättare å roligare med lite respons på de man gör

    Lööf: Jo siktar med all min kraft på å komma ner till kullen å köra lite, hoppas även man kommer iväg på nån annan träff. Om inte annat så har vi ju en populär saabträff här i gävle runte den 25 juli

    Bearstyle: Tack! Försöker göra allt så bra som ja kan, lycka till med din pärla oxå!
    Verkligen skönt att man slapp bråka med en massa rost på denna, lite jobbigt de där med rost tycker ja. Men blir så klart väldigt imponerad av er andra som lägger ner så mkt jobb på att bekämpa detta onda ting

    Citat Ursprungligen postat av NRT
    Aha ok...
    Är flänsen i vanlig metall??
    Svetsas med pinne eller??
    Är svetsare själv så därför undra jag...
    Jag använder t3 grenröret och då behövs endast en ring...

    Flänsen är vanlig metall 10 mm skulle ja tro, vet inte om de är svetsat med pinne tyvärr.
    Den där "ringen" ja prata om är bara för att täta själva flänsarna emellan, man lär göra så här eller anv en adapter. Allt å lite till finns å läsa i denna grymt värdefulla tråd viewtopic.php?f=30&t=175645

    Nå bilder här om de hjälper:




    Var en riktig skit helg i helgen tycker ja, kändes inte som man fick nå gjort alls :/
    Saknar en hel del grejor som nu beställts, men på lördagen montera jag tillbaka v lådan med nytt urtrampningslager. Hoppas detta nu håller mer än 50 mil
    Tog bort mina gamla motorbussningar då de börja glida lite och montera riktiga grejor.


    Ja jag vet att motorutrymmet inte ser så trevligt ut, längtar redan till nästa vinter då de ska lackas om och hela framvagnen ska blästras och målas. Samt alla leder, spindlar och lager ska bytas Har varmgarage då oxå så blir allt lättare

    Kupéfiltret verkar oxå vilja bli bytt.


    Nya svetsen monterad å testad, funka fint!


    Även lite vårsol som värmde var ju inte så tokigt, samt Coffe "zurfone" kom på besök å upptäckte att hans bakdäck fått nån konstig bula :P

  13. #53

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    En liten fråga, blev rekommenderad att bygga 2,5" trycksystem.
    Är de inte lika bra att bygga ett 3" isf fall eller blir de för mkt flöde? Eller kanske bara ser knasigt ut?
    Siktar på ca 300hk, menar medans man ändå bygger nytt så kan man ta till lite, då de känns lite "onödigt" att bygga om allt för 0.5" (är ju 2" org)
    Men kanske jag som bara yrar oxå i mitt trötta tillstånd :P

    Go natt

  14. #54
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 524

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Ja de va ju ingen jätte lyckad helg direkt

    Men på fotot så lyser fliten hos coffe iaf, undra vad jag stod å svor nånstan


    Tror f.ö. att det kommer se väldigt överdrivet ut med 3" tryckrör.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    78

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Citat Ursprungligen postat av SaabMicke9000
    En liten fråga, blev rekommenderad att bygga 2,5" trycksystem.
    Är de inte lika bra att bygga ett 3" isf fall eller blir de för mkt flöde? Eller kanske bara ser knasigt ut?
    Siktar på ca 300hk, menar medans man ändå bygger nytt så kan man ta till lite, då de känns lite "onödigt" att bygga om allt för 0.5" (är ju 2" org)
    Men kanske jag som bara yrar oxå i mitt trötta tillstånd :P

    Go natt
    Jag har funderat på samma sak med min talladega, men efter att ha talat med några saab-trimmare här i trakten fick jag höra nå't typ att så länge jag håller mig under 400hk finns det ingen anledning att ha med än 2,5" avgassystem - det kunde till och med bli sämre med 3" av det skälet som du är inne på: flödet - avgashastigheterna blir betydligt lägre i ett 3" system, om man nu inte laddar som en galning, och det påverkar effekten negativt... 2" som är std är lite väl trångt för gasmängden som faktiskt ska ut och då kan man få sämre effekt pga det... verkar som att mellan 200-400hk i saaben är 2,5" bra... Det är vad jag fått höra, och jag håller mig till ett 2,5" system så länge , med endast en dämpare

  16. #56

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Ja Coffe var grymt effektiv där ett tag tycker ja
    Jo trodde oxå att de bara skulle se konstigt ut med 3" rör, men kolla sen runt lite:

    Robbans bil, är ju iofs över 500 pållar i den så
    Jo såg att de var 70mm rör oxå.


    Jonte´s bil sitter de 3" rör på:

    Mmm härliga bilar de där

    Men blir de nå skumt me flöde så skiter ja i de så klart.
    Nå fler som har tips som kanske har lite mer koll?

    Fan Peric du var mig en morgon pigg rackare, eller ja inte så pigg då tydligen att du missa helt att vi prata om trycksystemet i motorn å inte avgas

  17. #57
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 500

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Ett inflik om varför det kan gå att svetsa gjutjärn och metall. Har gjort det på ett ng900-rör för att få T3-fläns-

    Jag använde vanlig mig-svets,det går att få det att fästa med mig-tråd i gjutjärn respektive rostfritt/svartstål MEN... Flänsen och grenröret smälter inte ihop för dom kan inte blandas med varann,det är alltså tråden som håller ihop sakerna.

    /M
    Akta skinnet!

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    351

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Skulle vilja påstå att den svetsen lär spricka efter ett tag om du kör med mig...
    Möjligen pinne skulle hålla men osäker där med eftersom materialen bör smälta ihop...
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    78

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Citat Ursprungligen postat av SaabMicke9000
    ...Fan Peric du var mig en morgon pigg rackare, eller ja inte så pigg då tydligen att du missa helt att vi prata om trycksystemet i motorn å inte avgas
    Så kan det gå - har själv hållit på en massa med avgasfunderingar sista tiden, så det halkade in på det helt automatiskt - sorry

  20. #60

    Re: Original 9000 T16 -86 "Med de lilla extra"

    Hehe lugnt de peric Vet sj hur de är när man är fokuserad på nåt.

    Ja dags för en liten uppdate då så inte tråden dör ut.
    Inte hänt så mkt i verkstan, men montera röda spridare i söndags iaf.

    Under veckan har jag grejat fram en del saker, ett jäkla farande mellan affärerna.
    Men fick iaf tag på de ja skulle, bla så är nästan alla kopplingar klar in till turbon. Olja in, vatten in och ut. Men ska tillverka en egen fläns med en rör bit på till olja ut och köra slang mellan den å org röret ner i tråget.
    Sen så blir de en liten rör bit på vatten slangen mellan topp-kylarn och vatten pump-kylaren som det kommer svetsas på en "adapter" för att få till kylningen till turbon (eftersom de inte sitter vatten kylning org på min)
    Vatten in blir stålomspunnen (fick den med när ja köpte stålomspunnen olja in här på forumet) sen vatten ut blir vanlig slang.

    Köpte lite silicon oxå till nya 2,5" trycksystem som ska byggas i helgen från do88, mkt snabb lev. Sen så såg de ut som de skulle vara tryck på alla slangar när man kikar på hemsidan, men till min stora glädje så var de inte de, helt svart alltså

    Vart tvungen å köpa ny luftslang oxå då den andra sprack, en ny servo oljebehållare investerades på tradera, och en fin damsugare så pärlan blir fin inv


    Nu sitter ja å klurar på hur man ska kunna mäta insugstemp bäst, en liten givare strax före spjället är då så klart lösningen.
    Men att få dit den är ju nästa trix, ska ju tydligen funkar med en vanlig ute temp mätare. Men hur man ska få fast den lilla grejen i ett tryckrör är ju frågan. Limma eller? Tips nån?
    Kolla lite på den här iaf http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147521054
    Kanske går att gänga den blanka delen? Eller pajar man skiten då tro :P

    Ja får bli en liten roligare uppdate efter helgen med mera bilder.

Liknande ämnen

  1. Original subwoofer alt ny sub till original ljudsystem 9000?
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-05-22, 22:34
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 19:17
  3. En ss med det lilla extra...(Såld)
    Av sportsedan i forum Projekt
    Svar: 923
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 15:10
  4. Den lilla fläkten 9000 Acc.
    Av PhiLLe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 09:14
  5. det lilla extra????
    Av sulo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •