Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Startproblem på Saab 9-5

  1. #1

    Startproblem på Saab 9-5

    Vill börja med att tala om att jag inte är jätte "haj" på bilar, mer än att köra dem Fick förra veckan problem med att starta bilen när jag skulle till jobbet. Trodde att det var batteriet som var slut, så jag fick tag på en polare som hjälpte mig med startkablar. Resultatet blev att startmotorn går men bilen tänder inte. Har skaffat ett nytt batteri, kollat samtliga säkringar och även tändstiften; Allt ok med dessa delar, men Bettan vill ändå inte starta.
    Nu är jag trött på att åka buss/tåg till jobbet så jag är tacksam för förslag om jag jag ska kolla här näst.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Startproblem på Saab 9-5

    Hej!

    Lyssna ifall soppa pumpen surrar till i några sekunder när du vrider nyckeln till ON läge, om du inte kan höra något så är det nog soppa pumpen som lagt av. Du kan även prova spruta i lite startgas i insuget när du startar tänder den till då så får den ingen soppa.
    Får den soppa så kan det vara tändkassetten som är trasig.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Hej,

    Att testa med startgas först är en bra iden för startar den till då är det troligen inte tändsystemet i varje fall utan nåt med bränsletillförseln.

    Många gånger är det vevaxelgivaren som börjar bli dålig och det är den som ger signal till styrenheten att börja tända.

    Ett bra inlägg i ämnet hittar du här med tips på hur du ska kunna mäta om pumpen är fräsch på en 9-5'a som är en annan vanlig orsak.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399

    Får du inte denna metod att fungera (fungerar inte på SAAB 900ng i varje fall) kan du ta bort bränslepumps-reläet och koppla in två 1 meters elkablar med flatstift i ena ändarna (tillverka dem) som är lika stora som benen på reläet i reläsockeln för ben 30 och 87 (är så på SAAB 900ng i varje fall). Står på undersidan av reläet vilket ben som är vilket.

    Sen kan du skruva fast de andra ändarna på dessa kablar i en sockerbit och sätta multimetern i ampereläge 10A (+ kabeln i ADC uttaget och - kabeln i COM) och stoppa in mätproberna i vardera sockerbitsuttag på andra sidan sockerbiten. Då direktmatar du också pumpen med ström och ser hur mycket den drar och kommer tydlig höra att den går igång om den fungerar.

    Innan du gör det kan du även prova att skifta startreläet och pumpreläet och se om startmotorn går runt på bägge eller om startmotorn inte fungerar med bränslepumps-reläet och bränslepumpen börja fungera med startreläet, då vet du att det är bränslepumps-reläet som är trasigt. Pumpen ska nämligen gå i några sekunder när du vrider nyckeln i läge on, i varje fall på en SAAB 900ng med sugmotor och Motronic styrsystem, och tror det är samma på turbos med Trionic styrsystem.

    Är det som för mig att startmotorn går runt på bägge reläerna men inte pumpen och pumpen går när man direktmatar den med ström, så är det troligen motorstyrenheten som krånglar och inte slår på reläet. Då kan du genom att ersätta sockerbiten med en strömbrytare enkelt slå på pumpen manuellt när du ska starta den...

    Fast om det är bra att köra så på lång sikt/längre sträckor vete tusan och jag fråntar mig allt ansvar för ev långsiktiga skador på pumpen, så en beggad styrenhet från skroten kanske är en bra investering i ett sånt läge.
    Senast redigerat av robban_saab den 2016-06-03 klockan 11:41.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Startproblem
    Av Speed_Advanced i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-09, 23:24
  2. Saab 9-5 -00 startproblem !
    Av Steeldragon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 20:00
  3. Startproblem saab 93 SS -04
    Av frasse1978 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 15:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •