Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Laddtrycket skenar efter självservice (9-5 aero 02)

  1. #1

    Laddtrycket skenar efter självservice (9-5 aero 02)

    Tjenare!

    Har en 9-5 Aero -02 med Trollspeed steg 3 (tretums DP från Streetgear, insatsfilter från KN och BCPR7ES-11-stift), som har gått bra det senaste året, som en steg 3:a ska gå. LM och MV är strax över ett år gamla. För ett par dar sedan bytte jag olja, stift samt satte dit ett originalfilter (ska rengöra KN-filtret och sätta dit det på nytt till sommaren). Jag bytte även ventilkåpspackning då den hade ett litet läckage vid den runda packningen ner till höger... som även byttes den med.

    Efter servicen så skenar laddtrycket och laddtrycksvakten går in och klipper. Kör på BF95 nu på vintern, men det ska T7 kunna gå in och korrigera för, vid ev. knackande ju, så den drar på mer soppa... Men jag har inte haft nåt problem med för mycket ladd eller för lite på ett år. Innan hade jag problem med en slang som lossnat från dumpventilen. Har kollat slangarna till MV också.

    Några mer tips? Behöver man nolla styrdonet och göra en ny adaption efter att ha bytt stift samt luftfilter (som har lite mindre flöde, förmodar jag). Har förresten inte knackat stiften, utan köpte dem på saab och förutsatte att de var förinställda korrekt. Hur mycket det spelar roll vet jag inte.

    Mvh Andreas

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    727

    Re: Laddtrycket skenar efter självservice (9-5 aero 02)

    wastegaten?
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3

    Re: Laddtrycket skenar efter självservice (9-5 aero 02)

    sukke:

    Japp, det stämde, wastegate-stången gick knappt att röra. Fick den att röra på sig lite efter en hel del slit, och efter att ha sprutat på smörjmedel. Stack ut på en repa kort därefter, men laddtrycksvakten gick in på nytt. Vad tror ni, kan ventilaxeln ha kärvat fast pga igensotning efter en massa korta resor (~1 mil enkel resa till jobbet) i mellan -20 till -10 senaste månaderna? Hade inte tid att pilla sönder stången och kolla klockan separat. Den kan ju också gå sönder, hur beter sig den då, håller emot konstant? Lossade på slangen från mv till klockan, ifall det skulle vara nåt vakum kvar eller så.

    Funderar på att köra i en fjärdedel e85 i tanken för att "sota bort" all skit i motorn, wastegaten etc. Vad tror ni? Har ingen biopowermjukvara... Byta avgashus som gäller om klockan visar sig vara hel? Och just det, hur farligt för motorn är det att köra med en wastegate som inte kan öppna sig, om man gasar lugnt?

    Tacksam för svar,
    Mvh Andreas

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 445
    Medlem#
    6973

    Re: Laddtrycket skenar efter självservice (9-5 aero 02)

    Haka av hela WG-dosan istället, den sitter ju endast med 2st skruvar i kompressorhuset. 12-skalle vill jag minnas.

    Då kör du omkring med öppen wg-port, och bygger alltså noll laddtryck. Skonsamt och bra, men kanske inte så roligt.

    Undvik E85 inblandning. Motorn kommer bara att gå magert.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. og900S laddtrycket skenar på 5:an
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 13:55
  2. laddtrycket skenar..
    Av saab_tommie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 22:40
  3. 93 Aero SS -03, laddtrycket skenar...
    Av ahava i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 17:07
  4. Laddtrycket skenar!
    Av Freddan84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 09:15
  5. laddtrycket skenar
    Av R.K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 08:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •