Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kopplingen saab 9-3 2.0 2001

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    2

    Kopplingen saab 9-3 2.0 2001

    Efter att växlarna blivit mycket svåra att få i, spec 1 samt backen. Kopplingen trycks ner i botten för att det skall gå!.

    Så har vi luftat systemet med luftman, både via insug och nippel. Inget bättre tryck för det snarare sämre om jag vidrör pedalen så faller den ner i golvet och stannar där. Sedan lyfter jag upp den med samma resultat när jag försöker igen.
    och då har vi luftat och grejat i 6 timmar minutiöst!

    Är det slav, huvudcylinder eller vad kan det vara. Vad är specifikt för slavcylinder haveri?. Huvudcylindern ser hel ut inget vätskeläckage.

    Hjälp mig med detta, behöver min bil för att arbeta, så jag kan betala skatt.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 440
    Medlem#
    6973

    Re: Kopplingen saab 9-3 2.0 2001

    Läcker den bromsvätska vid slaven?

    Gör den det så är den såklart slut.

    Annars skulle jag gissa på att huvudcylindern har ett internt läckage.

    Osäker på om det finns repsatser för dessa?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176

    Re: Kopplingen saab 9-3 2.0 2001

    uzel:

    Jag har nästan samma problem som dig på min 0g9-3 -00! Skillnaden är att mina växlar funkar bra för mig men förutsättningen är att jag trycker kopplingspedalen ända ner i mattan. Dragläget ligger följaktligen också väldigt nära mattan.
    En annan 9-3 (-03) som jag kört kopplade ur väldigt högt upp så bevisligen kan man komma dit.

    Jag har bytt slavcylinder, huvudkopplingscylinder och komplett koppling. Och luftat hur mycket som helst. Med och utan Luftman från Mekonomen. Framlänges och baklänges. Med och utan vacuum. Gång på gång. Luftat slavcylindern före monteringen av växellådan enligt WIS.

    Resultatet? Ingen som helst förbättring!

    Åkte till SAAB för att höra deras synpunk och förslag till åtgärd!
    Resultat? "Det är väl inget fel på den här kopplingen". "Den känns inte konstigt". "Den tar väl inte för långt ner"

    Så jag åker vidare med en koppling som enligt min mening tar alldeles för långt ner. Men att växla riktigt snabbt (så där som man gör när man vill kapa tiondelar på accelerationstiden) är inte att tänka på för då brukar jag inte hinna trycka ner kopplingspedalen tillräckligt långt. Och då skrapar det!

    Vill jag växla snabbt tar jag fram min snart 40 år gamla BMW. Den är det inga problem att få kopplingen att ta högt upp.

    Också den här frågan är en premiumfråga för mig apropå ett populärt diskussionsområde i dessa dagar.

    Per L

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    154

    Re: Kopplingen saab 9-3 2.0 2001

    Citat Ursprungligen postat av uzel
    Efter att växlarna blivit mycket svåra att få i, spec 1 samt backen. Kopplingen trycks ner i botten för att det skall gå!.

    Så har vi luftat systemet med luftman, både via insug och nippel. Inget bättre tryck för det snarare sämre om jag vidrör pedalen så faller den ner i golvet och stannar där. Sedan lyfter jag upp den med samma resultat när jag försöker igen.
    och då har vi luftat och grejat i 6 timmar minutiöst!

    Är det slav, huvudcylinder eller vad kan det vara. Vad är specifikt för slavcylinder haveri?. Huvudcylindern ser hel ut inget vätskeläckage.

    Hjälp mig med detta, behöver min bil för att arbeta, så jag kan betala skatt.

    Har du provat att lufta bakvägen?
    Alltså trycka bromsvätska genom luftnippeln på slaven till behållaren?

    Prova det först. Är riktigt jobbigt att lufta på det "riktiga" sättet...

    Lycka till!

Liknande ämnen

  1. B235E 97-2001 vs 2001- hjälp?
    Av tankdem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 09:33
  2. Kopplingen i botten Saab 9-5
    Av Matte_E i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 18:54
  3. Saab 9-3 Hur får jag isär kopplingen
    Av D3mi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 21:02
  4. Kopplingen saab 93-01
    Av Sonnyboy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 11:21
  5. Kopplingen Saab 9000i -88
    Av -=Matte=- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-26, 15:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •