Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Jag tycker att jag läser i detta forum om förhållandevis många trådar om dåligt oljetryck, byta vevlager och slipa vevaxlar.
    Detta om jag jämför med forum autopower.se där jag i princip aldrig ser sådana trådar.

    Själv kör jag en og9-3Aero -00 original som jag byter motorolja (Mobil 1 5W/50) var 1000:e mil på och kör rätt försiktigt.
    Vad rekommenderar ni att jag borde göra för att slippa lagerproblem i framtiden?

    Och vad beror lagerproblemen på?
    - "dåligt" smörjsystem på motorerna (tex olämpligt konstruerat)
    - dålig kvalitet på lager, vevaxlar och lagerytor
    - oil sludge som förstör oljan
    - användning av motorolja av för dålig kvalitet
    - hög lagerbelastning pga trimmade motorer
    - för långa oljebytesintervaller
    - "för" hård körning av ägaren
    - för låg oljenivå (dvs bör man alltid ha oljenivån vid "övre strecket")
    - för högt vridmoment (= hög lagerbelastning) vid lågt varvtal då oljetrycket är lågt
    - för hög oljetemperatur (tex var min oljekylare rätt igentäppt av skit)

    Eller vad har ni för teorier?

    En plan jag har är att sätta in en bra oljetrycksmätare för att ha bättre koll på oljetrycket. Då kan jag då tex stanna motorn när oljetrycket tenderar att sjunka vilket är långt, långt innan oljetryckslampan börjar lysa.

    Per L

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Genom att kontrollera att oljesilen i oljetråget är ren och fin.

    Mvh Eric Dahlhjelm.

  3. #3

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Hej.
    Har precis varit med om lagerras, jag har bytt olja som man ska och gjort alla servicar på SAAB. Jag börjar tro att det inte går att förhindra lagerras, det enda du kan göra är att bestäma tidpunkten lite, en välservadmotor kommer raset senare.
    Nu till det lite mer positiva, har du en bil som gått en del så går det bra att byta lager med motorn i bilen.
    Jag hörde lagerknack i min motor och rev av tråget direkt, det fanns inte något sludge, hur rent och fint som helst, tog av lageröverfallen och ettanscylinder var slut.Inga synliga skador på vevaxel eller stake så jag bytte bara lager.
    Har nu kört 500 mil med bilen utan problem.

    Mitt råd är att byta lager i tid, det är enkelt och kostar inget jämfört med ett riktigt ras.

    Mvh Nicke

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Men varför blir oljesilen igensatt och vad skall jag göra för att förhindra det? Bytte kam och balansaxelkedjor mm vid 17.000 mil och då var hela motorn ren och fin invändigt.
    Och varför går ett lager ner på en välskött motor?

    Min gamla BMW från -72 vars originalmotor gick 73.000 mil har en gång körts utan kylarvatten i 1-1,5 mil med "kokande" motorolja som följd (oljetrycket sjönk till närmare 0), har därefter råkat ut för en skuren oljepump med lågt oljetryck som följd (körde 100 mil med skuren oljepump) osv men vevaxel och lager hade jag kunnat flytta över till nästa motor om jag velat.
    Och inte behövde jag byta någon kamaxelkedja på den motorn heller under 73.000 mil. Och kedjan var inte heller nämvärt sliten efter dessa mil.

    Så varför är SAAB:s vevaxel och lager så känsliga?
    Och inte är det bättre med SAAB:ens kam- och balansaxelkedjor med tillbehör heller!

    Per L

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    antar att bmw inte var nån konstruktion med invecklad kamdrivning heller utan endast en kam!?

    många ras beror nog på igensatt oljesil, många andra på att folk inte kollar oljan förrens lampan blinkar till eller lyser men vid 5000varv o fullt laddtryck kan det vara försent o börja bekymmra sig då.

    Är väl inte sämre kvalitet på lagren eller lagerytor än på en gammal trionic5 motor som ofta går o går... den 9000 jag vet som gått mest har jag för mig passerad iaf 90 000 mil iofs en 80talare, 40 000 med orginalturbo som sen blev utbytt för undersökning o inte ras.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Robbis turbolös ft:

    Nej, du har ju rätt i att min BMW inte har någon komplicerad kamdrivning. Enkel överliggand kamaxel med liknande kedjestyrning som SAAB har.
    Men SAAB:s kamdrivning är inte mycket mer komplicerad. Den enda egentliga skillnaden är att det är dubbla kamaxlar.

    Den största skillnaden är att BMW:n har mycket grövre länkar och är dessutom en dubbelkedja (senare likadana motorer har enkelkedja).

    Per L

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Hej !

    Ett bra tips för att skona lagren är att I-N-T-E använda en så tjock olja som 5W-50.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 297

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Visst är T5 motorerna tåligare men det är ganska vanligt med vevlagerras på dom med. Däremot är B201/202 betydligt mer driftsäkra fast vill man ha en modern bil är nog B207 i ng9-3 ett givet val.

    Många slarvar med att hålla koll på oljenivån och på T7 bilar kan det ju vara ganska hög oljeförbrukning i en del fall. Dessutom är det viktigt med täta byten och att ta det lugnt innan motorn kommit upp i temp. Detta är ju sånt som dom flesta vet men många verkar slarva med det. Sen skadar det ju inte att kolla över oljepickupen nån gång och se så att silen inte är igensatt. Utöver detta vet jag inte om det finns några enkla sätt att förebygga lagerras, kanske nån annan har nåt mer att tillägga.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Ett bra tips för att skona lagren är att I-N-T-E använda en så tjock olja som 5W-50.
    ...gäller det även för motorer som snurrat mer än 30.000 mil - frågas ?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    DrBoost:

    Skulle vilja att du försöker få mig att förstå varför 5W-50 är så tjock att den riskerar att generera lagerras på vevaxeln (är det vev- eller ramlagren som är känsligast?)
    Och vad tycker du att jag skall köra på i stället?

    Enligt instruktionsboken får jag köra med helsyntetisk olja av viskositeten 0W-40/50
    som jag tolkar som 0W-40 eller 0W-50. Då har jag dragit slutsatsen att 0W-50 också går bra.
    Eller tänker jag fel?

    Per L

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Kan lagren i en SAAB ta skada av att man med kall motor (dvs innan motoroljan blivit varm) belastar den för mycket och/eller varvar den för mycket?
    En kall olja är "trögare" än en varm olja och det är säkert mycket svårare för den att nå sina smörjställen än när den är varm.

    Tex kunde jag se att när jag startade min BMW i -28 graders kyla (bilen hade stått ute över natten) och 20W-50 olja (säkert alldeles för tjock för den kylan) i motorn kunde det ta 0,5-1 minut innan oljetycket nådde "längst upp" i motorn. Och "längst upp" fanns kamaxeln. Kanske inte konstigt att BMW:s M30 motorer (6-cyl, 2,5-3,5 liter) hade problem med nedgångna kamaxlar. Jag kunde märka att slitaget minskade dramatiskt på kamnockarna när jag gick över till helsyntetisk 5W-40 eller 5W-50 olja (BILTEMA:s för övrigt). Den oljan flyter bättre i kallt tillstånd och når smörjställena tidigare.

    För många år sedan hade jag en BMW M5 -95 där det uttryckligen stod i instruktionsboken att man inte fick börja varva motorn förrän oljan nått sin arbetstemperatur.

    Hur gör vi med våra SAAB-motorer och hur mår dom av det?

    Per L

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Kan lagren i en SAAB ta skada av att man med kall motor (dvs innan motoroljan blivit varm) belastar den för mycket och/eller varvar den för mycket?
    Per L
    Gäller alla normala förbränningsmotorer och är inget saabspecifikt.
    Använd föreskriven olja.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Hej !

    Det är ju "en gammal sanning" att motorer som gått långt skall ha en tjockare olja. Detta grundar sig på att med en tjockare olja får man ett högre oljetryck eftersom spaltläckaget i den slitna oljepumpen minskar, men även på grund av strömmningsmotståndet i oljekanaler ökar och att den tjocka oljan ger mindre genomströmmning i lagren. Att man då får ett högre oljetryck i stamkanalen är ganska naturligt. MEN, lagren får ett lägre oljeflöde o det är lindrigt bra!
    (en tjockare olja kan påverka oljeförbrukningen hos motorn så att den drar mindre)

    Märker man en "dramatisk förbättring" vad beträffar oljetryck o motorljud när man byter till en tjockare olja jmf med en tunnare så är det varningsklockor man hör.
    Lösningen är att öppna motorn för åtgärd.

    Om vi nu för enkelhets skull håller oss till B205 & B235 så är rådet att köra på en bra olja med viskositet 0W-30 eller 0W-40. (till saken hör att det är ok med 5W-30 eller 5W-40 oxo) Men genom att välja en 0W-30 eller 0W-40 så ökar chansen att man få en bra olja, eftersom dessa måste göras av bättre råvaror. Detta sagt innebär inte att 5W-30 eller 5W-40 behöver vara dåliga, men det finns riktigt dåliga oljor i den klassen.

    Vad som är riktigt läskigt är när man ser saker som detta:
    (inga varningar eller förbehåll vad betr användningsområde, normalkunden förleds att tro att detta är nå't av det bästa som finns...)

    Ex 1: Misoil Syntet Racing Motorolja
    Racingolja SAE 10W-60. API SL/CF.
    Den absolut bästa och mest prisvärda kvalitetsoljan för den som kräver mycket gott slitageskydd i motorer som utsätts för mycket hård belastning.
    Helsyntetisk olja med fokus på slitageskydd som lämpar sig för rally och racingbilar.

    Ex 2:
    Helsyntetisk motorolja 5W–50 (36-917)
    Helsyntetisk motorolja med stort arbetstemperaturområde. Har hög viskositet för att ge bästa möjliga smörjning vid mycket höga temperaturer när motorn får arbeta extra tungt, t.ex. vid rally och husvagnskörning. Har också bra lågtemperaturegenskaper, som vid kallstart medför att oljan lätt pumpas runt och smörjer alla motordelar. Rekommenderas till 4-takts bensin- eller dieselmotorer som körs extra hårt med höga temperaturer. Rekommenderas också till äldre slitna motorer som behöver en tjockare olja som tätar bättre. Kan blandas med andra motoroljor. Möter följande specifikationer: API SL/CF, ACEA A3/B3.

    Ex 3:
    About Castrol Edge Sport 10w60
    Castrol Edge Sport 10W-60 is a hard wearing product for use in a wide range of sports performance engines. This product has been tested in race engines to deliver protection in hot and hard running scenarios.
    Castrol Edge Sport 10W-60 is suitable for tuned or high performance vehicles.

    Ex 4:
    Castrol TWS Motorsport 10W-60
    Castrol TWS Motorsport 10W-60 är en avancerad helsyntetisk olja med additiv som är speciellt utvecklad för motorer som pressas hårt som för tävlingsbruk.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Om vi nu för enkelhets skull håller oss till B205 & B235 så är rådet att köra på en bra olja med viskositet 0W-30 eller 0W-40. (till saken hör att det är ok med 5W-30 eller 5W-40 oxo) Men genom att välja en 0W-30 eller 0W-40 så ökar chansen att man få en bra olja, eftersom dessa måste göras av bättre råvaror. Detta sagt innebär inte att 5W-30 eller 5W-40 behöver vara dåliga, men det finns riktigt dåliga oljor i den klassen.
    Vad är din åsikt om GM's "5 W - 30 Longlife Super Synthetic" som är GM-LL-A-025 godkänd?

    Något att satsa på?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Tack DrBoost för ditt inlägg här ovan!

    Har jag förstått dig rätt om jag sammanfattar dina åsikter om lämplig olja till SAAB-motorer som att man inte skall använda olja med högre varmviskositet än 40 och att använda högre varmviskositet (tex 50 eller 60), innebär risk för att lagren i vissa situationer får för litet smörjning och därmed kan ta skada.

    Din sammanfattning av sport- och racingoljorna med hög varmviskositet genererar ett par nya frågor!
    - Om man "racing"-kör sin SAAB kan/skall man då använda dessa "sport"-oljor eller är dom under alla omständigheter onödiga och olämpliga att köra på?
    - Och om man använder dessa oljor (för att dom är bra vid hårdare körning) hur skall man då bete sig för att undvika dålig smörjning innan racing-egenskaperna inträffar (jag antar att det betyder innan dom blivit rejält varma)?

    Per L

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Vad säger du DrBoost om min sammanfattning här ovan?

    Per L

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    ..............

    Det är ju "en gammal sanning" att motorer som gått långt skall ha en tjockare olja. Detta grundar sig på att med en tjockare olja får man ett högre oljetryck eftersom spaltläckaget i den slitna oljepumpen minskar, ........

    Märker man en "dramatisk förbättring" vad beträffar oljetryck o motorljud när man byter till en tjockare olja jmf med en tunnare så är det varningsklockor man hör.
    Lösningen är att öppna motorn för åtgärd.

    ...
    Min erfarenhet är att i en gammal (sliten) motor som har fått slitage inte bara i pumpen men även på lagerskålar och lagerytor på vevaxeln kan en tjockare olja göra underverk. Att hälla i en 0-30 olja brukar omgående resultera i skrammel och lagerknack och ett haveri kommer som ett brev på posten(som man sa förrut) inom en ganska snar framtid. Med en tjockare olja typ 5-50 eller 10-50 går motorn mjukare och framförallt tystare.

    I slutänden är det ändå en kostnadsfråga: Är det rationellt att kosta på en 15 år gammal bil som rullat kanske 30.000 och däröver en professinell/seriös helrenovering när bilskrället kanske bara är värd en bråkdel av renoveringskostnaden?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    låna in mig lite här :P jag har en saab 9-5 2,0t ifrån 98 och jag kör på 5-40 olja och fått höra att man ska öka till tjockare olja när bilen har gått en bit min har gått 24 tusen mil. men är det bra att göra så eller ska jag kör på nån anna olja? märket på olja är visco eller vad det heter den ska tydligen vara rätt bra.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    I slutänden är det ändå en kostnadsfråga: Är det rationellt att kosta på en 15 år gammal bil som rullat kanske 30.000 och däröver en professinell/seriös helrenovering när bilskrället kanske bara är värd en bråkdel av renoveringskostnaden?

    Nä i det fallet är det nog inte det.

    Men många verkar göra det i förebyggande syfte för att herren bakom disken som sålt oljan hävdar att den är så bra utan att veta.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Re: Hur skall jag slippa vevaxellagerras?

    Klart är väl också att en bil med oilsludge problem drar olja.
    Se då till att det finns gott om olja i motorn.

    Känner till åtskilliga fall där man vid oljebyten endast fått ut 2L olja
    vid avtappning.

Liknande ämnen

  1. tips för att slippa oilsludge.
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 18:53
  2. Hur slippa vridet på en og900?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 16:11
  3. slippa halvljusautomatik 9-5:a
    Av kjk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-18, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •