Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kylarvattnet frusit

  1. #1

    Kylarvattnet frusit

    Hej!

    Köpte min första bil för ett par månader sedan, en 9-5 SC, 2006a. Säljaren lämnade in den på service (mellanservice enligt serviceboken) innan jag fick den. Under julhelgen visade det sig att det var för låg glykolhalt (-6) i kylarvätskan och kupévärmen slutade fungera. Efter upptining och påfyllning av glykol fungerar värmen igen. Nu till funderingarna:

    * Kan något ha tagit skada av att det frös eller är systemet designat för att klara det?
    * Borde det inte ingå i servicen att kontrollera glykolhalten och ska jag vara orolig att det är andra saker som de inte har kontrollerat?

    /Alex

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Kylarvattnet frusit

    Hej!

    Nej, på en mellanservice ser det inte ut som att det ingår att kylvattnet ska testas. Skriv igen vilket miltal det var, och vilken motor du har, så kan jag svara mer exakt.

    MVH
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  3. #3

    Re: Kylarvattnet frusit

    Citat Ursprungligen postat av Pette
    Hej!

    Nej, på en mellanservice ser det inte ut som att det ingår att kylvattnet ska testas. Skriv igen vilket miltal det var, och vilken motor du har, så kan jag svara mer exakt.

    MVH
    Det är en 2.0t biopower och vid servicetillfället hade den gått 10 547.

    /Alex

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Kylarvattnet frusit

    Nej, då ingick det inte i den senaste servicen.

    Dock så skulle de ha kollat den vid 9000mil. Borde ju inte varit så bra resultat då heller, om den fryser 1500mil senare?


    MVH
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  5. #5

    Re: Kylarvattnet frusit

    Citat Ursprungligen postat av Pette
    Nej, då ingick det inte i den senaste servicen.

    Dock så skulle de ha kollat den vid 9000mil. Borde ju inte varit så bra resultat då heller, om den fryser 1500mil senare?


    MVH
    Nej det är sant men kan något ha tagit skada?

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Kylarvattnet frusit

    Hej !

    Om kylvätskan fryser vid en såpass hög temperatur så måste ju glykolhalten varit i det närmsta försumbar...

    Det du först o främst SKALL oroa dig för är VARFÖR det var så mycket vatten i systemet!! Om något skadats på grund av detta så är det nog av korrosions betingad art, själva frysningen är det svårare att uttala sig om. Är det bara glykol i systemet så spränger det inte som om det varit rent vatten, DOCK är jag lite osäker i ditt fall eftersom det uppenbarligen varit mycket lite glykol i systemet.

    Påtala för säljaren att fryspunkten var -6 C och fråga om denne vill lätta lite på samvetet och berätta något...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Olja i kylarvattnet
    Av xmattiasx i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-16, 14:16
  2. Start problem, Frusit?
    Av Gustaf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 14:18
  3. Handbroms frusit?
    Av jgranath i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 15:11
  4. Olja i kylarvattnet
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 15:02
  5. Kylarvattnet försvinner.
    Av FS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •