Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Skurna balansaxel drev = ny motor??

  1. #1

    Skurna balansaxel drev = ny motor??

    Hej har haft ett ras på balans kedjan i min bil vilket gjort att veven måste slipas om, när jag ringde motorfirman som ska slipa veven så frågade dom om jag kollat om balansaxlarna/lager var ok om inte så rekomenderade han att leta efter en ny motor stämmer detta. Om jag skippar dessa axlar skulle min bil fungera då?

    /Anders

    Bil: 9-5 2,3ltt -98

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    funkar utan gör den.
    klarade dom inte att byta balanslagren då?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    Finns nog lite att finna om detta i tråden nedan tror jag.
    viewtopic.php?f=3&t=239101&hilit=balanskedja
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    Citat Ursprungligen postat av kellbiff
    Hej har haft ett ras på balans kedjan i min bil vilket gjort att veven måste slipas om, när jag ringde motorfirman som ska slipa veven så frågade dom om jag kollat om balansaxlarna/lager var ok om inte så rekomenderade han att leta efter en ny motor stämmer detta. Om jag skippar dessa axlar skulle min bil fungera då?

    /Anders

    Bil: 9-5 2,3ltt -98
    Lagrena borde ju gå enkelt att byta om det ser likadant ut som på 9000-motorn, det är som att byta bussningar till kamaxeln på en antik V8 så motorfirman borde inte ha något problem med det. Lagerytorna på balansaxlarna borde ju ha nått minimått så om det går att polera, annars så är väll ett par axlar i från en skrotad motor nått att prova om lagerytorna ser bra ut.

    Nån med WiS installerat borde kunna svara bättre nu när jag pekat ut en riktning att leta.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    de dom sa på firman var att kolla så lagrena är ok för det gick tydligen inte o slipa om dessa axlar.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    Lagerbussningen sitter i blocket och byts om det är så att de går att byta. Jag har dock svårt att se att axelns lagerytor skulle vara dåliga. Mät om de är ovala och titta om ytan är skadad. Lägg ut en köpesannons här på forumet om att köpa två axlar annars.

    Har du kostat på att slipa veven är det väll lika bra och löpa linan ut och fixa en bra motor?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    när jag var hos kristianstad motorslip o frågade om priser så var dom inte så sugna på att slipa vevar heller då det tydligen var så lite man kunde slipa på dom utan att sabba den behandlade ytan.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    när jag var hos kristianstad motorslip o frågade om priser så var dom inte så sugna på att slipa vevar heller då det tydligen var så lite man kunde slipa på dom utan att sabba den behandlade ytan.
    I wis (jag har inte den installerad nu) står det nått att man kan slipa en underdimension utan att behöva härda om axeln.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    De känns lite luddig, varför B axel lager skar? samt veven?
    Om B-kedjan går av då veven kan kugga så kamm tider påverkas direkt och toppen inkl. kolvar ,stakar får stryk…ren haveri, men B-lager ., vad har den med det att göra.
    Enligt mig får man söka felet i olja tillförsel , olja tryck fall kunde orsaka allt detta

    PS! teoretiskt allt är möjligt.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    Jag vet inte om balansaxlarna är skurna utan bara att slipfirman bad mig kolla dom innan vi gick vidare med veven, jag har hittat ej magnetiska spåner i sumpen och skador på vev ram lager men inget i oljepumpen. Spännaren till balanskjedjan var helt slut (baksidan hade separerat från övriga del så fjädern tittade ut) även kamkedjan var slut men har inte kuggat över, så därför bestämmde jag mig för att renovera motorn.
    Den billigaste beg jag har hittat kostar 9000:- o då hade den gått 24´mil hur kul är det?!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    Äh vad f.n, Jag installerar väll WiS och EPC då. ,

    Återkommer snart

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    Citat Ursprungligen postat av kellbiff
    Jag vet inte om balansaxlarna är skurna utan bara att slipfirman bad mig kolla dom innan vi gick vidare med veven, jag har hittat ej magnetiska spåner i sumpen och skador på vev ram lager men inget i oljepumpen. Spännaren till balanskjedjan var helt slut (baksidan hade separerat från övriga del så fjädern tittade ut) även kamkedjan var slut men har inte kuggat över, så därför bestämmde jag mig för att renovera motorn.
    Den billigaste beg jag har hittat kostar 9000:- o då hade den gått 24´mil hur kul är det?!
    De är helt rätt om spännaren till balanskjedjan läcker kraftigt som i ditt fall då kan olja tryck vara ganska liten och lager kan ta stryk inkl. toppen. Har detta pågått längre tid då vet Gudar vad slutlig kostnad hamnar på.
    PS! Jag har uppfattat att kedjan gick av och där efter mitt förra brevet.Sorry.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    den motorn som rasade i min nuvarande bil hade rensade drev på balansaxeln och små metallspån som åkt med in i oljepump och ut till lagerbanor=rasade lager på balansaxeln.
    Ena vevstaken hade inte haft nån smörjning o var helt svart och smälta lager.
    Dom andra t7 motorer jag haft o rivit har oxå haft dåliga lager på balansaxlarna men om det berott på tryckfall i smörjningen eller smuts i oljan vet jag inte.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    36

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    Balansera veven så kan du bara plugga balansaxel hålen så kör du utan dom helt enkelt

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 499
    Medlem#
    6973

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    Dom andra t7 motorer jag haft o rivit har oxå haft dåliga lager på balansaxlarna men om det berott på tryckfall i smörjningen eller smuts i oljan vet jag inte.
    Har du bytt lager då?

    Köptes var?
    Prisbild?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    ingen aning vad dom kostar men det kan väl inte vara så mycket, men det blev iaf billigare att köpa en t5 botten på en bildemontering o kasta i än att hålla på att byta lager o borra om blocket.
    Ett plus är att den drar nada olja nu
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 759
    Medlem#
    10798

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    Troligtvis blir det enklare och billigare att leta upp en bättre begagnad bottendel till motorn, då kan man ju också passa på att välja en av de senare bottendelarna från B235 som innehåller kraftigare kolvar och vevstakar än de från 1998. Från 2004 så har de också den förbättrade vevhusventilationen.

  18. #18

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    Ok om det nu blir billigare att skaffa en beg "grundmotor" är det någon som kan ge tips på var? Helst en -04 o framåt, kan man ringa till dom större skrotarna o fråga o vad ligger priset på en botten på.
    om jag nu skaffar en så är det väl i princip bara en ny topplockspackning samt bultar som krävs för att få ihop det?

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    laga.se eller bildelsbasen.. grejen är väl att dom inte brukar sälja endast bottendelar så det är hela motorn i ett paket man köper men det är ju bara sälja det som blir över o dessutom slipper man byta nån toppackning o bultar ets om man köper en t7 motor o stoppar i, köper du en t5 så får du ju flytta över lite saker.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  20. #20

    Re: Skurna balansaxel drev = ny motor??

    Då är jag tillbaka till en motor för 7500kr o 24000mil, då renoverar jag hellre.

Liknande ämnen

  1. Byta motor eller balansaxel spännare?
    Av m3ndi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 22:24
  2. DREV OCH LAGER!!??
    Av Bohlin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 16:31
  3. 4-vxl. med rakskurna drev?
    Av razor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 00:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •