Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Strul med skatt vid bilköp

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    även om reglerna är som de är så är det ganska fult att förutsätta att säljaren betalar skatt för nästkommande år på en bil han säljer.........Detta tar man självklart upp vid köp så att man har en uppgörelse vad som gäller. Det är inte alla säljare och definitivt ine köpare helelr som har järnkoll på vad som gäller och de flesta vill nog inte betala skatt för en bil de inte kommer att använda elelr äga. Det kan nog alla skriva under på så att hårddra reglerna för att dömma ut säljaren och sätta han i en fånig sits är ju bara att utnyttja situationen.
    Dessutom är det väl så att skatteskulder följer bilen så om säljaren har anmärkningar sen tidigare kan han ju strunta i att betala helt och då har man ju brukandeförbud konstant och hur roligt är det?
    Om inte säljaren bryr sig om en betalningsanmärkning så blir det svårt och då är det bara för TS att betala. Men det faktum att han ringer och tjatar indikerar ju att han faktiskt bryr sig. Håll ut...
    Fredrik J

  2. #22

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Yes, svar från transportstyrelsen idag, kronofogden träder in i början på februari för att få honom att betala, men som sagt, är han redan nitad så får jag själv betala! Tror det löser sig sinom tid!

  3. #23
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    även om reglerna är som de är så är det ganska fult att förutsätta att säljaren betalar skatt för nästkommande år på en bil han säljer.........
    Varför är detta fult!?!? Reglerna är solklara & det är ju otur för förra ägaren som inte hade koll eller trodde han skulle komma undan! Det är ju både säljare & köpares ansvar att ha koll på vad som gäller vid en bilaffär!

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Solna
    Inlägg
    15

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Jag ansluter mig till skaran som inte alls tycker att det är fult att låta säljaren betala. Reglerna är, i mitt tycke, rätt så klara.

    Om det rör en bil av den billigare sorten, så är det en riktig käftsmäll för säljaren. Men nog har man väl koll på när bilskatten ska betalas? Likaså om den är betald?
    Mitsubishi Galant-98

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    även om reglerna är som de är så är det ganska fult att förutsätta att säljaren betalar skatt för nästkommande år på en bil han säljer.........
    Varför är detta fult!?!? Reglerna är solklara & det är ju otur för förra ägaren som inte hade koll eller trodde han skulle komma undan! Det är ju både säljare & köpares ansvar att ha koll på vad som gäller vid en bilaffär!
    jo men handen på hjärtat, oavsett om man har full koll på reglerna eller inte, skulle du vilja betala skatt för nästkommande år på en bil du säljer? Ponera att du skulle vara den som inte hade 100% koll på reglerna och hamnade i en sådan sits, skulle du gladeligen betala ?

    Självklart ska man kontrollera sånt här men det fula är väl mest om man som köpare utnyttjar säljarens dåliga kunskap och sätter han på pottkanten bara för reglerna är som dom är.

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    828

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Som köpare utnyttjar man inte någon det minsta, man följer de regler som myndigheterna har bestämt. Om det är någon som är i position att (försöka) utnyttja systemet så är det ju säljaren som kan sätta köparen på kanten iom körförbudet, om köparen är i behov av bilen.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Jag håller med köparen. Vet man inte reglerna kring bilägande ska man inte göra privataffärer. En bilfirma hade förmodligen agerat annorlunda...
    Fredrik J

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    773

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Som köpare utnyttjar man inte någon det minsta, man följer de regler som myndigheterna har bestämt. Om det är någon som är i position att (försöka) utnyttja systemet så är det ju säljaren som kan sätta köparen på kanten iom körförbudet, om köparen är i behov av bilen.
    Jag hade lite dåligt samvete när jag sålde min 9-3:a. Först hörde ingen av sig så jag ställde av bilen och tänkte göra iordning lite saker på den och försöka igen lite senare.

    När sedan en ringde och ville kollade på bilen så sade jag javisst men den är avställd. Han kom och prutade ett par tusenlappar (typ vad skatten är) och sedan när affären är klar frågade han:
    "Det kostar visst någon avgift att ställa på va?"
    Varpå jag lite småchokad bara svarar
    "Ja".
    Sedan fyllde vi i ägarbytet och han ställde på bilen till dagen efter och hämtade den.

    Skulle kanske nämnt skatten men hörde aldrig något från köparen...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    50

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Lite OT: En liten kommentar (Som inte är lösning på problemet) är att man kan som säljare ringa skatteverket o tala om att köparen ska betala skatten, då får köparen inbetalningskortet, med möjlighet att överklaga beslutet dock!
    www.jesperhammarstrand.se Om du vill se några av mina bilar jag haft genom åren o min nostalgisamling med 70 o 80-talsleksaker. :-)

  10. #30
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Ponera att du skulle vara den som inte hade 100% koll på reglerna och hamnade i en sådan sits, skulle du gladeligen betala ?
    Nä... men regeln är ju sådan så om man är en sån person som inte tar reda på vad som gäller vid en bilförsäljning så får man skylla sig själv anser jag!

    Det är rätt snabbt gjort i dag att ta reda på saker tex via nätet! Googlade "att sälja en bil" & hittade denna direkt!

    http://säljabilen.se/viktigt-att-tanka-pa-nar-du-ska-salja-bilen/

    Där man ser denna texten ganska snabbt!

    Obetald vägskatt

    Om ett ägarbyte sker samma månad som vägskatten skall betalas, så föres ej skattskyldigheten över till den nya ägaren. Detta gäller även om ägarbytet sker innan vägskatten skall betalas. Tänk därför på att alltid betala vägskatten själv, innan du säljer bilen, och använda detta som ett argument för att bilen är värd mer. På så sätt får du tillbaka pengarna för skatten
    .

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    vill bara passa på o säga att en "statlig fodran" inte kommer att gå till inkasso...
    utan den går direkt till kronofogden för en betalningsanmärkning, har man inga tidigare så "mörkas" (sekretesbeläggs) denna anmärkning utifall den betalas inom 10 dagar från utskrifts datum, med villkoret att man inte får en till anm. inom 2 kalenderår varpå denna då kommer att synas vid en UC, betalar man ej inom 10 dagar så har man en Anm som kommer att synas på UC i 3 kalenderår räknat med från nästkommande skatteår... lite kort
    få en påminnelse i januari, skit i o betala den få kronofogden i februari betala för fan.. annars så har man "skitit i det blå skåpet", betala i säg tex maj.... så kommer 3 år räknas från januari nästa år dvs anm.är borta 20140101...


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  12. #32

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Är rätt så övertygad om att säljaren kommer att betala, har ingen brådis att köra bilen! Fogden kliver in nästa vecka så då lär det väl hända grejer!

  13. #33
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av ChristianL
    Är rätt så övertygad om att säljaren kommer att betala, har ingen brådis att köra bilen! Fogden kliver in nästa vecka så då lär det väl hända grejer!
    var det 900an från 88 i din sign det gäller?
    För då lär ju skatten vara högre än köpesumman för den bilen.

    det är ju isf bara att säga grattis!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #34
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Ponera att du skulle vara den som inte hade 100% koll på reglerna och hamnade i en sådan sits, skulle du gladeligen betala ?
    Nä... men regeln är ju sådan så om man är en sån person som inte tar reda på vad som gäller vid en bilförsäljning så får man skylla sig själv anser jag!

    Det är rätt snabbt gjort i dag att ta reda på saker tex via nätet! Googlade "att sälja en bil" & hittade denna direkt!

    http://säljabilen.se/viktigt-att-tanka-pa-nar-du-ska-salja-bilen/

    Där man ser denna texten ganska snabbt!

    Obetald vägskatt

    Om ett ägarbyte sker samma månad som vägskatten skall betalas, så föres ej skattskyldigheten över till den nya ägaren. Detta gäller även om ägarbytet sker innan vägskatten skall betalas. Tänk därför på att alltid betala vägskatten själv, innan du säljer bilen, och använda detta som ett argument för att bilen är värd mer. På så sätt får du tillbaka pengarna för skatten
    .
    jo men om man vänder det så här då? Skulle du göra samma sak om du köpte en bil av din bästa kompis och samma situation uppstod? Envist hävda att han minsann får stå för skatten?

  15. #35
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    jag kan med tycka det är rätt dåligt om man som köpare är medveten om detta men inte tar upp diskutionen men säljaren, iaf när det gäller billig skitbil som i detta fallet, hade det varit en bil för 200000kr så kan ju 2000kr kvitta, en gammal 900an för några tusenlappar så har man ju nästan gett bort bilen om säljaren åker på skatten.

    men i bilaffärer så handlar det ju inte om vem som luras utan enbart vem som blev mest lurad.
    har köpt en enda bil (på firma) som jag inte blev lurad på, eller snarare de åkte på att laga hela skiten... men i övrigt så tycker jag nog jag blivit mer eller mindre lurad vid varje bilaffär.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    var och ens ansvar o se till sina egna pengar, = ta reda på lagar o regler,
    kompis eller inte...
    bästa sättet o bli ovän med en polare är ju o låna eller låna ut pengar (göra affärer)
    Blod sviker man aldrig


    //T

    (blåsa folk på pengar lr dyl. är en helt annan grej det gör man inte med någon)
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  17. #37
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av termos
    var och ens ansvar o se till sina egna pengar, = ta reda på lagar o regler,
    kompis eller inte...
    bästa sättet o bli ovän med en polare är ju o låna eller låna ut pengar (göra affärer)
    Blod sviker man aldrig


    //T

    (blåsa folk på pengar lr dyl. är en helt annan grej det gör man inte med någon)

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    27

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Ny månad, hur gick det? FÅr du köra bilen ?
    Saab 9-5 2,3 kombi-99. 29 000 mil metallic SE- o Pilotpaket
    Bytt: Kat, Turbo, Vevhusvent, Växellåda-renov, Koppling, Huvudcylinder, Hjullager, knakstag. Nytt chassi + powerflex bak. Krängbussningar fram, vattenpump, rem m.m.

Liknande ämnen

  1. Väg skatt!
    Av Fredrik.j i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 23:44
  2. Skatt på aktier!
    Av Bj0ppa i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 00:27
  3. skatt på 9-3 d SS
    Av Turboström i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 11:47
  4. Skatt på nybil?
    Av 93t i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 13:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •