Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 95

Ämne: Dålig radiomottagning NG9-3 SC > -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    29

    Dålig radiomottagning NG9-3 SC > -07

    Hej!
    Mitt första inlägg här på forumet. Har sökt i trådarna utan framgång.

    Köpte idag en 9-3 SC 2,0T-07. Kanonfint skick och få mil. Har bara ett problem som stör mig. Radiomottagningen är under all kritik. Funkar bara i stan och den säger hela tiden IP sök eller nått.
    Frågan är vad man gör åt detta?? Har en 150 Performance stereo i bilen.

    Mycket tacksam för svar.

    Tack på förhand
    9-3 SC MY07 2,0T

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349

    Re: Dålig radiomottagning i Saab 9-3!?

    Hej!

    Jag har samma problem med min 9-3SC -07, så otroligt kass mottagning.
    Den enda lösning som jag kan komma på är att gå till SAAB och köpa en antennförstärkare.
    Detta har diskuterats i tidigare trådar.

    /Jonas

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Dålig radiomottagning i Saab 9-3!?

    Har upplevt samma sak de gånger jag haft 9-3 som lånebil på verkstan. Radiomottagningen är helt outstanding i 9-5. Kan inte minnas att jag någon gång har upplevt problem.
    Fredrik J

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    29

    Re: Dålig radiomottagning i Saab 9-3!?

    Tack för er respons. Vet ni vad det kostar med en förstärkare och installation? Har tyvärr tummen mitt i handen
    9-3 SC MY07 2,0T

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    66

    Re: Dålig radiomottagning i Saab 9-3!?

    Om det sitter eftermonterad solskyddsfilm som är metalliserad finns risk att denna dämpar radiosignalen eftersom radioantennen sitter i sidoruta bak.
    Nu kanske det inte sitter solskyddsfilm på era bilar, men andra kan ha liknande problem.
    Min bil, se nedan, har jag monterad icke metalliserad solskyddsfilm på och tycker jag har bra radio mottagning.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    29

    Re: Dålig radiomottagning i Saab 9-3!?

    Hej.
    Min bil har eftermonterad solfilm. Det var tidigare ägaren som gjorde det, så jag vet inte om det är metall eller ej.

    Är det fortfarande en antennförstärkare som gäller?

    Tacksam för er hjälp!
    9-3 SC MY07 2,0T

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    2

    Re: Dålig radiomottagning i Saab 9-3!?

    Jag upplever samma sak på min 9-3 Aero SC -09, sämsta antennen jag haft på någon bil. (Har också fabrikstoning)

  8. #8

    Re: Dålig radiomottagning i Saab 9-3!?

    Hej, har samma problem. Dålig radiomottagning. Det hände efter att det var så kallt (-34). Vad göra? Köpa en extra antennförstärkare och sätta den på vänster bakruta?

    Tacksam för svar!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    112

    Dålig radiomottagning ng9-3-10

    Som rubriken lyder så har jag fått riktigt dålig radiomottagning..är på alla kanaler. Någon som har nån ide vad det kan vara.


    Mvh stoffe
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Kolla jordningen av antennen. Kan kontakten till antennkabeln ha lossnat i ena ändan?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    112
    Menar du i radio enhetens ände..tänkte kolla bakom radion hur får man ut den lättast? Vad ska man titta i andra änden..någonstans i bagaget va?
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Börja i antennändan, kan sitta en kontakt där också. Ganska osannolikt att kontakterna trillar ur men är de dåligt intryckta vid monteringen kan de kanske skaka loss. Jordfel på en bil från 2010, humhum? Du har inte bara råkat tappa kanalinställningarna?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    112
    I stan fungerar kanalerna hyffsat men så fort man kommer utanför så blir det sämre och tappar kanalerna helt..börjar den göra PI-sökning. Låter som antenn förstärkaren kanske..var sitter den? Ska kolla alla kontakter bakom radion också hur får man ut den enklast?
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag är nog delvis ute och cyklar. Tittar i min Haynes som dock gäller för bilar 2002 till 2007. Ser ut som att eluppvärmda bakrutan används som antenn. I blockschemat är antennfilter och antennförstärkare kopplade till uppvärmd bakruta. Antennförstärkaren på bilar med fyra dörrar sitter bakom klädseln på höger C-stolpe. 5 dörrars har förstärkare bakom varje sidopanel i bagageutrymmet. Säkert finns det någon här som vet mer än det lilla jag hittar i Haynes som dessutom inte gäller din årsmodell. En idé: om det är bakrutan som används som antenn i en kombi så betyder det att antennkabeln böjs varje gång man öppnar luckan, i så fall mår kanske inte kabeln så bra?

  15. #15
    Sugmotor jownies avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    60
    Medlem#
    9938
    Har samma problem NG9-3 (-10). Ljudet på radiostationerna svajar lite då och då. Inga problem när man lyssnar via CD eller AUX!

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Säkert finns det någon här som vet mer än det lilla jag hittar i Haynes som dessutom inte gäller din årsmodell.
    I 9-3SC 2010 er antennene plassert i sidebakrutene, iht. (enligt) én av to konfigurasjoner:

    - Kombinert AM/FM antenne i høyre rute, med tilhørende forsterker under dette;

    - Kombinert AM/FM antenne i høyre rute, med tilhørende forsterker under dette - og (ren) FM antenne i venstre rute med tilhørende forsterker under dette. Radiosignalet fra denne forsterkeren går til forsterkeren på høyre side, der signalene samles og går på én koaksialkabel til hovedenheten. Denne konfigurasjonen kan som tilleggsvalg ha en "diversityfunksjon", som i såfall innebærer at radiomottakeren velger det beste av de to FM signalene.

    I 9-3SS 2010 er AM/FM antennene (FM antennen) integrert med varmetrådene i bakruten.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2014-11-09 klockan 15:42.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    112
    Okej hur kollar man om antenn förstärkaren är dålig då?.. Den har blivit dålig sen jag köpte den så det känns ju som att det måste vara något som har gått sönder och att jag inte behöver divergens tillbehöret.
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    112
    Kollat lite på bildelsbasen och det finns tvår olika förstärkare en blå och en grå. Är det så att den blå sitter på ena sida och den grå på andra?
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag skulle börja med att kolla om någon kabel är skadad eller något kontaktdon har lossnat eller har dålig kontakt (oxid eller smuts) samt att det finns matningsspänning till förstärkarna.

  20. #20
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Turbogillis Visa inlägg
    Kollat lite på bildelsbasen och det finns tvår olika förstärkare en blå och en grå. Är det så att den blå sitter på ena sida och den grå på andra?
    Ja, slik er det. Den blå, Saab P/N 12792122, sitter på høyre side om konfigurasjonen er av diversity type. Den har kontakter for to koaksialkabler, én fra FM forsterkeren, P/N 12792123, på den venstre siden, og én utgang til hovedenheten (EHU). Så det er vel antenneforsterkeren som er montert på høyre side som er mest interessant. Om denne ikke er diversity-utgaven, ser du av om den har bare én kontakt for koaksialkabel.

    Når det gjelder hva du kan teste ifm. forsterkeren, spenning til denne og signalet fra antenner, skal jeg se om jeg etterhvert kan komme med et konstruktivt forslag. Spenningen til forsterkeren er i alle fall en såkalt "triggspenning" som kommer fra EHU, og jordreferansen dannes ved at antenneforsterkeren er skrudd fast til karosseriet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Dålig radiomottagning Kenwood OG9-5
    Av Ante75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2022-12-06, 17:59
  2. Dålig radiomottagning NG9-3 SC -06 <
    Av aeromagnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 18:17
  3. Dålig radiomottagning OG9-5
    Av Micke O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 09:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •