Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: LÖST, Plötsligt segare start 9-3 SS Aero M04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    LÖST, Plötsligt segare start 9-3 SS Aero M04

    Sammanfattning för framtida läsare

    Symptom
    * Bilen startar långsammare trots att startmotorn "låter bra"
    * Bränslet tar slut fortare än normalt, trots att färddatorn inte visar högreförbrukning
    * Annorlunda lukt runt bilen, speciellt höger bak sida.


    Kontroller:
    * Kontrollera bränslefiltret med motorn igång och strax där efter, filtret sitter under till längst ner på höger sida, ungefär vid "lyftpunken" och går att se utan att man lyfter bilen.

    Åtgärd:
    * Byte av bränslefilter, kostade mig strax under 1000 kr inkl arbete på märkesverkstad.

    --------------
    Originalinlägg
    --------------
    På senare tid så har min bil börjat bli segare att starta, jag har börjat bli lite små orolig för att den inte kommer att starta upp vilken gång som helst!

    Under den senaste "extremkylan" som har varit så startade den normalt, dvs efter någon enstaka sekund, runt 4-5 "rotationsljud". Jag startade den fint vid -10 grader.

    Sen nu härom veckan när jag skulle hem från jobbet (runt 2+ grader) så tog den plötsligt ca fyra gånger längre tid än normalt att starta, trots att den startat som vanligt på morgonen. Vad jag har kunnat höra mig till så snurrar startmotorn som den ska men själva motorn kommer inte riktigt igång, förens betydligt senare än normalt. Bilen har blivit kvar på samma "segstartnivå" som den föll till, så det är inte så att den är segare för varje gång.

    Jag har tidigare varit med om att batteriet slutat fungera ( bytte batteri hos saab verkstad september 200 då har ju startmotorn ett mer segt ljud där den inte orkar dra runt och tillslut hör man bara klickande. Så är det inte alls nu utan mer att den snurrar men inget händer. Bilen är senast servad hos saab juli 2009, 9000mils service. Den har idag gått 9700mil är en SAAB 9-3 SS Aero -03 och förövrigt funkar perfekt. Vad gäller bränslet så kör jag enbart med Shell V-Power.

    Några tankar på varför min bil plötsligt har blivit segare att starta och hur jag kan fixa det?
    Tack på förhand för alla svar!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Plötsligt segare start 9-3 SS -03

    Tydligen blir starterna segare för var gång. Idag fick jag inte igång den på första försöket. Fick vrida tillbaka nyckeln till On och provade igen efter någon sekund då startade den.

    Startmotorn verkade snurra på precis som den ska hela tiden, den kom bara inte igång

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Plötsligt segare start 9-3 SS -03

    Efter att han tittat runt en massa i bland annat WIS, så har jag kommit till att det eventuellt är tändstiften som blivit dåliga. Borde inte dåliga tändstift märkas på fler sett än att bilen startar segare?

  4. #4

    Re: Plötsligt segare start 9-3 SS -03

    Tror inte det är tändstiften. Då skulle bilen gå hackigt speciellt vid höga varvtal så som vid acc.

    Tändenheten (eller vad den nu heter) som sitter vid nyckeln, alt startmotor. Långskottet blir bränslepump (men symptomen talar emot det).

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Plötsligt segare start 9-3 SS -03

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Tror inte det är tändstiften. Då skulle bilen gå hackigt speciellt vid höga varvtal så som vid acc.

    Tändenheten (eller vad den nu heter) som sitter vid nyckeln, alt startmotor. Långskottet blir bränslepump (men symptomen talar emot det).
    Det låter som att startmotorn går runt hur fint som helst, ska försöka göra en ljudinspelning nästa gång.

    Idag startade bilen ganska okej, så det verkar vara lite ojämnt med "seg starterna". Jag provade höga varvtal + acc på motorvägen idag, växlade ner i 110 till 4:an, tryckte på gasen, snabbt och fint var jag uppe i ~5000rpm. Märkte inte att något var hackigt eller annars konstigt.

    Däremot så knakrade det till och en liten isbit lossnade från taket :P hoppade till lite smått då Att prova acc fick mig att längta till sommaren när man kan börja ha riktigt kul med bilen igen

    Slö starterna kanske beror på sket oljan jag fick i sommars (5W30) och att jag inte kör bilen varje dag, det är inte ovanligt att det går 3-4 dagar mellan att jag kör bilen och den står ute, om det nu säger något.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: Plötsligt segare start 9-3 SS -03

    Viskositeten på oljan du har tycker jag är helt OK, lär ju inte vara för tjock i alla fall..... Ännu bättre hade kanske varit att köra 0-30 på vintern och en 0-40 på sommaren. Givetvis ska ju oljan vara GM-LL-A-25 klassad....

    Ditt batteri kanske börjar bli trött... har du en batterialaddare så använd den några nätter per månad..... Det tar ju lite längre tid för batteriet att ta emot laddning från generatorn nu när det är kallt ut. Batteriet blir ju mer belastat på vintern, man använder ju stolsvärmen mer och värmefläkten, elslingorna i bakrutan m.m. allt detta påverkar batteriet. Kör man då en del korta sträckor så får batteriet inte en chans att återhämta sig.... allt detta i kombo med ett batteri med några år på nacken kan skapa problem.

    Kan givetvis vara något helt annat också.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Plötsligt segare start 9-3 SS -03

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Viskositeten på oljan du har tycker jag är helt OK, lär ju inte vara för tjock i alla fall..... Ännu bättre hade kanske varit att köra 0-30 på vintern och en 0-40 på sommaren. Givetvis ska ju oljan vara GM-LL-A-25 klassad....
    Jag fick den på en saab verkstad, trots önskemål om 0W40. Så jag utgår ifrån att den borde uppfylla klassningen som du angav. Planerar att byta till Shell Helix Ultra 0W-40 i samband med våruppfräschningen. Vilken olja kör du själv med?

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Ditt batteri kanske börjar bli trött... har du en batterialaddare så använd den några nätter per månad..... Det tar ju lite längre tid för batteriet att ta emot laddning från generatorn nu när det är kallt ut. Batteriet blir ju mer belastat på vintern, man använder ju stolsvärmen mer och värmefläkten, elslingorna i bakrutan m.m. allt detta påverkar batteriet. Kör man då en del korta sträckor så får batteriet inte en chans att återhämta sig.... allt detta i kombo med ett batteri med några år på nacken kan skapa problem.
    Batteriet är knappt 18 månader gammalt. Jag fick den bytt på saab, den gången gick inte startmotorn runt, tiden på klockan försvann och annat skoj som inte händer denna gången. Nu snurrar den på precis som den ska hela tiden. Bilen får sig minst en längre körning i veckan (150km fördelat på två körtillfällen under dagen). Eller skulle det vara möjligt att batteriet klarar att driva startmotorn runt och runt men inte någon annan del som behövs till starten? :S

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Plötsligt segare start 9-3 SS Aero -03

    Kan det inte någon backventil vid bensinpumpen som börjar ge sig? Om bensinen rinner tillbaka till tanken blir det svårt att starta innan bensinpumpen pumpat upp tryck. Testa att vrida nyckeln till on och vänta en stund innan du vrider den till start.

    Eller gäller ovan bara äldre bilar?
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Plötsligt segare start 9-3 SS Aero -03

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Kan det inte någon backventil vid bensinpumpen som börjar ge sig? Om bensinen rinner tillbaka till tanken blir det svårt att starta innan bensinpumpen pumpat upp tryck. Testa att vrida nyckeln till on och vänta en stund innan du vrider den till start.

    Eller gäller ovan bara äldre bilar?
    Alltså det är inte otänkbart att det är så!
    En av gångerna så kom den inte alls igång på första försöket, den snurrade väl runt sådär en 10-15 gånger utan att starta, så jag vred tillbaka nyckeln till on, sen när jag provade igen så startade den direkt.

    Ska prova låta den stå på ON ett tag innan jag vrider till start nästa gång för att se om det blir bättre

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Plötsligt segare start 9-3 SS Aero -03

    Citat Ursprungligen postat av Outlaw84
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Kan det inte någon backventil vid bensinpumpen som börjar ge sig? Om bensinen rinner tillbaka till tanken blir det svårt att starta innan bensinpumpen pumpat upp tryck. Testa att vrida nyckeln till on och vänta en stund innan du vrider den till start.

    Eller gäller ovan bara äldre bilar?
    Ska prova låta den stå på ON ett tag innan jag vrider till start nästa gång för att se om det blir bättre
    Det ser riktigt lovande ut
    Jag provade nu en gång, lät den stå på ON ett tag.
    När jag vred om till start så kom den i gång på ca 3 "startmotorrotationer"

    Ska ge det ett par gånger till innan jag kan känna mig säker på att det var felet, sen blir det

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Plötsligt segare start 9-3 SS Aero -03

    Citat Ursprungligen postat av Outlaw84
    Citat Ursprungligen postat av Outlaw84
    Ska prova låta den stå på ON ett tag innan jag vrider till start nästa gång för att se om det blir bättre
    Det ser riktigt lovande ut
    Jag provade nu en gång, lät den stå på ON ett tag.
    När jag vred om till start så kom den i gång på ca 3 "startmotorrotationer"

    Ska ge det ett par gånger till innan jag kan känna mig säker på att det var felet, sen blir det
    Första gången jag provade så lät jag bilen stå på "on" i runt 10 minuter, då startade den fint.

    Men en-två minuter på "on", dvs så länge man max orkar vänta ifall man ska iväg, räcker inte, då är det fortsatt seg startat. Jag har däremot hittat ett "trick" som jag använder nu.

    1) Vrid om nyckeln till start, låt startmotorn gå, två-tre varv.
    2) Vrid tillbaka till "on"
    3) Vrid till "start", kommer igång nästa direkt.

    Så det är uppenbarligen något som inte är "laddat" när den ska starta första gången. Eftersom den här metoden är ganska snäll mot både startmotor och batteri så ska jag nog fortsätta köra så här tills nästa gång det är dags att lämna in bilen till service.

    Stort tack till alla som hjälp med tips!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Plötsligt segare start 9-3 SS Aero -03

    Fuck!

    Nu gick det åt helvetet!
    Det droppar sakta bensin från området kring bränslefiltret
    Jag har precis varit och tankat fulltank på toppen av allt!

    Jag vidtog åtgärderna som beskrivs i VIS för att byte bränslefilter, dvs dra ut säkring nr två som sitter i el-boxen precis framför batteriet med motorn igång, detta fick bränslet till att droppa lite långsammare. Som det är nu så droppar bilen ca 1 droppe bensin varannan sekund.

    Jag höjde upp bilen med den mekaniska domkraften som följer med bilen och ställde en platsback under så att jag åtminstone slipper förgifta marken under. Ingen som känner till någonslags akutverkstad i helsingborgsområdet? Någon som vet ifall det går bra att ha bilen upphöjd med den medföljande domkraften över helgen?

    Uppdatering:
    Verkar som att droppandet slut efter en stund, turligt nog. Gissar väl på att endast bränslet som låg i bränsleledningarna läckte ut och inte mer. Att bränsleledningarna "töms" på bränsle efter varje start skulle vara en mycket bra förklaring till mina sega starter.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Halvljus dog bara plötsligt OG9-5 Halogen
    Av mr_saab95 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2022-11-05, 16:22
  2. [LÖST] Båda fjärrkontrollerna dog plötsligt NG9-3
    Av Pewe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 15:26
  3. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Rödöra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 16:32
  4. [LÖST] Knakande framvagn vid start OG9-5
    Av Robert E i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 01:21
  5. Bilen känns segare med ny IC!
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-07, 03:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •