Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Slå in kåd till radion, 900 97'a

  1. #1

    Slå in kåd till radion, 900 97'a

    Hade lite problem med att starta min bil för ett par veckor sen, bytte batteri och lite annat och nu när man ska starta radion så vill den ha en kåd.

    Problemet är att jag lyckas inte "skriva" in den, har tryckt på alla möjliga knappar men lyckas inte knappa in den så att säga.

    Någon som vet hur man gör?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Slå in kåd till radion, 900 97'a

    Instruktionsbok??
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  3. #3

    Re: Slå in kåd till radion, 900 97'a

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    Instruktionsbok??
    Följde inte med någon när jag köpte bilen, någon av dom andra ägarna innan mig hade slarvat bort den..

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Slå in kåd till radion, 900 97'a

    ok. nu var det länge sen jag hade en 900 men jag har för mig att det var två knappar som skulle hållas in samtidigt först !?

    Edit:googlade lite...you must turn the radio on so it beeps and hold down the DNR button (-94 models) while entering the 6 digit code.

    If the wrong code was entered, press and hold the "band" button until the word "code" appears then enter the correct code. (this is for the classic 900 clarion radio).
    If you can remove the radio from the dash . Pop the radio out and the correct code will sometimes be written on the top or in the back of the radio.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Slå in kåd till radion, 900 97'a

    Eftersom det är en 97a tråden gäller så gissar jag att han menar en original-stereo, annars är det inte mycket vi kan hjälpa till med
    När dessa slås på efter att ha varit strömlösa skall det stå CODE IN i SIDen och då knappar man in den 4-siffriga koden som finns på ett litet plastkort (ser ut som ett kreditkort) med hjälp av stationsvalsknapparna (1-6).

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Slå in kåd till radion, 900 97'a

    fixade radion åt en kollega för ett tag sen, fick slå in koden sen trycka på alla knappar samtidigt tror jag, att bara slå in koden funkar inte... kanske är nån speciell knapp man ska trycka på egentligen

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Slå in kåd till radion, 900 97'a

    hmm den sidan jag hittade kanske menade pre94 modellerna... vet inte om du slagit fel kod ett par ggr isf måste den väl stå på en viss tid o sen trycka på band eller vad det var för att code skulle komma igen?
    Läste på nåt forum att den måste stå på en timme för att code skulle komma men det minns jag inte att det var så.
    hittade en annan länk att kolla igenom
    http://www.fixya.com/support/t860164-need_get_radio
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8

    Re: Slå in kåd till radion, 900 97'a

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    fixade radion åt en kollega för ett tag sen, fick slå in koden sen trycka på alla knappar samtidigt tror jag, att bara slå in koden funkar inte... kanske är nån speciell knapp man ska trycka på egentligen
    Testade att trycka in "band" och då kom det fram "code in" slog in kåden och sen hände inge mer. Är det någon knapp man ska trycka på efter man slagit in kåden.

    Får testa som Kvistarn, slå in kåden, och börja trycka knappar

    Sista utväg är väl att kontakta Saab antar ja..

    Tack för alla svar hittills

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Slå in kåd till radion, 900 97'a

    Du är säker på att det är rätt kod? Annars blir det sådär. Det dröjer en timme innan du får prova igen.

  10. #10

    Re: Slå in kåd till radion, 900 97'a

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Du är säker på att det är rätt kod? Annars blir det sådär. Det dröjer en timme innan du får prova igen.
    Säker är jag inte, hittade en lapp med bilens reg nummer och 4 siffror, eftersom stereon/radion vill ha en fyrsiffrig kombination så hoppades jag på den kåden, men 100% säker är ja inte.
    Ska testa slå in kåden en sista gång imorn när ja åker till jobbet.

    Ifall jag måste fixa en ny kåd från Saab, någon som vet vad det kan kosta?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Slå in kåd till radion, 900 97'a

    koden kostar 200 plus moms på en ng900. og 9-3 kostar det mer på.

    Och i min bok står det att man har 30 minuters spärr mot nya försök. Bilen står på jobbet så ja kan inte kolla mer just ikväll.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Spänning till radion i första läget på startnyckeln?
    Av Linus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-11-17, 02:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •