Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Bilen i min signatur.

    Jag har börjat känna en lätt doft av glykol utanför bilen med varm motor. "Läckage!!!!" tänker väl de allra flesta. Jo, men jag kan inte finna något hur jag än söker och nivån i expansionskärlet förefaller vara stabil.

    Utesluter skador på topp eller toppackning eftersom bilen går klockrent och tempmätaren står bergfast på normal. Aldrig någon doft inne i bilen.

    Frågan är om det är "normalt" att man ibland kan känna en doft av glykol trots att inget läckage förekommer? Om svaret är nej; var ska jag söka vidare efter läckaget? Finns det någon svag punkt som läcker oftare än andra?

    Är inte speciellt orolig, men om jag har ett begynnande läckage någonstans så vill jag ju finna det....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Doft av glykol utanför bilen.

    *Buuuuuump*

    Försöker på nytt.....

    Doftar ofta lite bränt alternativt glykol, eller både och, när jag parkerar med varm bil. Det luktar aldrig inne i bilen, men känns omedelbart när jag öppnar bildörren.

    Ingen olja fösvinner från stickan, glykolnivån i expansionskärlet är konstant och bilen går perfekt. När jag öppnar motorhuven försvinner doften relativt snart och det går liksom inte att lokalisera källan till lukten.

    Krångel med vevhusventilationen?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Har du kollat motorvärmaren?

    Min läcker vid motorvärmaren, och det är tydligen "standard" fel på dessa. Sitter nog samma värmare på din eftersom det är standard på biopower bilarna.
    Kolla efter röd klet precis under motovärmarens fäste (det blir lite färg kvar efter vattnet tydligen?)

    Ska tydligen vara en o-ring som läcker.

    Dock är läckaget väldigt litet att det knapps märks i kärlet, min drar under 1l på 1500mil.

    Vet inte riktigt hur man åtgädar detta? Finns o-ring att köpa löst tro?
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Enligt servicehistoriken så byttes motorvärmarkroppen inklusive tätningar av den förre ägaren. Men det utesluter väl inte att detta kan vara problemet igen. Ska kolla det.

    Jag har kört cirka 1100 mil med bilen i min ägo, men jag har inte under den tiden sett att nivån i kärlet skulle ha ändrats alls.

    Men ibland är det inte riktigt glykol som doftar, utan något mer bränt liksom. Skulle kunna ha något litet oljeläckage någonstans. Jag antar att det räcker med ytterst lite olja, typ några få droppar, för att det ska lukta riktigt illa om det hamnar på "fel" ställe.

    Finns det något slags ventil som släpper ut övertryck i kylsystemet när motorn stängs av? (Det luktar aldrig något alls vid expansionskärlets lock.)
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Det är inte något gammalt spill från ett termostatbyte eller liknande som kan ligga kvar och dofta? Sådant kan hänga med relativt länge...
    /Johan

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Det är inte något gammalt spill från ett termostatbyte eller liknande som kan ligga kvar och dofta? Sådant kan hänga med relativt länge...
    /Johan
    Nja, tror inte det. Detta har kommit smygande de senaste månaderna. Termostaten är aldrig bytt, och förutom motorvärmaren har inga andra ingrepp gjorts som har något med glykolen att göra.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  7. #7

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Samma fenomen här, känner en svag doft av kylarvätska, hittar några röda droppar i snön, mitt under bilen. Ser inget kring Motorvärmaren, upptäckte det i samband med att jag började köra motorvärmaren. Något man kanske kan få på Goodwill om det är vanligt fenomen.

    Kat-Man
    9-5 SS Vector 2.3 BioPower MY08

  8. #8

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Citat Ursprungligen postat av Pette

    Ska tydligen vara en o-ring som läcker.

    Dock är läckaget väldigt litet att det knapps märks i kärlet, min drar under 1l på 1500mil.

    Vet inte riktigt hur man åtgädar detta? Finns o-ring att köpa löst tro?
    Saab har en ny o-ring som dom brukar/brukade byta på goodwill då väldigt många var drabbade.

    mvh Fabbe

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Min har också börjat läka runt motorvärmaren sista dagarna och det droppar precis på främre avgasröret så det luktar bränd glykol.

    Går det få på goodwill på min -07a tro?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Lite update:

    Under sommaren luktade det inte glykol en enda gång och det försvann inte en enda droppe glykol ur systemet. En motorvärmare borde ju läka oavsett årstid tyckte jag. Allt pekade på bypassventilen eftersom jag tyckte det var logiskt att systemet håller tätt när ACC inte begär in glykol i värmeelementet via bypassventilen. Och visst; när ACC åter i höstas började skicka in glykol i värmepaketet via bypassventilen så började glykoldoften i motorrummet komma åter, och nivån i kärlet minskade. I och för sig ett litet läckage, typ 2 dl på 100 mil, men i alla fall. Enkelt tänkte jag, MÅSTE vara bypassventilen.

    Men nej.

    Jag utrustade mig med en LED-lampa av storlek kärnkraftverk och gav mig f-n på att finna problemet. Det är motorvärmaren som läcker, hittade till slut lite drälld glykol som hade hamnat i närheten av turbon. Bypassventilen är snustorr.....

    Så.....tydligen läker motorvärmaren bara när det är kallt ute. Det droppar ut lite glykol när godset är kallt som sedan värms upp när motorn/turbon blir varm = det luktar glykol.

    Snart dags för 12000 mil service. Då blir det ny O-ring alternativt ny värmare om så krävs.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  11. #11

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Min har också börjat läka runt motorvärmaren sista dagarna och det droppar precis på främre avgasröret så det luktar bränd glykol.

    Går det få på goodwill på min -07a tro?
    Absolut,

    Någon på forumet som fått detta på Goodwill?

    Såg mitt läckage en dag efter jobbet då värmaren suttit i, lite rött i snön.

    Det luktade dessutom inget innan superkylan kom för en vecka sedan.

    Absolut goodwill, det är ju ett konstruktionsfel, alltså Goodwill, ska köra in min och reklamera, en premiumbil ska inte ha detta fel efter 2-3 år, återkommer med info om hur de gick.

    /Kat-Man
    9-5 SS Vector 2.3 BioPower MY08

  12. #12

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av Pette

    Ska tydligen vara en o-ring som läcker.

    Dock är läckaget väldigt litet att det knapps märks i kärlet, min drar under 1l på 1500mil.

    Vet inte riktigt hur man åtgädar detta? Finns o-ring att köpa löst tro?
    Saab har en ny o-ring som dom brukar/brukade byta på goodwill då väldigt många var drabbade.

    mvh Fabbe
    Fabbe, har du någon sucess-story om detta? Ang. goodwill?

    /Kat-Man
    9-5 SS Vector 2.3 BioPower MY08

  13. #13

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Citat Ursprungligen postat av katanamannen

    Fabbe, har du någon sucess-story om detta? Ang. goodwill?

    /Kat-Man

    Jag har pratat med folk på saab ang min bil med samma problem och dom har
    sagt att det går på goodwill (garantin har löpt ut) så de ska nog va lungt, dock har jag inte fått arslet ur soffan än

    Fördelen är ju att man inte behöver byta kylvätska lika ofta

    //Fabbe

  14. #14

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Fabbe,

    Vilken årsmodell har du?

    /Kat-Man
    9-5 SS Vector 2.3 BioPower MY08

  15. #15

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Jag har oxå haft ett minimalt läckage sedan i somras och har oxå motorvärmare på min. Skall kolla och se vad som syns där eftersom jag tappar typ 2dl på 300mil kanske.
    Fick ett tips av Bilcenter i Nyköping att kolla någon nippel/ventil som satt vid torpedväggen.

    Känner dock ingen lukt eller så, men ser i snön lite rosa droppar.
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  16. #16

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Citat Ursprungligen postat av katanamannen
    Fabbe,

    Vilken årsmodell har du?

    /Kat-Man
    2007

    //Fabbe

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467

    Re: Doft av glykol / bränd lukt utanför bilen.

    Jag var in på de två auktoriserade Saab-verkstäderna vi har i stan igår och ingen av dem ville fixa motorvärmarläckaget på goodwill.

    Den ena verkstan sa att den goodwilldriven försvann med den nya organisationen för ett år sedan.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

Liknande ämnen

  1. Lukt av bränd plast från motor.
    Av Homo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 23:10
  2. Oljelampan började lysa och bränd lukt från avgaserna
    Av lrs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 22:57
  3. Få bort doft ur bilen?
    Av Johan S i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 15:47
  4. Lite bränd doft efter att drivremmen hoppade/ 9000
    Av H-M i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 17:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •