Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 9-3 SS -03 Startar inte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54

    Saab 9-3 SS -03 Startar inte

    Har lite problem med min SS, den startar inte.
    Misstänker att det är bränslepumpen som har gått sönder alt. filtret som är igensatt, ska kolla detta i helgen.
    Det finns soppa i och den startar på startgas men dör direkt när man slutar spraya.

    Anledningen till att jag skriver här är att jag har ett ytterligare ett problem som jag undrar om det kanske kan ha med detta att göra:

    För ca 1 månad sedan, fick jag för mig att jag skulle ändra språk i datorn i bilen till engelska (inga dumma kommentarer ang. detta tack ) när jag gjorde detta så dog SID:en och ICM:en(?)/(Stereon)
    Bilen har dock fungerat bra trots detta tills häromdagen när den stannade när den stod på tomgång och sen har den alltså inte startat igen.
    Har varit inne på saab-verkstad och fått ut felkoder men enligt teknikern så kunde han inte se vad som var fel, han trodde på soppapumpen, dock fick inte TECH 2:an någon kontakt med ICM:en som jag iofs misstänkte eftersom den verkar död.

    Till min fråga då, kan bilen verkligen starta utan/med trasig ICM?
    Kan det vara så att den hade "viss" funktion tills dess att bilen stannade?
    Var ska man börja?

    Lite rörigt kanske men hoppas ni förstår mitt problem..

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54

    Re: Saab 9-3 SS -03 Startar inte

    Nu har jag iaf kommit fram till att det troligtvis inte går att byta bara filtret då det sitter i tanken tillsammans med pumpen...

    Ingen som vet något om hur mycket ICM:en är inblandad..?

  3. #3

    Re: Saab 9-3 SS -03 Startar inte

    Kan säkert vara icm'en som gör att de inte startar. När mitt orginalslutsteg gick sönder plockade jag bort de under förarstolen och skulle åka in till saab, men då startar inte bilen. Sätter tillbaka slutsteget och då startar den utan problem

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54

    Re: Saab 9-3 SS -03 Startar inte

    Då var det dags att uppdatera lite...

    Har löst problemet med att bilen inte startade, efter lite (läs mycket) meckande och funderande fram och tillbaka så kom jag fram till att det var säkringen till soppapumpen som hade gått.. Jippie

    Slutsats: Kolla alltid säkringar först..

    Problem nr. 2öd ICM

    Har provat att nollställa allt genom att koppla bort batteriet, har kollat säkringar samt att det kommer ström fram till ICM:en.
    Eftersom det inte är något liv i ICM, SID eller ljud så drar jag så slutsatsen att det är ICM:en som är trasig..

    Rätt eller Fel?

    Om man ska byta ICM, måste man då ha tag i en likadan eller går det bra med den större varianten med navigator i?
    Har nu "mellanvarianten" med "lilla" displayen..

    Tacksam för svar!

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Saab 9-3 SS -03 Startar inte

    Citat Ursprungligen postat av Felten
    Då var det dags att uppdatera lite...

    Har löst problemet med att bilen inte startade, efter lite (läs mycket) meckande och funderande fram och tillbaka så kom jag fram till att det var säkringen till soppapumpen som hade gått.. Jippie

    Slutsats: Kolla alltid säkringar först..

    Problem nr. 2öd ICM

    Har provat att nollställa allt genom att koppla bort batteriet, har kollat säkringar samt att det kommer ström fram till ICM:en.
    Eftersom det inte är något liv i ICM, SID eller ljud så drar jag så slutsatsen att det är ICM:en som är trasig..

    Rätt eller Fel?

    Om man ska byta ICM, måste man då ha tag i en likadan eller går det bra med den större varianten med navigator i?
    Har nu "mellanvarianten" med "lilla" displayen..

    Tacksam för svar!
    Inga problem att sätta i en ICM3 istället, bara att man väljer när man lägger till den att man inte har navigation

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3ss startar inte
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-07-29, 15:35
  2. saab 95 startar inte
    Av kaj84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-30, 21:44
  3. [LÖST] Startproblem NG900 -97
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •