Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    Hej!

    Bara en grej jag inte riktigt fattat än.Högtalare på 4 eller 2 ohm.Vad är det för skillnad?

    Mitt jbl steg leverar 100w rms vid 4 ohm och 150w rms vid 2 ohm vad är det för skillnad.Någon som har en bra förklaring på detta?

    //Andreas

  2. #2

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    Høytalerens impedans oppgis i ohm (elektrisk motstand, målt ved en bestemt frekvens (tone)).

    Dersom forsterkeren er beregnet for 4 ohm høytaler(e), så kan/vil forsterkeren brenne dersom du kobler på en 2 ohm høytaler.

    Dersom forsterkeren er beregnet for 2 ohm høytaler(e), så kan du koble på en 4 ohm høytaler, blir bare lavere effekt ut, halvparten og oftest dårligere lyd.

    Kan sammenligne med å koble en 230V pære til et bilbatteri kontra å koble en bilpære til lysnettet...

    JBL'en din er designet for 2 eller 4 ohm høytaler, blir mindre guff ut i 4 ohm. Lyden blir sikkert like bra i 2 eller 4 ohm siden denne er designet for det.

    Kobler du 2 stk 2 ohm høytalere i serie vil forsterkeren se 4 ohm.
    Kobler du 2 stk 4 ohm høytalere i parallell vil forsterkeren se 2 ohm.
    (Vet ikke hvorfor noen vil koble slik, men slik blir det ihvertfall).

    Her er en grundig forklaring til høytaler impedans:
    http://www.prestonelectronics.com/audio/Impedance.htm

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    tack för förklaring.ok ok.

    Men de flesta slutstegen idag verkar vara gjorde för 2 eller ohm?

    guff= effekt? om ajg inte missförstår?

    Inte alltid lätt att förstå norska.

    Men då ska det inte vara några problem att jag köper tex jbl högtalare till mitt steg på 2ohm?

    //Andreas

  4. #4

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    Inte alltid lätt att förstå norska.
    Jo da!

    Ja, guffe = effekt el. watt.
    2 ohm høytaler skulle bli perfekt!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    kanon

    Någon som vet vilka högtalare som passar i en og 9-3 ng 900 i brädan?monteringsdjup m.m?

    //Andreas

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Mölltorp
    Inlägg
    33

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    kanon

    Någon som vet vilka högtalare som passar i en og 9-3 ng 900 i brädan?monteringsdjup m.m?

    //Andreas

    Tja! I brädan ifram kan du sätta 3,5" högtalare det är ganska bra djup neråt så det ska nog inte vara några problem att ta vilka som helst

    //MVH Anders
    Saabs don't drive fast, they fly low
    SAAB 9³ Vector 2.0T Biopower -08
    SAAB 900 T16 Aero -86

  7. #7

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    Om ditt steg ändå ger 100Wrm/kanal, så räcker det gott till ett par 3½" i 4ohm.
    Själv undviker man att lasta ner steget så mycke som möjligt. Detta för att man får sämre kontroll=dämpfaktor vid lägre Ohm-tal. Mer effekt i all ära, men dessa 50Wrms mer till en 3½" är absolut onödiga.
    Då har jag hellre full kontroll på högtalar konen

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    okej okej..Men vad tycker du om 6,5"?4 eller 2ohm?

    någon som vet max monteringsdjup i brädan på og 9-3?

    Jag har det svårt för märkerna på högtarlarna.Vilka rekomenderar ni för 3,5" och 6,5"?



    //Andreas

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    Om du använder orginalstereon och bara byter högtalarna så bör du använda högtalarelement med samma impedans som orginal.
    Annars ändrar du på delningsfrekvenserna om det sitter passiva filter i signalvägen...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    som sagt kommer bli 2 st jbl steg med en eftermarknadsstereo.

    okej okej..Men vad tycker du om 6,5"?4 eller 2ohm?

    någon som vet max monteringsdjup i brädan på og 9-3?

    Jag har det svårt för märkerna på högtarlarna.Vilka rekomenderar ni för 3,5" och 6,5"?

    //Andreas

  11. #11

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    Själv ser jag inte riktigt meningen med att lasta ner ett framsystem alls i Ohm tal. Detta för att JAG anser att ljudet blir sämre. Man har mera grundbrus, sämre kontroll och även stereoseparationen påverkas endel.

    Så enligt mej ska man väl alltid försöka hålla sig till lägst 4Ohm.
    Svårt att veta vad du tycker om för ljud, jag kanske tycker att tex. Soundstream låter bra, medans du föredrar Rockford..
    Just vad det gäller 3½" så skulle jag kunna rekomendera dej bla. JL Audio, Magnat Carfit, Vifa TG9 (även kallad Trius)DLS Scandinavia..Själv skall jag testa lite olika snart, bla. Monacor bredbands högtalare gjorda för hemma HiFi.

    Ska du ha en sub bak?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Själv ser jag inte riktigt meningen med att lasta ner ett framsystem alls i Ohm tal. Detta för att JAG anser att ljudet blir sämre. Man har mera grundbrus, sämre kontroll och även stereoseparationen påverkas endel.

    Så enligt mej ska man väl alltid försöka hålla sig till lägst 4Ohm.
    Svårt att veta vad du tycker om för ljud, jag kanske tycker att tex. Soundstream låter bra, medans du föredrar Rockford..
    bla, bla, bla

    Ska du ha en sub bak?
    Hej,

    Kan du utveckla hur detta(ohmtalet) påverkar ljudet(inte vad du anser eller känner, tycker):

    1. grundbruset
    2. sämre kontroll
    3. stereoseparation

    Samt varför man ska hålla sig till 4 ohm på högtalare.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  13. #13

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    Grundbrus eller S/N kan förklaras såhär:Signal Ratio=Signal brus förhållande. Talar om hur mycke brus en förstärkare ger ut. Högre värden, mindre brus.

    Sämre kontroll eller dämpfaktor: Talar om hur bra kontroll förstärkaren har över högtalaren. högt värde=bra

    Enkelt förklarat.
    Dämpfaktor:
    Om man släpper ner ett papper i luften så flyger det lite som det vill. Men om du då kan hålla lite lätt under pappret så kan du se till att det hamnar exakt så som du vill. Ungefär så skulle man enkelt kunna förklara dämpfaktor. Slutsteget kan alltså "hålla" imot baskonen på tillbaka vägen in mot centrum.

    S/N eller grundbrus:
    Om du tänker dej en radio mottagning som har frekvensen 105.1, där har du en bra mottagning utan brus. Men om du ist. lägger ej på 105.15 så har du lite brus, men kan fortfarande höra. Ändrar du sedan till 105.3 så är det enbart brus och du hör knappast vad som sägs.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    Hej,

    Vad tror du om dessa teorier:

    S/N är förhållande mellan signalen ut och egenbruset som förstärkaren avger eller annan utrustning, dvs hur mycket bruset undertrycks.

    Kontroll av högtalarkonen har inget med ohm-talet att göra P=U*I.
    Det som är avgörande är hur mycket ström slutsteget kan leverera till högtalare dvs hålla kontrollen av högtalarelementen, därav priset ökar markant på de dyrare slutstegen pga att det är "svårare"/dyrare att bygga effektdelen så den är strömstark.

    Dvs en hötalare med lägre ohm-tal kräver mera ström av förstärkaren=kraftigare slutsteg=dyrare.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  15. #15

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Vad tror du om dessa teorier:

    S/N är förhållande mellan signalen ut och egenbruset som förstärkaren avger eller annan utrustning, dvs hur mycket bruset undertrycks.

    Kontroll av högtalarkonen har inget med ohm-talet att göra P=U*I.
    Det som är avgörande är hur mycket ström slutsteget kan leverera till högtalare dvs hålla kontrollen av högtalarelementen, därav priset ökar markant på de dyrare slutstegen pga att det är "svårare"/dyrare att bygga effektdelen så den är strömstark.

    Dvs en hötalare med lägre ohm-tal kräver mera ström av förstärkaren=kraftigare slutsteg=dyrare.

    Mvh
    Johan
    Jo, Ohm talet påverkar just slutstgens kontroll på högtalaren.
    Om du testar själv att spela tex. en bas i 1ohm eller 4ohm så kommer du markant att märka skillnad. Även på dyrare steg märks detta väl.
    Vet inte vad du anser va dyrt..men mitt gamla monoblock för 14k märkte man klar skillnad.
    Detta märker man väldigt väl, men det är klart att ett dyrare steg har bättre kontroll på konen än vad billigare steg har (oavsett 1Ohm eller 4ohm.
    Och som du själv skriver, lägre Ohm tal kräver mera ström av förstärkaren.
    Bryggar du ett steg så drar detta mera ström än vad ett obryggat steg gör.

    Men självklart kan man få en 2ohms högtalare att låta bra, det va inte det som allt handlade om. Detta handlade om man kan köra en 2ohms högtalare på stegen han har. Det jag har svarat på är hur ljudet kommer förändras. Han kommer att ha sämre kontroll på konen just. för att slutsteget kommer inte kunna ha kontroll på hans högtalare, lika bra som om det vore i 4ohm.
    Varför? jo för att det steget är för billigt med för billiga komponenter.(inget illa menat mot TS)

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    kan ju säga som så att ingen mening du lastar ner ett steg när du inte behöver är väl ingen audiofil som letar välljud som gör så direkt vad jag vet, mer effekt är inte automatiskt lika med bättre ljud.
    100 watt är mer än tillräckligt om det är äkta watt, själv kör jag väl med 85 watt rms till fronten o klarar mig mer än väl.
    Kör på 4 ohm! dessutom betyyyydligt bättre urval på högtalare.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    okej okej..Det var nämligen så att jag kollade på jbl 6.5" till mina dörrar som midbasar och dessa var på 2ohm.Klart det finns många med 4 ohm.

    Vad använder ni er av för märke.Pris spelar ingen större roll.

    Och när jag ändå frågar detta så skulle jag vara tacksam om ni kunde tipsa om några bra 3.5" till brädan?

    //Andreas

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    kör med canton qs2.16 ett tvåfägskit.. lite vass diskant i mitt tycke egentligen.
    Är pengar inget bekymmer så satsa på amega, tycker dom låter gryyyyymt
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  19. #19

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    Soundstream TRC6N använder jag just nu själv. mycke trevligt kitt som låter väldigt bra. (rapp,spelar djupt med bra klipp i midbasen. kalas diskant)
    DLS har jag annars testat endel, tex. UP6 (lite klen midbas), R6A (bra midbas och bas, sämre mellanregister, vass diskant), MS6 (bra midbas, men saknar lite djup, samma diskant som i UP6=bra ) och de låter helt ok dem oxå.
    Har tidigare även testat:
    Kicker
    JBL
    Rockford
    Amega

    Men då ingen av oss kan säga vad just DU tycker låter bra så är det bästa att du tar dej till en butik så du själv kan få lyssna.

    När det gäller 3½" coax så är JL Audio ett ganska hett tips. Även Magnat CarFit låter helt ok. för penarna (ca 350:- har jag för mej).

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: skillnad på 2 eller 4ohm högtalare

    okej.Då har jag fått lite kött på benen så får jag ut och lyssna.
    Tack för alla tips

    //Andreas

Liknande ämnen

  1. Koppla in 2 st 4ohm basar till 2 ohm slutsteg
    Av AndreasOstman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 18:23
  2. 6,5" 4ohm i dörren 9-3 SS?
    Av xtrem i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 01:13
  3. hur göra med dörr högtalare koaxial eller?
    Av läppglans i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 00:20
  4. Högtalare alpine, byta eller ej?
    Av Kallekalle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 17:33
  5. Trasig högtalare? Eller stereo?
    Av Suedish i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •