Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: 0-100

  1. #1

    0-100

    Körde med bilen (9-3 aero -01 nästan orginal) igår och provade 0-100 (0-60 mph) fick 6,61 mätte med g-tech, är detta bra, vad får ni?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Vad innebär "nästan original" ?


    Mvh

  3. #3
    Endast sportluftfileter

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Nu är ju inte 0-60 mph riktigt det samma som 0-100 kmh...

    Räkna med att 0-60 mph på 6,61 s lätt kan bli ca 7,0 s eller mer för 0-100 kmh. Förutsatt då att mätningen i sig är korrekt alltså. Har ni använt den gamla GTech, den med lysande röda siffror, så är det inte alls ovanligt att den kan ge allt för optimistiska siffror ibland, i synnerhet på just 0-60 mph eller 0-100 kmh.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    såg dina bilder med g-techen och de andra, var det så stor skillnad hela tiden?
    Vi mätte med gtec med röda siffror precis som din..
    körde ett par gånger och fick runt 6.6- 6.8 men som bäst 6.61

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    146
    Jag har kört 4.98 med g-tech.
    Den går fan inte rätt. Jag har en själv.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    det värkar som man ska sattsa på en G-tech mätare då blir man ju inte ledsen iaf

  8. #8
    Vart köper man en mer rättvis mätare?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    146
    Bil: 9-3 aero 02

    feritta avgas med racekat
    kylarjonson IC
    Nordic kobra
    18t turbo
    3,5 bars btr
    NORDIC PROGRAM

    315hk
    480NM

    orginal kolvar
    Kört 4000 mil fullgas.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Turbo Martin
    såg dina bilder med g-techen och de andra, var det så stor skillnad hela tiden?
    Vi mätte med gtec med röda siffror precis som din..
    körde ett par gånger och fick runt 6.6- 6.8 men som bäst 6.61

    Ja i det testet med den GTech.en så var skilnaden ungefär lika stor hela tiden, alltså inte långt från en sekund för låg tid på GTech:en.

    Jag har även upplevt detta på en annan BMW med en annan likadan GTech mot min egen Vericom, samma som i den första BMW:n. Och även där så låg GTech närmare en sekund för lågt, och varierade sig väldigt från repa till repa medans Vericom låg mycket mer stabilt i tid på de repor som såg/kändes lika varandra.

    Troligen så är dessa äldre GTech mycket mer känsliga för yttre förhållanden, alltså hur bilen beter sig i starten och vid växlingar samt hur teststräckan ser ut, än vad den tyvärr mycket dyrare Vericom är.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    146
    Jag har kört 6,28 med min gamla bil vr6 golf.
    Min g-tech verkar vara väldigt konsekvent. man får samma tider alltid.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    146
    andra bilar

    m5 e34 315hk 5,46s
    audi s2 5,26s
    subaru impreza 260hk 4,75s
    c4 corvete 6s
    c5 corvette aut 5,01s
    audi tt 180hk 6,98s

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av krippe
    andra bilar

    m5 e34 315hk 5,46s
    audi s2 5,26s
    subaru impreza 260hk 4,75s
    c4 corvete 6s
    c5 corvette aut 5,01s
    audi tt 180hk 6,98s
    Ja rent spontant så ser ju flertalet av dessa tider ut att kunna vara lite optimistiska skulle jag vilja påstå.

    För man lär vara bra duktig om man får en 315 Hk M5 ner till 5,46 s...


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    146
    Håller med dig.
    Bilsport testade g-techen och vericom och ap22.

    Ingen av dem verkade vara något att ha. G-tech visade mest rätt på 402m och den var konsekvent.
    Vericomen var ingen höjdare den heller.
    Krävs riktig mätutrustning som biltidningarna använder för att det ska bli rätt tror jag.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av krippe
    Håller med dig.
    Bilsport testade g-techen och vericom och ap22.

    Ingen av dem verkade vara något att ha. G-tech visade mest rätt på 402m och den var konsekvent.
    Vericomen var ingen höjdare den heller.
    Krävs riktig mätutrustning som biltidningarna använder för att det ska bli rätt tror jag.

    Nja du.... det där testet i Bilsport får man ta med en liten nypa salt....

    Testet var i sig ett av de mer seriösa försöken jag sett att jämföra dessa apparater mot varandra och tidtagningen på strippen. Och facit blev väl att Vericom var den bästa apparaten trots att den var väl dyr för vanligt folk.

    Testet är tyvärr lite dumt i sig, därför att folk tar detta test som en absolut sanning, vilket det definitivt inte är. Om jag skall vara elak så säger testet egentligen väldigt lite om dessa apparater därför att det är ett alldeles för simpelt test helt enkelt. Det är nämligen mycket komplicerat att att göra sådana test, i synnerhet om man blandar in nåt så "oexakt" som tidtagningen på strippen som en referens..... (räknar med många påhopp nu.... :-) )

    Orsaken är att de allra flesta tar en det som mäts på strippen som guds sanning, men så enkelt är det nu inte, tyvärr. Och det hela beror på att de flesta har nästan ingen kunskap om hur tiden egentligen mäts på strippen och vilka speciella förutsättningar som råder just där och vad det har för betydelse för det sätt dessa olika G-mätare arbetar på.

    Sen finns det ju mer man kan mäta än bara 402 m och vad säger att en apparat som prickar hyfsat rätt på 402 m mot ett tidkort, är lika exakt om man kör 0-100 kmh eller 100-150 kmh....? Eller nåt annat.

    En sak till, biltidningar använder sin inte så sällan av just en Vericom, det finns flera apparater av olika slag, men Vericom har använts av en hel del biltidningar världen över.

    Men nu är ju inte biltidningar vanligtvis så himla krävande egentligen, ja mätmässigt sett. Vericom används däremot frekvent inom forskning och utveckling hos däckstillverkare biltillverkare m.m. Samt är certifierade för att mäta friktionen på landningsbanor eller vägar. VTI i Linköping använder t ex. Vericom sedan många år för sina undersökningar och forskning.

    Vad jag vet så används inte GTech eller AP22 på sådant sätt i så krävande samanhang, och vad jag vet så har de heller inte blivit certifierade och godkända för det, vilket Vericom har varit sedan länge. Vericom är t ex. godkänd utrustning i rättssaker i USA och används t ex. i trafikbrottsmål och i forensiska analyser av en trafikolycksplats.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    154
    G-Techen , den äldre versionen, har jag jämfört med Tonys vericon VC2000 tror jag den hette.

    Jag som tog bilden förresten i min egen BMW 540.

    Varför den visar så grovt fel kan bero på att bilf-n sätter sig en hel del i starten så då blir det ju inte vågrätt hela vägen till 100.
    SAAB 9000 2.3 A50 -97.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Kid
    G-Techen , den äldre versionen, har jag jämfört med Tonys vericon VC2000 tror jag den hette.

    Jag som tog bilden förresten i min egen BMW 540.

    Varför den visar så grovt fel kan bero på att bilf-n sätter sig en hel del i starten så då blir det ju inte vågrätt hela vägen till 100.
    Stämmer bra det, den gamle GTechen var en billig "leksak" i vilkens pris det helt enkelt inte fanns utrymme för några mer påkostade komponenter m.m.

    Det torde vara en av anledningarna till att den visade bra stolligt i bland, då den stördes för lätt av omständigheterna.

    Detta ska inte en seriös apparat göra, ja eller tåla mycket mer varierande förhållanden och ändå hålla en hög exakthet.

    Vericom klarar det, men så kostar den en slant mer med... :-(



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    146
    Vad använder bilsport automotorsport och teknikens värld?

    Har kört jämt med M3 e46 100-250
    Bra jobbat eller hur

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av krippe
    Vad använder bilsport automotorsport och teknikens värld?

    Har kört jämt med M3 e46 100-250
    Bra jobbat eller hur

    Bilsport har tidigare haft tillgång till en äldre Vericom, som jag tror egentligen var systertidningen Allt Om MC:s. Numera kör Bilsport med en sk V-Box som baserar sig på GPS för mätningen. Ett bra system för de behov de har, men dyrt som fan. Däremot inte riktigt lika bra alla gånger till mer avancerade mätningar.

    Automotorsport vet jag inte riktigt vad de använder.

    Teknikens Värld använde förut en delvis egenkonstruerad apparat som kallades Pax, men de bytte för några år sedan till en avancerad svindyr sak som kostar 6-siffrigt gott och väl.

    Vad man ska minnas är att de mätningar som vanligtvis är aktuella för en vanlig biltidning, inte är så väldigt krävande om man jämför med mätningar i utvecklings och forskningssyfte m.m.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Att köra jämt med en E46 M3 mellan 100-250 kmh får väl ses som en helt okey prestation, i alla fall av en normal SAAB.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •