Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Varför Passagerar-airbag?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    Varför Passagerar-airbag?

    Lite nyfiken på hur det egentligen ligger till med det där, föraren riskerar ju att slå huvudet i ratten och därav behövs väl airbag där, men det är ju rätt långt fram till brädan på passagerarsidan. Eller är det för att mildra trycket på axlarna från bältet som är den största fördelen med airbag?
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    det är nog mest för att fånga upp kroppen/huvudet och skona den från g krafterna.

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Eller kanske för att stoppa huvudet från att fortsätta framåt i typ 110km/h när axlarna gör en 100 till 0 inbromsning på typ en centimeter tack vare bältet?
    Orkar inte räkna ut vad ett medelstort huvud väger vid en sådan smäll, men det är säkert betydligt mer än vad som är bra för nacken.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Orkar inte räkna ut vad ett medelstort huvud väger vid en sådan smäll, men det är säkert betydligt mer än vad som är bra för nacken.
    Stämmer, kudden motverkar risken för whiplashskador hos passageraren.
    /Johan

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Volvo hävdar ju dock att deras bilar är så pass säkra att en passagerarkrockkudde gör större skada än nytta (skador i ansiktet) och därför envisades man t.ex. med att ha denna som tillval på V70N. Dvs endast dom som prompt skulle ha en krockkudde fick en (nåja, fick och fick... den kostade några kronor) och jag har svårt att tänka mig att ett säkerhetsmedvetet företag som Volvo skulle pruta in på något som en krockkudde utan att vara väldigt säkra på sitt påstående.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Volvo hävdar ju dock att deras bilar är så pass säkra att en passagerarkrockkudde gör större skada än nytta (skador i ansiktet) och därför envisades man t.ex. med att ha denna som tillval på V70N. Dvs endast dom som prompt skulle ha en krockkudde fick en (nåja, fick och fick... den kostade några kronor) och jag har svårt att tänka mig att ett säkerhetsmedvetet företag som Volvo skulle pruta in på något som en krockkudde utan att vara väldigt säkra på sitt påstående.
    Njae, det var väl någon som räknat fram att dom flesta olyckor sker i stadstrafik vid hastigheter under 50km/h, och då kan en airbag faktiskt göra mer skada än nytta. På motorväg däremot har jag gärna kudden framför mig om det tar tvärstopp.
    Det Volvo gjorde var väl helt enkelt att dom "offrade" några liv i höga farter för att folk som krockar i låga farter skulle få mindre skador, och med lite statistik och rätt PR-folk fick dom det till något bra.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Airbags överhuvudtaget i bilar är ursprungligen en lösning på kravet på krocksäkerhet för obältade i bilen. Att det även kompletterar säkerheten för bältade personer var en bonus.
    På amerikanska marknaden hade tillverkarna att välja på airbags eller automatiska bälten. Några satsade på automatiska bälten som följde med dörren men numera är det ju airbags som gäller. Det ursprungliga kravet på skydd för obältade passagerare gäller fortfarande skulle jag tro.
    Fredrik J

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Volvo hävdar ju dock att deras bilar är så pass säkra att en passagerarkrockkudde gör större skada än nytta (skador i ansiktet) och därför envisades man t.ex. med att ha denna som tillval på V70N. Dvs endast dom som prompt skulle ha en krockkudde fick en (nåja, fick och fick... den kostade några kronor) och jag har svårt att tänka mig att ett säkerhetsmedvetet företag som Volvo skulle pruta in på något som en krockkudde utan att vara väldigt säkra på sitt påstående.
    Njae, det var väl någon som räknat fram att dom flesta olyckor sker i stadstrafik vid hastigheter under 50km/h, och då kan en airbag faktiskt göra mer skada än nytta. På motorväg däremot har jag gärna kudden framför mig om det tar tvärstopp.
    Det Volvo gjorde var väl helt enkelt att dom "offrade" några liv i höga farter för att folk som krockar i låga farter skulle få mindre skador, och med lite statistik och rätt PR-folk fick dom det till något bra.
    Det är inte vad jag har hört...
    Kan väl tillägga att när jag frontalkrockade på 90väg så kom inte passageraren tillräckligt långt fram för att slå i instrumentbrädan. Då var ändå kupén helt förstörd, baksätet var vridet som en skruv och enda sättet att ta sig ur bilen var genom att jag efter några försök lyckade sparka upp en av bakdörrarna. (Jag kom iofs bara några meter från bilen innan jag däckade med en spräckt skalle så med lite mer kraft i kroppen kanske jag fått upp en framdörr med )

    Hade krockkudden kunnat lindra passagerarens skador genom att fånga upp hennes rörelse så hade väl biltillverkare haft krockkuddar i ryggstöden på framstolarna med så backsätespassagerarna fångats upp?
    Näe, tror mer att det är de bilar som har för taskig konstruktion som behöver passagerarkrockkudde.

    Dvs saab skulle inte behöva det, men har det för att kunderna vill ha det.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Dvs saab skulle inte behöva det, men har det för att kunderna vill ha det.
    Det är ett lagkrav i US plus att passagerarbag ger ett bättre resultat i krockprov än utan. Även i Saabar.
    Passagerarkuddens uppgift är inte heller att skydda passageraren från att slå i instrumentpanelen utan för att bromsa upp kroppen kontrollerat. Bl.a. minskar det påfrestningen på nacken.
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Citat Ursprungligen postat av rcy

    Njae, det var väl någon som räknat fram att dom flesta olyckor sker i stadstrafik vid hastigheter under 50km/h, och då kan en airbag faktiskt göra mer skada än nytta. På motorväg däremot har jag gärna kudden framför mig om det tar tvärstopp.
    Det Volvo gjorde var väl helt enkelt att dom "offrade" några liv i höga farter för att folk som krockar i låga farter skulle få mindre skador, och med lite statistik och rätt PR-folk fick dom det till något bra.
    Det är inte vad jag har hört...
    Kan väl tillägga att när jag frontalkrockade på 90väg så kom inte passageraren tillräckligt långt fram för att slå i instrumentbrädan. Då var ändå kupén helt förstörd, baksätet var vridet som en skruv och enda sättet att ta sig ur bilen var genom att jag efter några försök lyckade sparka upp en av bakdörrarna. (Jag kom iofs bara några meter från bilen innan jag däckade med en spräckt skalle så med lite mer kraft i kroppen kanske jag fått upp en framdörr med )

    Hade krockkudden kunnat lindra passagerarens skador genom att fånga upp hennes rörelse så hade väl biltillverkare haft krockkuddar i ryggstöden på framstolarna med så backsätespassagerarna fångats upp?
    Näe, tror mer att det är de bilar som har för taskig konstruktion som behöver passagerarkrockkudde.

    Dvs saab skulle inte behöva det, men har det för att kunderna vill ha det.

    /Anders
    Ja denna tron kan du ju ha om du vill men det beror ju helt enkelt på hur långt från panelen man sittar om man når fram till airbagen.
    Då kan man ju lika gärna resonera så att om man sitter tillräckligt långt från ratten behövs ingen kudde där heller.
    För övrigt så ska man sitta kvar i bilen tills hjälp kommer för att undvika mer skador i rygg o nacke.

    Hade ju varit bättre att ha en annan känslighet på givaren till passagerarairbagen så att den inte löser ut vid 50km i timmen.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Nå fram till Airbagen tror jag nog man gör även om stolen är längst bak...

    Visst är det så, har du tillräckligt långa armar och ben så du kan sitta så långt ifrån ratten så...

    Volvo har haft 2-steg på krockkuddarna länge beroende på hastighet... Så hade man tyckt att en krockkudde behövdes i 100 blås men inte i 50 så hade man nog sett till så det fungerade så.

    Volvo har väl länge haft bra whiplashbetyg, utan att ha krockkudde på passagerarsidan?

    Att man alltid sitter säkrast i baksätet gäller iaf inte längre då?

    Har förresten en kompis som har men för livet i form av hörselnedsättning och grov tinnitus efter att ha krockat i låg hastighet och airbagen som han eg. inte behövt löst ut.
    150dba alldeles vid skallen är inte bra.

    En annan som satt i passagerarsätet i en annan olycka i inte allt för hög hastighet knäckte näsan, hade hon inte haft airbag så hade hon knappast nått fram till panelen.

    Och jag kan själv vittna om att skärskadorna efter en airbag inte alls är roliga, även om jag inte skulle vilja vara utan den på förarsidan

    Ja, jag har passagerarairbag i min 9-5a och tänker inte koppla ur den.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Att man alltid sitter säkrast i baksätet gäller iaf inte längre då?
    Nej, jag skulle nog säga att säkraste platsen i bilen numera är passagerarstolen fram eftersom bilarnas säkerhetsbur numera är så stark att risken till större del är relaterat till G-krafter och inte skador förorsakade av kontakt med inredningen.
    Airbagen är också förlåtande för passagerare som sitter utanför krockdockans position. Inte sällan sover en passagerare och kanske inte sitter exakt som det är tänkt.
    Fredrik J

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    en knäckt näsa är iaf bättre än whiplash.

    finns ju folk som kört på fyllan utan bälte, voltat och åkt ut genom förstret och bara fått blåmärken men man kan ju inte sitta o fundera på hur illa det gått om dom suttit bältade istället.. alla olyckor är individuella.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Kan väl tillägga att när jag frontalkrockade på 90väg så kom inte passageraren tillräckligt långt fram för att slå i instrumentbrädan. Då var ändå kupén helt förstörd, baksätet var vridet som en skruv och enda sättet att ta sig ur bilen var genom att jag efter några försök lyckade sparka upp en av bakdörrarna. (Jag kom iofs bara några meter från bilen innan jag däckade med en spräckt skalle så med lite mer kraft i kroppen kanske jag fått upp en framdörr med )

    /Anders
    Som jag sa tidigare, den primära idén är inte att stoppa passageraren från att slå i instrumentbrädan, sådant fixas redan vid designen av inredningen i moderna bilar. Den primära funktionen är att stoppa passagerarens huvud som med stor sannolikhet är på väg framåt i samma hastighet som bilen hade vid kollisionen.
    Om din kropp färdas framåt i 110km/h i timmen, och dina axlar helt plötsligt stannar i stort sett omedelbart, så behöver man inte vara Einstein för att lista ut att detta sätter enorma påfrestningar på nacken då tröghetslagen säger att ditt huvud kommer att vilja fortsätta framåt i 110km/h. Det är där airbagen gör nytta, den stoppar huvudet innan nacken tar allt för mycket stryk.

    Nog för att Volvo är duktiga på säkerhet, inget snack om det, men det är även Ford, GM, Saab, BMW, Mercedes, Audi och många andra tillverkare. Ändå är airbag på passagerarplats standard i nästan samtliga märken, hade det varit så skadligt som Volvo påstår hade nog även andra märkt det vid det här laget.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Airbagen är till för att bromsa upp kroppen efter bältet sträck ut sig maximalt

    "– Airbagen slår aldrig direkt mot ansiktet. Då har man gjort fel. Normalkollisionen på våra vägar är över på cirka 200 millisekunder, alltså en femtedels sekund. När du råkar ut för en kollision går bältesförsträckarna först. De drar in bältet med ganska hög kraft och drar dig till rätt position i sätet och positionerar bältet rätt på kroppen. Därefter börjar airbagen att utvecklas till den är helt fylld med gas. Sedan börjar du åka framåt. Bältet töjer sig då normalt 7–12 procent. Det är kanske mer än folk tror och det sker för att du ska få en kontrollerad inbromsning. När bältet är uttöjt blir det helt stumt. Då träder ett eftergivningssystem in. Man kan säga att det är resten av systemet som ger efter och åtsadkommer en kontrollerad uppbromsning av kroppen. Först nu landar du i airbagen. När du träffar den så fortsätter uppbromsningsprocessen genom att gasen i airbagen evakueras genom stora hål. När du kommer till sans efter krocken så kommer du upptäcka en tygtrasa i knät."

    Källa, Tommy Pettersson, laboratoriechef på krockbanan, Statens väg- och transportforskningsinstitut

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Airbags överhuvudtaget i bilar är ursprungligen en lösning på kravet på krocksäkerhet för obältade i bilen. Att det även kompletterar säkerheten för bältade personer var en bonus.
    På amerikanska marknaden hade tillverkarna att välja på airbags eller automatiska bälten. Några satsade på automatiska bälten som följde med dörren men numera är det ju airbags som gäller. Det ursprungliga kravet på skydd för obältade passagerare gäller fortfarande skulle jag tro.
    Nja airbag och sitta obältad är inte direkt någon smart ide, meningen är att airbag skall vara fullt utvecklad innan kroppen når fram till den.

    "Krockkuddarna har orsakat allvarliga skador och dödsfall. De flesta dödsfall orsakade av krockkudden har inträffat då bilbälte inte använts eller använts felaktigt. Personen har ofta rört sig framåt vid inbromsningen före kollisionen samtidigt som krockkudden har löst ut med en hastighet upp till 300 km/h mot personen.
    Krockkudden är livsfarlig om:
    - bilbältet inte används eller används
    felaktigt
    - man sitter för nära krockkudden
    - en bilbarnstol som monteras med
    ryggen i färdriktningen placeras på
    passagerarplats i framsätet där det
    finns krockkudde"

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Nja airbag och sitta obältad är inte direkt någon smart ide, meningen är att airbag skall vara fullt utvecklad innan kroppen når fram till den.
    Jag skrev inte att det är en smart idé utan att det är den ursprungliga orsaken till att man började montera airbags i bilar. Amerikanska myndigheter krävde det helt enkelt.
    På den tiden, och fram till bara för tiotalet år sedan, så var utslagna tänder och näsfraktur helt ok skador vid en frontalkrock. Idag kan man med lite tur kliva ur vraket relativt oskadd. Omskakad men oskadd.
    Fredrik J

  18. #18
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Volvo har väl länge haft bra whiplashbetyg, utan att ha krockkudde på passagerarsidan?
    Detta beror väl på att stolarna är bra på att fånga upp krockvåld bakifrån.

    På 90-talet började bilkarosserna bli betydligt styvare än tidigare, och ett av problemen som uppstod med detta var just de högre krockkrafterna som överfördes till personerna i bilarna snarare än att de togs upp av karossen. Detta kan tydligt ses i statisiken över whiplashskador vid påkörning bakrifrån.

    Att motsvarande skadeökning av whiplashskador inte ses lika tydligt vid frontalkollisioner beror till stor del på krockkuddarna som råkade introduceras på massmarknaden ungefär samtidigt. Som har skrivits tidigare så är kudden designad att "mjukt" fånga upp kroppar, inte skydda från att slå i någonstans.

    /Johan

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Varför Passagerar-airbag?

    Ett bilbälte kan inte ensamt fånga upp kroppen. Så man använder därför vanligen två hjälpmedel: bältessträckare och airbag.

Liknande ämnen

  1. Kan man koppla ut passagerar airbag 9-5 -03
    Av BROMAN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-06-25, 00:00
  2. passagerar airbag på ng900 94-98
    Av Zazzy i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 04:11
  3. Veta om man har passagerar-airbag
    Av Oloph i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 01:05
  4. hur ser jag om jag har passagerar airbag?
    Av skcorpion i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 11:36
  5. Passagerar airbag
    Av jimel i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-12, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •