Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Barnstol till 9-5?

  1. #1

    Barnstol till 9-5?

    Hej,

    Dags att inhandla bilstol nr 2 till dottern som är nu 10 mån och börjar växa ur babyskyddet.

    Vi var och kikade lite på babyproffsen förra helgen och frugan fastnade för Maxi-Cosi Mobi. Någon som har erfarenhet av den modellen i en 9-5 bak och/eller fram eller vill rekomendera en annan stol som passar bra i 9-5:an.

    Ska vi ha stolen bak, vill vi gärna kunna sitta fram också.
    Ska vi ha stolen fram, bör den ju inte skymma halva synfältet för föraren. (airbagen är urkopplad ja.)

    Något speciellt man bör tänka på? Det finns bla tydligen något förberett isofix-fäste bak i 9-5:an påstod försäljaren? Vad innebär det egentligen, måste/bör man köpa till en isofixplatta till bilstolen eller betyder det att det fungar bra ändå?

    Sen har vi sportstolar med helskinn (aero -02), något man bör tänka på? Köpte ett sparkskydd för bakåtvända passagerare men det täckte bara halva dynan så vi fick fortsätta med en vanlig filt under det befintliga babyskyddet för att det inte skall bli några skador på skinnklädseln.
    Hur gör ni andra för att undvika märken/slitage?

    Tack på förhand. Är nybliven Saab-ägare om någon av frågorna känns newbe.
    ___________________
    Saab 9-5 Aero -02, 250hk, -04 front, Hirsch-vinge
    Tidigare: Chrysler PT Cruiser, BMW 325, Audi TT, Mitsubishi Eclipse

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Barnstol till 9-5?

    Jag kan svara på hur vi gör för att spara sätena från barnens olika smutsavsöndringar.
    Vi märkte också att sätesskydden som man kan köpa inte täcker hela baksätet så vi har tagit en picknickfilt med plastad baksida och en typ av flanelltyg(?) som ovansida. Funkar bra då plasten skyddar från fukt i olika former, är hyfsat snyggt då filtarna finns i en uppsjö av färger och mönster och de är tillräckligt stora för att täcka baksätet från nackstöden och ända ner över kanten av sitsen och hela bredden av sätet då vi har två illbattingar där bak.

    Vill man att filten ska sitta fast RIKTIGT BRA så gör man hål för pinnarna på nackstöden så att den blir fastnaglad typ....(men den sitter bra bara av att tryckas in under nackstöden).
    Sedan tar man en sax eller kniv och skär upp där bältesfästena sitter.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    Re: Barnstol till 9-5?

    Här är en till som snart behöver ny andra barnstol, lillan är 8 månader och har redan pappa runt lillfingret.

    Var inne och pratade med försäljare på Babyland innan jul och fick ett tips att köpa ett stolsskydd i lite hårdare utförande för att fördela ut trycket från stolsbenen mot sätet. Har 2 djupa gropar i bilsätet från barnstolen just nu (en acta graco), hoppas dessa går bort och att skinnet inte spruckit. Alternativt skaffa liggunderlag eller något så man inte ställer barnstolen direkt i bilsätet. Annars är jag nog också inne på en Maxi-Cosi Mobi, i svart då förståss.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  4. #4

    Re: Barnstol till 9-5?

    Liggunderlag var kanske en bra idé?
    ___________________
    Saab 9-5 Aero -02, 250hk, -04 front, Hirsch-vinge
    Tidigare: Chrysler PT Cruiser, BMW 325, Audi TT, Mitsubishi Eclipse

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Barnstol till 9-5?

    Jag har haft barnstolar i bilarna under snart 4år utan att få bestående märken i sätena. iofs har jag bara haft den på skinnsätet några månader men när jag kollade i helgen så gick då märkena till sig efter några timmar.

    Men visst är det bättre ju mer fördelat trycket blir, det miskar antagligen risken för tryckmärken.

    Pratar ni om slitagemärken så är det antagligen riskfritt, jag pratar om tryckmärken.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6

    Re: Barnstol till 9-5?

    Tryckmärken är i stort sett lika illa de. Jag vill gärna undvika alla typer av märken. Har för mig jag läste här någonstans om någon som byggt en träkloss av något slag för att undvika slitage och tryckmärken?

    Följdfrågan är om det kan ha någon inverkan på säkerheten om man tex lägger liggunderlag eller liknande under barnstolen? Vet ju tex att man inte ska ha tjock jacka på sig vid bilfärd för de centimetrarna gör tydligen mkt som bilbältet inte ligger an. Men man kanske kan spänna åt stolen så mkt ändå så att det inte gör någon skillnad mot direkt på sätet som ändå lär vara fjädrande.
    ___________________
    Saab 9-5 Aero -02, 250hk, -04 front, Hirsch-vinge
    Tidigare: Chrysler PT Cruiser, BMW 325, Audi TT, Mitsubishi Eclipse

  7. #7

    Re: Barnstol till 9-5?

    Ska tydligen finnas någon typ av underlag/dyna att sätta under stolen att köpa på barnvagnsaffärer. Jag har inte sett något sådan själv men ska fråga efter det nästa gång.
    ___________________
    Saab 9-5 Aero -02, 250hk, -04 front, Hirsch-vinge
    Tidigare: Chrysler PT Cruiser, BMW 325, Audi TT, Mitsubishi Eclipse

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Solna
    Inlägg
    15

    Re: Barnstol till 9-5?

    Min fru köpte något av nylon som man hänger över nackskyddet, detta skydd rättar man till en smula och sen så installerar man den bakåtvända stolen ovanpå helt enkelt. Skyddet har dessutom några fickor som man kan lägga grejer i.

    Det är jäkligt bra, det skyddar sätet mot allt möjligt slask och smuts som lillgrabben får under fötterna, och väldigt lättskött. Dessutom så upplever jag det som att skyddet tar upp det värsta av trycket från stolen, så jag oroar mig inte för att baksätet ska ta skada över huvudtaget.

    Köpte skydde på babyland i barkarby samtidigt som vi köpte stolen.
    Mitsubishi Galant-98

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    55

    Re: Barnstol till 9-5?

    Både jag och min bror har Maxi Cosi Mobi i baksätet på 9-5. Det är en mycket bra stol. Jämför man däremot med någon mindre stol som Brio eller liknande är Maxi Cosin stor. Men kidsen måste ju få åka med klass också.

    Det går att åka i framsätet också, fast man får inte vara för lång om det ska vara behagligt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    Re: Barnstol till 9-5?

    Recaro-stol? Isofix, är det OK både fram och baksäte i saaben? Annars börjar det luta lite mot en Britax High-way eller den vändbara som var lite högre i ryggen (fast endast kommer att användas bakvänd)
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000

    Re: Barnstol till 9-5?

    Ingen ISOFIX i framsätet på någon Saab men ibland kan isofix-stolarna även monteras med bältet som nödlösning.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Fästöglor till barnstol bak i 9-5
    Av Angus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 23:51
  2. Vilken barnstol/sadel/sits till cykel?
    Av Brainy i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 10:26
  3. Barnstol i Cab
    Av Anth i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 11:49
  4. Barnstol VS sidokrockkudde?
    Av Conny L i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •