Behöver en motsvarande 100W glödlampa till min taklampa. Någon som sett ett alternativ nu när vanliga 100W glödlampor inte finns längre? Alla som finns är relativt svaga.
Behöver en motsvarande 100W glödlampa till min taklampa. Någon som sett ett alternativ nu när vanliga 100W glödlampor inte finns längre? Alla som finns är relativt svaga.
Saab 9-5 Aero SC -2008 HIRSCH
Medlem: 5596
Kallt inne?
Mvh
jag har kramat Lill-Babs...
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Perfekt, tack.
Designklassikern PH5 behöver så stark lampa för att komma till sin rätt.
Saab 9-5 Aero SC -2008 HIRSCH
Medlem: 5596
Alltså, den här glödlampsnojjan är rätt fånig.
Bra, vi gör av med mindre energi på _belysning_ men vi får höja tempen lite i rummet eftersom inga lampor längre bidrar till uppvärmningen och sen får vi problem med allt miljöfarligt skit som finns i lysrörslampor. Nä, det där var faktiskt ingen bra idé. Det känns som att några lysrörslamptillverkare slog sig samman och betalade lobbyister för att se till att beslutet kom igenom.
Jag köpte led till min taklampa i sovrummet eftersom de gamla lamporna gick sönder stup i kvarten, riktigt pissig kvalitet på dom.
Men jag är mycket missnöjd med ledarna, inte för att de inte lyser stark, för det gör dom, lika starkt som de gamla lamporna vad mitt öga kan se, men spridningen är ju pissekass.
Jag vet inte om de gamla va halogen eller vanliga glödisar, vet inte ens vad det är för skillnad på dom.
Så om jag var du skulle jag passa mig för led, eller är det bara jag som råkat köpa fel märke kanske?
Någon annan som kanske har bra erfarenheter av led i taket?
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Ursprungligen postat av bollman
Marknadskrafterna är starka..
Fick en chock härom dagen när jag skulle köpa nya lampor. Tokdyrt!
Rattar diesel...
Även om det ligger mycket i det du säger så kan man tänka "många bäckar små..." och fallet med elektricitet som uppvärmningskälla via glödljus känns det tämligen ineffektivt med punktvärmekällor högt upp i taket.Ursprungligen postat av bollman
I ett något större perspektiv är det stora problemet med Sveriges elförsörjning effektbehovet vid högbelastning snarare än en brist på energimängd sett över hela året.
Själv gick jag enbart över till lågenergilampor då det gäller ytterbelysning för många år sedan då jag tycker kråkorna gott kan få klara sig själva.
Bytet till fjärrvärme istället för oljeeldning i egen panna gjorde dem inte heller nån tjänst.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Sant som du säger.
Dock tycker jag nog att man kan utbilda istället för att göra så här. Dessutom, i jämförelse med all natriumbelysning som lyser upp hela vårt avlånga land lär ju inomhusbelysning av bostäder vara en droppe i havet. Om jag inte minns fel så är en sån där natriumlampa på 3-500W och bara gatan utanför mig har säkert 200 såna lampor på hela sin sträckning, så det är ju tur att jag inte kan få ha 60W glödlampor i min lägenhet
På en enda gata några hundra meter hemifrån mig sattes det in LED-lampor i befintliga armaturer härom veckan. Otroligt vad ljuset upplevs som starkt även om jag tror mycket beror på en annan färgtemperatur.Ursprungligen postat av bollman
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Jag köper gärna LED-lampor till typ punktbelysning mm, t.ex läslampa eller liknande, men till allmänbelysning (typ taklampa) så köper jag halogen. Lyser fantastiskt bra, och jag slipper dessa fruktansvärda "lågenergilampor".
[Rein-O Racing]
Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
Projekttråd på 900klubben.se
SAAB - Som Alla Andra fast Bättre
Vad gäller vägbelysning kommer det klart mycket bättre grejer, det senaste är intelligent belysning som anpassar sig efter väder och trafik, dåligt väder och mycket trafik så lyser dom starkare, är det klart väder så mindre ljus, är det ingen trafik så är dom släckta. men det finns ju en och annan armatur att byta ut, men det sker successivt.
Sen dessa glödlampor, tja, dom är ganska ineffektiva, lite ljus och mycket värme, så visst hjälper dom till att värma, om du har t.ex elradiatorer, men har du fjärrvärme så e det bara onödigt. Dom nyare med halogen är både energisnålare och ger typ samma ljus som dom gamla glödisarna.
LED har dålig spridning på ljuset, men tro mig, det händer mycket på LED fronten!!
så ge det lite tid.
så idag är det mest för punktbelysning och dekoration.
Lågenergi har jag aldrig varit så mycket för, beror dock på vart man ska ha det. allmänbelysning på kontor eller liknande, funkar väl bra, då tänder och släcker du inte så ofta. för det är just tändningen som tar hårt på såna lampor, samma med lysrör. I mitt trapphus så har dom just lågenergi, dom går sönder ofta, sen tar det lång tid för dom att komma upp i maxljus, det tar några minuter, längre tid om det är kallt, om dom sitter ute, är det riktigt kallt kommer dom aldrig upp i maxljus.
Utomhus är det sådär att ha dom, framförallt när det är riktigt kallt, dom klarar inte kylan helt bra.
nåt man kan göra om man vill ha lågenergi är att ha armaturer med HF-don, då blir det bättre, går till och med att dimmra med rätt HF-don.
Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
9000 Aero -96, steg4
Husqvarna 449TE -11
Till TS.
Jag ersatte nyligen en 100w glödlampa med en 20w lågenergilampa med gott resultat. Se till att du köper en lampa av välkänt fabrikat typ, Osram, Philips eller, som i mitt fall, Megaman. Dessa lampor's livslängd förkortas oftast inte av frekventa släckningar/tändningar. Brukar finnas skrivit på förpackningarna vad som gäller. Finns även dimbar lågenergi för den som vill...
Kostar kanske en hundring men skall å andra sidan hålla i ca. 12 000h jämfört med glödlampans 1000h...
Dock får man räkna med lite seg upptändning vid -25 grader. Täta armaturer funkar bättre.
Vill man ha ljus direkt är det halogen som gäller. Vad beträffar LED saknas det än vettiga saker till rimliga pengar.
9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
Ducati 944 ST2 "Isabelle"
100w känns klent i en PH5.
Vi kör med 200w
Det står faktiskt att det går med en 23w lågenergi av någon modell här http://www.rum21.se/index.php?main_page ... ucts_id=73
Mina föräldrar bunkrade 200wattare till sin lampa. Skulle tro att du kan höra med din handlare. Säkert ligger han på ett lager.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
100w glödlampa motsvarar ca 1380 lumen.Ursprungligen postat av Jocke Prahl
Bara att kolla lågenergilampor etc och titta hur många lumen dom ger. ClasOhlson har t ex en lågenergilampa från "MegaMan" som är på 23w och ger 1371 lumen och färgtemp på 2700k. Borde vara ganska snarlikt en 100w glödlampa.
LED ger i dagsläget ofta mindre ljus och ger ofta sämre spridning och är just bättre på punktbelysning än generell rumsbelysning. Beror naturligtvis lite grann på vad man köper men..Ursprungligen postat av Travis
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Retar mig mest på att det tar sån tid för lågenergilamporna att uppnå full ljuseffekt. Spridningen och färgtempen upplevs också som sämre. För att inte tala om att de inte funkar med dimmer.
Kontrollerar du att du köper en lampa med "rätt" färgtemperatur då? 2700k motsvarar en glödlampa. En hel del har 3000k vilket är kallare.Ursprungligen postat av Roger #2378
Spridningen påverkas ju knappast av lampan så länge det inte är en lampa med inbyggd reflektor. Dock har en lågenergilampa en större lysande yta vilket minskar bländningen men kan upplevas som att ljuset inte är lika starkt.
Beträffande dimmring så finns det lågenergilampor som går att dimra med vanlig bakkantsdimmer. Bara att köpa en dylik.
9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
Ducati 944 ST2 "Isabelle"
Jag tycker framför allt att de väljer att ersätta lamporna i fel ordning. Det är som trådskaparen skriver inte lätt att hitta någon ersättare till 100W glödlampor eller mer. Idag finns det alternativ för lampor med lägre effekt, så varför inte börja nerifrån i effekt-skalan istället. Då får tillverkarna in pengar genom att sälja de produkter som redan finns idag och kan då lägga mer pengar på forskning och utveckling av mer ljusstarka produkter.
(Vad man borde göra är att förbjuda alla glödlampor på några enstaka watt. Undrar hur mycket som eldats för kråkorna med alla ljus-slingor med små glödlampor utomhus när de så enkelt skulle kunna bytas ut mot lysdioder.)
Ursprungligen postat av Psycho Dave
Ser väldigt B-ut. Likaså passar lågenergi inget alls bra i kristallkronor. Däremot så passar halogen väldigt bra. Brukar finnas 40w's halogen som kan ersätta 60w's konventionella glödljuslampor.
Alternativt lyktlampor.
Väldigt snygga i äldre utomhusarmaturer.
9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
Ducati 944 ST2 "Isabelle"