Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Körde en sträcka på 15 km i går när ute tempen var runt 20 minus , men temp mätaren vela ej gå upp till det normala , vid motor broms nedför en större backe så sjönk tempen avsevärt .. efter en 2 timmar så återvände jag hem då låg tempen på kvarts nivå på mätaren . Tänkte att termostaten gett upp bestälde en ny , som kommer i morgon (TIS) men rev allt i dag o tog bort det gamla , och när jag tog bort den så var den stängd .. gjorde öppnar testet .. kokade upp vatten och när vattnet började koka så började termostaten öppna ! vad har råka utför , kan det vara oljan i motorn som var kall ? det sitter ju en värme växlare mellan olja och glykolet ? nåja vi många bra o kunninga saab antutiaster (svårt ord) som kanske kan svara mig .
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Hej!

    Jag har samma problem som du med att motorn inte kommer upp i temp och ställde en liknande fråga i tråden http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=119360. Men jag har inte heller kommit fram till vad det kan vara så även jag är intresserad av detta problem. Jag har också uteslutit problem med temgivaren.

    /Anton

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Jag böt min termostat till en ny , den gamla var stämlad 82 grader , den nya var på 88 grader .. när den gamla lyftes ur så var den stängd . Vid provkörning gick nålen nästan upp till normal nivå . Vi får se hur det artar sig kommande dagar .. jag vet inte heller om det spelar någon roll att den nya är på 88 grader .. har några ägare kommentarer eller VET var specen säger , så skriv några rader .
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Okej låter ju bra om det hjälpte. Kanske får bli ett byte för mig med. Jag vet att jag läste i haynesboken vad det ska vara för grader på termostaten men kommer inte ihåg det nu. Men kan kolla upp det ikväll efter jobbet!

    /Anton

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Enligt haynes ska öppningstemperaturen på termostaten vara 82 grader på bensin och 88 grader på diesel.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Ja så har man återigen frysit , hade motor värmaren+kupevärmaren på 3 timmar , och tempen kom inte upp till det normala efter 16-17 km ute temp 13 minus och 15 minus , men testade och slog av fläkten ja då steg temp nålen fortare . Ja allt är kanske normalt . fortsättning följer ....
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Trist att det inte verkar hjälpa, men bra att du uppdaterar hur det går!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Börjar fundera om det sitter termostat för oljan , så att den kyler ned glykolet .. men det är mina funderingar . Undrar om någon har skiss över kylsystemet över dessa motorerna ?
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Nu när kylan släppt sitt grepp , så börjar allt fungera ... Tempen kommer upp , men ändå tycker jag att det tar för långtid . Men tänk den lyckan som varar , kom till jobbet i morse pluggade i motorvärmaren , babuuum sa i det under huven !!! kortis i motorvärmar systemet .. felsökte sen och kom fram att det är värme elementet som är boven (knappt ett år gammal) . vet inte riktigt om det är själva elementet innuti blocket eller kontakten .. luktade väldig illa men knappt nån missfärgning . Hoppas att det var vatten i kontakten efter byte av termostaten , eller värre att det är jordfel innuti elementet kör nu med jordfel brytare och får se hur det artar sig .. /Marko
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Hur går det för dig? Märker du någon skillnad efter termostatbytet? hittat nåt annat som kan vara orsaken till den långsamma uppvärmningen?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Hej igen ! Nja .. min tankte ligger i olje kylningen nu , det sitter en värmeväxlare och kylvattnet går ju genom där , och undrar om det finns en termostat där för oljan ? Och frågan hur flödena går i motorn , tex är det till flöde från termostat huset till kylaren ? dvs den delen som man lossar vid byte av termostatet , i samma hus sitter slangarna till olje kylningen . Nålen som visar tempen för motorn el kylvattnet är mer rörlig nu än förut ! läste att den var mjukvaro styrd via motor elektroniken , och frågan kommer ju upp om det har hänt något med den eftersom jag hade problem med tändlåset som drog ur mitt batteri .. Förut när den steg till det normala kl 09:00 så , där stod den bilixt stilla , den vart aldrig påverkad av fläkt hastigheten eller av andra faktorer , typ motorbroms i en lång nedförs backe . spånar vidare .. /Marko
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Hej! Intressanta funderingar och bra att du spånar vidare. Jag ska ta och undersöka detta på min i helgen med och se om jag kommer fram till nåt. /Anton

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Lite mer funderingar ! Hade motor värmarn på 2 timmar , körde 15-16 Km och tempen kom inte upp på normal , sen liten besök hos min bror som är duktig saab mekaniker .. vi redde ut vissa fråge tecken angånde flöden i motorn . Flödet till kylaren går från det håller där remmen sitter , och returen där termostaten sitter . Detta väcker en hel del fråge tecken , om man tänker på alla avluftnings slangar som går till expansion kärlet . Vi hade tomgång vid verkstan cirka en kvart .. tempen klättra sakta upp , åkte hem tillbaka dom 16 km då kom tempen upp på normal och höll sig där !! men nu blir det några /Marko
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Tillägg .. Den nya termostaten har en lite sk by pass ventill .. om det har med saken att göra ? Den gamla från waxstat har inte den funktionen . /Marko
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Nu har jag lagt 2 papp skivor framför kylaren och dom täcker hela ytan , och tempen vart bättre .. nålen rör sig fortare upp .. får vara försiktig så att tempen inte skenar .. Det är kanske bara och konstatera att det är så , värmen som produceras i motorn är i det minsta laget och en viss förbi flöde finns i den lilla slang som ska avlufta kylaren , som då går helt förbi termostaten och den kan orsaka en värme förlust , innan termostaten öppnat sig . Då kan man ju undra om man skulle kunna strypa flödet i avluftningen till minimum , så att flödet minskar , men ändå att det finns lite ? /Marko
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Jag hade motorvärmaren på timer (3,5 Timmar ) , när jag åkte till jobbet , så tempen kom upp till det normala , anslöt motor värmaren på jobbet direkt (gratis el ) och sen när jag åkte hem var ute tempen på runt 20 minus , åkte hem (17km) då kom motor tempen upp på kvarts läge .. ändå har jag papp skivor framför hela kylaren . Tydligen ingen vinter bil ?
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Hej!
    Intressant information. Har också funderat på att testa pappskiva men det har inte blivit av. Det verkar ju inte vara någon vinterbil direkt men tycker det är konstigt. Även denna bil måste ju blivit sköldprovad i betydligt lägre temperaturer och då har jag svårt att förstå hur detta kan ses acceptabelt av en ny modern bil.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Bytte termostat efter den första björnkylan i Januari, kom aldrig upp över 75 grader, senast igår så körde jag 40mil från karlstad i minus 20 och höll ganska stadigt 85g hela vägen! (kör med 88g-termostat)! Men den sjunker ju ner en bit när termostaten öppnar, det är ju inte många grader i kylaren när man åkt ett tag! Då brukar motortempen gå ner till en ca: 73-75grader för ett kort ögonblick i denna skitkyla!!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    25

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Roligt att fler som skriver om detta ! Nu när värmen slog till ( +-0 ) så fick jag ta bort skivorna , åkt samma sträcka och tempen kommer presic upp på det normala . Jag kommer att montera någon typ av stypning på kylar avluftningen , den kyler onödigt mycket , när motorn är kall . Helt onödigt med så stor flöde förbi termostaten .. /Marko
    9-3 SC 2.0 T Vector -06

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    66

    Re: Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T

    Skulle vilja fråga dig Johannyman hur du gjorde när du bytte din termostat? Vad jag har sett så måste man ta bort värmeskölden till turbon och expansionskärlet lägger man åt sidan utan att behöva lossa på slangar? Funkar det tror du? eller måste jag göra mera saker?

Liknande ämnen

  1. 9-3SC 1.9TiDS -09 motor temp
    Av Ekchris i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 09:31
  2. Motor temp konstig
    Av SledStar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-12-05, 15:58
  3. motor går inte upp i temp!
    Av markus21 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 20:11
  4. Motor temp slår i taket
    Av pegebo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 22:28
  5. snabb hjälp! Motor temp. pendlar!!
    Av Tommy Henriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •