Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan? OG9-3 B2x5

  1. #1

    Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan? OG9-3 B2x5

    Hej!

    Frågan gäller en Saab 9-3 årsmodell -03 gamla modellen med T7 motorn.

    Jag har i veckan märkt att motortemperaturen uppträtt konstigt och efter lite sökning på forumet fick jag veta att det är dags för ett termostatbyte.
    Jag har köpt en ny termostat på Biva för 141 kronor som jag ska montera.
    Jag skulle behöva en utförlig guide på hur jag ska byta termostaten. Jag vet var termostathuset sitter men det är i princip allt. Är ett termostatbyte någonting man kan ge sig på när man är nybörjare inom mek? Jag spände handbromsen för några veckor sedan och det är väl det mest avancerade jag gjort på en bil

    När jag sökt information angående termostatbyte har jag läst olika åsikter angående byte av kylarvätska i samband med bytet. Bilen har gått 15 000 mil så jag antar att det är dags för ett kylarvätskebyte, Såvida det inte görs på servicarna? Bilen är fullservad på auktoriserad verkstad.

    Hoppas ni kan hjälpa mig med svar! Valet står mellan att försöka göra jobbet själv (då byter det jag inte kylarvätskan för de verkar komplicerat), fråga och styvfarsan kan göra jobbet eller att lämna in bilen på verkstad.

    Mvh// Jocke
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Eftersom long-life kylväska byts var 7e år så är det dags.

    Börja med att tömma systemet, sitter en kran på vänster sida av kylet. Ta även bort batteriet så får du lite mer plats.

    Se till att ha god tid på dig om du känner dig osäker. Det är inte så svårt. Tror jag såg en tråd i förra veckan som handlade om samma sak. Leta lite, eller sök.

    Edit: Strax under din nyskapade tråd så fanns den här länken: http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/the ... &nointro=1

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Att spänna handbromsen kan anses vara ren raketforskning på en del bilar jämfört med att byta termostat på en SAAB.

    Töm systemet.
    Ta loss termostathuset på topplocket.
    Plocka ut den gamla termostaten.
    Montera den nya termostaten. OBS, lufthålet/piggen uppåt. Du ser vad jag menar om du tittar på termostaten...
    Sätt dit termostathuset på topplocket.
    Fyll på ny glykol av samma kvallitet som hade i mtorn tidigare.
    Klart.

    Håll koll på glykolnivån dom första dagarna för det sjunker alltid lite när luftfickor i systemet försvinner...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Håll koll på glykolnivån dom första dagarna för det sjunker alltid lite när luftfickor i systemet försvinner...
    Rekommendationen efter kylvätskebyte brukar vara full värme på klimatanläggningen och köra motorn ordentligt varm innan man toppar upp med kylarvätska.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Håll koll på glykolnivån dom första dagarna för det sjunker alltid lite när luftfickor i systemet försvinner...
    Rekommendationen efter kylvätskebyte brukar vara full värme på klimatanläggningen och köra motorn ordentligt varm innan man toppar upp med kylarvätska.
    Ja, det borde fungera tillfredsställande...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    44

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    9-3 Aero -01

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Efter att ha funderat lite på det hela så spelar det ju faktiskt ingen som helst roll hur ac/acc står. Det är ju full cirkulation i värmepaketet i alla fall.
    Temperaturen styr man ju genom att styra kupéluften igenom eller förbi värmepaketet...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Efter att ha funderat lite på det hela så spelar det ju faktiskt ingen som helst roll hur ac/acc står. Det är ju full cirkulation i värmepaketet i alla fall.
    Temperaturen styr man ju genom att styra kupéluften igenom eller förbi värmepaketet...
    Inte nödvändigtvis. Vissa bilar har avstängningsventiler för kylvätskeflödet genom värmepaketet.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Efter att ha funderat lite på det hela så spelar det ju faktiskt ingen som helst roll hur ac/acc står. Det är ju full cirkulation i värmepaketet i alla fall.
    Temperaturen styr man ju genom att styra kupéluften igenom eller förbi värmepaketet...
    Inte nödvändigtvis. Vissa bilar har avstängningsventiler för kylvätskeflödet genom värmepaketet.
    Saab, vilket detta ju handlar om, har inte haft värmekran/ventil sedan 9000 kom. Den senaste bilen med värmekran var Og900.

    Det är alltså fullflöde genom värmeväxlare året om på 9000, Ng900, Og/Ng9-3 samt 9-5.

    Att "dra på" full värme på ACC panelen innebär bara att det tar längre tid för kylsystemet att komma upp i temp, med följden att det tar längre tid att lufta systemet. - Jag har alltid, med gott resultat, ställt ACC på OFF.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    Inte nödvändigtvis. Vissa bilar har avstängningsventiler för kylvätskeflödet genom värmepaketet.
    Saab, vilket detta ju handlar om, har inte haft värmekran/ventil sedan 9000 kom. Den senaste bilen med värmekran var Og900.

    Det är alltså fullflöde genom värmeväxlare året om på 9000, Ng900, Og/Ng9-3 samt 9-5.

    Att "dra på" full värme på ACC panelen innebär bara att det tar längre tid för kylsystemet att komma upp i temp, med följden att det tar längre tid att lufta systemet. - Jag har alltid, med gott resultat, ställt ACC på OFF.
    Det förekommer faktist vattenventiler på vissa modernare Saabar. Detta verkar vara marknadsberoende.

    Saab gav tidigare rekommendationen full värme efter kylvätskebyte, i senare utgåvor av WIS så verkar 'AC off' rekommenderas istället.

  11. #11

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Hur mycket kylarvätska ska jag köpa och var?

    Jag läste instruktionsboken men hittade ingen uppgift om mängden?
    Och det står att man bör köpa hos Saab (såklart), men om jag köper på mekonomen eller autoexperten vad ska jag leta efter då? Förutom röd longlife?
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    90

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Montera den nya termostaten. OBS, lufthålet/piggen uppåt. Du ser vad jag menar om du tittar på termostaten...

    Vad händer om man vänder på termostaten då??
    Saab 9-5 2.0t -00 nu med 2.3 och steg 5.
    Bara toning som saknas!!! Nä ljuger bara det saknas även 100hk till!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    luften ovanför "Lufthålet" kan inte passera genom och du kan inte få det bortluftat ...

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    Hur mycket kylarvätska ska jag köpa och var?

    Jag läste instruktionsboken men hittade ingen uppgift om mängden?
    Och det står att man bör köpa hos Saab (såklart), men om jag köper på mekonomen eller autoexperten vad ska jag leta efter då? Förutom röd longlife?
    4l koncentrat 'Saab Long Life Coolant" hos Saab-handlaren för drygt 200 kr, och så 4l destillerat vatten att blanda ut detta med. Du sparar inga pengar på att handla hos Mekonomen.

    Att skölja ur kylsystemet med kranvatten ett par gånger innan man slår i den nya kylvätskan är ju inte fel heller.

    Long life kylvätskor har normalt fler fördelar jämfört med traditionella kylarglykoler förutom den längre livslängden. Dessa är bland annat bättre korrosionsskydd och värmeledning.

  15. #15

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    Hur mycket kylarvätska ska jag köpa och var?

    Jag läste instruktionsboken men hittade ingen uppgift om mängden?
    Och det står att man bör köpa hos Saab (såklart), men om jag köper på mekonomen eller autoexperten vad ska jag leta efter då? Förutom röd longlife?
    4l koncentrat 'Saab Long Life Coolant" hos Saab-handlaren för drygt 200 kr, och så 4l destillerat vatten att blanda ut detta med. Du sparar inga pengar på att handla hos Mekonomen.

    Att skölja ur kylsystemet med kranvatten ett par gånger innan man slår i den nya kylvätskan är ju inte fel heller.

    Long life kylvätskor har normalt fler fördelar jämfört med traditionella kylarglykoler förutom den längre livslängden. Dessa är bland annat bättre korrosionsskydd och värmeledning.
    Precis tömt ur min kylarvätska (blå), och ska fylla i ny imorgon. Nu vet jag inte vilken sorts vätska som var i, men är det lugnt att hälla i long life, även om den gamla inte var det?

    Orkar inte ta loss hela kylsystemet, men gör det någon nytta att bara spola vatten rakt ner i påfyllningshållet, och låta det rinna ut ur avtappningshålet?
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Citat Ursprungligen postat av Yalouque
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    4l koncentrat 'Saab Long Life Coolant" hos Saab-handlaren för drygt 200 kr, och så 4l destillerat vatten att blanda ut detta med. Du sparar inga pengar på att handla hos Mekonomen.

    Att skölja ur kylsystemet med kranvatten ett par gånger innan man slår i den nya kylvätskan är ju inte fel heller.

    Long life kylvätskor har normalt fler fördelar jämfört med traditionella kylarglykoler förutom den längre livslängden. Dessa är bland annat bättre korrosionsskydd och värmeledning.
    Precis tömt ur min kylarvätska (blå), och ska fylla i ny imorgon. Nu vet jag inte vilken sorts vätska som var i, men är det lugnt att hälla i long life, även om den gamla inte var det?

    Orkar inte ta loss hela kylsystemet, men gör det någon nytta att bara spola vatten rakt ner i påfyllningshållet, och låta det rinna ut ur avtappningshålet?
    Det fungerar fint att byta vad jag vet men risken finns väl att vattnet bara rinner från påfyllningen och ut genom kranen? Alltså inte genom motorn... Gör så här annars. Ta bort termostaten och sätt tillbaka termostathuset. Tejpa dit en vattenslang på slangen som går från termostaten till kylaren och backspola systemet ordentligt. Nu kommer ju kylvätskan ut ur kylaren så där får du fixa en annan grov slang så det inte blir så söligt och grisigt överallt. Spola LÄÄÄÄNGE eftersom de olika sorterna inte vill blanda sig alls med varandra. Det bildas klumpar tror jag...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    62

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    luften ovanför "Lufthålet" kan inte passera genom och du kan inte få det bortluftat ...
    ooops, det stod det inget om i heinsboken. Bytte ju på min ng900 för någon månad sedan. Hoppas den hamnade hyffsat rätt då.

    Mina skärmar som satt under bilen hade för rostiga skruvar för att kunna lossas så jag kom aldrig åt urtappningsskruven men det funkade endå, en stor balja under bilen och spola ordentligt med vatten efteråt för att få bort rester av glykol.
    Rated R for Retarded
    Saab 900 2.3i -95 Såld
    Saab 9-3 Aero Coupé -00 E85 420Nm

  18. #18

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av Yalouque
    Precis tömt ur min kylarvätska (blå), och ska fylla i ny imorgon. Nu vet jag inte vilken sorts vätska som var i, men är det lugnt att hälla i long life, även om den gamla inte var det?

    Orkar inte ta loss hela kylsystemet, men gör det någon nytta att bara spola vatten rakt ner i påfyllningshållet, och låta det rinna ut ur avtappningshålet?
    Det fungerar fint att byta vad jag vet men risken finns väl att vattnet bara rinner från påfyllningen och ut genom kranen? Alltså inte genom motorn... Gör så här annars. Ta bort termostaten och sätt tillbaka termostathuset. Tejpa dit en vattenslang på slangen som går från termostaten till kylaren och backspola systemet ordentligt. Nu kommer ju kylvätskan ut ur kylaren så där får du fixa en annan grov slang så det inte blir så söligt och grisigt överallt. Spola LÄÄÄÄNGE eftersom de olika sorterna inte vill blanda sig alls med varandra. Det bildas klumpar tror jag...
    Skall testas! Men var är det du menar jag ska fästa en slang på kylaren? KOmmer det bara komma ut på ett enda ställe från kylaren?

    Hur stora fördelar har long life-vätksan jämfört med vanlig? Har nämligen fyra liter vanlig hemma, och kommer jag inte märka någon skillnad förutom att få byta den tidigare så använder jag hellre de pengarna till annat
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Spola ur systemet och kör på den du har hemma i så fall. Det skulle jag göra. Förhoppningsvis kommer det bara ut vatten från ett ställe ur kylet annars är det trasigt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403

    Re: Hur byter jag Termostat? Hur gör jag med kylarvätskan?

    Blå-grön kylarvätska och SAAB longlife är blandningsbara så det bildas inte några klumpar.
    Röd skall du hålla dig borta ifrån om du inte har det i bilen redan.
    Skölja systemet är aldrig fel men det är mest viktigt om du haft grön-blå och skall
    byta till SAAB longlife eftersom "longlife"-funktionen förstörs om den blandas med blå-grön kylarvätska
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorproblem efter byte av termostat B2x5
    Av Hejeh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-07-12, 15:30
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-11-26, 13:32
  3. [LÖST] Grader på termostat OG9-5 B2x5
    Av topline i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-11-10, 03:02
  4. Måste man byta termostat när man byter kylarvatten
    Av mr_saab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-07, 20:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •