Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Strul med skatt vid bilköp

  1. #1

    Strul med skatt vid bilköp

    Halloj, köpte en 900 den 12 december 2009, skatten skall betalas i december och eftersom han står som ägare så är det han som är betalningsskyldig! Han ringer mig idag och säger att han vägrar att betala, jag får alltså körförbud tills vidare.

    Hur tar man sig vidare, jag vill givetvis kunna använda bilen, eller även ha möjlighet att sälja den, någon som har erfarenhet i detta?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av ChristianL
    Halloj, köpte en 900 den 12 december 2009, skatten skall betalas i december och eftersom han står som ägare så är det han som är betalningsskyldig! Han ringer mig idag och säger att han vägrar att betala, jag får alltså körförbud tills vidare.

    Hur tar man sig vidare, jag vill givetvis kunna använda bilen, eller även ha möjlighet att sälja den, någon som har erfarenhet i detta?

    Tack på förhand!
    Bara att slanta upp för dig...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Bara att slanta upp....

    Enligt lag är han skyldig och betala, anledning till att han ringer och är orolig är att han fått en påminnelse! Han får kronolle efter sig om han inte betalar. Om jan pyntar nu, får jag igen cashen? Alltså för att kunna använda bilen.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Hur svårt kan det vara, visst han är betalningsskyldig men det är ju din bil, om ni inte gjorde upp att han skulle betala skatten så är det ju bara för dig att betala den, Transportstyrelsen bryr sig ju inte om det är du eller han som betalar, bara skatten kommer in. Du ska inte betala till honom utan till Transportstyrelsen direkt.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Beror lite på vad det är för människa. Är han rädd för en betalningsanmärkning? När det här går till kronofogden kommer det förmodligen gå snabbt. Ärendet kommer ju inte dras i långbänk då reglerna är ganska enkla. Den som står registrerad på bilen ett visst datum är skatteskyldigt. Vänta någon vecka så betalar han nog...
    Fredrik J

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Hur svårt kan det vara, visst han är betalningsskyldig men det är ju din bil, om ni inte gjorde upp att han skulle betala skatten så är det ju bara för dig att betala den, Transportstyrelsen bryr sig ju inte om det är du eller han som betalar, bara skatten kommer in. Du ska inte betala till honom utan till Transportstyrelsen direkt.
    Öööööhh?!

    Hur svårt kan det vara, om han är betalningsskylig och är inget annat avtalats vid köp så ska den betalningsskyldige (förra ägaren) betala! Så är ju reglerna utformade så det är inget som ens behöver nämnas vid köpet.

    Är ju lika dumt som om du som ägare skulle betala böterna för någon annan som har lånat din bil...

    Fine att du får körförbud men han får fogden efter sig och det svider nog mer. Att du betalar och kräver honom i efterhand torde bli ett civilmål och stor risk att det kostar mer än det smakar således.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Hur svårt kan det vara, visst han är betalningsskyldig men det är ju din bil, om ni inte gjorde upp att han skulle betala skatten så är det ju bara för dig att betala den, Transportstyrelsen bryr sig ju inte om det är du eller han som betalar, bara skatten kommer in. Du ska inte betala till honom utan till Transportstyrelsen direkt.
    Öööööhh?!

    Hur svårt kan det vara, om han är betalningsskylig och är inget annat avtalats vid köp så ska den betalningsskyldige (förra ägaren) betala! Så är ju reglerna utformade så det är inget som ens behöver nämnas vid köpet.

    Är ju lika dumt som om du som ägare skulle betala böterna för någon annan som har lånat din bil...

    Fine att du får körförbud men han får fogden efter sig och det svider nog mer. Att du betalar och kräver honom i efterhand torde bli ett civilmål och stor risk att det kostar mer än det smakar således.
    Detta är ju en sak man borde ta upp i samband med köpet, i alla fall när det är samma månad, visst, säljaren är skyldig att betala men du får körförbud och tar rätt lång tid innan kronofogden träder in, men visst vill du vara utan bil ett bra tag för att spara några kronor bara för att hävda din rätt så gör gärna det, själv hade jag betalat för att slippa allt strul. Hade säljaren tänkt på det hela så hade han höjt priset med 2 tusen kronor och du hade fått betala skatten i alla fall.

    Din liknelse haltar ju en del, om du lånar ut din bil och denne kör igenom Stockholm på fel vägar så är det du som får betala trängselskatten.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  8. #8

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Beror lite på vad det är för människa. Är han rädd för en betalningsanmärkning? När det här går till kronofogden kommer det förmodligen gå snabbt. Ärendet kommer ju inte dras i långbänk då reglerna är ganska enkla. Den som står registrerad på bilen ett visst datum är skatteskyldigt. Vänta någon vecka så betalar han nog...
    Precis påminelser/avgifter m.m kommer till honom.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Detta är ju en sak man borde ta upp i samband med köpet, i alla fall när det är samma månad, visst, säljaren är skyldig att betala men du får körförbud och tar rätt lång tid innan kronofogden träder in, men visst vill du vara utan bil ett bra tag för att spara några kronor bara för att hävda din rätt så gör gärna det, själv hade jag betalat för att slippa allt strul.
    Det är ju precis vad säljaren hoppas på att TS ska göra. Statens fodringar behöver inte ta så lång tid. Finns ingenting att bestrida, diskutera eller dra till domstol. Jag tror som sagt säljaren kommer få kalla fötter i början av nästa vecka och betala. Det skulle jag gjort.
    Fredrik J

  10. #10

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Detta är ju en sak man borde ta upp i samband med köpet, i alla fall när det är samma månad, visst, säljaren är skyldig att betala men du får körförbud och tar rätt lång tid innan kronofogden träder in, men visst vill du vara utan bil ett bra tag för att spara några kronor bara för att hävda din rätt så gör gärna det, själv hade jag betalat för att slippa allt strul.
    Det är ju precis vad säljaren hoppas på att TS ska göra. Statens fodringar behöver inte ta så lång tid. Finns ingenting att bestrida, diskutera eller dra till domstol. Jag tror som sagt säljaren kommer få kalla fötter i början av nästa vecka och betala. Det skulle jag gjort.
    om intet så lär han betala när det kommer ett brev om inkasso.

  11. #11

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Ja givetvis kommer jag inte vika mig och mer eller mindre "betala en räkning" åt honom. Inte på tal om att som Toneloc säger "bara betala för att slippa strul", i sådana fall hade jag givetvis inte skapat denna tråd.

    Får helt enkelt vänta på stjärnan som vägrar betala...

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    I det här fallet så ska givetvis säljaren göra rätt för sig och betala. Reglerna är ju allt annat är oklara. "Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (december i detta fallet) är skyldig att betala skatten." Detta så länge ni inte skrivit kontraktet på sådant sätt att du angett att du ska stå för skattekostnaden.

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... -av-skatt/


    "Efter angiven sista bokföringsdag får fordonet inte användas om skatten inte är betald. Det gäller även om skulden avser en tidigare ägare. Om du använder fordonet ändå, har polisen rätt att ta fordonets registreringsskyltar."

    Detta ställer till det en del. Mitt tips är att kontakta transportstyrelsen för att få råd hur du går vidare.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Jag råkade ut för precis samma sak när jag köpte bil en gång. Jag hade sett att bilen var oskattad, och anade att säljaren försökte blåsa mig på skatten, men jag visste ju att han skulle åka på det. Jag köpte den typ den 26:e i skattemånaden, och den som står på bilen den 1:a ska ju betala skatten. Så jag höll mig kall, och lånade morsans bil en månad. Sedan ringde säljaren:

    Säljaren: - Du, jag har fått hem inkasso på skatten.
    Jag: - jaha, då får du väl betala då
    S: - Men det är körförbud på bilen, du får inte använda den, och jag har inga pengar att betala med.
    J: - Men du fick ju xx tusen för bilen?
    S: - Men en kille på Vägverket försäkrade mig att köparen skulle få betala skatten.
    J: - Men så är det inte, och du har ju fått räkningen i ditt namn?
    S: - Ska vi betala hälften var eller?
    J: - Varför skulle jag göra det? Du betalar är mer fördelaktigt för mig
    S: - Men så får du använda bilen...
    J: - Jag kör en annan bil så länge. Betala du skatten innan fogden knackar på med en utmätning *klick*

    En vecka senare damp det ned ett skattekvitto i brevlådan. Med andra ord, håll ut ett tag och försök ställa bilen så länge. Han måste helt enkelt betala för att slippa fogden. Visar det sig att de inte kan driva in fordran får man kanske bita i det sura äpplet och slanta upp själv och lämna in en egen fodring på honom, men försök vänta och se först. Han har säkert pengar, men vill skrämma dig att betala.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7159

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    ni kan ju betala halva skatteavgiften var?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Du ska inte betala nått! På vägverket står klar och tydligt vad som gäller! klippt ut lite från transportstyrelsen:

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... kyldighet/

    "Ordinarie debitering

    Vid ordinarie debitering är det den person som är registrerad som ägare vid ingången av den månad då skatten ska betalas (betalningsmånaden) som är skattskyldig. Om ett fordon övergår till en annan ägare den första dagen i betalningsmånaden, anses säljaren vara den som ägde fordonet vid månadens ingång.

    Observera att betalningsmånaden är en särskild månad som baseras på slutsiffran i fordonets registreringsnummer. Se tabell på sidan Betalning av skatt.

    Ägarbyte

    Om ett ägarbyte skulle ske den månaden då skatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker före det datum skatten ska vara betald."

    Fast som nämns tidigare i tråden får man hålla koll på:

    http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... -av-skatt/

    "Om skatten inte är betald

    Efter angiven sista bokföringsdag får fordonet inte användas om skatten inte är betald. Det gäller även om skulden avser en tidigare ägare. Om du använder fordonet ändå, har polisen rätt att ta fordonets registreringsskyltar.

    Om skatten betalas för sent påförs dessutom dröjsmålsavgift på minst 100 kronor (läs mer om dröjsmålsavgift nedan).

    Fordonet får heller inte användas om det finns tidigare obetald fordonsskatt från de två senaste skatteåren."

    Ha lite is i magen så kommer förra ägaren säkert att betala!
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

  16. #16
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Hmm råkade ut för samma sak med min och drog samma slutsats att förra ägaren skulle betala. Men med nyköpt bil och kör-sug pyntade jag in skatten själv utan att fundera någon längre tid på det. Nästan synd att man inte var lite kallare och väntade några veckor när man läser här hur relativt enkelt det gått för andra.

  17. #17

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Ja, jag har ingen brådis så väntar ett tag! Blir till att slå transportstyrelsen en signal imorgon!

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    varför ser man som säljare inte till att fixa sånna här grejer vid affären, tex att man kommer överrens om vem som ska betala osv.
    Genom att tex skriva det på kvittot..

    Är det en billigare bil kan ju detta ju vara en riktigt dålig affär, om man tänker Saab 900 så handlar de tju inte om stora pengar för bilen så att åka på att pynta 2000kr i skatt måste ju kännas visset.

    Dessvärre så kan man ju även landa hos någon som redan är reggad hos kronkalle och som då skiter i vilket, så att man likförbannat åker på att betala.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Din liknelse haltar ju en del, om du lånar ut din bil och denne kör igenom Stockholm på fel vägar så är det du som får betala trängselskatten.
    Du har rätt i att mitt exempel inte var det bästa, för i det exemplet är det föraransvar. Medans i ditt exempel ovan är det ägaransvar, vilket det ju faktiskt är i fallet för TS vs säljaren. Dvs att det är den som står som registrerad ägare av fordonet när betalningsmånanden inträder som är skyldig att betala skatten för fordonet. ÄVEN om det sedan säljs så tidigt som den 1e, snopet för säljaren men men.

    Hur det ligger till när ett fordon har två betalningsperioder vet jag faktiskt inte men om det skulle bli aktuellt får man väl ta reda på det helt enkelt.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: Strul med skatt vid bilköp

    även om reglerna är som de är så är det ganska fult att förutsätta att säljaren betalar skatt för nästkommande år på en bil han säljer.........Detta tar man självklart upp vid köp så att man har en uppgörelse vad som gäller. Det är inte alla säljare och definitivt ine köpare helelr som har järnkoll på vad som gäller och de flesta vill nog inte betala skatt för en bil de inte kommer att använda elelr äga. Det kan nog alla skriva under på så att hårddra reglerna för att dömma ut säljaren och sätta han i en fånig sits är ju bara att utnyttja situationen.
    Dessutom är det väl så att skatteskulder följer bilen så om säljaren har anmärkningar sen tidigare kan han ju strunta i att betala helt och då har man ju brukandeförbud konstant och hur roligt är det?

Liknande ämnen

  1. Väg skatt!
    Av Fredrik.j i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 23:44
  2. Skatt på aktier!
    Av Bj0ppa i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 00:27
  3. skatt på 9-3 d SS
    Av Turboström i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 11:47
  4. Skatt på nybil?
    Av 93t i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 13:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •