Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: AC-problem byta lager?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    740

    AC-problem byta lager?

    Hej!!
    En kompis har en og-93 där AC:n har lagt av.
    Verkstaden sa att lagren i kompressorn har dött.
    Han fick pris på "billiga" 15000:- för att byta den.

    Jag har för mig att jag läst på forumet att man kan byta lagren i kompressorn
    för betydligt mindre pengar om man är lite om sig och kring sig.
    Någon som vet vad jag vimsar om?

    Tacksam för svar.

    //C

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    885

    Re: AC-problem byta lager?

    Det är remhjulet som man kan byta löst, sitter ett lager i den som brukar ge sig. Men om det är inne i kompressorn så finns det inget annat man kan göra än att byta kompressor.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 170

    Re: AC-problem byta lager?

    öhh 15000? tycker det vimlar av ackompressorer på ebay för ett par tusen som är helt nya. vet inte vad en kompressor kostar i sverige men det kanske är lönt att importera.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  4. #4

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 170

    Re: AC-problem byta lager?

    se där ja. bra mycket bättre pris än 15000 o då är den helt igenomgången
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    740

    Re: AC-problem byta lager?

    Tack för svar.

    Kan jag på ett enkelt sätt kolla om det är lagret i remhjulet som lagt av.
    Och isf tillvägagångssätt för att byta?

    Lite skillnad på pris att köpa en renoverad, bytet är ju ganska lätt om man bortser från påfyllning. Hur gör man när man kylmediumet när man demonterar, kan/får man göra det själv?

    //C

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 170

    Re: AC-problem byta lager?

    Får? att medvetet tömma borde väl räknas som miljöbrott egentligen men det är ju "miljöklassat" trots att det egentligen är skadligt för miljön så jag vet inte, privatpersoner spelar ju inte i samma lagfack som kylmontörer.
    Fråga vad en kylfirma tar för att skruva dit den när dom ändå fyller, pratade med en hemvärnspolare igår på en kylfirma, dom tog under 1000 kr för fyllning o felsökning.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176

    Re: AC-problem byta lager?

    Här hittar du litet tips:
    viewtopic.php?f=30&t=268983
    viewtopic.php?f=3&t=260791

    Per L

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    740

    Re: AC-problem byta lager?

    Det har sagts förut men det tåls att säga igen!
    Detta forum är ovärderligt.

    Polaren tackar för er hjälp.

    //C

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Surahammar
    Inlägg
    46

    Re: AC-problem byta lager?

    Hej!

    Kul att instruktionen kommer till nytta.

    För mig vill jag minnas att det var ett slamrande mekaniskt ljud som var symptomen. Efter ett "tag" så hoppade remmen av. Ljudet kom sig av att den rörliga delen av kopplingen gick emot den fasta delen. Remmen hoppade av pga. att lagret blev så glappt.

    Jonas.
    SAAB 9-3 2000, De Tomaso Pantera 1972, Chevrolet Corvette 1964, Ockelbo Ferrari 2016.

  11. #11

    Re: AC-problem byta lager?

    Vad jag förstår så är det inte alltid nödvändigt att lossa på slangarna för att byta kopplet, även om det onekligen är mer hanterbart då...

    Det finns andra trådar om kylmedels-delen - sök på kondensor och/eller R134a med sökmotorn på forumet så lär du hamna på en bunt trådar.

    Det som brukar strula till för de flesta som mekar med sin egen AC är dels tillgång till adaptrar för att koppla sig till AC:n läckfritt och att är att kunna tömma systemet på luft igen om man öppnat systemet. inga jättesummor att skaffa men ingår inte i den normala verktygslådan sas. Just vakumpumpen är för dom flesta den svåraste stötestenen då det handlar om runt 1500:- i investering för något som man kanske bara använder en gång, om man inte snabbt får ryktet att vara den lokala (svarta) AC-fixaren i området...

    men det är klart - är det 15 papp som är alternativet så...

  12. #12

    Re: AC-problem byta lager?


  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    79

    Re: AC-problem byta lager?

    Ac komperssorn, eller snarare lagren pajade på min gamla 9-3:a efter 12000mil.
    Syptomen på min bil var att det kom ett skriande pulserande gnissel från kompressorn, och kikade man ner på remskivan såg man tydligt att den vobblade. Kändes ju inge bra då man haft bilen i några månader. Tror de fick 14000 för reparationen, men smart som är så tecknade jag en motorförsäkring då jag köpte bilen av en handlare, så försäkringen tog kostnaden för reparartionen, själv betade jag 500 i självrisk...

    Tyvärr glömde verkstan någon distansbricka, så kompressorn gick konstant innan jag upptäckte det då jag lyfte på huven. Var bra mycket frost på rören till AC:n mitt i sommaren...
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

Liknande ämnen

  1. Byta ram lager saab 9-3 -99 Hjälp!
    Av Jåball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •