Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Värderingshjälp: Saab 900i 1985

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    71

    Värderingshjälp: Saab 900i 1985

    Jag skulle hemskt gärna vilja ha värderingshjälp på min bil, då jag köpt en ny.

    Bilen i fråga är en vit Saab 900i 1985 med 32k på mätaren. Den är mestadels körd i Norrland under sin livstid så den har klarat sig väldigt bra från rost. Helt rostfri under till, fick beröm på besiktningen. Karossmässigt finns det någon repa och liten rostfläck, men inget allvarlig.

    Inredning är fin och hel, bortsett från typiska sprickor ovanpå instrumentpanelen och ett litet hål i förarsätet.

    Bilen har i stort sett alltid gått igenom besiktningen utan anmärkningar, har det varit något de påpekat så har det sedan åtgärdats. Jag har sommardäck på blanksvarta GB Ronal (hemmalackade hyffsat) och dubbdäck på nylackad plåtfälg. Mycket mönster på alla däcken!

    Ett bekymmer finns dock. När bilen startas kall så upplever jag den som "hoppig" och varvräknaren pendlar en del på lågt varv. Varvar man upp den jämnt eller låter den få upp temp. så går den kanon.

    Skulle uppskatta lite hjälp iaf med vad den kan vara värd, man vill ju få ut så mycket som möjligt. På länken nedan finns några bilder på bilen, kan tyvärr inte länka in: www.garaget.org/grotesk.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020

    Re: Värderingshjälp: Saab 900i 1985

    Hej

    Inte för att vara elak men jag hoppas du inte väntar dig stora pengar för den.
    1000-1500 kr är väl rimligt om den är besiktigad och bra däck.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3

    Re: Värderingshjälp: Saab 900i 1985

    Det handlar inte om många kronor, max 4000 kr. Men snarast omkring 2000 kr. Iom att den inte fungerar helt ok, så begränsar det köpskaran. Men vilka förväntningar kan man ha på en bil med den åldern och miltal?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 499
    Medlem#
    9481

    Re: Värderingshjälp: Saab 900i 1985

    om den är i det skicket som bilderna förtäljer så tycker iaf jag att den borde vara värd mer, men det gäller ju dock då att någon som är intresserad av en typ rostfri gammal saab, som ren bruksbil är nog inte värdet specielt högt.

    Men av bildern aatt dömma så verkar ju bilen väldigt rostfri?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Hej

    Inte för att vara elak men jag hoppas du inte väntar dig stora pengar för den.
    1000-1500 kr är väl rimligt om den är besiktigad och bra däck.

    //MH

    Då kan man ju lika väl skrota bilen och sälja däcken...

    1000kr för en besiktigad bil låter orimligt lågt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    71

    Re: Värderingshjälp: Saab 900i 1985

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    om den är i det skicket som bilderna förtäljer så tycker iaf jag att den borde vara värd mer, men det gäller ju dock då att någon som är intresserad av en typ rostfri gammal saab, som ren bruksbil är nog inte värdet specielt högt.

    Men av bildern aatt dömma så verkar ju bilen väldigt rostfri?
    Undertill är det ingen rost någonstans! Fick beröm på bilprovningen på alla vis, han kunde inte tro sina ögon sa han. Dörrarna är fina, bagageluckan osv. Om man hittar rost så är det isf nytterst lite ytligt på kaross, men inget man inte kan åtgärda även som amatör.



    Då kan man ju lika väl skrota bilen och sälja däcken...

    1000kr för en besiktigad bil låter orimligt lågt.

    Med tanke på däcken, där sommardäcken har gått mindre än 1säsong och dubbdäcken är även dem jätte fina, och bilen är skattad och besiktigad utan anmärkningar så känns 1000kr lite fjuttigt men jag har som ni förstår ingen exakt koll på "marknaden för dessa bilarna."

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020

    Re: Värderingshjälp: Saab 900i 1985

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    om den är i det skicket som bilderna förtäljer så tycker iaf jag att den borde vara värd mer, men det gäller ju dock då att någon som är intresserad av en typ rostfri gammal saab, som ren bruksbil är nog inte värdet specielt högt.

    Men av bildern aatt dömma så verkar ju bilen väldigt rostfri?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Hej

    Inte för att vara elak men jag hoppas du inte väntar dig stora pengar för den.
    1000-1500 kr är väl rimligt om den är besiktigad och bra däck.

    //MH

    Då kan man ju lika väl skrota bilen och sälja däcken...

    1000kr för en besiktigad bil låter orimligt lågt.
    Vem köper en 25 år år gammal 900i för att vårda? folkrace kan ju vara ett alternativ.

    Själv köpte jag en 9000 aero -96 för samma peng som vinter och sommarhjulen var värda. Gamla bilar är inte värda så mycket om det inte är något unikt, och vad är det för unikt med en lågmilars 900i?

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    71

    Re: Värderingshjälp: Saab 900i 1985

    Litet onödigt vetande men bilen gick för 4500; LG-stereon medföljde, ska besiktigas och skattas snart. Så det var ju ändå en helt okej peng. Så det fina i kråksången är väl helt enkelt att det ofta duger att vänta och inte ta första bästa skambud.

Liknande ämnen

  1. chipp saab 900 t16 1985
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-11-11, 00:29
  2. Saab 900 t16 - LUX - 1985
    Av Petter_ i forum Projekt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-02-25, 22:50
  3. saab 900 aero 1985
    Av turbo niklas i forum Projekt
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 02:12
  4. Hur förstärka Saab 900i 1985 hatthylla?
    Av Grotesk i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 00:51
  5. saab 9000T 1985 går dåligt
    Av montecarlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •