Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Startproblem NG9-3 B207R

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    140

    Startproblem NG9-3 B207R

    Hej.

    Behöver tips om vad som kan va för fel på min 9-3 ss aero -04.Det som har hänt är att när jag parkera bilen så funka allt som det ska och sen fick bilen stå en dag och när jag skulle starta den sen så gick den igång för att efter några sekunder gå som på 3 cyl och dog sedan.Sen gick den inte och starta, den bara tänder till ibland men får den stå en stund så startar den och går i ca 2-3 sek sen dör den och tänder bara till nån gång då och då vid nötning på startmotorn. Inget felmeddelande i info displayen efter kontroll men när blien stått en stund blinkar motorlampan till när man vrider tändningen från off till första läget, har testat med obd2 och den får inte kontakt med bilen vilket verkar skumt. och rattlåset verkar inte funka heller.

    Någon som varit med om något liknande? har ingen lust o lämna till verkstad när det inte ens går att kolla felkoder för det blir nog en dyr felsökning.

    Mvh Emil
    9-5 SC aero -06, 9000 aero -96
    9000talladega -88, Bmw 328 cab -97
    Pärlan: Opel Monza 3.0GSE -86

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    580

    Re: Fel på 9-3 aero startar ej.

    Hade liknande fel på min då va de vevaxel givaren som va kass
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    140

    Re: Fel på 9-3 aero startar ej.

    Är det enda sättet o veta om vevaxelgivaren är kass att byta den?
    Nån som varit med om att det inte funkat med obd2? Kan det kanske funka bättre med tech2?
    9-5 SC aero -06, 9000 aero -96
    9000talladega -88, Bmw 328 cab -97
    Pärlan: Opel Monza 3.0GSE -86

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Re: Fel på 9-3 aero startar ej.

    Citat Ursprungligen postat av MrMonza
    Hej.

    Behöver tips om vad som kan va för fel på min 9-3 ss aero -04.Det som har hänt är att när jag parkera bilen så funka allt som det ska och sen fick bilen stå en dag och när jag skulle starta den sen så gick den igång för att efter några sekunder gå som på 3 cyl och dog sedan.Sen gick den inte och starta, den bara tänder till ibland men får den stå en stund så startar den och går i ca 2-3 sek sen dör den och tänder bara till nån gång då och då vid nötning på startmotorn. Inget felmeddelande i info displayen efter kontroll men när blien stått en stund blinkar motorlampan till när man vrider tändningen från off till första läget, har testat med obd2 och den får inte kontakt med bilen vilket verkar skumt. och rattlåset verkar inte funka heller.

    Någon som varit med om något liknande? har ingen lust o lämna till verkstad när det inte ens går att kolla felkoder för det blir nog en dyr felsökning.

    Mvh Emil
    Hejsan! vet inte om det kan vara till hjälp men ta en titt på larmet hade samma fel.... finns under tobbe 132 saab turbo som inte vill starta under motorstyrning..mvh tobbe
    GÅR DET FORT BEHÖVER MAN INGET KORT!!!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    140

    Re: Fel på 9-3 aero startar ej, felsökning fortsätter.

    Hej

    Felsökningen fortsätter hittade ett tändstift som va bränt och hade svag gnista och på fel ställe(3000 mil har stiftet gått) men de andra tre såg bra ut och hade gnista så jag skaffa ett nytt stift och provade o bilen startade och dog efter 4s igen men det gick att starta igen och samma visa igen dog efter 4s, skruva ur stiften och såg att bara det nya stiftet va torrt de andra tre va blöta och då provade jag att flytta runt det nya stiftet för att kolla tändspolarna och det blev samma resultat att nya va torrt o resten blöta, men med stiften lösa så är det gnista på alla fyra kan det va så att dom ändå är dåliga?Någon som varit med om detta?

    Mvh Emil
    9-5 SC aero -06, 9000 aero -96
    9000talladega -88, Bmw 328 cab -97
    Pärlan: Opel Monza 3.0GSE -86

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    140

    Re: Fel på 9-3 aero startar ej.

    Testade precis med tändstift från 9000t (bcpr7es11) och då starta bilen direkt och verkar funka Hur vanligt är det att platina stift med livslängd 12 000mil pajar alla fyra efter 3000 mil? man undrar om det är något fel på bilen som gjort detta lr om saab inte bytte stift vid 12 000mil servicen?
    9-5 SC aero -06, 9000 aero -96
    9000talladega -88, Bmw 328 cab -97
    Pärlan: Opel Monza 3.0GSE -86

Liknande ämnen

  1. B207r och B207h
    Av Kaptenkoprofag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-04-25, 18:17
  2. Aeroturbo B207R
    Av greven i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 18:39
  3. Kompressionsvärden B207R
    Av andre.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 18:32
  4. [LÖST] Skillnader på B207R MY10 vs. MY12
    Av Johan S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 22:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •