Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Sporadisk Startproblem

  1. #1

    Sporadisk Startproblem

    Hejsan!

    Har en 9-3 Aero -01 som känns för tillfället lite "instabil" då det gäller fungera eller ej.Alltså...i påskas så var jag ute på vift med bilen och skulle inhandla lite saker men när jag kom tillbaka efter butiksbesöket så skulle jag starta bilen fast inget hände.Jo starmotorn snurrade som bara den men bilen ville verkligen inte "tända" och starta upp..Grrr...Efter 1 minuts försök så drog den igång på en gång efter ett par omvridningar med nyckeln.Hm..Blev fundersam eftersom det är en "hyffsad" ny bil,borde inte krångla.Aja..For iväg å var nöjd i alla fall.Nu har det gått en vecka och igår...upprepades det fast värre.
    Skulle göra det härliga hjulbytet och få på 17" plus tvättning/damsugning m.m.Började med att köra ner i garaget och ställde min bil för att packa ut lite prylar.Därefter så skulle jag åka till självaste tvätt"delen" och när jag skulle starta bilen....ja vad hände då!Grrr...Bilskrällen vägrade att starta,exakt samma "problem".Stod denna gång i minst 10 min å försökte men inte ville den starta.Skit...Puttade bort bilen till tvätt"stället" och tänkte "Nu tvättar jag och testar senare".Sagt och gjort....men den vägrade igen.Aja...Nu får det bära och brista,byter hjulen och testar efter det.Kan inte bli värre än vad det är,får ringa polaren för avhämtning om jag inte får igång den.Alla hjul bytta...Nu ska det testas!Jippi den gick igång...utan problem....På första nyckelvridningen.Så.....Vad är det som orsakar sådant här problem?!
    (Oj,lång historia det här)...:-)

    Kan tillägga då jag åkte till jobbet idag så körde jag en jämn och fin körning på motorvägen och vid ett tillfälle så "hackade" det till och jag trodde den skulle dö...Men den repade sig på en gång och jag körde vidare utan problem.
    Ytterligare ett tillägg...Kylvätskenivån klagade "datorn" på så jag fyllde på det.Kan det var det som är felet?Att det var för lite kylvätska?Borde den inte varna lite mer innan...?

    Ja.Novice är man allt.

    //Nomad 9-3

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    454
    Testa följande i tur och ordning

    1. Kontrollera konditionen på batteriet - brukar kosta gratis....
    2. Tändstiftsbyte (skall väl vara NGK BCPR7es-11) knappt 200:-
    3. DI-kassett (lådan du lyfter på för att byta tändstift!) dyrt c:a 2300:-
    4. Vevaxelgivare (går att kontrollmäta upp värdet på=sök lite på forumet)


    Fler tips dyker nog upp senare / Jonas

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    tändningslåset kanske kan vara dåligt med.

  4. #4
    Tack för svaren...Ska kolla upp de alternativen:-)

Liknande ämnen

  1. Sporadisk avstängning av ABSen, Saab 9-5 -98
    Av aztrix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 17:07
  2. Startproblem
    Av eow235 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 13:21
  3. Felsökning, utebliven eller sporadisk laddning *Fixat*
    Av Frogfoot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 18:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •