Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Grenledning till kupévärmare 9000

  1. #1

    Grenledning till kupévärmare 9000

    Hej!
    Jag ska montera motor/kupévärmare i en 9000 från 1998.
    Var går man lämpligast in med kabeln till uttaget för kupévärmaren?
    Finns det något hål i torpedväggen för detta ändamål? Eller blir det till att borra?

    Tackar på förhand.

    Mvh
    Gurra

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Dra kabel till kupévärmare?

    Ok här kommer lite tips. Gjorde detta i somras/höstas på 9000CS-92. Har väl inte förändrats kan jag tänka mig.

    Det finns en kabelgenomföring längst upp till höger strax nedanför vindruten. Där går avluftningen från tanken till kolkanistern framme i högra skärmen. Möjligt att man där kan tränga igenom kabeln till kupévärmaruttaget. Det är trångt och bökigt utav bara h-vete. Jag valde dock att ta upp en nytt hål strax nedanför och till vänster om den nämnda genomföringen. I den regionen löper även luftkanalerna till sidodefrostermunstyckena.

    Gången är ungefär följande:
    1) Demontera handskfacket
    2) Lossa och lägg undan hållaren för säkringar och reläer då sådana finns bakom handskfacket.
    3) Lossa och mikkla ut ventilationskanalerna.

    Nu har du frilagt torpedväggen. Måtta nu in var du vill ha genomföringen. Tänk på att kabeln inte får interfera med ventilationskanalerna när de ska tillbaka igen. Med hänsyn till kabeldragningen välj lämpligaste platsen där du vill ha kupévärmaruttaget. Torpedväggen har en isolermatta fastklistrad. Märk upp med en färgpenna var du vill ha genomföringen. Skär ut med en vass kniv så att du blottlägger plåten. Borra och ta upp hål till önskad diameter.

    Den mest optimala kabeldragningen är om man kan följa avluftningsslangen för kolkanistern framåt fronten. Nu fick jag inte till det den vägen. Det krävs en ganska lång sladd för att nå fram till grenkontakten beroende på var du valt att sätta den.

    Enklast är att förlägga kabeln utmed högerskärmen i anslutning till AC-rören men det blir elegantare om man drar den på undersidan av servobehållaren.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3

    Re: Dra kabel till kupévärmare?

    Tackar så mycket för tipset!

    Mvh

    Gurra

Liknande ämnen

  1. Grenledning till kupévärmare NG9-3
    Av ztam i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2024-03-11, 17:48
  2. Grenledning till kupévärmare OG9-5
    Av 9000r -86 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •